2007.08.03.
Találkozás
Wotannal
Berczelly
István operaénekes, a
Magyar Állami Operaház örökös tagja 1938. szeptember 9-én született
Budapesten. Énektanulmányait Feleki Rezső, Jámbor László és
Szabó Miklós irányításával folytatta. 1965–1970 között a
debreceni Csokonai Színház tagja. 1970-ben szerződött az
Operaházba. A német és olasz repertoár csaknem valamennyi
jelentős bariton szerepét énekelte. Liszt Ferenc-díjjal, Székely
Mihály-emlékplakettel, érdemes művészi kitüntetéssel,
Magyar Köztársaság Kiváló Művésze-díjjal tüntették ki.
Szerepei- többek közt-: Luna gróf (Verdi: A trubadúr), címszerep
(Verdi: Simon Boccanegra), címszerep, Zakariás (Verdi: Nabucco),
Renato (Verdi : Az álarcosbál), Jágó (Verdi: Otello), Pagano
(Verdi: Lombardok), Főinkvizítor (Verdi : Don Carlos), Monterone
(Verdi: Rigoletto), Valentin (Gounod: Faust), Saklovityij
(Muszorgszkij : Hovanscsina), Borisz (Sosztakovics: Kisvárosi
Lady Macbeth), Alfio (Mascagni: Parasztbecsület), Tiszttartó (Masnet:
Werther), címszerep (Mozart: Don Giovanni), Öreg pap (Mozart: A
varázsfuvola), Biberach, Tiborc, Petur, II. Endre (Erkel: Bánk bán),
címszerep (Kodály: Háry János), Kékszakállú (Bartók: A Kékszakállú
herceg vára), címszerep (Szokolay : Sámson), Párma grófja
(Farkas F.: Egy úr Velencéből), Pizzaro (Beethoven : Fidelio),
Scarpia (Puccini : Tosca), címszerep (Wagner: A bolygó
hollandi), Kurwenal (Wagner: Trisztán és Izolda), Klingsor
(Wagner: Parsifal), Wotan (Wagner: A Rajna kincse, Walkür,
Siegfried), Hans Sachs, Pogner (Wagner: A nürnbergi
mesterdalnokok), Hermann őrgróf (Wagner: Tannhauser). Oratóriuménekesként
is sokat szerepel, több hangfelvételt is készített.
- Örökölte
valakitől a zene iránti vonzalmát?
-
Apámnak gyönyörű tenorja volt. 1899-ben született, jogi
doktor volt, s a ’20-as évek vége felé indult egy énekversenyen,
aminek az volt a neve, hogy: „Magyarország legszebb hangja”.
Megnyerte a versenyt, ami azért nagy dolog, mert hivatásos énekesek
is elindultak a megmérettetésen. A díja az volt, hogy Olaszországba
mehetett ösztöndíjjal tanulni. Odakint a mesterek nagy reményeket
fűztek hozzá. A gond csak az volt, hogy iszonyú lámpaláza
volt. Abba is hagyta az éneklést.
-Elvitte
operaelőadásokra?
-Még
ha akart volna, akkor se tudott volna…Az ún. koalíciós időszak
után sokat ült a börtönben. A „bűne” : a
Horthy-rendszerben pénzügyminisztériumi jogtanácsos volt.
Rendszeres „vendége” volt az Andrássy út 60-nak. Egy foga
sem maradt, mikor kijött a börtönből, az egyik szemét kiverték,
s a gyomrát úgy összerugdosták, hogy egy évig feküdt
szabadulása után a kórházban. Az a baj, hogy sokan még nem
tudják azt, mit műveltek ezek a gazok az ártatlan, s osztályidegennek
minősített emberekkel.
-Tízéves
fiú volt a történtek idején. Elmondták, hogy hol van az édesapja?
-Igen.
Nem titkolták előttem. Testvéremmel együtt a Deák téri evangélikus
iskolába jártam. Egyszer, mikor az iskolából hazamentem, azt
tapasztaltam, hogy teljesen felforgatták a lakásunkat. Szüleim
se voltak otthon. Kiderült: mindkettőjüket elvitte az ÁVO. Édesanyámat
két hét múlva hazaengedték, de apámat egy évig benntartották.
Közben nagybátyámék neveltek minket.
-Énekelt
az iskolai kórusban?
-
Amikor az evangélikus iskolát megszüntették, a Kazinczy utcai
általánosba kerültem. Iskolai kórusban ott sem énekeltem,
mert Faragó énektanár úr azt mondta: „Téged nem veszlek be
a kórusba, mert te úgyis ebből fogsz majd megélni, s nem
akarom tönkretenni a hangod.” Akkor eléggé meg voltam sértődve…
Amikor Debrecenben operaénekes lettem, meg akartam neki mondani,
hogy igaza lett, kerestem is, de sajnos addigra már meghalt.
-Tudtommal
kezdetben nem is énekes, hanem karmester szeretett volna lenni…
-Az
csak egy gyerekkori álom volt. Elég jól zongoráztam, szívesen
játszottam Beethoven- és Chopin-darabokat, de nem zongorista,
hanem karmester szerettem volna lenni. Feltettem egy lemezt- pl.
Beethoven V. szimfóniáját, s játékból ledirigáltam. Azonban
elég eszem volt ahhoz, hogy lássam, mégsem az az én utam.
Akkoriban Beethoven volt a kedvencem. Ha valaki sokat és elmélyülten
foglalkozik zenével, rájön, hogy Bach a legnagyobb. Eleinte nem
vonzott Bach, egyhangúnak tartottam. Később felismertem, hogy
Bach művei a legváltozatosabb és a legmodernebb zeneszámok.
-Jól
tudom, hogy sportolt is fiatalon?
-Eveztem,
versenyszerűen. Eljutottam a válogatott kerettagságig is.
Amikor elkezdtem énekelni tanulni, kiderült, hogy a kettő együtt
nem megy. Evezés közben a hideg levegőt szinte „rászedtem”
a torkomra. Egy kis rekedtség egy civil embernél még nem tragédia,
de egy énekesnél már az lehet. Így műszaki rajzolást
tanultam, s abból éltem egy ideig.
-A
sport befolyásolta a színpadi állóképességet?
-Egy
olyan csapatsport, mint az evezés, azért jó, mert fegyelemre
tanít, ösztönöz. Az operaéneklés is csapatjáték, s nagyon
nehéz fizikai munka.
-Az
éneket választotta, de a Zeneakadémiára nem vették fel.
Nagyon el volt keseredve?
-Azért
nem dőltem a kardomba. Egy biztos, hogy valami sportversenyre készültem,
s csak úgy mellesleg mentem el próbát énekelni a Zeneakadémiára.
Az első fordulón túljutottam, s a többi jelentkezőt hallva
azt hittem: biztos bekerültem. Azt mondták: nincs hangom. De a
Konzervatóriumban megfeleltem s ott nagyon jól éreztem magam.
Feleki Rezsőnél végeztem, kiváló ember volt, hálával
gondolok rá. Többször nem is próbálkoztam bekerülni a
Zeneakadémiára. A konzi befejezése után az Operába mentem
felvételizni, de ott Kórodi András karmester közölte velem:
nincs elég erős hangom. Azt javasolták, hogy menjek el énektanárnak.
Aztán ezzel a „kevés” hanggal csak sikerült végig énekelnem
az összes nagy Wagner-baritonszerepet. Emlékszem, az ön édesapja
mondta egyszer egy próbán a fúvósoknak: ne olyan erősen,
igaz, azt a zenekart még nem találták fel, amelyik a Pistát
elnyomja.
-Debrecenbe
került. Az ottani zenei vezető hallott téged énekelni valahol?
-El
voltam keseredve azon, hogy nem kellek az Operaházba. Albert Miklós
tenorista, aki Debrecenben énekelt, jól ismert engem. Szólt az
ottani karmesternek, Rubányi Vilmosnak, hogy ismer egy olyan
baritont, aki el tudja énekelni a Don Giovannit. Rubányi
meghallgatott és 1965-ben, évad közben felvett a színházhoz.
Akkoriban ott nyáron is voltak előadások, a Nagyerdőben, s a
Carmenban megkaptam Zuniga hadnagyot. Ez volt az első szerepem.
És ott találkoztam először Simándy Józseffel. Először kis
szerepeket kaptam: Rozgonyit a Hunyadi Lászlóból, és Schlemilt
a Hoffmann meséiből. De már az első szezonban jöttek a nagy
szerepek: Valentin, René, Don Giovanni…’65 májusában kerültem
a színházhoz, s már abban az évben, decemberben elénekeltem a
Don Giovanni címszerepét. Meg voltam elégedve magammal, pedig
visszanézve nem voltam igazán kiváló. Nem hangbeli problémáról
van szó. Édesapámnak volt egy felvevője, amivel 8 mm-es
filmeket tudott készíteni. Ezen nem volt hang…Rettenetes!
Nagyon túljátszottam a szerepet. A kezem is sokat mozgott
feleslegesen. Később megtanultam „uralkodni magamon”.
-A
vidéken eltöltött éveket, a debreceni tapasztalatokat tudta későbbi
pályaszakaszain hasznosítani?
-
Debrecenben nagyon jól éreztem magam, Rubányi Vilmos nagy
mester volt, kiváló művész, remek pedagógus, a debreceni évek
fölértek egy főiskolával. Vidéken mindent kellett alakítani,
néha még olyat is, ami nem egészen nekem való, például
Valentint. Prózai szerepeket is játszanom kellett. Így felléptem
Visnyevszkij Optimista tragédiájában. Debrecenből sokan kerültek
fel az Operaházba, így Korondy György, Bartha Alfonz.
-Ki
hívta az Operaházba énekelni?
-
Még 1968-ban vendégként Valentint énekeltem a budapesti Operaházban,
majd be kellett ugranom egy Don Giovanniba, mert Melis György külföldön
tartózkodott, Bende Zsolt meg beteg volt. Operaházi tagnak
viszont Lukács Miklós igazgató hívott 1970-ben. A ’68-as
Valentin nem hiszem, hogy nagyon jól sikerült, mert borzasztóan
be voltam rezelve. Debrecenben jóval kisebb a színpad, mint az
Operában. Ráadásul Valentin rögtön egy áriával lép a színpadra…1970
után főleg lírai bariton szerepeket kaptam. Nabucco, Renato,
Luna gróf…Fokozatosan kaptam meg a sötétebb hangszínt igénylő
szerepeket. Tudtam, hogy azok inkább nekem való szerepek, de hiába
kértem volna azokat, a kutyát sem érdekelte volna. A kibicnek
semmi se drága. A vezetők mindig szerepekben gondolkodtak, s nem
emberekben. Sajnos nagyon kevés énekes van igazán a helyén.
Soha nem tartottam magam magas baritonnak, igaz el tudtam énekelni
az ilyen szerepeket is, de tudtam, nem nekem valók.
-Ha
visszatekintek a ’80-as évek közepére, állíthatom, hogy
Berczelly István nélkül nehéz lett volna Toscát,
Mesterdalnokot, Fideliot játszani. Az utóbbinak Pizzaro szerepét
évekig szinte csak ön játszotta. Ez teherként, vagy örömként
jelentkezett önnél?
-Örültem
neki, de ilyen esetben fenn áll az a veszély, hogy egy nátha
esetén elmarad az előadás. Miattam viszont soha nem maradt el.
Még betegen is elénekeltem a szerepet, hogy ne legyen gond az előadással.
Volt egy időszakom, amikor hurutom volt, de mégis énekelnem
kellett. Kórház is lett a vége. Hála Istennek meggyógyultam.
Orvosom szerint a sok éneklés abból a szempontból nem egészséges,
hogy a poros levegőt hosszabb ideig kell benntartani, mint a
civil életben.
-Egy
tenoristának, ha agyonénekeltetik jobban elmegy a hangja, mint
egy baritonnak. Mi ennek az oka?
-Sokkal
erősebb és vastagabb egy baritonnak, vagy basszistának a
hangszalagja, mint egy tenornak. Ez erre a magyarázat. Bár én
ismerek olyan baritonokat is, akik nem győzték az iramot, pedig
ígéretes tehetségek voltak. Egy biztos: egy jó hangtechnikával
rendelkező bariton elég sokáig tud énekelni. Gondoljunk csak
Melisre, vagy Faragó Andrásra.
-Több,
mint 80 szerepet alakított. Vannak még szerepálmai?
-Borisz
Godunovot szerettem volna énekelni. Szokásomhoz híven erről
nem szóltam az illetékeseknek, amikor évekkel ezelőtt játszotta
az Operaház. Egyszer egy rádióinterjúban megkérdezték tőlem:
mi az, amit szívesen elénekelnék. Akkor is a Boriszt említettem.
Az akkori igazgató, Szinetár Miklós hallotta ezt a rádióban.
Megígérte nekem, hogy megkapom a szerepet. Sajnos levették a műsorról.
A szezon végén szoktunk mindig értesítést kapni arról, hogy
a következő évben milyen új szerep vár ránk, s én is
megkaptam a magam papírját, amin csak annyi volt: Borisz…
Gondoltam, végre elért ez is. Azután nagyon hamar kiderült,
hogy szó sincs a Borisz Godunovról, hanem Sosztakovics: Kisvárosi
Lady Macbeth című operájának Borisz szerepét kaptam meg, ráadásul
orosz nyelven.
-Kezdőként
a Carmenben, s később a Fidelioban is énekelt Simándy Józseffel.
Igaz, hogy sok mindent tőle tanult meg a színpadon?
-
Emlékszem, hogy amikor először beálltam a Fidelióba Pizarróként,
azt mondta: nem az a lényeg, hogy össze-vissza szaladgálj a színpadon,
hanem maga a megjelenés. Az első perctől fogva tudja meg a közönség,
milyen gonosz az a Pizarro. Megmutatta, hogyan kell megállnom és
arra intett, hogy később is csak a legszükségesebb
mozdulatokat tegyem, mert így lesz érthető a figura. Nagyon
sokat jelentett számomra minden instrukciója.
-Simándyn
kívül kik azok a kollegák, akikkel szívesen
dolgozott/dolgozik?
-Nem
az interjú miatt mondom elsőnek Medveczky Ádám nevét. Majdnem
egyszerre kerültünk az Operaházhoz. A Simon Boccanegrában, a
Toscában, a Fidelioban és a Wagnerekben sokat dolgoztunk együtt.
A karmesterek közül még Gardelli, Patane nevét említhetem.
Sajnos Ferencsik Jánossal nem dolgoztam sokat. Énekesek közül
elsőként Boris Cristoffot említem. Egy kiváló basszista volt.
Nagyon örültem annak, hogy együtt énekelhettem vele a
Hovanscsinában. Házy Erzsébettel is sokat dolgoztunk egy színpadon,
remek színésznő és nagy egyéniség volt.
-Az
1980-as években újra elővették az Operaházban Richard
Wagnert. El lehet mondani, hogy azóta nincs olyan pesti
Wagner-bemutató, amiben ne venne részt. Mindig közel állt önhöz
a német romantika nagy alakja?
-
Wagnert eleinte nem szerettem, illetve addig nem, amíg meg nem
kaptam az első szerepemet, a Hollandit. Emlékszem, hogy apám elővette
a Trisztán és Izolda lemezt, s nagyon idegenkedtem ettől a zenétől.
Amikor azonban elkezdtem tanulni, énekelni, minden ellenérzésem
elmúlt. Wagnert a romantika csúcsának tartom. Egy Wagner zenedrámát
akkor hallgatok meg szívesen, ha az összes szereplő és hang a
helyén van.
-Pályája
abban a korban teljesedett ki, amikor nem engedték ki külföldre
a magyar énekeseket. Okozott-e ez akkor fájdalmat, keserűséget?
-Voltak
azért, akik kimehettek. Engem sokáig nem engedtek ki, mert
valaki elterjesztette rólam, hogy disszidálni szeretnék. Ennek
semmi alapja nem volt. Először Káldy Zoltán, evangélikus püspök
- aki elég nagy komcsi volt - intézte el, hogy a Lutheránia Énekkarral
kimehettem egy Szokolay-mű bemutatására. Behívtak az útlevél
osztályra és közölték velem: kimehetek, de megkérjük, hogy
figyeljen ki mit beszélt kinn. Besúgót akartam belőlem kreálni.
Én ebbe nem mentem bele. Azt feleltem: inkább nem megyek ki. Végül
kiengedtek, s közölték velem: itthon megkeresnek. Szerencsére
aztán nem jelentkezett az illető. Sokat nem énekeltem külföldön.
-Wagnereket?
-A
Walkür Wotanját énekeltem el Németországban. Borzalmas volt a
rendezés. Az első felvonásban cirkuszigazgató voltam, egy pálcával
a kezemben igazgattam a szereplőket.
-Mostanában,
főleg a német nyelvterületen divatos a „korszerűsített”
rendezés. Ez a módi nálunk is hódít. Mi erről a véleménye?
-Nagyon
szörnyű, ha valaki egy Wagnert, egy Verdit, vagy egy Mozartot úgy
állít színre, hogy a saját beteg agyát rendezi meg. Az a
borzasztó a mai világban, hogy – tisztelet a kivételnek – a
rendezők némelyikének fogalma sincs a zenéről, nem tudják a
darabot. Így sokszor a zene ellen rendeznek. Ne önmagát fejezze
ki az „alkotó”, hanem azt a zsenit, aki a darabot komponálta.
Sőt manapság az sem fontos a rendezőnek, hogy valaki el tudja
énekelni a szerepét, hanem: kötélen tudjon himbálózni, s különböző
attrakciókat bemutatni.
-Több
oratóriumban énekelt. Közel áll önhöz ez a műfaj?
-
Ezt a műfajt különösen szeretem, főként a passiók állnak közel
hozzám. Szerencsémnek mondhatom, hogy a Deák téri templomban
Weltler Jenőnél nevelkedtem, és végigénekelhettem az összes
Bach-kantátát, oratóriumot, passiót.
-Internetes
fórumon operaházi-érdekcsoportokról beszélnek. Valóban léteznek
ilyen klikkek?
-Erről
nem tudok nyilatkozni. Igyekszem mindenkivel kijönni
kollegai-szinten. Tudtommal nincs ellenségem.
-Jövőre
már nem játszanak operát az Erkel Színházban. Emlékszem: az
Operaház felújítása idején pedig csak ott adtak elő zenedrámákat.
Fájó szívvel vesz búcsút ettől a teátrumtól?
-Nagyon
sajnálom, hogy megszűnik ez a játszóhely. Bízom benne, csak
ideiglenesen. Persze minden pénz kérdése. A további kérdés:
csak előttünk zárták be a színházat? Az Erkelnek kiváló
akusztikája van. Jobban szerettem ott énekelni, mint az Operaházban.
Természetesen az Ybl-palota csodálatosabb…Igaz, a jövő évadban
fogunk játszani a Thália Színházban is, de az a színház nem
operajátszásra épült.
-Mit
gondol, egy fiatal, tehetséges magyar operaénekes tud itthon érvényesülni,
vagy csak a külföldi dalszínházakhoz való szerződés az
egyetlen út a számukra?
-Nem
sokára nem lesz a szó valódi értelemben társulata az Operaháznak.
A közalkalmazotti státusz megszűnik, s darabokra szerződtetik
a művészeket. A fiatal énekesek már csak előadásokként kapják
a fizetséget. Abból pedig nem lehet megélni. Most menjenek el
magyar nóta énekesnek? Nagyon bizonytalanná válik így az egész
pálya. Lehet úgy egy operát énekelni, hogy egy ária közben
az jár a fejünkben: hogyan jövünk ki a fizetésünkből? Aki
teheti, inkább kimegy külföldre – úgy, mint az orvosok -, s
többet nem jön haza énekelni.
Medveczky Attila
|