2007.04.27.
Az
Emigráns – Minden másképp van
(Dárday István és Szalay Györgyi filmje)
A
gyertyák csonkig égnek című Márai-regényből készült színdarabról
2005-ben forgattak már játékfilmet, amit 2006-ban mutattak be.
Márai ideje címmel pedig dokumentumfilmet is láthattak már a nézők,
Az Emigráns viszont az első játékfilm, ami Márai Sándor életéről
szól. Dárday István és Szalay Györgyi nem csak rendezi Az
Emigránst, hanem ők írták a forgatókönyvét is, amin
2001-ben kezdtek el dolgozni, és öt év kemény munkája kellett
ahhoz, hogy elkészüljenek vele, és még csak ezek után jött a
neheze, a pénzügyi feltételeket megteremteni, azaz szponzort
találni. Először az idei, a 38. Magyar Filmszemlén vetítették,
az érdeklődő nagyközönség pedig április 19-től ülhet be rá
az art mozikban.
Márai
Sándor szavára a két háború között odafigyeltek az emberek,
mert súlya volt annak, amit mondott és papírra vetett. Hazánkat
1948-ban hagyta el, előbb Olaszországban, Salernóban élt, -
ahol nemrégen avatták fel szobrát, - majd átköltözött az óceánon
túlra, és 1979-ben a kaliforniai nagyvárosban, San Diegóban
telepedett le. Itt vetett önkezével véget életének 1989 februárjában.
Az elmúlt 16-17 évben hallhatunk újra róla. A rendszerváltozásnak
nevezett hatalomátrendeződés óta szabad Márairól nemcsak
suttogva, hanem fennhangon is beszélni. Sőt! Azt is mondhatnánk:
divatba jött. Műveinek újabb kiadásait egyre gyakrabban láthatjuk
a könyvesboltok kirakataiban, drámáit is fölfedezték, sorra játsszák
a színházak. Bátran kijelenthetjük: egyre erősödő Márai-reneszánsz
bontakozik ki, és most itt van az egész estés nagyjátékfilm,
Az Emigráns is. Ennek a filmnek az alapja Márai utolsó Naplója,
amit 1984-től 1989-ig írt. A Márai házaspár együtt töltött
életének végső szakaszát, és a magára maradt idős férfi
egyedül töltött napjait és önként vállalt halálát
ismerhetik meg belőle a nézők. Márai 1923-ban esküdött örök
hűséget Metzner Ilonának, becenevén Lolának akivel 62 esztendőt
húztak le egymás mellett. Az Emigráns nem csupán egy szimpla férfi-nő
kapcsolatról, olyan szappanoperásan szólva: sírig tartó
szerelemről szól, hanem arról a kivételes barátságról, szövetségről,
ami ezt a két embert összekötötte. Ezen felül még az emberi
tartásról, morális tisztaságról és írói tisztességről,
az elegyedni nem akarásról is.
A
filmnek több idősíkja van, ezek közül a legteljesebben
bemutatott az, amelyik Lola gyengélkedésével kezdődik és Márai
öngyilkosságig terjed. Ebbe villannak be időnként hol álomlátásként,
hol esti beszélgetésként a Nápolyban töltött nászútjuk képei.
Archív felvételek is láthatók a korabeli Budapestről, a két
háború közötti jelentősebb történelmi eseményekről. A
film többféle Márait ábrázol. A feleségét óvó, féltő,
majd súlyos beteg asszonyát éjjel-nappal ápoló férjjel párhuzamosan
jelenik meg az alkotó, a megfogalmazás pontosságáért, kifejezőerejéért
küzdő író is, akiben viaskodik a magányát nehezen hordozó
ember az elveiből egy fikarcnyit sem engedő, meg nem alkuvó, büszke
énjével. A film motívumai közül kiemelkedik, hogy Amerikában
mennyire idegennek érzi magát a Márai házaspár, hiába van szépen,
mindenféle kényelmi eszközzel berendezett lakásuk, háztartási
alkalmazottjuk, beszélő arapapagájuk, Amerika bár befogadta őket,
mégsem vált igazi otthonukká. Zavarodottan, kissé tanácstalanul
mozognak a hatalmas felhőkarcolók között, hozzászoktak már,
ezért meg sem hallják a repülőgép-kolosszusok leszállásának
fülsiketítő zaját. A család sem nyújt biztonságot, ugyanis
örökbefogadott fiuk, János új hazája szokásait igyekszik
felvenni, itt nősült meg, lányai az amerikai tömegkultúra által
elbutított, Barbie-babák. Márai és Lola az óceán partján
tett sétákon találja meg a nyugalmat, mert az a rengeteg víz
ugyanolyan békésen hullámzik, mint az Adria. A Napló monológjait
a filmben belső hangként hallhatja a publikum, és a színdramaturgia
is világosan érzékelteti a különböző időszakokat, a mézeshetek
képei verőfényesek, színesek, a amerikaiak viszont tompák, színtelenek.
A hajlott korú Márai Sándort Bács Ferenc kelti életre. Alakításáról
csak a legnagyobb elismerés hangján lehet és szabad szólni.
Sallangmentesen állítja a nézők elé a kemény, elveihez
ragaszkodó írót, a feleségéről és fiáról magától értetődő
szeretettel gondoskodó férjet és édesapát. Gyöngyössy
Katalin gyöngéd, megbocsátó, okos és lényeglátó asszonyt játszik,
az ő Lolája mindenben méltó párja az urának. A fiatal Márai
Welker Gábor, az ifjú Lolát pedig Balsai Móni jeleníti meg.
Az Emigráns tényszerűen és kronologikus pontossággal beszéli
el Márai és felesége életének öt esztendejét. Dárday István
és Szalay Györgyi nem igyekszik valamiféle újfajta filmes
megoldások fölvonultatására, a nézők elkápráztatására,
inkább szépen, sorjában elmesélnek egy olyan történetet,
amiben egy idős házaspár példáját adja az egymás iránti hűségnek,
szeretetnek és tanúi lehetünk egy nagy író belső vívódásának,
aki elhagyta ugyan a hazáját, hogy belső világát megóvja,
szellemi szabadságát megőrizze.
Dr. Petővári Ágnes
|