2007.04.27.
„Az
egész világ a kommersz felé sodródott”
Gáspár Tibor a vidéki színi
élet szépségéről, a globalizáció veszélyéről és a Sínjárók
c. filmről
Gáspár
Tibor 1957. szeptember 2-án született Szentesen. 1980-ban végezte
el a Színház –és Filmművészeti Főiskolát. 1980-tól a
Miskolci Nemzeti Színház, 1988-tól az egri Gárdonyi Géza Színház,
1989-től 1991-ig a Nemzeti Színház tagja. Majd 1 évig a Békés
Megyei Jókai Színház, 1992-től a zalaegerszegi Hevesi Sándor
Színház, 1993 és 2003 közt pedig újra a Békés Megyei Jókai
Színház művésze. 2003-tól a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház
tagja. Díjai: Hekuba-díj (1995), Őze Lajos-díj (1996), Jászai
Mari-díj (1997). A 2004-es filmszemlén a legjobb férfi színésznek
járó díjat kapta meg a Másnap c. filmben nyújtott alakításáért.
Színházi szerepei – többek között – Mózes (Madách Imre:
Mózes), Őrnagy (Örkény: Tóték), Kolhaas Mihály (Sütő: Egy
lócsiszár virágvasárnapja), Arturo
Ui (Brecht: Állítsátok meg Arturo Uit!), Edgár
(Shakespeare: Lear király), Tybalt (Shakespeare: Romeo és Júlia),
Percy (Shakespeare: IV. Henrik), Dávid mester (Márai : A kassai
polgárok), Silvio (Goldoni: Két úr szolgája), Bálint (Sarkadi:
Oszlopos Simeon), Palladius (Illyés : Kegyenc), Szatén (Gorkij:
Éjjeli menedékhely), Figaro (Beaumarchais: A sevillai borbély),
Géza fejedelem (Szabó Magda: Az a szép, fényes nap), Móricz (Forgách
András: Móricz szerelmei), Daryll (Updike: Eastwicki boszorkányok),
Eddie Carbone (Miller: Pillantás a hídról), Marc (Yasmina Reza:
Művészet), Kerekes Ferkó (Kálmán: A csárdáskirálynő).
Rendezései: Goldoni: Két úr szolgája, Vasziljev: Csendesek a
hajnalok. Filmek: Retúr, Hídember, Másnap, Emelet, A herceg
haladéka, Sínjárók, Vasárnap.
-Tudtommal sokáig
tornatanárnak készült. Miért választotta a színi mesterséget?
-Valóban : kézilabdáztam,
élsportoló voltam. Bátyámmal, Gáspár Sándorral egy gimnáziumban
tanultunk; alatta jártam egy évvel. Sándor tagja volt az iskola
diákszínpadának. Az ’50-es években a gimnáziumhoz került
egy fiatal tanár, Bácskai Mihály. Ő vállalkozott a lelkes és
tenni akaró diákok összefogására. Mindvégig a diákszínpad
vezetője volt. Közben az akadémia elvégzése után A kategóriás
rendezői besorolást kapott. Hála Istennek mind a mai napig jó
egészségben él. Ez a fantasztikus ember, amikor másodikos
voltam, magához hívott, elmondta: szükség van utánpótlásra.
Így lettem én is a diákszínpad tagja. A színpad tagjai közül
sokan jelentkeztek a Színművészetire, így én is. Nekem elsőre
sikerült a felvételi. Kerényi Imre és Huszti Péter osztályába
jártam. Várkonyi Zoltán volt akkor a főiskola rektora, majd
halála után Simó Sándor.
-A szentesi Horváth Mihály Gimnáziumnak diákszínpadán,
ahol fiatalon Újréti László, Gyöngyösi Katalin is fellépett,
Ön a Klárinétos c. dokumentumjáték főszereplőjeként nagy
sikert aratott…
-1982-ben kapta meg a drámai tagozatot az iskola, így a
szakma tele van Szentesen végzett színészekkel. A Klárinétos
egy helyi történet, ami egy becsületes parasztemberről szól,
aki muzsikált is. Egyfajta nép játékról volt szó. Bátyám
és Dörner György is megnéztek ebben a darabban. Mindketten bátorítottak:
jelentkezzek a főiskolára.
-Milyen útravalót adott szülővárosa?
- Mindent Szentesen szívtam magamba. Ma is abból élek,
abból dolgozok, amit ez a város, ez a gimnázium nyújtott
nekem. Szentes a batyu a hátamon.
Persze
a szülőföld fontosságát fiatalon még nem éreztem, csak később
döbbentem rá. Sok színészi gesztust Szentesről hoztam
magammal.
-Sportbeli képességét tudta kamatoztatni a színpadon?
Kapott olyan feladatokat is, amiket a „tornából
felmentetteknek” nem szívesen adtak volna a rendezők?
-Azt látták: jó a mozgásom, ügyes és bátor vagyok. A
díszletek tetejéről akármilyen magasságból képes vagyok
leugrani. De nem erről vagyok híres a szakma és a közönség
előtt.
-Az 1970-es évek végén Gomborwicz Operettjében együtt
lépett fel testvérével. Azóta történt hasonló esemény?
-Színházban nem, filmben is csak ritkán. Pl.: A Ki beszél
itt szerelemről? c. Bacsó-filmben ikreket játszottunk, és a
Transzportban is benne voltunk. Ezután elhatároztuk, mert egy
kicsit „ránk szoktak”, hogy csak egy nagyon komoly produkció
esetén kapják meg a rendezők a hangi és arcbeli hasonlóságot.
-Sosem okozott gondot, hogy kevésbé ismert, mint a bátyja,
miközben ugyanazon a pályán mozognak?
-Fiatal színészként frusztrált, hogy Gáspár Sándor öccse
vagyok, de sosem éreztettük ezt egymással, nagyon jó testvérek
vagyunk. Őszintén mondom: semmilyen irigység nincs bennem. Amióta
a filmes szakma felfedezett a Másnappal, úgy érzem: minden a
helyére került. Filmeket forgatok azóta, s vidéken nagyszerű
darabokban játszhatok.
-Pályája során érezte valaha hátrányát, hogy vidéki
színész? Régente volt egyfajta budapesti-vidéki ellentét.
-Az ún. vízfejűség
most is megvan. De ennek csak az előnyét élveztem. A fővárosi
színészi élet magával hozhatja a népszerűséget, a filmes
szerepeket. Egy vidéki színész ezen a téren hátrányban van.
Viszont vidéken a munkába jobban el lehet mélyülni, s többet
lehetünk együtt a kollegákkal, szinte egyszerre lélegeznek a társulat
tagjai. Vidéken ezért sokkal személyesebb, őszintébb a
kapcsolat a kollegák között, mint Budapesten.
-Profilban is különbözik egy fővárosi és egy vidéki
teátrum…
-Úgy van. A vidéki színházaknak szinte minden műfajt
kell játszaniuk, hiszen egy nagyon széles érdeklődési körű
közönséget kell kiszolgálnia. Az abszurdtól az operettig, a
mesedarabtól a véres drámáig mindent kell játszani. Egyfajta
népszínházi feladatot kell ellátni vidéken. Ha művészszínházba
megyünk át, akkor elveszítjük a közönség nagy részét.
-Van olyan epés vélemény is, mely szerint egy vidéki
színész megkaphat olyan szerepeket is, melyet Pesten sosem játszhat.
Van ennek valóságalapja?
-Nincs. Viszont
hamarabb érik el vidéken az embert a különböző szerepek,
mert sokkal több a feladat, mint a fővárosban. Ott évekig játszanak
egy-egy előadást, míg vidéken legfeljebb egy évadon keresztül.
Tehát a vidéki színházi élet sajátosságáról van szó.
Szerencsém volt, mert eddig kiváló szerepeket játszhattam: Ványa
bácsit, az Őrnagyot, Kolhaas Mihályt, Géza fejedelmet, és még
sorolhatnám.
- A szakmai lapok
ritkán írnak vidéki előadásokról, s akkor is csak két dunántúli
teátrumra koncentrálnak. A miskolci Mózesről, vagy a békéscsabai,
nyíregyházi szerepeiről csak utólag értesülhet a fővárosi
közönség. Ez nem zavarja?
-Leginkább Kaposvárról
írnak. Ez a liberális sajtó sajátossága: saját, liberálisnak
nevezhető színházairól tudósít. Nem akarok politizálni, de
ezt mindenki látja. A vidéki életben az is benne van, hogy nem
kerül reflektorfény elé a munkája, sőt javarészt elvész,
mert a szakmai sajtó nem tüntet ki minden színházat a figyelmével.
Ezzel felesleges foglalkozni. A szakmában tudják, hogy milyen
darabokban, és hogyan játszok; egyelőre ez kielégít. Nem
vagyok attól szomorú, hogy a szaksajtó nem „zengi” a
nevemet.
- Marc-ot alakítja a Művészet c. vígjátékban. Ebben
a szerző –ahogy olvastam- kigúnyolja a sznobizmust. Mennyire
igaz az, hogy a sznobok tartják fenn a színházakat?
-Részben. Azért jó, hogy vannak a színházba járók között
szép számmal sznobok, mert elmesélhetik, mit láttak egy adott
teátrumban.
-Milyen volt pályája elején és milyen lesz a hazai színi
élet?
-Régebben olyan színházi élet volt Magyarországon, ami
Európában ritkaságszámba ment. A Kádár-korszaknak talán
egyetlen vívmánya volt: a „pezsgő színház”. Ezt most
igyekeznek –legnagyobb sajnálatunkra – széjjelverni a támogatások
megvonásával, az összevonásokkal és a régiósításokkal. Három
megyéből lesz egy régió, aminek csak egy színháza lesz. Elképzelhető,
hogy a jövőben, a keleti térségben csak három színházról
beszélhetünk: a miskolciról, a szegediről és a debreceniről.
-Az interneten találkozhatunk a nevét viselő topic-kal.
Ebben –többek közt- azt írják: a Színművészetin is taníthatna,
jóval a színvonal felett, csak nem tűnik olyannak, aki beáll a
sorba…Tanított valamikor színészmesterséget?
|