2007.04.20.
Ópium
– Egy elmebeteg nő naplója
(Szász
János filmje)
Szász
János tíz évvel ezelőtt is Csáth Géza novelláit vette
alapul a Witman fiúk című filmjéhez. Csáth Géza Brenner Józsefként
látta meg 1888-ban a napvilágot, Kosztolányi Dezsővel közeli
rokonságban állt. Literatúránk az igen sokoldalú alkotók között
tartja őt számon, irodalmi munkásságán kívül festett és
zenét is szerzett. Csáth egy személyben volt író, orvos,
pszichiáter és a morfium rabja is. Szász János Szekér Andrással
együtt Csáth Géza több művéből gyúrta össze ennek a
filmnek a forgatókönyvét: az egyik az 1912-ben megjelent Egy
elmebeteg nő naplója című orvosi értekezése, a másik az
1909-ben a Nyugat hasábjain közzé tett Ópium című elbeszélése,
de figyelembe vették Csáth sudnyai fürdőnaplóját és még más
írásait is. A forgatókönyvet hosszú ideig, több mint négy
évig alakítgatták, sokféle változatot dolgoztak ki, mire a végleges
variáció elkészült. A film jeleneteit 7 hétig, 2006 áprilisában
és májusában vették fel Komáromban, a Monostori Erődben. Az
Ópiumot februárban, az idei Filmszemlén már vetítették, a
Legjobb rendező díját Szász János, a Legjobb operatőr díját
Máthé Tibor, az Arany Mikrofon díját a három hangmérnök és
a külföldi kritikusok Gene Moskovitz díját ez a film kapta. A
szélesebb nézőközönség március 29-étől láthatja az art
mozikban.
Az
Ópium nem a könnyen nézhető és megemészthető alkotások közé
tartozik. De semmi nem öncélú benne, minden nehéz és fölkavaró
jelenetnek megvan a maga szerepe. Nem a történeten van a főhangsúly,
hanem a két ember különböző társadalmi helyzetéből, életfelfogásából,
lelki beállítottságából fakadó másféleségen. Klein
Gizella, a 28 éves idegbeteg lány, aki úgy érzi, testét szétrágja
az agyában fészkelő Gonosz. Gizella megszállottan ír, ha
elveszik a ceruzáját, akkor saját vérével, vagy széndarabbal
firkálja össze a falakat. A Moravcsik klinikán 10 éve próbálkoznak
hagyományos gyógymódokkal segíteni rajta, de nem tudnak, mert
csak az inkvizícióban használatos eszközökkel gyötrik a testét.
Ebbe a konzervatív gyógyítási módszereket alkalmazó intézetbe
kerül 1913-ban az újabb, a pszichoanalízis jóval korszerűbb
eredményeit alkalmazó Brenner Géza, a morfiumfüggő negyvenes
idegorvos. Mindketten szabadságukban korlátozottak, a nő a
betegsége, a férfi a kábítószer miatt. Tulajdonképpen két
világ, két felfogás ütközik össze kettejük találkozásában.
Gizella szenvedélyes, érzelmes, az írás a kifejezőeszköze,
nem ura a testének, ha éppen nem sanyargatják, akkor a benne lévő
lények kínozzák. Brenner Géza kiégett, érzelemmentes férfi,
aki szeretni már nem tud, csak üzekedni. Író, akinek könyvei
jelennek meg, de írni sem képes, csak coitusait számolgatni.
Valamiféle vonzalom alakul ki közöttük, amit csak erős túlzással
lehet szerelemnek nevezni. A lány arra kéri a férfit, vágja ki
belőle a gonoszt, cserében visszakapja tőle az íráskészségét.
Alkut kötnek, a doktor magáévá teszi a lányt, így a Gonosz
átmegy az ő testébe, azonnal írni kezd, csak úgy ömlenek belőle
a mondatok. Brenner Géza pedig az általa olyannyira megvetett módszerrel
– a homloklebeny átvágásával – kiűzi Gizella fejéből a
Lényt. Szász János filmje több gondolat továbbértelmezésére
készteti a nézőt. Az egyik az örökzöld férfi-nő kapcsolat.
Az Ópiumban mindkét fél kölcsönösen kihasználja egymást.
Klein Gizella és Brenner Géza kalandja nem könnyed „love
story”, hanem szimpla árucsere, amivel mindketten jól járnak.
Ez az állati szintre süllyesztett viszony olyan morális kérdést
is felvet: szabad-e az orvosnak szexuális kapcsolatot létesítenie
a betegével, akinek ráadásul a fejével van baj? A másik
gondolatsor pedig az, hogy mit szabad tennie annak, aki az alá-
és fölérendeltségi viszonylatban az erősebb? Kíméletlenül
törhet célja felé? Mi szabhat gátat neki? Mi következik akkor
be, amikor az ártatlanság találkozik a romlottsággal, és az
utóbbi van nyerő helyzetben? El lehetne mélázni még olyasmin
is, mekkorát fejlődött a múlt század óta a lélekgyógyászat
eszköztára, mennyire lettek humánusak a módszerei, azaz a kerékbetöréstől
a beszélgetésig milyen nagy utat tett meg ez a tudomány.
Szász
János a főszerepet Kirsti Stubora, a norvég Nemzeti Színház
tagjára bízta. Nem csak színészegyeztetési nehézségek
miatt, hanem ezért, mert úgy látta, ezt a több rétegű – ösztönös
és tudatos, lágy és kemény, ártatlan és bűnös – személyiséget
csak ő tudja a figura által megkívánt plasztikussággal hozni.
A szó legnemesebb értelmében uralja a filmet! Érthetetlen, miért
nem Kirsti Stubo kapta a Filmszemle legjobb női alakításáért
járó díjat. Ulrich Thomsen, dán színész pedig Brenner
doktort alakítja. Ezt az egysíkú karaktert mesterien jeleníti
meg. A fafejű és gőgös Moravcsik doktort László Zsolt a tőle
megszokott precíz játékkal kelti életre. Az Ópium afféle 20.
századi Faust-történet is: Brenner doktor az írás kedvéért
eladja a lelkét a gonosznak. Célja érdekében ugyanúgy átgázol
Gizellán, mint ahogyan Goethe hőse is szegény Margiton.
Dr.
Petővári Ágnes
|