2007.04.27.
Egyetemet
vegyenek!
Ha
az SZDSZ elképzelése megvalósul, akkor, ha tehetjük, és mélyen
a zsebünkbe nyúlunk, nem csak DVD-lejátszót, webkamerát, márkás
autót, helikoptert, hanem a jövőben egyetemet is vehetünk.
Sajtóhírek szerint ugyanis Magyar Bálint, mint az Államreform
Bizottság tagja azt javasolja, hogy az állami felsőoktatási
intézményeket emeljék ki a költségvetési szervekre vonatkozó
szabályok alól, hogy utat nyissanak a felsőoktatás privatizációjának.
Egy országos napilap tudni véli, hogy a javaslat már ebben a hónapban
a kormány elé kerülhet. Az Oktatási és Kulturális Minisztérium
(OKM) ezt cáfolta, és magát a privatizáció előkészítését
is. Manherz Károly, az OKM államtitkára ugyanakkor elismerte,
hogy létezik az említett háromoldalas dokumentum Magyar Bálinttól
és szerinte az Államreform Bizottságon belül természetes :
sokféle tervezet készül egy problémára. Meg is nyugodhatnánk,
ha a kabinet és a kormánypártok a szavahihetőségükről lennének
híresek. Emlékezzünk csak vissza arra, hogy maga Gyurcsány
Ferenc jelentette be anno: nem lesz tandíj. 2003-ban még az
Oktatási Minisztérium hallani sem akart a tandíjról. S mi történt?
Az Országgyűlés 2006. július végén szavazta meg, hogy 2007.
szeptember 1-jétől bevezetik a fejlesztési részhozzájárulást,
amelyet 2008-tól kell fizetniük az akkori másodéveseknek.
Tavaly augusztusban, pedig Katona Béla, az MSZP frakcióvezető-helyettese
mondta ki: nem lesz vizitdíj. Lett. Majd kiderítik nincs más
megoldás, csak a privatizáció. Így lesznek színvonalas, européer
egyetemek.
A
recept a következő: végy elő egy fogalmat, dobd be a sajtóba,
majd várd ki a hatást. Amennyiben kedvezőtlen a fogadtatás, cáfolj:
dehogy lesz tandíj, vizitdíj, ez csak kacsa. Majd keríts néhány
„független” értelmiségit, lökd be őket a tv-k kapuin;
beszéljenek erről: nem értjük a kormányt, miért nem akarja a
tandíjat, a vizitdíjat, vagy – esetünkben – az egyetemek
privatizációját, hiszen nincs más perspektíva. Minél többször,
minél több helyen mondják el papagájmódon „érvelésüket”,
annál több ember tudja majd elfogadni, tudomásul venni a leendő
kormányzati „reformintézkedéseket”. Mi is a gond az
egyetemek privatizálásával? Magyarországon legtöbb esetben
egy-egy cég, vállalat magánosítása után a tulajdonos minél
magasabb profitra törekedett és ez a magyar lakosság elszegényítését
gyorsította fel. A privatizáció miatt magasabb tandíjra,
kevesebb tanerőre lehet számítani. Félő, hogy a színvonal is
csökkeni fog. A tulaj érdeke az lesz, hogy minél többen járjanak
költségtérítéses szakokra. Így könnyen diplomagyárakká válhatnak
a hazai nagy múltú egyetemek. Pedig a munkaerőpiac abszolúte
nem igényli a diplomások számának drasztikus emelését, mert
kormányunk olyan gazdaságpolitikát követ, amelyhez nincs szükség
a kiművelt emberfők számának nagyfokú szaporítására. Ahogy
az egyetemek szabadságát és munkáját nem korlátozhatja a
politika, úgy az üzlet cenzúrája sem befolyásolhatja! Félő,
hogy a privatizációval megszűnne az egyetemi oktatók közalkalmazotti
státusza. Ha egyes oktatók sztárgázsit kapnának, míg mások
a közalkalmazotti státusz védelme alól kikerülve az utcára
kerülhetnének, az óriási belső feszültséget okozna az egyébként
komoly minősítési procedúrán átesett oktatók körében. A képzés
és a kutatás minőségének biztosítéka természetesen nem a
tulajdonformában rejlik, de annál inkább a tulajdonforma változtatásának
indítékaiban. A világ legjobb egyetemei magánalapítványok
kezelésében vannak, nagylelkű alapítóikat és bőkezű patrónusaikat
azonban nem befektetéseik megtérülésének vágya, még
csak nem is kultúrpolitikai elképzeléseik megvalósítása vezérelte,
hanem a tudás tisztelete, nemzetük vagy vallásuk szolgálata.
Az egyetemeken folyó oktató-kutató munka hatékonyságának javítására
igen nagy szükség volna, ezt a célt azonban az oktatásirányításnak
nem az egyetemi önrendelkezés korlátozása útján, hanem éppen
ellenkezőleg, az egyetemi önkormányzati testületek lehetőségeinek
növelésével, működésük és döntéseik nyilvánosságának
kiszélesítésével lehetne elérnie. A felsőoktatásnak nyitnia
pedig nem a piac, hanem a társadalom igényei, elsősorban az
iskolarendszer és a szellemi élet felé kellene. (A képen a Műegyetem
épülete; illusztráció)
emma
|