2007.04.13.
Moliere:
A fösvény
(Új Színház
Nagyszínpad)
A
francia klasszicista tragédiák ma már kevésbé hatnak a színpadon.
Moliere vígjátékai azonban ma is elevenek. Moliere színpadán
már korabeli polgári konfliktusok jelentkeznek, általában
olyan embereket mutat be, akik valamilyen szempontból eltérnek
az átlagos, egészséges, józan embertípustól, mert átlépték
az „értelem” és a „természetesség” által szentesített
és szokványos magatartásformák határait. Az ilyen emberek
mindig a komikum és a tragikum határán mozognak: ha nem
tragikusan nagy egyéniségek, akkor kacagni valóan komikusak.
Moliere komolyan vette írói hivatását, ugyanis céljai közé
nem csak a nézők megnevettetése, hanem az emberek hibáinak a
megjavítása, olykor veszélyes bűnök leleplezése, ostorozása
is tartozott. Művei legalább annyira megrendítőek, mint
amennyire nevetségesek. Köznévi – ezen belül jobbára melléknévi
– címei is arra a hibára utalnak, amit ki akar figurázni. A fösvényben
a pénz imádatának a személyiségre gyakorolt negatív hatását
emeli ki.
A
fösvény az egyik legjobban sikerült komédiája, amit időnként
A zsugori címmel is játszanak. A fösvényt az érett alkotásai
között tartja számon az irodalomtörténet, amit 1668-ban, a
klasszicista drámaszerkezet szabályait a legmesszebbmenőkig
figyelembe véve, de prózai formátumban írt. Középpontjában
a világirodalom egyik legismertebb, merész torzításokkal
megrajzolt figurája, Harpagon áll. A fösvény a magyar színpadon
igen gyakran játszott Moliere-darabok közé tartozik, legutóbbi
változatát az Új Színház március 10-én mutatta be. Még egy
kiállítás is segíti a nézőket abban, hogy az elmúlt évek
emlékezetes „fösvényeinek” színpadképét, jelmezeit, címszereplőit
megismerjék. Ennek a most felújított változatnak a rendezője
és díszlettervezője az inkább a filmjeiről híres, ukrán
nemzetiségű Szergej Maszlobojscsikov, aki már két művet is színpadra
állított a Paulay Ede utcai teátrumban: Moliere-től az Úrhatnám
polgárt és Shakespeare-től a Szentivánéji álom című vígjátékot.
Az ukrán rendező a darabot nem a Napkirály korához illő díszletek
között viszi fel a színpadra, hanem palánkkal körbevett,
faforgáccsal telehintett cirkuszi porondon, ahová alkalmasint a
szereplők kötéllétrán érkeznek. Időnként még dobpergés
is hallatszik. A Balla Ildikó tervezte kosztümök - Harpagon és
Anselme úr fekete köntösén kívül a fiatalok és a szolgák
halványsárga ruhái - inkább hasonlítanak a 17. századbeli
viseletekhez, és a szereplők borzas frizurái is a korabeli
rizsporos parókákat idézik. Ezen a Maszlobojscsikov által színre
vitt „Fösvényen” megfigyelhető még a helyzetkomikumra épülő
francia vásári komédiának, a farce-nak és a rögtönzést szívesen
alkalmazó olasz commedia dell’arte-nak a hatása is.
Miután
a mondanivalóról a nézők figyelmét a díszletek meg a
jelmezek nem terelik el, ezért a színészi játékra kerül a
hangsúly. Moliere a legtöbb címszerepet önmagának írta, így
a főszereplő megtalálása több, mint fontos, ugyanis rajta áll,
vagy bukik a produkció. Maszlobojscsikov választása telitalálat!
Eperjes Károlytól jobb Harpagont nehéz elképzelni! „Szamóca”
tehetségéről, színészmesterségbeli tudásáról csak a
legmagasabb elismerés hangján lehet szólni. Az ő Harpagonja
nem csak mindenkire gyanakvó, gátlástalan uzsorás, a garast a
fogához verő sötét alak, hanem olyan vén kecske, aki bizony még
megnyalja a sót. A többiek igyekeznek felnőni hozzá, Bánsági
Ildikó Frosine-t, az intrikust személyesíti meg. Ez – a vidéken
nemes egyszerűséggel csak gyalogsátánnak nevezett – házasságszerző
ugyanolyan pénzsóvár, mint Harpagon, sőt a hazudozásban és a
kása keverésében még fölül is múlja őt. Élise-t, Harpagon
engedelmes lányát Botos Éva néha félénk, beletörődő fehérnépnek,
néha viszont harcias amazonnak jeleníti meg. Mariane, az apa és
a fia által is imádott ifjú hölgy Bohoczki Sára alakításában
nem az az erős kisugárzású szépség, aki miatt két férfi ölre
menne egymással, ugyanis a fiatal színésznő nem tudja
elhitetni a publikummal, hogy rendelkezik azzal a varázserővel,
amivel egyaránt megbolondítja Harpagont és Cléante-ot. Vass György
a talpnyaló titkárt, Almási Sándor a felelőtlen Cléante-ot,
Dengyel Iván az ötletes szakácsot és Keresztes Sándor a
furfangos inast játssza. Az előadás elejétől a végéig igen
pergő, jó ritmusú, nincs benne egy percnyi unalom sem. A közönség
nem érzi idejétmúltnak Moliere humorát, sőt kimondottan élvezi,
mert – a jó ízlés határain belül maradva – egy kicsit
vaskos ugyan, de messze van a kabarétréfáknak az emberi nem
szaporodásával kapcsolatos trágárságaitól, vagy a hivatásos
mókamestereknek testünk vegetatív működéséből adódó
otromba viccelődéseitől. A néző azzal a bizsergető érzéssel
kel föl a székéből, hogy azt kapta, amit várt: két órányi
lelki felüdülést, felhőtlen szórakozást, kellemes kikapcsolódást,
ezért amikor a függöny legördül, szűnni nem akaró tapssal
jutalmazza a színészeket.
Dr. Petővári Ágnes
|