2007.04.20.
Az
Ördögöktől a Sínjárókig
Szarvas József : „Aki kitalálta azt, hogy a
Nemzeti befogadó legyen – szellem nélküli -, szerintem őrült.”
1958-ban
született Debrecenben. 1987-ben végzett a Színház- és Filmművészeti
Főiskolán. 1987-97-ig a Vígszínház, 1997-2001-ig a kaposvári
Csiky Gergely Színház tagja. 2001-2002-ig szabadúszó, 2002-től
pedig a Nemzeti Színház tagja. Színházi szerepei – többek közt
- Balga (Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde), Jesua (Mihail
Afanaszjevics Bulgakov: A Mester és Margarita), 10. esküdt (Reginald
Rose: Tizenkét dühös ember), Oszkár (Ödön von Horváth: Mesél
a bécsi erdő), Nae Girimea, borbély és felcser (Ion Luca
Caragiale: Farsang), I. gyilkos (William Shakespeare: III. Richárd),
Felkay (Darvas Benedek - Pintér Béla: Gyévuska), Begriffendelt,
Násznagy, Legöregebb udvari manó, Sovány (Henrik Ibsen: Peer
Gynt), Tiborc, paraszt (Katona József: Bánk bán), Gara László,
nádor (Vörösmarty Mihály - Spiró György: Czillei és a
Hunyadiak), Ádám (Madách Imre: Az ember tragédiája), Lecki Géza
(Háy János: A Senák), Jelpigyij atya, ortodox pap (Nyikolaj
Erdman: Az öngyilkos), Lőrinc barát (Shakespeare: Romeo és Júlia).
Filmek – a teljesség igénye nélkül - : Sínjárók,
Hasutasok, Tanyasi dekameron, Bizarr románc, Hídember, Az új földesúr,
Melodráma, Könyörtelen idők, Alkonyodik, a bárányok elvéreznek,
Üvegtigris, Üvegtigris 2., Indián tél, Zimmer Feri, Visszatérés,
Egyszer élünk. TV: Három boltoskisasszony, Boldog békeidők.
Patika, Neonrománc, A Szórád-ház. Díjai: az országos színházi
találkozó legjobb férfialakításért járó díja (1991,
1998), színikritikusok díja (1991), Jászai Mari-díj (1992),
Hegedűs Gyula-emlékgyűrű (1992), Ajtay Andor-emlékdíj
(1994), a filmkritikusok díja A részleg című filmért (1995),
monte-carlói Ezüst Nimfa-díj (1998), az Antenna Hungária
legjobb férfialakításért járó díja (2001).
-29 évesen végezte
el a főiskolát. Ez azt jelenti, hogy a színi mesterségen kívül
más szakmával is rendelkezik?
- Így van. A színház előtt szakmunkás sulit végeztem.
Hentesnek tanultam Debrecenben. Voltam amatőr színész, rendező.
Ezt követően a Csokonai Színházban színházi segédszínész,
majd énekkari tag lettem. Az érettségi felnőttkori élményem.
1975-ben kezdtem el szakközépbe járni, és ’83-ban érettségiztem
le. 25 éves koromban jelentkeztem először és utoljára a főiskolára.
- Mi az, ami
megfogta a színházban?
- Gyermekkoromban
nem fogalmaztam meg komolyan, hogy „mi lennék, ha nagy lennék.”
Egy tanyán nőttem fel. Ott az ember az álmait egy kicsit zártan
kezeli. Mégis azt kell mondanom: minden alkalmat megragadtam,
hogy színpadra léphessek. Kisfiúként egy farakás tetején énekeltem,
vagy verset mondtam. A szakiskolában –ahol még verseket is írtam
- többször szavaltam rendezvényeken, anélkül, hogy készültem
volna a szakmára. Ha visszanézek, látom: egy irányba sodródtam,
a színház felé. S én elfogadtam a sorstól a hívást.
- Végül is
felvették a főiskolára. Vidéki fiúként hogyan boldogult a fővárosban?
Nehéz volt beilleszkedni?
- Ne is beszéljünk múlt, hanem jelen időben! Senki sem
tudja azt a létformát, mely gyermekkorát meghatározta semmissé
tenni. Sok mindent nem értek és nem
tudok elfogadni az urbánus létezésben. Ezért 6-7 évvel
ezelőtt, ahelyett, hogy kimentem volna az agglomerációba, vagy
a budai hegyekbe egy szép kertes házba lakni, lementem az Őrségbe
és ott vettem egy parasztházat magamnak. Az ottani létezésmód
számomra szellemileg azért pihentető, mert minden percét
ismerem.
- A főiskola után
több helyre is hívták. Miért pont a Vígszínházat választotta?
- A „több helyre hívtak” azt jelenti, hogy minden
pesti színház megkeresett, pedig vidékre, Debrecenbe vágytam
vissza. A nagy túlkínálásban, végül is a gyávaság, vagy a
hűség mentén, osztályfőnökeim – Horvai István és Kapás
Dezső - ajánlatát fogadtam el, mert azt gondoltam, hogy ők elég
jól ismerik képességeimet. Horvai és Kapás a Vígszínház
rendezői voltak. Így kerültem ebbe a teátrumba. Első szerepem
az Ascher Tamás által rendezett Dosztojevszkij Ördögökében
volt. Azt is tudtam, hogy a Vígszínházba
az ország akkori legjobb rendezői fognak vendégként dolgozni.
Tehát „jó kezekben leszek.”
- Több, mint négy
éve a Nemzeti Színház tagja. Tíz évet töltött a Vígszínházban,
négyet Kaposváron. Nem jött ki a vezetőséggel, vagy pedig más
motiválta a továbbállásban?
- A Vígszínházból korábban elkívánkoztam, ám hűséges,
vagy gyáva típusú ember lévén sokáig halasztottam a döntés
végrehajtását. Ha az ember azt gondolja: nem elég tehetséges,
nem elég jó, unja magát a próbákon, unja az előadásait, el
kell menni! Magamban ezt annak idején úgy fogalmaztam meg
ironikusan: vagy én megyek el a Vígszínházból, s mindenki más
ott marad, vagy csak én maradjak ott egyedül, s mindenki menjen
el onnan. Nem arról van szó, hogy nem jöttem volna ki a kollegákkal,
hanem arról: egy idő után nem tudtam már megújítani magamat.
Van ilyen. A szakmánkban ismert egy olyan mondás, miszerint ötévente
váltani kell. Elmentem tehát Kaposvárra, s mindvégig ott
maradtam, amíg jól éreztem magam.
- Kaposvárt követően
a légüres térbe lépett tovább. A szabadúszóság jelent
egyfajta szabadságot is?
- Nem. Én ezt az
állapotot nem szabadságként éltem meg. Amikor Kaposvárról
eljöttem, a Katona József Színházba szerettem volna menni.
Volt egyfajta fogócskaszerű játék a Katonával kapcsolatosan.
Amikor én akartam menni, ők nem voltak fogadókészek, mikor ők
hívtak, én nem mentem. Kaposvár után sajnos Zsámbéki Gáborék
nem tudtak fogadni. „Jó, rendben van” – gondoltam. Eldöntöttem:
nem szerződöm sehová, s várom Zsámbéki hívását. Így
lettem kényszer szabadúszó. Ám a szabadúszást, a partalanságot
nem éltem meg szabadságként.
- Gondolom, azért
kapott így is szerepeket…
- Hogyne. A Vígszínházban két szerepet játszhattam.
Felléptem a Krétakörben, a Tháliában és a volt Nemzeti Színházban
is.
- Ádámot játszotta
először az új Nemzetiben. Madách Tragédiája a teátrum nyitóelőadása
volt 2002. március 15-én. Nem voltak irigyek önre a szakmai körökben?
- Ebben az értelemben
az irigység fogalmát személyesen nem ismerem, mert nekem nincs
ún. szerepirigységem, s azt gondolom, hogy az el nem játszott
szereppel semmi baj nincs. Az eljátszottakkal annál inkább baj
lehet. Ebből következik, hogy szerepálmom sincs. Amikor a színház
felépülte után elvállaltam Ádám szerepét, sokan szakmai árulásként
fogták fel döntésemet. Amíg nem épült fel a Nemzeti, érthető,
hogy az új színház kérdése politikai előtérben volt az
anyagiak miatt. Viszont, amikor már a színház áll, akkor az előadás
már a teátrum tartalmi része, amiben a politikának semmi
szerepe nem lehet. Akkoriban sokan nem is vállaltak munkát az új
Nemzetiben politikai okok miatt. Nem tudom, ki hogyan emlékszik
arra az időszakra. Szerintem a ziláltság jellemezte. Hatalmas
indulatok törtek a felszínre, s politikai csaták zajlottak az
országban. Mi a teátrum megnyitását viszont nyitányként, ünnepként,
újjászületésként és szakmai kihívásként fogtuk fel.
Persze minden művésznek más volt a politikai ízlése.
- Ezt az előadást
nem kímélték a kritikusok. Valahol öregnek titulálták Ádám
szerepéhez. Mennyire érdekli, hogy mit írnak önről?
- Már, amikor
kiosztották rám a szerepet, akkor találkozhattam cinikus és
ironikus megjegyzésekkel. De én ezt magamban fel tudtam
dolgozni. Ezt válaszoltam mind a gúnyos, mind a kevésbé bántó,
de kritikus hangokra: „gyerekek, én ismerem a Tragédiát,
sokat olvastam Madáchról és Madáchtól, de sehol sem találkoztam
azzal a mondattal, hogy Ádámot mindenki játszhatja, csak
Szarvas nem.”
- Tiborcot is eljátszotta
a Vidnyánszky-féle Bánk bán előadásban. Hogyan építette
fel ezt a szerepet?
- Egy tv-műsorban megkérdezték tőlem, hogy milyen
koncepció alapján építettem fel Ádám szerepét. Szerepeimről
sok mindent nem tudok elmondani, mert az ember a szerepét „csinálja”.
A színház egy élő műfaj, s az előadásnak akkor van helye,
amikor történik. Ami akkor nem volt érzékelhető, most hiába
mondom el. Egy biztos: nem egy keserű férfit alakítottam, hanem
egy erős, tűnődő, gondolkodó, értő és érző Tiborcot,
akinek minden történelmi helyzetben szerepe van. Ajánlatot vár
a hatalomtól, a politikától. Azt gondolja: nekem fel kell
mennem, ha hozzám nem jönnek le.
- Öt éve a
Nemzeti Színház tagja. Összekovácsolódott mára a Nemzeti társulata?
- Nagyon erős,
tehetséges, jó szellemű művészek vannak ebben a teátrumban,
olyanok, akik más-más kiváló szakmai műhelyből jöttek, és
még mindig van bennünk egyfajta kíváncsiság egymás munkája
iránt. Ez a társulat még formálódik, és tartogathatunk egymás
számára meglepetéseket.
-A sajtóban
felreppent egy hír, miszerint a Nemzeti Színház befogadóvá válik,
s a társulat a Hevesi térre költözik. Van ennek valóságalapja?
- Aki kitalálta azt, hogy ez a színház befogadó legyen
– szellem nélküli -, szerintem őrült. Ez a Nemzeti Színház.
Annak épült. Jó részt közadakozásból. Nekünk – a szakmának
– az a dolgunk, hogy magas színvonalon szólaljanak meg,
legjobb nemzeti SZÍNJÁTSZÓ HAGYOMÁNYAINK alapján a klasszikus
és mai, külföldi és magyar színdarabok. Megalapított
és gondosan fejlesztett, ápolt MŰHELY jellegű TÁRSULAT nélkül
ez – meggyőződésem – nem lehetséges.
-Tavaly, október
23-án A walesi bárdokat szavalta el az Astoriánál tartott
rendezvényen. Nem származott kellemetlensége abból, hogy fellépett
egy ellenzéki párt ünnepségén?
- Demokráciában élünk. Én demokrata vagyok, s úgy
gondolom: az ember ott ünnepel, ahol kedve van. A legnagyobb
ellenzéki erő szerintem egy demokratikus párt. Mi a probléma?
Akkor, amikor az ember közreműködést vállal egy ilyen rendezvényen,
akkor tudnia kell, hogy mit vállal és egy demokráciában, ha
egy becsülettel vállalható helyzet miatt félnem kell, azt
jelenti: nem vagyok szabad.
-A színház után
térjünk rá a filmre. Amikor barátaimmal közöltem, hogy Önnel
fogok beszélgetni, azt mondták: üdvözlik Cingárt. Mit gondol,
az igazi ismertséget az Üvegtigris hozta meg számára?
- Nem. Nagyon sok
más filmben is játszottam, ám kétségtelen, hogy az Üvegtigris
olyan sikeres alkotás, melyről sokáig fognak beszélni.
-Mi a nehezebb: megnevettetni, vagy megríkatni a közönséget?
- Ha jó a darab,
és jól játszanak benne a színészek, akkor mindkettő könnyen
megy.
- Említette már
az őrségi parasztházat. A márciusban bemutatott Sínjárók c.
film főhőse is csendes környezetben él. Szükséges ez az
alkotómunkához?
- Ezt embere válogatja. Vannak olyanok, akik le se mennének
vidékre, mert nem tudnak ott mihez kezdeni magukkal. Egy urbánus
ember nem tudja kézbe venni a kapát, kaszát. Az Őrségbe nem
unatkozni megyek le, hanem feltöltődni a munka által. Tréfásan
azt szoktam mondani: 3 nap Őrséget Pesten egy hét alatt tudok
kipihenni. Ahhoz, hogy az ember filmen, vagy színházban az alkotó
munkában konfliktust tudjon teremteni, belső nyugalom kell.
- Hogyan került
bele a filmbe?
-A legfájdalmasabb
emlékem a Sínjárókhoz fűződik. Jeli Ferencet, mivel kevés
filmben dolgozott és visszavonultan élt, korábban nem ismertem,
igaz a nevét hallottam. Két évvel ezelőtt egy próbafelvételre
hívtak a főhős, Tanos Ádám szerepére. Ezt meg is csináltam.
Jeli Ferenc - aki már amikor bemutatkoztunk egymásnak, azt éreztette
velem, hogy teljes bizalommal és barátsággal van irányomban
– közölte, hogy ez nem nekem való, de lenne egy másik
szerep, a Tibor, Ádám testvére. Megkért rá: improvizáljam
el. Megtörtént, s megkaptam Tibor szerepét. Olyan nagy
bizalommal közelített hozzám Jeli Ferenc, hogy azon a napon bármit
megcsináltam volna neki. Egy nagyon jó, bensőséges hangulatban
készültünk a forgatásra. Életem egyik legnagyobb veszteségeként
éltem meg azt, hogy a Feri elment. Az a fajta szeretet, amivel ő
elindította a munkát, halála után is megmaradt.
- Ez egy megalkuvó
alak, vagy pedig olyan, aki sodródik az eseményekkel?
- Egy biztos: a két testvér figurája egy azon történelmi
helyzetben a két végponton állt. Ha a kommunizmus egészét
sodródásnak vesszük, akkor valóban sodródott Tibor. Ha nem,
akkor azt mondhatjuk: mindenkinek meg van a maga személyes
szerepvállalása. Ő azt vállalta, hogy a kommunista pártban tölt
be irányító funkciót. Míg a testvére a kommunista rendszer
áldozata. Az kérdés, hogy morálisan ezt ki, hogyan tudja magában
elrendezni.
- Olvashatjuk: vannak a röhögtető, a közönségfilmek,
melyek százezreket vonzanak, míg a mélyebb mondanivalójúakra
a kutya sem kíváncsi…
- A mélyebb mondanivalóval rendelkező film is lehet röhögtető,
és a röhögtető is lehet gondolatokat, igazságokat hordozó
alkotás. Aki ezeket szembeállítja, az vagy nem filmértő, vagy
manipulált. Pl. Fábri Zoltánt – Ötödik pecsét, Hannibál
tanár úr – senkinek se jut eszébe kategorizálni, mégis
filmjeit milliók nézték/nézik mai is és szeretik.
- Miért nincs
elegendő propagandája a Sínjáróknak?
- Nem tudom a konkrét választ. Egy fura helyzetről van szó.
Az állam egy nagyobb összeggel támogatta az ’56-os filmek elkészítését,
de nem teremtette meg a feltételeit annak, hogy ezek az alkotások
el is jussanak a közönséghez. Így nem csak a Sínjárókat érzem
mellőzöttnek, hanem sok egyéb produkciót is, amelyeket a
hallgatás fala vesz körül.
-Milyen szerepek,
filmek várnak a közeljövőben Szarvas Józsefre?
- Csak a színházi
ígérvényekről nyilatkozhatom. Idén, május 17-én lesz
Szomory Dezső Hermelinjének a bemutatója a Nemzeti Színházban;
Dr. Plundrich Károly szerepét fogom alakítani. Jövőre pedig
Dosztojevszkij : Ördögök, Csehov: Három nővér és Hamvas Béla:
Szilveszter c. darabjában fogok játszani.
Medveczky Attila
|