2007.04.09.
Ruini
bíboros ünnepi beszéde a Lateráni Szent János bazilikában
Ruini
bíboros beszédében mindenekelőtt Karol Wojtylának Istenhez fűződő
személyes kapcsolatára mutatott rá, amely már gyermekkorában
mély és szilárd volt. Misztériumról van szó, annak a
szeretetnek a misztériumáról, amellyel az Atya ezt a lengyel fiút
szerette, magához vonzotta és egész életén át saját magával
egységben tartotta. Nem kímélte meg a megpróbáltatásoktól
sem, sőt, egyre inkább Fia keresztjével egyesítette, de bátorságot
is adott számára, hogy szeresse ezt a keresztet. Karol Wojtyla
életének értelmét, egységét és célját egyrészt abban a
bizonyosságban találta meg, hogy Isten szereti őt, valamint
abban az örömben, hogy viszonozni tudta ezt a szeretetet.
Ruini
bíboros mindenki számára ajánlotta Stanislaw Dziwisz bíboros
„Egy élet Karollal” c. könyvét, amelyből egyértelműen
kiderül, hogy a Pápa életének és minden napjának középpontjában
az ima állt. A napi többszöri ima, a szentírás rendszeres
olvasása, minden csütörtökön a szent óra, pénteken a
keresztúti ájtatosság, valamint a gyakori mély áhítat,
amikor Karol Wojtyla teljesen átadta magát Istennek.
Imáját
csodálatos könnyedséggel tudta összeegyeztetni munkájával, már
fiatal korától kezdve. Imáiban jelen volt azoknak a végtelen
sokasága, minden nemzet képviselője, akik hozzá fordultak,
hogy eszközölje ki Istennél testi-lelki gyógyulásukat. A Pápa
ezért térdeplője fiókjában őrizte ezeket a kéréseket, hogy
azokat személyesen mutassa be Istennek.
Személyiségének
lényeges összetevője volt a szabadság, amely szintén az
Istennel való bensőséges kapcsolatából származott. Ez a
rendkívüli belső szabadsága számos módon megnyilvánult.
Szabad volt a földi javaktól, mindig gyökeres szegénységben
élt. Teljes mértékben elszakadt a pénztől és a tárgyaktól,
de saját magától is. Soha sem kereste saját sikerét, vagy önmegvalósítását,
ezért vált szabaddá másokkal szemben is. Készen állt mindig
arra, hogy meghallgasson másokat, és tiszteletben tartotta
munkatársai szabadságát is. Nagy horderejű szavai, amelyekkel
pápaságát megkezdte: „Ne féljetek” – ebből a belső
szabadságából fakadtak, és ragályossá váltak, hiszen
megszabadította Lengyelországot és más nemzeteket is a félelemtől,
a politikai, kulturális, spirituális alárendeltségtől.
Szabadsága tette lehetővé, hogy rendkívüli módon élvezze a
természet, a művészet szépségeit, a barátságot, a sport vívmányait.
A keresztény szeretet irányította tetteit, konkrét segítséget
nyújtva a rászorulóknak. Mindig gondját viselte a betegeknek,
a szegényeknek, a kicsinyeknek, ez magyarázza kalkuttai Teréz
anyával való lelki kapcsolatát is. Mindig és minden körülmény
között hirdette az evangéliumot, számos apostoli utazása során
elsőként megvalósítva az „új evangelizálás” programját.
Fáradhatatlanul arra törekedett, hogy újraélessze a keresztény
hitet az elvilágiasodó Európában. Szeretetének egyetemes
kifejezése volt az a csodálatos kezdeményezés, amelyet az Ifjúsági
Világnapok jelentenek.
A
kommunista totalitarizmus elleni küzdelme, rendíthetetlen követelése,
hogy szolgáltassanak igazságot az éhező népeknek, fáradhatatlan
elkötelezettsége a világ békéjéért, azért, hogy a vallások
legyenek a béke, nem pedig az intolerancia és az erőszak előmozdítói,
mind ugyanabból a forrásból táplálkoztak – mondta Ruini bíboros,
majd a következő szavakkal idézte fel személyes emlékét:
„a Pápa nagy küzdelmet vívott az emberi élet védelmében,
az abortusz ellen, és a családért. Élénken él emlékezetemben,
hogy váratlanul milyen erőteljesen válaszolt egy mondatomra,
amelyből azt sejtette, hogy az abortuszért én elsősorban a nőket
teszem felelőssé.”
Ruini
bíboros szólt még II. János Pál ökumenikus elkötelezettségéről,
amelyet az „Ut unum sint” k. enciklikájában is kifejtett,
majd felidézte az 1981. május 13-i merényletet, a Pápa mély Mária
tiszteletét, amely egész életén át elkísérte, és hosszú,
az egész világ szeme előtt zajló agóniája során is többször
megismételte jelmondatát: „Totus tuus” – teljesen a tiéd
vagyok.
(forrás:
Vatikáni Rádió)
|