2007.08.03.
Fekete
Gyula nagy vállalkozása
Ha
elhiszzük – már pedig miért ne hinnénk el - C. G. Jungnak
azt, hogy létezik a kollektív tudattalan, valahol a dolgok mélyén
léteznie kell egy kollektív tudatnak is, amely például nemzeti
szinten karakteresen megmutatkozhat. Úgy gondolom – lapozgatva
ezt a hatalmas válogatást -, hogy Fekete Gyula nem kisebb dolgot
hozott létre a négy vaskos kötetből álló Naplóm a történelemnek
3400 sűrűn teleírt
oldalával, mint egy kollektív, nemzeti naplót, a magyar nemzeti
emlékezet dokumentális feljegyzéseit az eltelt hatvan év
legjellemzőbb, legfontosabb és legárulkodóbb eseményeiről. Példátlan
vállalkozás, már csak méretei miatt is, az átfogott idő íve
miatt is, a benne szereplők száma miatt is – (a kötet végén
lévő névjegyzék egymaga 23 oldal) -, egyedül a francia Paul Léautaud
naplóáradata mutat vele némi rokonságot, de a hazai
irodalomban egyedi vállalkozásnak tekinthető.
Olyan napló ez, melynek legtöbb oldala eredetileg nem
naplónak íródott, hanem keserves, elszánt, gyakran reménytelen
közéleti publicisztikának. És ez teszi igazán hitelessé, a
valós élettől duzzadóvá Fekete történelmi tablóját. Az
első bejegyzés dátuma 1941. április 30., az utolsóé 2000.
december 18. Bárhogy is számolok, ez néhány hónap híján hat
évtized. A nagy vállalkozás előszavában ezt írja Fekete: „Miféle
napló ez? – kérdezheti az olvasó, ha a kötetekbe belelapoz.
Kérdezgettem eleinte én is magamtól, miféle rendhagyó napló
ez, lévén a napló klasszikus műfaja magánéletközpontú. Be
kellett látnom végtére, hogy nem a műfaj kezelése rendhagyó,
hanem az a magánélet, amelyet szaporodó gondjaival-bajaival,
ritkuló reményeivel, választ követelő,
kifogyhatatlan kérdéseivel a közélet sajátított ki.
Egy ilyen rendhagyó magánélet hitelesnek szánt írásbeli
tükre ez a napló.”
Tartalmas irodalmi élmény a naplót indító Öninterjú
elolvasása, ahol a 18 éves, Sárospatakon frissen érettségizett
ifjú Fekete Gyula kissé pökhendi magabiztossággal
figyelmezteti a 82 éves, idős írót, hogy „itt volna az
ideje az elszámolásnak”. „Veled?” – kérdezi az író,
aztán lassan belemegy a dologba, elkezd válaszolgatni a
fiatalember naiv, nem mindig bölcs, kissé szarkasztikus kérdéseire.
Különösen jellemző Feketére a diszkurzus alábbi részlete:
-Köszönd tehát az ősöknek, hogy semmire sem vitted,
nem maszatolt be a párturalom…
-Nem így, fiú,
nem vagyok patyolat. Maradhattam volna patyolat tiszta, igaz, ha félre
állok. Ha arra vigyázok, kerülve a tusakodásokat, hogy az
inggallérom tiszta maradjon. De igen rossz lelkiismerettel gyönyörködhetnék
most benne. Aki a szolgálatra szánta el magát, nem
pipiskedhetett a tükör előtt, nem illegethette frissen vasalt bájait,
melyekhez föl sem érhet
a küzdőtér mocska.
De mivel fiatalkori önmaga csak nem tágít a témától,
Fekete elmondja neki, hogy ezen napló előkészítése közben átnézte
az 1989-ig publikált írásainak – mintegy tizenötezer
oldalnak – tartalmát, stílusát, mondandóját, és – leszámítva
néhány stiláris kifogást, amit
cizelláltabban fogalmazna meg – a tizenötezer oldalból
mindösszesen 18 olyan sort talált, amelyet ma már megtagad,
mert szégyellni való. Ezt a 18 sort a Fortélyos félelem
igazgat című ifjúsági könyv (1970) bevezetőjében követte
el – tudatosan. A Tanácsköztársaságot, Szamuelyt, Kun Bélát,
Károlyit és a többi vörös brigantit méltatta 18 soron
keresztül, ugyanis ez volt az ára annak, hogy benne maradhasson
a könyvben Erdélyi József ismeretlenné hallgatott remekműve,
a Lovaspóló a Vérmezőn. És Fekete Gyula úgy döntött,
kifizeti ezt az árat. Máig nem bánta meg. Sőt, nekem azt is
elmondta, hogy ezen 18 sor kapcsán újabban egyre jobban szégyenkezik:
egyre inkább bánja, hogy csak 18 ilyen kompromisszumos
sort írt életében, és nem többet. Úgy gondolja ugyanis, hogy
többet nyújthatott volna írásaival, ha több taktikázásra
hajlandó. De nem volt az, miként ez a négy kötet mindennél ékesebben
bizonyítja.
Ilyen monumentális anyag esetében lehetetlen a teljességre
törekvő bemutatás, csupán afféle szemelgetésre vállalkozhat
a recenzeáló. Figyelemre méltóak az 1956-ból való írások,
közülük is kiemelném az október 18-ai dátumot viselő, a
forradalom előtt öt nappal papírra vetett Lecke után –
vizsga előtt című tanulmány két mondatát: „Hosszú,
nehéz esztendők leckéje után az elkövetkező hetekben, hónapokban
fogunk vizsgázni – történelemből.” Majd alább így
folytatja: „Most már értjük azt is, hogyha a lámpa
kiégett, nem a mennyezetet kell kicserélni, hanem a lámpát.”
Ugyancsak figyelemreméltó adalék ’56 valós történetéhez a
Provokáció? című dokumentumértékű feljegyzés. A
forradalom leverését követően még 1956 decemberében letartóztatják,
ezt meséli el a Begyűjtenek.
Persze a kötet túlnyomó részét Fekete Gyula életművének
legmeghatározóbb eleme, a magyar népesedésügy jobbításáért
vívott, véget nem érő Don Quijote-i harc, a párttal, a társadalmi
közönnyel, a beidegződésekkel és szűklátókörűséggel szünet
nélkül vívott – sajnos nem éppen sikeres – felvilágosító
és leleplező írások sokasága teszi ki. Nem csak publicisztika
olvasható itt, de levelek is (Aczélhoz, a legfelsőbb pártvezetéshez,
az „illetékes elvtársakhoz”), és mindnek, ha nem ebben a
radikális megfogalmazásban, de ez a tényfeltárás a lényege: „Történelmünk
söpredéke, ez a ma még magyarnak nevezett társadalom több
magyar lelket gyilkolt ki a világból néhány békés évtized
során, mint ezer év háborúskodásaiban együttvéve minden
ellensége, német, tatár, török, orosz.” A naplóban, az
1981-es évnél ott olvasható a híres népesedési röpirat, a Száz
év, amelyet a magyar irodalom és közélet kiválóságaival
is (Illyés Gyula, Cseres Tibor, Csoóri Sándor, Für Lajos,
Sinkovits Imre stb.) aláíratott Fekete Gyula, így küldte el az
MSZMP Politikai Bizottságának. A fennmaradt hivatalos jegyzőkönyv
szerint Kádár a következő – rendkívül jellemző –
megjegyzést fűzte Fekete tanulmányához: „Én olyan körülmények
között kaptam kézhez, hogy én ezt nem olvastam el. De valamit
én tudok róla. Ez egy demagóg cikk. És ezért a kinyomtatásával
nem értenék egyet…” Nem olvasta, de betiltja – semmi
sem jellemezheti jobban a pártállamot.
Ha pedig valaki akár az Írószövetség elmúlt félszázados
történetének, akár az MDF létrejöttének, a monori vagy
lakiteleki találkozók jelentőségének részletekbe menő, díszletek
mögötti, dokumentális tényeire kíváncsi, semmiképpen sem
kerülheti meg a Naplóm a történelemnek ide vágó,
rendkívül értékes, mert hiteles feljegyzéseit. Jellemző e témakörben
az Antall - a despota című rövid látlelet.
Nekünk, nemzeti radikálisoknak különösen fontosak azok
az írások, amelyek hitet tesznek
mellettünk. Ilyen a Szabó Dezső előtti főhajtás (Feltámadás
Makucskán), de különösképpen ilyen az 1993. július 22-én
közreadott Aláírtam volna című mély és őszinte
elemzés, melyben Fekete Gyula teljes emberi és írói kiállással
védi meg Csurka István igazát az ellene zúduló tömeges, kétszínű
és igazságtalan vádak ellenében. Mindez azt követően történt,
hogy Csurka közreadta önátvilágítását, nyilvánosság elé
tárva, hogy 1957-ben, a kistarcsai fogházban, 23 éves
fiatalemberként, testileg-lelkileg megtörve – szabadulásának
feltételeként - aláírt egy együttműködési nyilatkozatot
rabtartóinak. És bár ténylegesen soha, semmit sem jelentett,
senkinek sem ártott, önátvilágítását követően, megfagyott
körülötte a légkör: ő lett Magyarország egyetlen ismert
III/III-as ügynöke. Itt jegyezném meg, hogy Fekete Gyula nem
csupán elsőként, de ’93 nyarán egyedüliként állt ki
Csurka mellett ezzel az írásával.
Hogy milyen a fogadtatása e négy vaskos kötetnek?
Ugyanolyan, mint volt 1992-ben a jóval vékonyabb, de ugyanebben
a szellemben íródott Véreim, magyar kannibálok (Vádirat a
jövő megrablásáról) című kötetének: a hivatalosság
nem vesz róla tudomást. Annak idején az ÁKV egyetlen egy példányt
sem rendelt (!) a Véreim, magyar kannibálok-ból. Nos, talán
nem is annyira meglepő, de a Naplóm a történelemnek eddig
egyetlen magyar közgyűjteményben sem található meg: nincs érdeklődés
iránta még a nagy könyvtáraktól sem. Ez ugyan jellemző adalék,
de valójában lényegtelen. A lényeg az, hogy Fekete Gyula e
napló közreadása után nyugodt lelkiismerettel elmondhatja magának
és nemzetének: Dixi et salvavi animam meam.
Szőcs
Zoltán
|