2007.04.27.
„Szeretlek
népem, mindhalálig”
Hűvösvölgyi Ildikó önálló estje a Madách
Színház Tolnay Szalonjában
A 2005/2006-os évadtól Színészünnep címmel új sorozatnak ad
helyet a Tolnay Szalon. A Madách Színház valamennyi művészének
lehetőséget kínál arra, hogy megmutassa kreativitását és
tenni akarását, egy színházi est keretében. Az est lehet akár
monodráma, akár kamaraprodukció. Lehet hagyományos összeállítású,
ámbár eredeti művészi ötlettel bíró szavalóest, sanzonműsor
vagy prózai mű adaptációja éppúgy, mint valamely alkotás
(verseskötet, regény, novella, dokumentumszöveg) monodráma
formájában történő színpadra állítása. Egy kritérium van
csupán: ünnep legyen, a színészi kreativitás ünnepe. Április
13-án valóban egy ünnepen vehettünk részt a Tolnay Szalonban,
ahol telt ház előtt Reményik Sándor költeményeit hallhattuk
Hűvösvölgyi Ildikó művésznő autentikus tolmácsolásában.
Fővárosunk kulturális állapotát ismerve meg kell állapítani,
hogy telt ház egy verses előadói esten bizony ritkaság.
Csendes csodák. Ezt a címet adta a művésznő az estnek,
mert szerinte ez Reményik Sándor egyik legszebb költeménye.
Arra tanít bennünket, hogy éljünk figyelmesen, próbáljuk
megtalálni az örömöt és a boldogságot a mindennap apró
dolgaiban. A címadó versből idézek: „A mindennap kicsiny
csodái/Nagyobb és titkosabb csodák.” Melyek ezek a csodák?
Olyanok, amiket sokszor észre sem veszünk: felkelünk, egészségesek
vagyunk, van családunk, s tudunk reggelit, ebédet adni nekik. Ne
várjunk mindig valami nagyra. Ne türelmetlenkedjünk, figyeljünk
magunkra és másokra is. Ha így élünk, eljuthatunk Istenhez. Hűvösvölgyi
Ildikó bevezetőjében elmondta: „Édesanyja, felvidéki diáklányként
még tanulta és szavalta Reményik verseit.” A II. világháború
után nem lehetett hallani, beszélni az erdélyi költőfejedelemről.
1950 januárjában jelent meg az első jegyzék Útmutató üzemi
és falusi könyvtárak rendezéséhez címmel. A Népművelési
Minisztérium Könyvtárosztálya állíttatta össze, a Népkönyvtári
Központtal adatták ki. Mintegy 1500 kiadványt sorolt fel szerző
és cím szerint, 200 szerzőnek pedig minden művét kivonásra
ítélte. A könyvtárosokhoz a füzet február 15-e után jutott
el. E jegyzékkel csaknem egyidőben jelent meg az iskolai ifjúsági
könyvtárak megtisztítását előíró közoktatásügyi minisztériumi
körrendelet. Ez 1300 mű kivonására, 170 műnek a tanári könyvtárba
való áthelyezésére kötelezte a könyvtárosokat. A közművelődési
könyvtárosok rövidesen egy újabb stencilezett jegyzéket
kaptak a Népkönyvtári Központtól, melyben újabb 200 cím
szerepelt azzal, hogy a könyveket össze kell gyűjteni és
becsomagolva elszállításra előkészíteni. Ez a jegyzék április-májusban
került a könyvtárosok kezébe. 1950 tavaszán tehát már három
lista alapján kezdhették meg a könyvtárosok állományuk
megrostálását. S mire a munka befejeződött volna, megjelent a
negyedik, minden eddiginél vaskosabb, 6 ezer címet tartalmazó
Útmutató. Milyen jellegű szellemi termékeket kívánt a nagy
tisztogató akció eltávolítani a könyvtárakból? Az egyes
listák esetlegességével szemben együtt vizsgálva az egy év
leforgása alatt megjelent négy jegyzéket már határozott kép
bontakozik ki a szemlélő előtt. A közös alapelvet az iskolai
könyvtárosoknak adott utasítás bevezetője meg is fogalmazta:
eltávolításra ítélték azokat a műveket, melyekben a polgári
társadalom élete vonzó formában jelenik meg. Ebbe a kategóriába
sorolták természetesen a háború előtti lektűröket (Aszlányi
Károly, Bozzay Margit, Csathó Kálmán, Erdős Renée, Herczeg
Ferenc stb. összes műveit) vagy az összeállítók által lektűrnek
minősített életműveket (Bánffy Miklós, Kittenberger Kálmán,
Molnár Ferenc stb. minden művét – A Pál utcai fiúk kivételével.)
Ha a polgári életmód népszerűsítését vagy a történelem
hamis ábrázolását látták benne, a hagyományos klasszikus írókat
sem tisztelték: Indexre került Gárdonyi csaknem minden műve, sőt
Jókai több regénye is (Akik kétszer halnak meg, Egy az Isten,
Fráter György, Szabadság hó alatt, A legvitézebb huszár
stb.), Krúdy Gyula A vörös postakocsija és több más regénye,
Kosztolányi novellái stb. Különösen súlyos volt az ítélet
azokkal szemben, akik a marxizmus-leninizmustól egyértelműen
eltérő világnézetet képviseltek műveikben. Kiemelt figyelmet
kaptak a népi írók: Tamási Áronnak csaknem minden műve
indexre került, Szabó Pál hét műve, Darvas József (1950-ben
közoktatásügyi miniszter!) Szakadék-ja stb. Egy irredentának
minősített vers miatt kellett kivonni a könyvtárakból Babits
Mihály 1946-ban kiadott Összes verseit és Összes műveit,
hasonló okokból került zúzdába Reményik Sándor összes műve.
Természetesen a vallásos művek is oda kerültek: Mécs László,
Prohászka Ottokár valamennyi könyve.
Reményik Sándor költeményei az utóbbi időben mintha
reneszánszukat élnék hazánkban. Hűvösvölgyi Ildikó szerint
költészetében benne van az a fájdalmas magány, ami egész líráját
körülveszi, a természet szeretete, a haza szeretete, az emberiség
iránti aggodalma és az Isten utáni örökös sóvárgása.
Mondhatni: Reményiket a Jóisten hozta a művésznő elé. A Rádióban
a különböző zeneművekhez mindig kiválasztott egy-egy odaillő
költeményt. Kezébe került egy istenes verses összeállítás,
s egyszer csak Reményikhez jutott, s beleszeretett” verseibe.
2000-ben jelent meg Reményik első összegyűjtött verseskötete,
amit rögtön meg is vett férjének. Persze azzal a szándékkal
is, hogy maga is olvashassa. Két év alatt sikerült 800 versből
kiválasztania azt a 32-t, amiken keresztül a legjobban tud szólni
az emberekhez. Hűvösvölgyi a Csendes csodák c. esttel -
melyben hazafias, istenes, filozofáló versek egyaránt
szerepelnek - 2002 óta járja nagy sikerrel az országot. Gyömrőn
pl. 500 ember előtt szavalta el a verseket. A Tolnay Szalonban
tavaly decemberben tűzték műsorra először a Csendes csodákat.
Reméljük, hogy a musicalek, Brodway-darabok mellett a jövőben
is a Madách Színház műsorán marad ez a Reményik-összeállítás,
egyrészt mert kuriózum, másrészt, mert világunkban az
embereknek nagy szükségük van a lírára, mégpedig olyan lírára,
amelyben fontos szerepet kapnak életünk csendes csodái is.
Medveczky Attila
|