2007.04.27.
Piac
vagy szupermarket?
Csökkenő
reáljövedelmek, növekvő árak és adóterhek mellett a magyar
lakosság túlnyomó részének már nagyon is meg kell gondolni,
hogy hol és mire költi el az európai uniós átlagnak csupán töredékét
kitevő keresetét. Az országunk gazdaságát tönkreverő, az állami
megrendelésekből, közpénzekből milliárdos magánvagyont összeharácsoló
kiváltságosok szűk rétegét leszámítva a magyar társadalomban
általánossá vált az élelmiszerek és közszükségleti árucikkek
sokféle helyről történő beszerzése. Az emberek többsége számos
üzletet, piacot és bevásárlóközpontot is felkeres, hogy minél
kevesebb pénzből jusson hozzá az alapvető szükségleteit kielégítő
termékekhez. Mindenütt csupán azt vásárolva meg, ami ott
szerezhető be a legkedvezőbb áron. Főleg a rendkívül
alacsony jövedelemből gazdálkodó nyugdíjasok tanúsítanak
meglepő találékonyságot a különféle árucikkeket legolcsóbban
kínáló helyek felkutatásában. Olcsó élelmiszert elsősorban
azokon a hagyományos, őstermelőknek is árusítási lehetőséget
kínáló piacokon lehet beszerezni, amelyeken az eladásra kínált
termékek, termények döntő többsége még ma is magyar áru.
Peresze egyik-másik nagy bevásárlóközpontban elképesztően
alacsony áron is be lehet szerezni hústermékeket. Például kötözött
sonkának álcázott, ám valójában rendkívül gyenge minőségű,
nagy víz- és zsírtartalmú húskészítményeket már kilónkénti
hatszáz forintért is lehetett vásárolni Húsvét előtt. A házi
készítésű valódi füstöltsonka vagy tarja ára – termelőtől
vásárolva – ennek a dupláját is elérte, ám az így megvett
terméknek összehasonlíthatatlanul nagyobb volt a hústartalma
és jobb a minősége. A nagy bevásárlóközpontokban sokszor előfordul
az is, hogy kirívóan alacsony áron kínálnak Nyugat-Európában
már eladhatatlan – vegyszerekkel teletömött, lejárt
szavatosságú vagy alapvetően szójából előállított – húskészítményeket.
Hasonlóan a különféle húsárukhoz, a zöldségeket és gyümölcsöket
is a piacokon, csarnokokban lehet a legolcsóbban beszerezni. A
nagy áruházláncok és bevásárlóközpontok legfeljebb a silány
minőségű, agyonpermetezett és rothadó terményeket kínálják
a piacinál kedvezőbb áron. A termelői piacokon a paprika kilóját
már hatszáz forintért is megvásárolhatjuk, míg a zöldségüzletekben
vagy az élelmiszer áruházakban ugyanazért a mennyiségért és
minőségért sokszor a dupláját kell fizetni. Hasonló a
helyzet a többi terménnyel is. A piacokat járva a krumpli kilóját
már nyolcvan forintért is beszerezhetjük, az almák árai száz
forintnál kezdődnek és az olcsó narancs sem kerül sokkal többe.
A bevásárlóközpontokban azonban akár a négyszeresét is
kifizethetjük a piaci árnak. Tojáshoz is többnyire a termelőktől
lehet hozzájutni a legkedvezőbb áron. A piacozó parasztoktól
akár tizennyolc forintért is megvásárolhatjuk darabját, míg
akad olyan bolt, ahol harminc forintot kérnek el egyetlen tojásért.
Vannak
ugyanakkor olyan élelmiszerek, fogyasztási cikkek is, amelyeket
a szupermarketekben lehet a legolcsóbban beszerezni. A tej és
tejtermékek, a kávék, a fűszerek, üdítőitalok, mosóporok,
tisztítószerek annál olcsóbbak, minél nagyobb kiszerelésben
vásároljuk meg őket. Általában az adott áruházlánc emblémájával
ellátott termékek ára a legkedvezőbb.
Néhány
éve jelentek meg az úgynevezett százforintos boltok, amelyek árukínálatát
kifejezetten a kispénzű vásárlók igényeinek és lehetőségeinek
figyelembevételével állítják össze. Az ilyen típusú üzletekben
az olcsó élelmiszerektől a gyenge minőségű háztartási és
kozmetikai szerekig minden olyan termék megtalálható, amire szükség
lehet egy szerényebb anyagi körülmények között élő család
háztartásában. Leszámítva az olcsó termékek árusítására
szakosodott üzleteket, a kisboltok általában lényegesen drágábbak
a piacoknál és az élelmiszer áruházaknál. Különösen az éjjel-nappal
nyitva tartó üzletekben kell sokat fizetni – akár a máshol
elkért ár kétszeresét is – a megvásárolt termékekért.
Viszont nagy előnye ezeknek az üzleteknek a folyamatos nyitva
tartás, és aki a szomszédságukban lakik, egy kisebb vásárlás
– például egy kiló kenyér vagy egy darab joghurt megvétele
– kedvéért nem fog a bevásárlóközpontba utazni. Érdekes,
hogy a kiélezett piaci verseny ellenére is akadnak olyan
szupermarketek, amelyek a vásárlók udvarias kiszolgálása,
hiteles tájékoztatása helyett csalással igyekeznek növelni
nyereségüket. Sokszor előfordul, hogy a polcon másfajta termék
található, mint amit a rá utaló címke jelez. Például a
polcon lévő felirat azt mutatja, hogy az ott elhelyezett
halkonzerv ára százhúsz forint, és csak fizetéskor derül ki,
hogy a címke felett nem a jelzett, hanem egy háromszor drágább
áru található. A kenyerek, pékáruk esetében szinte soha nem
lehetünk biztosak abban, hogy a kenyeres polc címkéin jelzett
termékek azonosak a ténylegesen ott elhelyezettekkel. Sokszor
– amíg el nem jutunk a pénzárig – nem is tudjuk, hogy
milyen értékű és minőségű sütőipari árut vesszünk meg.
Vásárlás közben számos kisebb kellemetlenség is érheti az
embert. Például előfordulhat, hogy egyazon üzletlánc
boltjaiban is eltérnek az azonos a terméknek az árai és a
nyitvatartási időket tekintve is teljes a zűrzavar: ugyannak a
cégnek az üzletei a legkülönfélébb időpontokban nyithatnak
és zárhatnak.
Annak
ellenére, hogy az elmúlt években elképesztő mértékben
szaporodtak el a különféle üzlet- és bevásárlóközpontok,
az ár és minőség tekintetében még mindig a hagyományos
termelői piacok kínálata a legkedvezőbb. Ezeket felkeresve
pedig a magyar gazdákat és kiskereskedőket segítjük az
agresszíven terjeszkedő, a profit érdekében még az egészségtelen,
lejárt szavatosságú termékeket is kiárusító – többnyire
külföldi tulajdonú – bevásárlóközpontok ellenében.
Varga Imre
|