2007.08.03.
A
művészet és a haza szolgálatában
130
éve született Dohnányi Ernő
Dohnányi
1877. július 27-én Pozsonyban, az Osztrák-Magyar Monarchiában
született, művelt polgári családból. Apja, Dohnányi Frigyes
gimnáziumi tanár kitűnően csellózott, festegetett, zenét
szerzett. A családban rendszeres kamaramuzsikálás folyt, és a
tehetséges kisfiú hamar csatlakozott a felnőttekhez. Első
kompozíciós kísérleteit hétesztendősen írta. 1886-tól a
pozsonyi katolikus főgimnázium tanulója volt, az intézmény
zenekarában hegedült, a kórusban énekelt, miközben Förstner
Károlytól, a pozsonyi dóm orgonistájától zongorázni tanult.
Közben már rendszeresen komponált; műveiből szülővárosában
és Bécsben többet be is mutattak. Érettségi után a bécsi
zeneakadémia helyett a budapestit választotta tanulmányai színhelyéül.
Döntése nagy jelentőségű lett a 20. századi magyar zene
szempontjából. Zongorát Thomán Istvánnál, zeneszerzést
Koessler Jánosnál tanult. Beiratkozott a bölcsészkar magyar-német
szakára is, de hamar abbahagyta, az első szemesztert sem fejezte
be. 1896-ban, a millennium alkalmából meghirdetett zenei
versenyen f-moll szimfóniájával és Zrínyi-nyitányával
elnyerte a királydíjat. 1898-ban nagysikerű koncertkörutat
tett Angliában, ezzel indult el nemzetközi zongoraművészi pályafutása.
Hamarosan Európa és a tengerentúl nagyvárosainak ünnepelt művésze
lett. Első amerikai turnéját 1900-ban tette. 1901 és 1905 között
Bécsben és Budapesten, majd tíz évig Berlinben élt, ahol a
Zeneakadémia tanára volt. 1916-ban tért haza, a Zeneművészeti
Főiskola tanára, 1919-ben igazgatója, ugyanakkor a Filharmóniai
Társaság elnökkarnagya lett. A Zeneakadémián elindította az
oktatási rendszer reformját, ami a tanári kar konzervatív szárnyának
ellenállásába ütközött. A ’20-as évektől egyedül
gondoskodik a főváros hangversenyéletéről. Évadonként majd
120 hangversenyt ad. 1922-ben a Kolozsvárról Szegedre költözött
egyetem díszdoktorává avatja.
Az Operaház 1922-ben bemutatta A vajda
tornya című operáját, majd Pest és Buda egyesítésének félszázados
jubileumára Ünnepi nyitányt komponált. 1921 és 1927 között
évente hangversenykörutat tett az Egyesült Államokban.
1925-ben a New York State Symphony Orchestra vezető karmesterévé
választották. 1928-tól ismét a Zeneakadémia tanára a zongora
és a zeneszerzés szakon, majd 1934-től 1941-es lemondásáig az
intézmény főigazgatója volt. 1931-től a Magyar Rádió zenei
osztályát is igazgatta. 1933-ban kezdeményezésére és irányításával
szervezték meg az I. Nemzetközi Liszt Zongoraversenyt. A zenei
életben kifejtett tevékenységét a harmincas években számos
kitüntetéssel ismerték el: többek között 1930-ban a Corvin-lánc
birtokosa lett, s 1936-ban a francia Becsületrendet is megkapta.
Olyan ősbemutatók karnagya volt, mint Bartók Négy zenekari
darabja, I. zongoraversenye, Zene húroshangszerekre, ütőkre és
cselesztára, vagy Kodály Psalmus Hungaricusa. Korábbi időszakához
képest ebben az időben kevesebbet komponált; kiemelkedő jelentőségű
a Szegedi mise (1930), amelyet a szegedi Fogadalmi Templom felavatására
szerzett. 1943-ban otthagyta a Zeneakadémiát, majd 1944.
november 24-én végleg elhagyta hazáját, és Ausztriába ment.
Magyarországon 1945-ben háborús bűnösnek
minősítették, és noha később hivatalosan tisztázták a gyanú
alól, de az ilyen tárgyú sajtótámadások még sokáig nehezítették
karrierjét. Bécsben és Angliában koncertezett, majd 1948-ban hároméves
szerződéssel Buenos Airesbe érkezett. 1949-től haláláig az
Egyesült Államokban élt, ahol a Florida State University tanára
volt, különböző egyetemeken mesterkurzusokat tartott, s
koncertezett. Utoljára 1956-ban az edinburgh-i ünnepi játékokon
vezényelt, utolsó hangversenyét 1959. októberében adta, utolsó
lemezfelvétele a halála előtti hónapban készült New Yorkban.
Dohnányi Ernő a XX. század egyik legnagyobb előadóművésze,
különösen Beethoven, Schubert, Schumann és Brahms műveinek
ihletett előadója volt, de játszott műveket a zeneirodalom
minden stílusában, beleértve Bartók és Kodály műveit is.
Mint zeneszerző a múlt század fordulójának késő romantikus
zenei stílusán nőtt fel, s ezt élete végéig megőrizte.
1990-ben posztumusz Kossuth-díjat kapott.
Zeneszerző, karmester, nemzedékek
nevelője, egy ország zenekultúrájának építője- Dohnányi
Ernőről mindazt elmondhatjuk. Működésének pusztán sokrétűsége
és időtartama is elegendő magyarázat a bírálatok sokaságára,
amivel fiatal éveitől rendszeresen illették. Talán az egyetlen
a terület, amelyen évtizedeken át szinte kivétel nélkül hódolat
jutott osztályrészül, zongoraművészete volt. „Nincsen élő
zongorista, ki akár csak megközelítené.”-így írt a londoni
Times 1898-ban, a 21 éves művész bemutatkozása után. „Ha
Dohnányi zongoraestet ad, a kritikusnak könnyű a dolga”- írták
Berlinben tizenöt évvel később-, elegendő, ha a művek
sorrendjét közli-a többit az érdeklődő amúgy is el tudja képzelni.”
Talán még ennél is többet jelent, hogy koncertjein a
hangversenytermek évtizedeken át a világ bármelyik pontján zsúfolásig
teltek voltak, és a közönség soha nem akart hazamenni. Művészetét-
növendékévei elteltével – a legmagasabb rendű zene szolgálatába
állította. Beethoven elhanyagolt szonátáit, Mozart és
Schubert műveit játszotta egy olyan korban, amikor a világ
kiemelkedő zongoraművészei még e művek létezéséről is
alig tudtak. Egy sor németországi város például Dohnányi előadásában
hallotta első ízben Beethoven B-dúr zongoraversenyét,
Budapesten pedig a Diabelli-variációk, Londonban Liszt h-moll
szonátája, New Yorkban Brahms zongoraműveinek műsorra tűzéseiért
szenvedett metszően gúnyos kritikát. Évtizedeken át az
egyetlen világhírű virtuóz volt, aki rendszeresen játszott
kamarazenét.
Míg művészetét az igaz zene, élete
legfontosabb éveit hazája szolgálatába állította. Ez különösen
1915 és 1928 között bizonyult nehéznek, amikor- a hivatalos köröket
tekintve- ellenzéki helyzetből kellett harcolnia. „ Budapest
zenei élete ma egyetlen névben foglalható össze: Dohnányi”-írta
Bartók Béla 1920-ban- „a megpróbáltatások órájában,
amikor a többi művész elhagyta az országot, vagy sátrában
duzzog, Dohnányi hősiesen folytatja sokoldalú működését,
honfitársai ezreinek nyújtva vigasztalást és örömet”. A művész
az 1920-as években évente ismétlődő nagy sikerű amerikai
hangversenykörútjairól mindig visszatért Budapestre, ahol- közeledő
ötvenedik születésnapja idején- még mindig nem várta
rendszeres jövedelmet biztosító állás. Részben ez magyarázza,
hogy oly kevés lemez készült játékáról. Budapest eléggé távol
esett a hanglemezipar központjától, a harmincas években pedig
Dohnányi három trombózison esett keresztül. Bár nyilvánvaló,
hogy éppen az ő spontán művészete örökíthető meg legkevésbé
lemezen, mégis szomorú, hogy a kevés létező felvétel a
repertoárjáról nem ad igazi képet. Utolsó lemezei, melyeket
az Everest cég részére vett fel, egyenesen torzképet festenek
játékáról: már a felvételek első óráiban megbetegedett,
állapota hamarosan rosszabbodott, és a közeledő szívroham órákon
belül bekövetkezett. Nem lett volna szabad a munkát ilyen körülmények
között folytatnia, de Dohnányi talán érezte, hogy ez az utolsó
alkalom.
Az 1949/50-es tanév folyamán két
amerikai egyetem meghívta Dohnányi Ernőt: az ohio egyetem
Athensben és a Florida Állami Egyetem Tallahasseban. Dohnányi végül
is az utóbbit választotta, de Athensnek is ígért néhány
hetet minden tavasszal. Az athensi látogatások alkalmából Dohnányi-
mesterkurzusai és kamarazeneestéi-mellett – mindig adott
hangversenyt. Nagyon szerették Athensben és talán ezért mindig
inspiráltan játszott. Dohnányit életében sok igazságtalanság
érte. Talán mindezért kárpótolta azonban az, hogy
nyolcvankettedik éveiben is képes volt így zongorázni, és az,
hogy közönsége hetven éven át úgy rajongott érte, ahogyan
az kevés művésznek jutott osztályrészül.
Medveczky
Attila
|