2007.04.13.
„Egy
nem normális társadalomban élünk.”
Kubik Anna Bubik Istvánról, az értékrend
zavarairól és a Sínjárók c. filmről
Kubik
Anna a Veszprém megyei Ősiben született. A Színház- és Filmművészeti
Főiskolán 1981-ben végzett Kazimír Károly és Iglódi István
tanítványaként, majd a Nemzeti Színházhoz szerződött.
1991-től a Budapesti Kamaraszínház, utána a Művész Színház,
végül a Thália Színház művésze volt. 1999-től ismét a
Nemzeti Színház, majd 2000-től a Pesti Magyar Színház művésze
lesz. 2002-től az új Nemzeti Színház több előadásának vendégművésze.
Kitüntetései:
Jászai Mari-díj (1986), Az országos színházi találkozó
legjobb női alakítás díja (1986), Farkas-Ratkó gyűrű, Rajz
János-díj, Erzsébet-díj (1987), Magyar Művészetért Díj
(1988), A film- és tv-kritikusok díja (1989), Érdemes művész
(2002), Sík Ferenc emlékgyűrű (2004). Szerepei – a teljesség
igénye nélkül - : Réka (Sütő: Ádvent a Hargitán),
Praszkovja Oszipovna (Gogol: Az orr), Irina (Radström: Búcsúkvartett),
Constanze (Pozsgai: Boldog bolondok), Júlia, Júlia dajkája
(Shakespeare: Rómeo és Júlia), Tünde (Vörösmarty: Csongor és
Tünde), Melinda, Gertrúdis (Katona: Bánk bán), Portia
(Shakespeare: A velencei kalmár), Réka (István, a király),
Elmira (Moliere: Tartuffe), Polly (Brecht-Weill: Koldusopera),
Jelene Andrejevna (Csehov: Ványa bácsi), Regina (Tamási: Énekes
madár), Titánia (Shakespeare: Szentivánéji álom). Filmek: Ki
beszél itt szerelemről, Kojak Budapesten, A transzport, Talpra
Győző!, Első kétszáz évem, Valahol Magyarországon, Nyitott
ablak, Vörös vurstli, Sínjárók. TV: A rossz orvos,
Kisemberek, A tanítónő, Éjjeli menedékhely, Dada, Tánya, Gyökér
és Vadvirág, Mathiász panzió, Cid, Körömszakadtáig, Napos
oldal, Különös házasság, Barbárok, Eszmélet.
- Mikor határozta el, hogy színésznő lesz?
- Az általános iskola elvégzése után. Gyermekkoromban
azt sem tudtam, mi az a színház. Nagyon szerettem a könyveket,
olvastam –visszahúzódó gyerek voltam, s nem jártam társaságba-,
s nem is láttam színházi előadást egészen 14 éves koromig.
Viszont észrevettem azt, hogy amit olvasok, az „megjelenik”
előttem. Mindent képben láttam. Megnyertem egy tanulmányi
versenyt, s a jutalom egy színházjegy volt. Puccini: Manon
Lescaut-ját néztem meg az Operaházban. A prózai előadások közül,
pedig a székesfehérvári Kőszívű ember fiai c. darab volt az
első, amit láthattam. Ekkor már túl voltam az általános
iskolán. Nagyon nagy hatással volt rám ez a produkció, mint színház,
mint kifejezési eszköz, mint olyan hatalom, amit egyedül el
tudok fogadni az életben. Akkor már nem vonzott más pálya,
csak a színi. Igaz, a szüleim kedvéért jelentkeztem Pécsre
magyar-angol szakra, de tudtam, hogy nem fogok elmenni semmilyen más
főiskolára, csak a Színművészetire, s ott először két
sikertelen felvételit „produkáltam.” Nem tartozom azok közé,
akik a tanári kart hibáztatják az elutasítás miatt. Egyszerűen
: nem tudtam felvételizni. Nagy gondolati verseket vittem a felvételire,
amiket nem is hallgattak végig. Végül egy Ki mit tud -on való
részvételemnek – ahol az elő- döntőben Rozika monológját
az Úri muriból, és Dorottya nagymonológját adtam elő -köszönhetően
harmadszorra felvettek a főiskolára. Bár ez a vizsga sem volt
egyszerű. Tanultam a kudarcokból, s igyekeztem minél szélesebben
összeállítani a repertoáromat, hogy ne csak tragikus, hanem vígjátéki
anyagok is legyenek benne.
-Mit jelentett egykor, s mit jelent ma a színház? Mondják, jelenünkben
a színház szerepét átvette a politika…
-Abszolúte igaz. Mi teljesen eljelentéktelenedtünk, mint művészeti
ág, s mint közvéleményt formáló erő. Én még abba a generációba
tartoztam, amelynek tagjai a teljesítményük alapján kerültek
az újságok címoldalaira. Ma főleg a kereskedelmi televíziók
és a valóság show-k által preferált emberek történeteiről
lehet olvasni a lapokban. Állítólag ők még fizetnek is azért,
hogy bekerüljenek az újságokba. Egyfajta önreklámozásról
van szó. Nekem sose kellett fizetnem másfél millió forintot azért,
hogy egy újság címlapján lehessek. A produkcióim miatt kerültem
oda. Majdnem 40 tévéjátékban vettem részt, akkor még a világirodalom
és a magyar irodalom klasszikusai kerültek képernyőre. A Cid
volt az első tv filmem. Akkor kezdtem megszeretni a filmezést. A
színházban pedig pedig már negyedéves főiskolás koromban rám
osztotta Kerényi Imre Ödön von Horváth Végítélet napja c.
drámájának főszerepét. Ezt a művet a Várszínházban adtuk
elő. Ez volt a vizsgadarabom. Tehát már főiskolás koromban
belekerültem egy pozitív „keringésbe”, s azóta nem is
ugrottam le erről a „kerékből”. Egy hónapig sem voltam
munka nélkül, s remélem a jövőben sem leszek. Bár nem tudom,
hogy mi lesz a színházam sorsa…A színházakhoz is úgy nyúlnak
hozzá felülről, mint az egészségügyhöz. Botor módon, a
szakma megkerülésével.
- Ritkán olvasunk Kubik Annáról
az újságokban, pedig sok darabban játszik…
- Nem ritkán, hanem olyan lapokban, amik csak egy rétegnek
szólnak. Pl. kertbarát magazinokban. Megszűntek azok a szakmai
újságok, melyek minket preferáltak. Szűk szakmai lapok vannak
ugyan, de azok legtöbbször mindig ugyanaz a három-négy hazai
színház életéről írnak, s a Pesti Magyar Színház kimarad
belőlük. Nem panaszkodom, de azt látni kell, hogy
a színház szerepe mára teljesen átalakult.
-A 19. században még
voltak olyan magyarországi előadások, melyek nem csak színháztörténeti,
de történelmi eseménynek is számítottak. A 20. században már
kevésbé, ám egyet meg kell említeni, az Ádvent a Hargitán c.
Sütő-darab színrevitelét. Ebben a mesében négy szerepet játszhatott
el…
- Utólag kitüntetésnek
érzem, hogy részt vehettem benne, mert társadalmat és politikát
formáló darab lett az Ádvent a Hargitán. Nem egy szokásos színházi
előadásról volt szó, hanem egy ünnepről. Ezzel törtünk
utat egy olyan újfajta politika felé, mely talán észreveszi,
hogy vannak határon túli magyarok is. Vannak kisebbségek,
melyekről addig nem is lehetett beszélni. A darabot elkészültekor
nem is engedték bemutatni, ez is gerjesztette a feszültséget. A
határon túlról is átjöttek, csak hogy megnézzék. Aktuálissá
tette a forradalom is, s az is, mikor Sütő Andrásnak kiverték
a szemét. Egy gyönyörű balladisztikus történetről van szó,
melyben eljátszhattam önmagamat húsz év múlva, a saját édesanyámat,
a saját lányomat. Minden előadás egyfajta tüntetés volt. A
bemutató idején a kintrekedtek tüntetést rendeztek. Mialatt,
mi a színpadon játszottunk, gyertyafény mellett olvasta fel kb.
200 embernek egy tanárnő a dráma szövegét. 200 előadást játszottam
belőle. Ez a szám egy vígjáték esetében megszokott volt, de
egy balladisztikus műnél már kevésbé.
- Ebben a darabban
és a Bánkban is Bubik István volt a partnere. Emlékszem, a
’80-as évek végén Bubik, mint ferences öregdiák előadást
tartott az esztergomi ferences gimnázium tornatermében. Mi,
akkori diákok izgatottan vártuk a stokikon ülve a kor ünnepelt
színészét. Bubik belépője szokatlan volt. Míg mások öltönyben,
ünnepi díszbe öltözve jöttek nekünk előadást tartani, ő
szabadidőruhában. Belépett, felmászott egy kötélen, majd
bravúrosan leugrott a magasból. Beszédjének egy töredékére
világosan emlékszem. Elmondta: a mai helyzetben sok színészből,
színésznőből a szó konkrét és átvitt értelmében is
prostituált lett. Könnyen eladják magukat. „Egy kollegámról
viszont biztosan állíthatom, hogy tiszta maradt. Őt Kubik Annának
hívják.”- mondta Bubik István. Kérem néhány mondatban
elevenítse fel nekünk a tragikus körülmények közt korán eltávozott
Bubik István alakját.
-Nem ismertem ezt a történetet. Nagyon jól esik ezt
hallanom. Bubik Istvánt sokan próbálják halála után besározni.
Kötelességem elmondani róla: embernek tartotta magát, aki hibázik,
de önmagának volt a legnagyobb kritikusa. Nagyon önfejű volt,
de mindig megbánta hibáit, és próbált bűnbocsánatot nyerni.
Vállalta tettei után a felelősséget. Bubik véleményére
mindig sokat adtam, hisz nagy művész volt, s a legjobb barátom
is. Volt köztünk egyfajta játék, már a kezdettől fogva,
hiszen a főiskolán egy osztályba jártunk, s egymás mellett is
ültünk a padban. Később számos előadásban játszottunk együtt.
Egy olyan játékos versengésről lehet beszélni, mely mindkettőnket
„emelt” és tovább vitt a pályán.
- Kritizálták is egymást?
-A lehető legkeményebben. Olyan módon, amit csak egy baráttól
fogadhatunk el. Egy pozitív versengés volt kettőnk között. Ez
most nagyon hiányzik nekem. Bubik halálával, eltűnt az az
igazodási pont és vivő erő, melyet személye és morálja
jelentett.
-A Magyar Művészetért
díjrendszernek önálló értékű díja a Bubik István-díj,
amelynek odaítéléséről évente kuratórium dönt Kubik Anna
vezetésével. Kik kaphatják meg ezt a díjat?
-A Magyar Művészetért Díjat Gubcsi Lajos hozta létre, s
Bubikkal együtt 1988-ban mi voltunk az első színészdíjazottjai.
A Bubik István-díjat olyan művészek kapják meg ezután, akik
méltók rá a határon innen és határon túl. Minden évben
igyekszünk olyan színészt kiválasztani, aki nem csak a színpadon
alkot jelentőset, hanem szellemiségében is hasonló Bubik Istvánhoz.
Jelzésértékű volt, hogy először egy beregszászi magyar művészre,
Tryll Zsoltra esett a választás. Még könnyű dolgunk van, mert
olyanokat díjazhatunk, akiket István is ismert, s tudom milyen véleménnyel
volt róluk. A dicstelen december 5-ei népszavazás után
fontosnak tartottuk, hogy először Tryll Zsolt kapja meg a díjat.
- Játszotta Melindát, s évekkel
később Gertrúdis királynét. Milyen érzés volt megformálni
ezt a korán sem szimpatikus nőalakot? II. Endre felesége
nepotista volt, ám nem lehetett rossz anya, ha csak Szent Erzsébetre
gondolok…
-Melindával könnyebb dolgom volt, mert áldozatiságával
vonzza a közönség
szimpátiáját. A régi Vámos László által rendezett Bánk bán
egy hagyományosabb típusú előadás volt. Az új Nemzeti Bánkja
már rendhagyóbb. A rendező, Vidnyánszky Attila megpróbált más
művészeti ágakat is belevetíteni a produkcióba. Nekem meg
kellett találnom a királyné igazságát: el kellett jönnie a
hazájából, idegenek között kellett élnie, s így a sajátjaihoz
húzott a szíve. Kitaláltunk egy erős szimbólumrendszert: Gertúdis
Nap akar lenni, ami a férfias uralmat szimbolizálja, míg a Hold
a nőiességet. Megpróbáltuk kihangsúlyozni, miben különbözik
ez a merániai nő a magyaroktól.
- Apropó anyaság.
Ma sokan mondják: a karrier és a gyermekvállalás kizárják
egymást. Mennyire változtatta meg gyermeke születése?
- Szerintem éppen erősíti egymást. Minden nő egy
bizonyos életkorban elérkezik oda, hogy rájöjjön: nem tudja
továbbvinni az életét gyermek nélkül. Anyaként kevésbé
leszünk önzőek, több empátiánk és türelmünk lesz embertársaink
iránt. Talán a legnagyobb tragédia lehet, ha nem sikerül az
anyaság érzését megismerni, hiszen ez egy olyan komplex érzés,
amit nem lehet mással helyettesíteni.
-A gyermeknevelésben
milyen szempontok vezérlik?
- Nem vagyok nagyon konzervatív szülő, de szerintem a
gyereknek szüksége van a kordában tartásra. Azt látom, hogy a
sokat szidott tekintélyelvű nevelés helyett még nem találtak
ki jobbat. Nekem tekintély volt az édesanyám, édesapám. Nem
vertek, nem ostoroztak, hanem a saját példájukkal próbáltak
meg engem az életre nevelni. Ha a lányom azt látja, hogy a
pihenőnapjaimon olvasok, és nem a sorozatokat nézem, akkor ő
is így fog tenni. Szerencsére ő sem néz már televíziót. A
személyes példa az, ami vivőerőt jelenthet. Főleg, ha
kamaszkorú gyermekünk van. A legnagyobb konfliktust az okozza
ebben a korban a gyerek lelkében, ha valaki vizet prédikál és
bort iszik. Erkölcsi monológokkal nem hathatunk a gyerekekre,
mert pont az ellenkezőjét érjük el vele, mint szeretnénk.
-A legtöbb ember véleménye
szerint a hit és a vallás magánügy. Manapság sokan önmagukat
akarják megvalósítani különböző tréningek, foglalkozások
segítségével. Remélem nem veszi tolakodásnak, ha megkérdezem:
hívő, keresztény ember Kubik Anna?
- Római katolikus hitben nevelkedtem fel, s meg is
tartottam vallásomat. Két éves korom óta templomba járok. A
hit egy fontos dolog számomra, ami erőt ad nekem. Nem tudnám nélküle
elképzelni életemet.
- Manapság sok művész
fellép politikai rendezvényeken. Mennyire fontos, hogy egy színész
elmondja a véleményét a körülötte lévő világról?
- Ha ez egy normális társadalom lenne, akkor nem lenne
arra szükség, hogy a színészek politikai rendezvényeken
szerepeljenek. Csak az a helyzet, hogy egy nem normális, még nem
felnőtt társadalomban élünk. Ilyen esetben olyan felelőssége
van a művészeknek, meg kell szólalnunk! Az ún. rendszerváltás
idején én is úgy gondoltam, hogy a művésznek ezután már nem
kell elmondani a véleményét a politikai és a társadalmi
helyzetről, elég ha a színpadon szerepelünk. Aztán eljött az
a pont, amikor rájöttünk: „bocsánat, ezt mégsem így
akartuk.” Ha csak a színházi oldalt nézzük, jómagam azok között
a színészek között voltam az elmúlt rendszerben, akik kimondták:
„virágozzék minden virág”! Változnia kell a színház
szerepének, sokrétűbbé, színesebbé kéne válnia. Mára a túlsó
végletbe estünk át. Szinte minden sarkon működik egy-egy színház.
Annyira földarabolódik az a kevés kultúrára szánt pénz,
hogy annyi sem jut rá, mint az elmúlt rendszerben.
-A már említett
Gertúdis szerepet a Nemzetiben játszotta. Soha nem jutott eszébe,
hogy átigazoljon a Nemzeti Színház társulatához?
-Úgy gondolom, most is a Nemzetiben vagyunk. A nevünket elvették
ugyan, de a mi színházunk – ami a második leglátogatottabb
teátrum a fővárosi színházak között – már nagyon régóta
képvisel egy nemzeti színházi eszmét. Játszunk magyar
darabokat, pl. Tamási: Ábel c. művének mostani bemutatója egy
igazi nemzeti színházi feladat. Óriási sikerrel megy. Amíg ez
a színház létezik, nem hiszem, hogy el lehet csábítani innen.
- Mit jelent önnek a Nemzeti Színház eszméje?
- Egy Nemzeti Színháznak alapvető feladata, hogy nagy
klasszikusainkat játssza, már csak azért is, mert lassan alig
van olyan színház, ahol egy sokszereplős darabot elő lehet
adni. Hallottuk, hogy a Duna-parti teátrumot befogadó színházzá
akarják megtenni. Ez egy őrült elképzelés. Egy nép önmagát
becsüli le, ha nincs egy olyan Nemzeti Színháza, amelyiknek van
egy társulata, és különös elhivatottságot érez a magyar
nyelv ápolására, a magyar színművek bemutatására és a
nemzeti identitás erősítésére. Ha egy teátrum ennek nem akar
eleget tenni, vagy nem engedik ezen kritériumok teljesítését,
akkor nem hívhatják Nemzeti Színháznak. Nem értek azzal
egyet, hogy minden színház ma már „nemzeti színház”, mert
igenis az EU-ba való belépésünk miatt fontos feladat hárul a
Nemzeti Színházra. Lehetetlen, hogy ne menjenek a
klasszikusaink…
- Melyik Nemzetire gondol?
- Az igazira. Olyan Nemzetibe, mely azt bizonyítja be, hogy
nincs jó magyar dráma, nem vágyom.
- Többek véleménye,
hogy leáldozott a klasszikus darabok korszaka. Ön szerint is?
- Nem igaz. Az embereket mindenféle színházi előadás érdekli,
mert hiába lehet fogni 99 tv-csatornát, nincsenek nézhető műsorok.
Igenis kíváncsiak a magyar színészekre, a magyar és a világirodalom
klasszikus darabjaira a nézők. Nem tudom mi lesz abból a magyar
színházi életből, ahol a próza beszorul 50 fős termekbe,
pincékbe. El se tudom képzelni, milyen lesz az a generáció,
amelyik nem ismeri a prózát, csak az amerikai musicaleket.
Lehet, hogy a mi generációnk játszott utoljára Moliere-és
Shakespeare-drámákat nagyszínpadon? Azt mondják: tartsa el saját
magát a színház. Ez egy képtelen ötlet! Ehhez viszont az
kell, hogy állandóan zenés produkciókat játsszunk. Ezt
viszont nem lehet. Minden színház nem lehet csak zenés
játszóhely. Ráadásul a musicalek történetei teljesen
idegenek számunkra. Abszurd, hogy még a magyar operettek is
kiszorulnak a színházakból. Ezeket felújítani kéne, nem
pedig a sutba dobni.
- Több díja is
van. Könnyebb ezekkel az elismerésekkel érvényesülni?
- Aki azt, mondja, hogy nem számítanak a díjak, annak
nincs igaza. Csak nem szabad túlértékelni az elismeréseket.
Mindenkinek szüksége van arra, hogy visszaigazolást kapjon a
saját szakmájából. Ám nem szabad a díjakon megülni. Ezt a pályát
mindig a nulláról kell kezdeni, minden egyes szerepet elölről.
Az egyes alakításokhoz vezető utat nem szabad megspórolni.
- Volt olyan
szerep, amit kifejezetten önre írt egy kortárs szerző?
-Nem is egy ilyen darabot kaptam már kézhez. Az egyik
legjelentősebb Kocsis Istvánnak a Crescence-ja, ami egy nagy
monológ. Gróf Széchenyi István felesége volt Seilern
Crescence grófnő. Egy pedagógus, Horváth Lajos pedig már egy
trilógiánál tart. Írt számomra Losonczi Annáról, Teleki
Blankáról és Zrínyi Ilonáról egy monodrámát. Ezek bemutatása
rám várna. Igaz, a Vojnovich-Huszár villában az Anna-Júlia
monodrámát már egyszer előadtam, 2005. szeptemberében a
Misztrál együttes közreműködésével.
- Ebben az évben ünnepli szülőfaluja alapításának 1000. évfordulóját.
Lesznek kulturális rendezvények?
- Biztos vagyok benne, hogy Ősi méltóképpen megemlékezik
a jeles évfordulóról. Kedvenc magyartanárnőm, a református
pap felesége volt, alsósként bevett a nagyok közé a színjátszó
csoportba... Ő ismertette meg velünk a falunk történetét is,
mely történet, több mint ezer éve kezdődött. Ősi névadója
nagy valószínűséggel egy honfoglalás kori vezér volt, kinek
neve Eőse, vagy Usebuu lehetett a forrásanyagok szerint.
Szeretem a Dunántúlt, a mai napig is szívesen járok haza édesanyámhoz.
- Hallottam:
kimenekült a zajos városból Budafokra. Szükséges egy művésznek
a csend és a természet?
- Amennyiben a művész gondolkodni akar, mindenképpen előnyös,
ha egy ilyen helyen él. Alkati sajátosságom, hogy a csendet
szeretem és nem a nyüzsgést. Nem járok partikra,
„pofavizitekre”. Ezekre abszolúte alkalmatlan vagyok. Édesapámtól
örököltem a kert és a virág szeretetét. Számomra nagyon
fontos a természet közelsége. Látni akarom az eget, hallani a
madarakat, akiket még nem irtottak ki azzal, hogy folyamatosan
minden kertben örökzöldre cserélik a gyümölcsfákat.
- Idén, március
elején mutatták be Jeli Ferenc filmjét, a Sínjárókat. Ki választotta
ki Éva szerepére?
- Még Jeli Ferenc tartotta a válogatást. Ő minden jelentős
magyar színésznőt meghívott a próbafelvételekre. Ott találkozhattam
vele először. Egy kiváló, nagyformátumú emberről van szó,
akinek nagyon sokirányú tehetsége volt. Verseskötete jelent
meg, grafikákat készített és filmforgatókönyveket írt. A próbafelvételek
után a képeivel ajándékozott meg minket. Jeli
saját magát írta meg ebben a filmben. Meggyőződésem: róla
szól minden kockája. Egy ’56-ban kerékbe tört, kettészelt
értelmiségi lét a film témája.
-A filmet megnézve
úgy tűnt, az asszony jóval racionálisabb, mint a férje. Jól
látom?
- Minden felhőben járó férfi mellé egy olyan asszony
kell, aki egy kicsit visszarángatja a földre. Biztos nem véletlen
ez a kiegészítés. Éva, mint nő, eleve gyakorlatiasabb egy művészléleknél.
- Ádám, Éva - a
nevek az ősi emberpárra utalnak?
- Egészen biztosan. A Gerda pedig egy mai, divatos név a kettőhöz
képest. Beszélő nevekről lehet szó.
- Mit szimbolizál a sínen való egyensúlyozás?
-Nagyon sok mindent. A megmaradást, a talpon maradást. Egy nagyon
keskeny úton járva kell megmaradnunk. Azon is érdemes
elgondolkozni, hogy ott ahol letelepedett a film főhőse, ott érnek
véget a sínek. Mint, ahogy az ő élete is befejeződik a film végére.
Nagyon sok szép gondolat van a műben, s nem is biztos, hogy
mindegyiket meg kell fejteni. Mindenki gondolkodhat róla, hogy a
saját életében mi is a sínen járás. S mi az a nagyon keskeny
ösvény, ami mentén kéne haladnunk. Szükséges egy vezérfonal,
pláne most, amikor nem csak konkrét értelemben szedik fel a sínpárokat.
- A Sínjárókat két héttel
ezelőtt láttam a főváros egyik patinás mozijában. Csodálkoztam,
mert hétköznaponként csak du. fél kettőkor vetítették. És
megfelelő propagandája sincs a filmnek. Mi lehet ennek az oka?
Talán a film témája?
-Biztosan. Már annak is örülök, hogy elkészült ez a
film. Érdekes, hogy 1956-tal még mindig nem foglalkoznak a filmművészetben.
-Ezt nem állítanám..
-Na igen, most az évforduló kapcsán születtek ilyen témájú
filmek. De előtte? Ha egy nép életében ilyen csodás történet
van, azt miért nem filmesítik meg? Egy olyan történelmi esemény
zajlott nálunk, amire büszkék lehetünk, s amire az egész világ
odafigyelt. Meg lehet számolni, hogy 50 éven keresztül ki és
hogyan foglalkozott ezzel a témával. Itt kell szólnom a Csendkút
c. filmről, melyben Gérecz Attila édesanyját játszottam. Egy
modellértékű dolog, hogy ’56-nak van egy ilyen mártír költője,
akinek műveit minden iskolában tanítani kéne, s ma szinte
senki sem ismeri Gérecz Attila nevét. Gérecz 1949-ben, huszadik
évében már a Magyar Öttusa válogatott keretének tagja, edzői
szerint nagy sikerek várományosa. Pisztolylövésben legyőzte későbbi
olimpiai- és világbajnokunkat, Benedek Gábort. Kitűnően
lovagolt, vívott, futott, úszott és versenyszerűen síelt is.
A sport pályafutást hirtelen törte derékba 1949-es letartóztatása.
Többségében volt hadapródiskolás barátaival együtt, összeesküvés,
hazaárulás vádjával állították bíróság elé. Rabként először
a budapesti Gyűjtő fogházba, majd a váci börtönbe vitték,
ahol költők, írók: Béri Géza, Kárpáti Kamill, Szathmáry
György, Tollas Tibor és Tóth Bálint barátságukba fogadták
és verselésre bíztatták. Tehetsége átütő erejű volt. 1954
–ben a nagy dunai árvíz idején a váci börtönből megszökött.
Korábbi sportteljesítményei jelentősen közrejátszottak
abban, hogy a medréből kiáradt, jéghideg Dunát átúszva,
veszélyes helyzetek sorozatán át bejutott Budapestre. Elfogták
és szökéséért további 3 év szigorított börtönt kapott.
1956-ban a forradalom kiszabadította, és november 4-én a
harcokban egy tankról ráadott sorozat oltotta ki életét.
Sajnos ma azt sugallják a gyerekeknek, hogy népünknek nem volt
egyetlen egy dicsőséges napja sem. Nekünk igenis voltak gyönyörű,
szép időszakaink!
-De a békét elvesztettük…
-Ez igaz, de még nincs minden veszve. A reményt kell táplálni
az emberekbe.
-Közeleg a feltámadás
napja. Családanyaként, hívő emberként hogyan készül a Húsvétra,
a legnagyobb keresztény ünnepre? ( Az interjú március végén
készült.)
-Sok gyakorlati dologgal, ami szinte minden nő számára
„kötelező”. A nagytakarítás viszont a lelkiekre is
vonatkozik. Lelki megújulásnak kell követni a ház tisztaságát.
Gyónásra, lelkiismeretvizsgálatra gondolok. Családjaink békéjét
kell elősegíteni, s lelki szennyesét kimosni. Minap találkoztam
az egyik barátommal, aki azt mondta nekem, hogy „nagypénteket”
élünk, de ne felejtsük el, hogy nem azzal ért véget a húsvéti
ünnepkör. Ez az a gondolat, amit minden kedves olvasónak ajánlok
szíves figyelmébe.
Medveczky Attila
|