2007.04.09.
Pilinszky
János: A húsvét margójára
Azokról
és azoknak kívánok írni, akik talán már esztendők óta nem
gyóntak, akik évről évre a halogatás állapotában élnek,
mintegy megrekedtek az előzetes lelkiismeret-vizsgálatban. A morális,
keresztény önelemzés szükséges előfeltétele az igényes életnek,
valami mégis hiányzik belőle. Az elhatározás. Hasonló az
ilyen ember a szabadulásáról álmodozó fogolyhoz, kiből
lassan kikopik a cselekvés ereje. Belesüpped ábrándjaiba,
elernyed, s talán épp álmai teszik végképp fogollyá.
Egyetlen szentségnél se éreztem oly erősen, mint épp a gyónás
szentségénél, hogy a szentség – jobb szó híján és sok
mindenen túl – cselekedet is, méghozzá a lélek legrejtettebb
erőit is megmozgató cselekedet. S ez a cselekedet jóval több a
legtisztább szándékú önelemzésnél s földi jótettnél is.
A gyónás szentségében titokzatos módon mindig jelen van ez a
drámai pillanat. Semmiféle önelemzés és semmiféle bánat nem
pótolhatja ezt az értéket. A lelkiismeret-vizsgálatot és bánatot
csakis a gyónás emeli valamiféle hasonlíthatatlan drámai történéssé,
konkrét erejű mozzanattá. A gyónással küszöböt lépsz át,
mely a bűn rabságából Isten szabadságába vezet. Fellélegzel.
Megtetted a nagy lépést. Látszatra alig „történt” valami;
„cselekedeted” isteni közegben játszódott le. Csak csöndes
ujjongásodon érzed, mennyire valóságos szabadulásod. De épp
ez a titokzatos „cselekvési mozzanat” magyarázza azt, hogy
el is lehet szokni tőle. Erő, és újra és újra elhatározás
kell minden egyes gyónáshoz, mint minden valódi cselekvéshez.
S már a cselekvés „misztikájához” tartozó kérdés volna
azt megfejteni, az ember miért hajlamos a restségre akkor is,
mikor az rabságot, rosszat, árnyékot jelent számára, s miért
rest megtenni a döntő lépést, mikor az a szabadságba, örömre
és világosságra vezet?
Húsvét
közeledtével ezt az egyetlen gondolatot kívántam fölvetni anélkül,
hogy tovább fejleszteném. Azoknak írtam, akik átélték a léleknek
hasonló, indokolatlan bénaságát, vagy épp most élik át. Örökös
lelkiismeret-vizsgálatban élnek talán, és ismerik a bánat könnyeit
is. Csak épp a nagy lépésig nem tudnak eljutni. Ahhoz a lépéshez,
mikor a szabaduló fogoly riadtan veszi észre szívében, hogy a
hosszú fogságban hozzászokott fogságához! Aztán összeszedve
minden erejét, kilép börtöne ajtaján, s talán csak fölujjongó
szívével érzi, mi is történt vele. Szabadulásukkor pedig épp
a tétova szívűeknek lesz legnagyobb az öröme és ujjongása!
(
forrás: Új Ember, 1962. április 15.)
|