2007.04.09.
„A
forradalmat megnyertük, de a békét elvesztettük.”
Idén,
március 8-án mutatták be az Uránia Nemzeti Filmszínházban a
2006 tavaszán elhunyt Jeli Ferenc utolsó nagyjátékfilmjét, a
Sínjárókat. Fél évszázaddal az 1956-os forradalom leverése,
és csaknem két évtizeddel a Kádár-rendszer bukása után
egyre kevesebben vannak köztünk olyanok, akik személyes élményeiken,
drámáikon keresztül mesélhetnek a korról, a vágyakról, a
csalódásokról. Az egyik ilyen távoli mesélő Jeli Ferenc, a
portréfilmek és ismeretterjesztő filmek rendezőjeként (Apáink
arcán, Sóvidék), történelmi filmdrámák forgatókönyvírójaként
(Sortűz egy fekete bivalyért, A halálraítélt) és tévéjátékok
alkotójaként hozzánk szóló művész; az ember, aki festőként
és díszlettervezőként a képalkotás ágán ugyan találkozott
a filmmel, ám a hagyományt és a történelmet nemcsak képekben,
de érzelmekben - és ha kellett - nemes indulatokban is ismerte.
Jeli Ferenc utolsó filmje, a Sínjárók az író-rendező
legszemélyesebb, legteljesebb, legdrámaibb alkotása, melynek
befejezését nem élhette meg, de szelleme és jelleme minden képkockáján
jelen van. Az önéletrajzi elemeken nyugvó történetet Jeli régi
barátai és alkotótársai, Puszt Tibor filmrendező és Kurucz Sándor
operatőr segítségével készítette el. A Sínjárók főhőse
Ádám (Gáspár Tibor), a börtönviselt festő, aki a rendszerváltozás
éveiben egy külvárosi házban él feleségével, Évával (Kubik
Anna). Az ötvenes éveiben járó pár egy házban él ugyan, de
külön háztartásban: a forradalom utáni események a jelek
szerint láthatatlan gátat emeltek az egykori szerelmesek közé,
és nem tudni pontosan miért, de kutya-macska kapcsolatban élik
mindennapjaikat. Egészen addig, amíg fel nem tűnik Gerda (Parti
Nóra), a szép, fiatal és rámenős riporternő, aki a kellő
praktikákkal közel kerül Ádámhoz, bele is szeret a festőbe,
ám amikor felderül előtte a házaspár titka, saját boldogságát
is hajlandó lenne feláldozni Ádám és Éva szerelméért. Pályájáról,
a Sínjárók c. filmről, a közösségről, és mindezen keresztül
magáról Jeli Ferencről, a tavaly elhunyt film- és képzőművészről
Puszt Tibor, rendező nyilatkozott lapunknak.
Puszt Tibor 1951-ben született Budapesten. Már 14 éves
korában elhatározta, hogy filmrendező lesz. Szinte minden művészeti
ágban kipróbálta magát. Gimnazista korában több irodalmi pályázat
(Így írtok ti; Batsányi Irodalmi Pályázat) díjazottja
volt. Amatőr filmeket forgatott. A gimnázium elvégzése után
jelentkezett a Színház és Filmművészeti Főiskolára, de
nem vették fel. A Népművelési Intézet amatőr színpadrendező
tanfolyamát végezte el. Makk Károly tanácsára 1971-ben a
filmgyárba ment, ahol először, 3 évig világosító volt.
Majd ügyelőként, másodasszisztensként, első asszisztensként
dolgozott. 1981-ben a hangosfilm 50 éves születésnapjára készített
egy kiállítást. Ebben az évben vették fel a Színház és
Filmművészeti Főiskola filmrendezői szakára. Tanulmányai közben
reklámfilm szinopszisokat írt. 1985-ben a Magyar Televízióban
elkészítette az Emlékek a magyar játékfilm történetéből
c. 10 részes sorozatot. Négy játékfilmje mellett -
A gólyák mindig visszatérnek, Imre filmje, Ibrinkó, Sínjárók
– számtalan portré - és dokumentumfilmet rendezett. A gólyák
mindig visszatérnek c. filmjével megnyerte a Chicagói Nemzetközi
Gyermekfilm Fesztivál nagydíját, Sousse-ban pedig a zsűri különdíját.
-Eddigi három játékfilmjének
Jeli Ferenc volt a forgatókönyvírója, és a díszlettervezője
is. Először a Sínjárók történetét is magának adta, hogy
rendezze meg, de visszautasította azt. Miért?
-Jeli Ferenc, akár
csak én, rendező szakon végzett a főiskolán, s szerettem
volna, ha végre, 70 éves korában játékfilmet készít a
képzőművészeti és portréfilmek után. Ráadásul sok
életrajzi elem volt a forgatókönyvben. Mondtam neki, hogy „ez
annyira a tied, hogy én ezt nem tudom megcsinálni. Készíts már
végre egy játékfilmet!” A díszlettervezést viszont elvállaltam.
A Sínjárók a mai 70 évesek története. Jeli tizenhét évvel
volt idősebb nálam, egészen más korosztályt képviselt. Én
nem éltem át ’56-ot, pici gyermek voltam akkor. Így nekem egy
tanult és nem átélt viszonyom van a forradalommal. Döntően ezért
nem akartam elkészíteni ezt a filmet.
-Ön és Kurucz Sándor
operatőr is régi alkotótársai voltak Jeli Ferencnek. Mi
jellemzi ezt az alkotóközösséget?
-Ezt az alkotóközösséget főleg a barátság tartotta össze.
Barátságunk kiteljesedésként, létrehoztuk a Magyar Képek
Egyesületet. Ez az alkotóegyesület egy bizonyos szellemiséget
hordoz, amihez két alapítótársunk – Jeli Ferenc és Hintsch
György – halála után is ragaszkodunk. Szeretnénk továbbadni
a „nemzeti filmkészítés” szellemiségét a fiataloknak. A
filmkészítés ma szétválik. Van egy globális irányzat – az
ehhez tartozók vannak többségben – akik amerikai mozit
szeretnének csinálni, és olyan semleges történeteket felvinni
a vászonra, amelyek mindenütt megállják a helyüket. Én meg
olyan történeteket szeretnék létrehozni, ami elsősorban
Magyarországon igaz. Ezeket is megérti egy külföldi, ebből
tudja hogy mi magyarok hogy érzünk és gondolkodunk... Radványi
Géza sokat rendezett Franciaországban, de nem tudott ott vígjátékot
készíteni, mert humorát nem értették meg a franciák. Még Németországban
megértik valamelyest a magyar viccet. Kivételt képez – s ez a
globális művészet sajátja – a helyzetkomikum. Az utóbbi
mindenki számára érthető, hiszen egy általános metakommunikációról
van szó.
- Szükséges tehát
egy közös értékrend a jó együttműködéshez?
-Igen. Ha nincs, egy értékrendünk, akkor milyen irányba
menjünk? Nincs olyan ember, aki értékrend nélkül él, csak
olyanok, akik nem tudják, hogy van értékrendjük.
-Vannak olyan közösségek,
melyeket a pénz tart össze…
-Azon csoportok tagjai egy kegyetlen értékrendet mondanak
magukénak. Aki ebbe a bekapcsolódik, az egy kegyetlen élethelyzetbe
kerül, mert a pénz határozza meg mindenét. Ekkor az illető
szellemileg nagyon „pici” lesz, míg a pénze nagyon sok lesz.
-A munka mely stádiumáig
tudott szakmailag együttműködni az alkotótársakkal Jeli
Ferenc?
-A film első tíz
napját együtt forgattuk. Majd 2006 januárjában Jeli Ferencet
bevitték a kórházba. Amit naponta rögzítettünk, azt én a
HD- kameráról egyből áttettem laptopra és bevittem neki, hogy
láthassa. Ezt várta mindig... Ez a lehetőség tartotta életben.
Majd bekövetkezett egy kényszerű hosszú szünet, amikor az ún.
külső részt kezdtük el építeni. Találtam ugyanis egy gyönyörű
helyszínt a kőbányai sörgyár egyik üzemcsarnokában, és
ebben a környezetben építettük föl a műtermet, vasúti sínekkel.
Ezt már nem tudta megvárni és elment….
-Először azért
nem vállalta el a film rendezését, mert nem az ön világa
elevenedett meg a forgatókönyvben. Jeli Ferenc halála után nem
volt nehéz továbbvinni a filmet?
-Egyfelől igen, másfelől
nem. Lelki kényszerből nem lehet egy filmet elkészíteni. Említettem,
amíg lehetett, bementem hozzá a kórházba, s a felvett anyagok
megmutatása után beszélgettünk is. Ez egy nagyon emelkedett állapot
volt. Engem a kórházban olyan helyzetbe hozott a barátom, hogy
ihletettséget kaptam a film továbbviteléhez. Egyfajta megérintettségről
beszélhetek, mert Jeli Ferenc által közel kerültem Istenhez.
Hiszen egészségi állapota függvénye alapján többször a
„mennyország kapujában” volt.
-A film folytatása során nem is változtatta meg a
forgatókönyv egyetlen sorát sem?
-Dehogynem, ám
nem azért, mert rossz lett volna. Amikor Jeli Ferenc forgatókönyvet
írt nekem, azt is többször átírtuk a felvételek közben. Ha
leírunk valamit az irodalom, s néha ki kell javítani a leírtakat,
hogy valódi párbeszédnek, beszélgetésnek tűnjenek. A színész
habitusa is meghatározza, hogy mit mondjon. Meg kell vizsgálni:
melyik szó hiteles a szájából, s melyik nem. Mind emellett,
arra törekedtem hogy csak minimálisat változtassak a forgatókönyvön.
-Ki jelölte ki a
színészeket a feladatra? Volt ún. castingolás?
-Volt egy próbafelvétel, amire sok színészt meghívtunk.
Akkor majdnem mindegyik szerep „gazdára talált”. Kubik Anna
és Szarvas József is akkor került a filmbe. Ami elsőre nem oldódott
meg az a főhős, s vele együtt Gerda szerepe sem. Az én ötletem
volt, hogy nézzük meg Nyíregyházán Gáspár Tibort. Ott Jeli
„beleszeretett.” Gáspár korához már nem tűnt nagyon
fiatalnak Parti Nóra. Így vált véglegessé a szereplőgárda.
-Jeli Ferencnek
volt egy műterme, ahol kerámiákat készített és festett is. A
film fő alakjának, Tanos Ádámnak is van egy műterme, ahol
elvonultan él. Ez is egy az életrajzi elemek sorában?
-Igen. Jeli a műtermében
dolgozott és ott találkozott a barátaival is. Aztán este
mindig hazament a lakásába, a családjához. Az alkotó munkához
félre kellett vonulnia.
-Részt vett a
forradalomban is?
-Igen. Három évet börtönben is ült ezért.
-A mű az ún.
rendszerváltás idején játszódik. Ön is részt vett ebben az
átalakulási folyamatban?
-Szinte minden párt,
szervezet alakulásánál ott voltam. Rohantam, szerveztem,
megjelentem valamennyi ellenzéki kerekasztalnál, pártalapításnál,
hangosítottam a nagy tüntetéseket. Azt hittem ez a folyamat egy
normális mederben halad előre, de a taxisblokádnál kiderült
számomra, hogy nem. A Sínjárókban azok a jelenetek, melyek a
blokádot idézik, a Helyzet van c. dokumentumfilmemből vannak,
amit 1990 őszén forgattam. Akkor jöttem rá, hogy elindult egy
furcsa játék, amikor létrehozták a Demokratikus Chartát, s
kezdetét vette a demokrácia szétverésének a folyamata. S
ezzel teremtettek legitimitást a bűnösöknek.
-Ha már itt
tartunk, a filmben szerepel egy alak, egy főügyésznek –
annak, aki elítélte a főhőst – a fia, akiből a Műcsarnok
igazgatója lesz. A volt börtönparancsnok pedig egy ’56-os
szervezet országos titkára lett.
- Azt a fajta
abszurditást, köpönyegforgatást, ami ebben az országban
zajlott akartuk ezekkel a jelenetekkel érzékeltetni. A Sínjárókat
megnézettem volt ’56-osokkal, akik közölték velem: ennek a
filmnek minden szava igaz, mert szerintük van olyan vezetője az
egyik ’56-os szervezetnek, aki köpönyegforgató volt.
-Tehát a film a
rendszerváltás kritikája is?
-Inkább úgy
fogalmaznék: a film bemutatja, hogy hol vagyunk mi átverve. A
rendszerváltás 100 százalékosan létrejött. Kommunizmusból
kapitalizmus egypártrendszerből többpártrendszer lett. Mi nem
történt meg? Azok, akik az egypártrendszerben elnyomták a népet,
nem bűnhődtek meg. Sőt belőlük lettek a kapitalisták, a
rendszerváltás haszonélvezői. Ma a demokrácia védelme
alatt ugyanolyan posztokat töltenek be, mint régebben. Lendvai
Ildikó ugyanabban a helyzetben van, mint a rendszerváltás előtt.
Egyetlen egy különbség van. Lendvai akkor a nép nevében, most
meg a magántulajdon nevében mondja ugyanazt.
-Ezért mondja azt
Ádám a film elején, hogy „a forradalmat megnyertük, de a békét
elvesztettük?”
-Igen. És mindig
elvesztjük. Látni kell, hogy mi valami miatt mindig vesztesek
vagyunk. S azon kéne elgondolkozni, miért vesztünk, s nem azon,
hogy ők miért nyernek.
-„Olyan kevesen
vagyunk, hogy még az apagyilkosnak is meg kell bocsátani.”
-hangzik el a filmben. Lehet-e úgy megbocsátani, hogy a vétkes
nem kéri bocsánatunkat?
-A bocsánat azt jelenti, hogy nem szabad gyűlöletnek
lenni szívünkben. Ebből nem az következik, hogy a bűnért nem
kéne megbűnhődni. A keresztényi megbocsátás azt jelenti,
hogy én nem fogok gyűlölködni, és igazságos vagyok.
- A filmben a főhős
naponta próbál egyensúlyozni a háza mellett levő, elhagyott
vasúti sínen. Tehát a cím konkrét, de lehet beszélni a sín
kapcsán valami szimbólumról is?
-A film tele van szimbólumokkal. Tudom, manapság nem szokás
a filmekbe másodlagos üzeneteket is beletenni. Azt hiszem, hogy
a művészet alapja az, hogy egy kép nem csak egy, hanem sok
dologról szól. Először azt gondolhatjuk: a vágánynak talán
vége van…Éva és Ádám is a sínpár vége felé egyensúlyozik.
De a film végén a nagy ködben, Gerda felénk jön, közelít.
Van egy kis reményünk. Majd megjelenik a felirat: Szeretettel és
örök barátsággal. A kitörési pont számunkra csak a szeretet
és a barátság lehet és ezt üzeni Jeli Ferenc is
-Az egyik kritika
szerint a film hibája, hogy másfél órában oly sokat szeretne
egyszerre elmondani az emberről, ellentmondásos korunkról,
ahogy egy életgyónó önti ki a szívét a lelkipásztorának. Máshol
pedig inkább dokumentumfilmnek nevezik az alkotást. Mi erről a
véleménye?
-Nem hiszem azt,
hogy másfél órában keveset kéne szólni. Akkor tartalmas az
élet, ha sok mindent megbeszélünk benne. Pont az ennek a
filmnek az erénye, hogy sokfajta érzés jelenik meg benne. Az
ember gondolkodása is ezer érzés körül kavarog, de mégis egy
irányba mutat. A dokumentfilmmel való összevetés engem viszont
büszkeséggel tölt el. Ha egy fikcióban létre lehet hozni azt
a csodás állapotot, hogy azt hiszik, a színész nem színész,
hanem valójában Ádám, s azt hiszik, hogy a történet valóban
megtörtént, akkor az csodálatos dolog. A valóság megfestése
a fikció feladata. Emellett tükröt állítottam a valóság elé.
-A Sínjárók ugye
jóval több, mint egy romantikus dráma. El lehet mondani, hogy
az élő történelem bemutatásáról van szó?
-Tudom, hogy egy
„hívó szót” kéne találni a film jellemzőjéül. Ez a
reklámban is alapvető. Persze, nem romantikus dráma a Sínjárók.
Ennek a filmnek a „hívó szava” az, hogy érzelmileg megélhető
az, ami velünk történt 1956-tól a mai napig. Sőt, történik.
Nincs szükség a múlt időre. Egy folyamatról van szó, amibe
benne vagyunk, akkor, amikor október 23-án gumilövedékekkel lőnek
szét embereket. Ma, 50 évvel a forradalom után ugyanaz az október
23. van.
-Jelenünkben –
„köszönhetően” az oktatási rendszernek és a médiumok többségének
–többet tudnak a diákok a mexikói forradalomról, mint
’56-ról, a szovjet megszállásról, a rendszerváltásról és
a taxisblokádtól együttvéve. Ez nem jelent problémát a film
befogadásával kapcsolatban? Hiszen a közelmúlt fölsorakoztatott
eseményeihez így kevés köze van a nézők újabb és újabb
generációinak…
-Az a fajta érzelmi
kérdés, amit mindenki, át tud élni, a filmben lévő szerelmi
háromszög, közelebb viheti a fiatalokat is 1956-hoz. Az egyik közönségtalálkozón
felállt egy fiatal fiú, s felvetette: milyen nő ez a Gerda,
hogy ezzel az öreg emberrel szexuális kapcsolatot létesít ?!
Ezért számára a lány negatív figura lett. De így a hozzászóló
megértette az egész forradalmat, mert azt mondja: sajnálja tán
a lány a férfit ’56 és a börtön miatt? Vannak tehát olyan
érzelmi hidak a filmben, melyek érthetővé teszik a néző számára
a történelmet. Ez a film nem a történelmet magyarázza, hanem
látunk egy érzelmi, egy mindennapi szerelmi viszonyt, melynek a
drámája kiborítja azt a „bilit”, amit tulajdonképpen történelemnek
is hívhatunk. A főhősünk mondja: „drágám volt egy szép,
de elba..ott életünk.” Egy közönségtalálkozón mondtam a következőt:
annak a fiúnak, aki október 23-án elveszítette a szeme világát
is lesz egy talán egy szép, de elba..ott élete.
-Úgy tudom, már
decembertől kellett volna vetíteni a filmet a mozikban, miért
csúszott a premier dátuma?
-Ennek sok összetevője van. Benne vagyok én is, mert
lassabban fejeztem be a filmet, mint ahogyan terveztem. Benne van
a pénz is, meg az is, hogy nem akarták a forgalmazók felvállalni
a Sínjárókat. Azt üzenték nekem: ki kell venni a filmből a
Boldogasszony anyánkat. Az túl erős lesz egyesek számára. Közöltem:
nem veszem ki! Ez a film biztos több propagandát kapott volna,
ha nincs benne a Boldogasszony anyánk. Ez a cantitio, a Himnusz
előtti kor magyarságának himnusza, nemzeti éneke volt. Ősi
alapénekünkről van szó, nem pedig egy fasiszta dologról.
Azoknak nem kell ez az ének, akiknek nem kell az Árpád-sávos
lobogó sem. Nem is vették be a Filmszemlébe a Sínjárókat,
kizsűrizték olyan indokkal, hogy nem éri el a magyar játékfilmek
színvonalát.
-Ez is az oka
annak, hogy kevés mozi játssza ezt a filmet?
-Azt nem lehet mondani, hogy kevés mozi játssza a Sínjárókat.
Eddig országosan egy elég jó előadásszámot tudtunk elérni,
bár a fővárosban csak két helyen vetítik a filmet. Látni
kell: az a filmtípus, az a vonulat, ami Cserépy Arzéntől egészen
Sára Sándorig tart, s amihez én is csatlakoztam nemzeti felfogást
képvisel. Egyesek úgy gondolják: erre nincs szükség. Csak az
európai kooprodukciókra, s a globális irányzathoz tartozók
alkotásokra
-S a közönségfilmekre…
-Nem hiszek abban,
hogy van közönségfilm, és nem közönségfilm. A bugyuta röhögés
mindig volt, kell, és mindig lesz. Hintsch György megrendezte a
Hét tonna dollárt Csurka István írása alapján. Mert bugyuta
röhögésre szükség van. De nem csak arra, hanem a Feldobott kőre
is. A bugyuta, röhögtető filmek mára annyira leegyszerűsödtek,
hogy szinte tartalom nélküliek. A Hét tonna dollárnak még
volt egyfajta társadalom kritikája. Az is gond, hogy a nézők
nem akarnak olyan nívós, érzelmes filmet megnézni, mint
amilyen a Sínjárók. Manapság nem válik üggyé egy ilyen
film. Sokan azért nem nézik meg a moziban, mert azt hiszik: lesz
majd valamikor a televízióban is. A mi adóforintjainkból
„magyar” filmet is kell készíteni! Itt van egy film,
ami a miénk. El kell menni, megnézni, hogy sok nézőnk legyen,
s így ne mondhassák: az efféle alkotásokat felesleges pénzelni.
Ezzel támogathatjuk az értékközvetítő magyar filmek megszületését
is.
Medveczky Attila
|