2007.08.10.
A
zene kimondhatatlan bensőség
Hegedűs
Endre a nemzetközi és
a hazai hangversenyélet ismert szólistája 1954. szeptember 16-án
született Hódmezővásárhelyen. 1980-ban zongoraművész és
tanári diplomát kapott a Liszt Ferenc Zeneakadémián, tanárai
Antal István, Kocsis Zoltán, Rados Ferenc, Schiff András és
Hajdú Anna voltak. Jelenleg a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetem Budapesti Tanárképző Intézetének zongora professzora.
Tanulmányai befejezése után gyakran vett részt Bruno Leonardo
Gelber és Vásáry Tamás mesterkurzusain. Tíz nemzetközi
zongoraverseny díjazottja: többek között I. helyezést kapott
Monzában a Rina Sala Gallo versenyen és Morcone városában a
Rahmanyinov Nemzetközi Zongoraversenyen Olaszországban. II. díjazottja
a Sydney Nemzetközi Zongoraversenynek Ausztráliában és a Milánói
Scala Dino Ciani versenynek. Szólistaként és kamaraművészként
rendszeresen hangversenyezik itthon és külföldön, eddigi fellépéseinek
száma meghaladja a 2300-at. Nagy sikerrel vendégszerepelt Európa
számos országában, Ausztráliában, Japánban, a volt
Szovjetunióban, Dél-Koreában, Kanadában és az Egyesült Államokban.
A művész megjelent CD-felvételeinek száma :
18. A
magyar közszolgálati televíziók az elmúlt évek során 17 élő
koncertfelvételt készítettek Hegedűs Endrével, a Japán Állami
Televízió 1997-ben egy órás műsorban sugárzott részleteket
tokiói hangversenyéből. Előadói munkásságáért 1997. októberében
a Liszt Ferenc Társaságtól a három évenként kiosztásra kerülő
Cziffra György-díjat kapta. A Steinway Központ New York-ban a művésznek
1999. márciusában a Steinway Artist címet adta. Ugyanez esztendőben
Angliában a világ legjobb 300 aktív zongoraművésze közé választották.
2000. március 15-én, a Magyar Millennium Évében Liszt-díjat
kapott a kulturális minisztertől. 2001. decemberében a Pro Urbe
–díjat kapta a művész szülővárosától, Hódmezővásárhelytől:
az Önkormányzat elismerése a több mint 110 hangversenynek szólt,
melyet a városban adott. 2002. márciusában Hegedűs Endre és
felesége, Hegedűs Katalin a KULTÚRA 22 díjat kapták kultúrateremtő
kezdeményezéseikért Budafok-Tétény Önkormányzatától.
2004. decemberében Mádl Ferenctől vehette át a Köztársasági
elnök érdemérme kitüntetést - az indoklás szerint: nemzetközi
koncerttevékenységéért, valamint a zene és közönsége közötti
harmónia megteremtéséért. 1999-től tanít zongorát és
kamarazenét a Zeneakadémia Tanárképző Intézetében. Hegedűs
Endre több nyelven beszél: angolul, németül, olaszul és japánul
tanítja növendékeit külföldön és itthon is. A művész nős,
3 gyermek boldog édesapja. Feleségével, Hegedűs Katalinnal
gyakran lépnek fel 4 kezes és 2 zongorás művek előadásával
Magyarországon és külföldön egyaránt.
-Olvastam, hogy hatéves korára már magabiztosan zongorázott
két kézzel, sőt bármit át tudott tenni más hangnemben.
Mindezt autodidakta módon tette?
-Szüleim amatőr,
de a zenét nagyon magas szinten művelő muzsikusok voltak. Édesanyám
zongoraművésznő szeretett volna lenni – gyönyörűen zongorázott-,
de a világégés, s az azt követő túlélési hajsza megakadályozta
abban, hogy eljusson a legmagasabb szintekig. Édesanyám
Szentesen élt, s a család a háború viszontagságai közepette
Budatéténybe menekült. Anyám a háború alatt egy varrodában
tudott elhelyezkedni, ahol a rengeteg munka mellett azért annyi
fizetést adtak neki, hogy ne haljanak éhen. 1945 után új állást
kellett keresnie, így a muzsikálás háttérbe szorult. Édesapám
pedig, bár soha nem tanult hivatalosan hangszeren, olyan szinten
művelte a zongorázást, hogy Kocsis Zoltán, amikor véletlenül
meghallotta zongorázni, tátott szájjal hallgatta, s kérlelte:
játsszál még! Az örökzöld, a magyar nóta, az operett, s a
dzsessz műfajában fantasztikus virtuozitással játszott csodálatra
méltó természetes technikával. Fúvós hangszereken is
megtanult játszani. Történt, hogy az ’50-es évek elején a hódmezővásárhelyi
katonazenekarba hívták barátai. A felkérést először elhárította
azzal, hogy nem tud trombitálni. Sebaj – válaszolták - majd
ott megtanulsz. Olyan jól megtanult hangszereken játszani, hogy
alapító tagja lett a Makói Állami Zeneiskolának. Az intézmény
fúvószenekara négy év munka után már országos úttörő-zenekari
versenyen nyert diplomát. Apám hangszerelt, anélkül, hogy
valaha is vett volna zeneelméleti órát. Egy örökzöld
egyvelegéért, melyet az egyik katonazenekar-fesztiválon adtak
elő miniszteri dicséretben részesítették. Amikor először
elkezdtem zongorázni, akkor másféléves lehettem. Akkor már
oda tudtam tipegni első sétáim egyikével a szoba közepén álló
nagy fekete dobozhoz, amiből sejtelmes hangok áradtak.
Megcsiklandoztam a billentyűket, azok meg hangot adtak. A zongorázás
pillanatokon belül egy máig tartó szerelemmé vált. Először
magamat tanítottam. Sokat voltam otthon egyedül. Ha a rádió
gombjait tekergetve ráleltem egy fülbemászó dallamra,
odamentem a zongorához, s addig nem nyugodtam, míg az adott melódiát
nem sikerült gördülékenyen eljátszanom. Később elkezdtem a
hallott dallamokat díszítgetni, kíséretet szerezni hozzájuk.
Ötéves koromban az óvoda nagyon kevés, de mégis létező
tananyaga nagyon gyorsan belement a fejembe, s amikor a dalocskákat
és mondókákat ismételték az óvonénik, unalmamban társaimat
gyapáltam. A pedagógus behívta szüleimet, s arra kérte őket,
valahogy kössék le az energiámat. Ebből adódott, hogy a
zongorával „kötnek le” engem. A szomszéd utcában lakott
egy zongoratanár néni, nála kezdtem el órákat venni, majd két
év magántanulás után, mikor elértem az általános iskolai érettségi
kort, a hódmezővásárhelyi zeneiskolában folytathattam már
hivatalos formában tanulmányaimat. Mindmáig tanulok, hiszen a jó
pap is holtáig tanul, és a jó muzsikusnak is mindig van mit
elsajátítania.
-Mi olyan lenyűgöző, csodálatos ebben a hangszerben,
hogy egy életre elkötelezte magát mellette?
-Növendékeimnek szoktam mondani: a zongora tartalmaz egy pár
százmillió gyönyörű hangot. Ezen mindenki megdöbben, s nem
tudnak rá mit mondani. Meg lehet cáfolni? Nem. Kimeríthetetlen
a zongora lehetőségei. A nyolcvannyolc billentyű gyakorlatilag
az emberi fül által hallható hangtartomány átfogására képes.
A lehetséges hangszín-variációk pedig szinte megszámlálhatatlanok.
-Egy egész
szimfonikus zenekart képes helyettesíteni, ha nem is pótolni…
-De illúziójában arra is képes. Ha arra gondolok, milyen
hatást tud kiváltani Liszt Ferenc átiratában a Tannhauser-nyitányt
eljátszani, azt kell mondanom: tényleg egy csodával állunk
szemben. A hatást máig is minden nap megújuló lelkesedéssel,
csodálattal „bámulom”, hallgatom. Ha szeretettel simogatom a
zongorát, akkor ez a hangszer, jó barátként szép hangokat
hajlandó kiadni magából.
-Más pálya nem is vonzotta, csak a zongoraművészi?
-Nem is álmodtam másról. Jó, azért a mozdonyvezetőn,
és a csillagászon én is „átestem”. Budapestről rendeltünk
a távcsőhöz lencséket. Rádiókészüléket építettem, nyílpuskát
barkácsoltam. Ezek azért elég gyorsan lecsengtek, s már 13 éves
koromban, mikor a 7. általánost befejeztem, zenetanáraim tanácsára
sikerrel felvételiztem a szegedi konzervatóriumba. Szerencsére
a vásárhelyi Kodály Zoltán Ének-Zene Általános Iskola
nagyon pozitívan állt a dologhoz, így hetente kétszer külön
engedéllyel a harmadik óra után elengedtek, hogy bevonatozzak
Szegedre. A nyolcadik általánossal egyidejűleg végeztem el a
konzi első osztályát. Még további két évet töltöttem
Szegeden, majd felkerültem Pestre a Bartók Béla Zeneművészeti
Szakközépiskolába, s ott érettségiztem.
-Ezt követte a Zeneakadémia?
-Igen. Oda tulajdonképpen háromszor felvételiztem. Tizenhárom
éves koromban felvételiztem a Különleges Tehetségek Iskolájába,
mely a Zeneakadémia égisze alatt működött. Akkor nem jártam
sikerrel. 1971 őszétől Budapesten tanultam a konziban. Ez azért
volt lehetséges, mert sikeres vizsgát tettem a Zeneakadémia
zongora tanszakára. Annyi volt a gond, hogy egyező pontszámot
kaptam egy már érettségizett felvételizővel, Ittzés Vilmával.
Ő jelenleg az Egressy Béni Zeneművészeti Szakközépiskola
igazgatója. A bizottság úgy döntött, hogy az érettségizett
jelentkezőt veszi fel. Így végül is 18 éves koromba vettek
fel a Zeneakadémiára.
-Művészként sikerült megúszni a katonaságot?
-Majdnem. Abban az időben a művészeti főiskolásokat nem
vitték el katonának. Kivéve 1980-ban. Akkor történt, hogy
Czinege elvtársnak a fia is sorköteles korba élt, s miután ő
bevonult, kimondta a miniszter: nincs kegyelem. Minket is elvittek
Mezőtúrra egy hónapra katonának. Ez természetesen egy
„operett-katonaság” volt. Engem ez akkor ért utol, mikor éppen
hazaértem a Milánói Scalaból, ahol az ottani Dino Ciani emlékére
rendezett nemzetközi zongoraversenyt a második díjjal
megnyertem, mert első díjat nem adtak ki. A papa, aki Csányi úr
volt még az első világégés alatt, hadihajók építésével
kereste a „betevőt”. Fia, Dino Ciani egy nagyon tehetséges művész
volt, aki még hajdan a budapesti Liszt-versenyen első díjat
nyert, de sajnos fiatalon autóbaleset áldozata lett. Az ő emlékére
rendezte a papa ezt a versenyt. 1980. július 1-jén a Scala nagy
színháztermében játszottam 3300 ember előtt. Három napra rá
már a szögesdrót mögött voltam Mezőtúron. Gyorsan letelt az
egy hónap, ám másfél hónapra rá már mentem ki Varsóba a
Chopin-versenyre, amit a 146 versenyző közül a legjobb 47 közt
fejeztem be. Így a középdöntőig jutottam. 1980 volt az az év
is, mikor kézhez kaptam a zongoraművész és tanári diplomámat,
s felvettek az Országos Filharmónia ösztöndíjas szólistájának,
ami azt jelentette, hogy hangversenyeket kellett játszanom. Ezek
ún. szolgálatok voltak. Tizenkét szolgálat fejében kaptam egy
havi fizetést, ami – ha jól emlékszem –
2500 Ft
volt. A versenydíjak könnyítették meg a megélhetésünket.
Akkor már nős voltam. Egy diákszerelemből lett 1979-ben házasságkötés.
Azóta eltelt boldog 28 év; 3 gyermekünk van. Ketten már
„kirepülő” korba értek.
-Jól tudom, hogy egyik fia szerzetespapnak készül?
-Igen. Novícius a Krisztus Légiója Kongregációnál. Ez
a legfiatalabb szerzetesrend. 1941-ben alapította egy mexikói
atya. Magyarországon misszióban él egy szerzetes atya és két
testvér. Ehhez a Legio Christihez tartozik a világiakat is hívó
és tömörítő Regnum Christi, melynek családommal együtt én
is tagja vagyok. A mozgalom legfőbb karizmája a szeretet.
-Tíz nemzetközi zongoraverseny díjazottja. Főleg külföldi
megmérettetéseiről lehet olvasni. Hazai versenyeken nem is
indult?
-Dehogynem. Életem
első versenye is hazai volt, az 1976-os Liszt-Bartók Nemzetközi
Zongoraverseny. Itt ugyan nem kerültem be a döntőbe, de Kocsis
Zoltán lejött meghallgatni a produkciómat, s azt mondta:
„Bandi, te nagyon érdekes dolgokat művelsz a zongorán, de nem
tudsz zongorázni.” Úgy értette: nem elég jó a technikám. Kétségbeesve
kértem, hogy tanítson meg. Ő lett a főtárgy-tanárom.
Kocsisnak ez volt az első éve –az 1976-77-es tanév – mikor
Kadosa Pál tanársegédjeként már elkezdett tanítani. Abban az
időben kerültem át kamarazenéhez Rados Ferenchez, ami egy óriási
előny volt. Azért is, mert Kocsissal nem volt sok órám, mert
állandóan turnézott. A sok hiányzó óra kompenzálva lett azáltal,
hogy Rados tanítványa lettem. 1979-ben a tanulmányaim befejeztével
egyidőben vettem részt a Magyar Rádió Országos Zongoraversenyén,
ahol a zsűri különdíját kaptam. 1981-ben pedig a Liszt-Bartók
versenyen megosztott negyedik díjat nyertem Székely Istvánnal.
Nyílván igyekeztem külföldön is megméretni magamat. Idehaza
– csakúgy, mint manapság – „le voltak osztva a lapok”.
Kialakultak, talán meg is kövesedtek a zenei viszonyok. Úgy éreztem,
hogy volt egy ilyen döntés: Hegedűs Endre nem lesz a vezető művészek
között. Ebből csak úgy tudtam kitörni – hiszen bennem élt
a vágy, hogy aktív zongoraművész legyek -, hogy elmentem
nyugati versenyekre. Természetesen részt vettem keleti
versenyeken is. Az említett Chopin-versenyen kívül kétszer méretettem
meg magam a Csajkovszkij-versenyen is. Nagyon gazdag tapasztalatgyűjtés
volt, de azt azért világosan láttam: kis verseny-kis érdekcsoportok,
nagy verseny-nagy érdekcsoportok…Számomra megmaradtak a kisebb
kaliberű, de jelentős nyugati és nemzetközi versenyek. Többek
közt Olaszországban, Görögországban, a volt NSZK-ban, és
Ausztráliában vettem részt zongoraversenyeken. 1981-ben,
Sydneyben életem legjelentősebb győzelmét arattam. A nemzetközi
verseny-győztesek versenyén a második díjat nyertem, plusz a
zsűri különdíját a legjobb kamarazenei dalkíséret versenyágban
elért eredményemért. A versenyek lehetővé tették számomra,
hogy folyamatosan meglepetésben részesítsem a Filharmónia
vezetését, ahol elkönyveltek engem egy közepes képességű
muzsikusnak. Láthatták: eredményes vagyok, hozom a versenydíjakat,
s mindig forog a nevem. Így négy év után – 1983-ban –
felvettek a Filharmónia szólistájának, ami akkor az egyedüli
lehetséges módot adta ahhoz, hogy valaki Magyarországon aktív
zongoraművész legyen. Ez számomra a folyamatos hazai jelenlétet
eredményezte, hiszen a Filharmóniának a ’80-as évek közepén
évente 3600 koncertje volt. Ez gyakorlatilag az ország zenei életének
90-95%-át jelentette. Ám itt is erősen „dolgozott” a
szelekció. A művészi kvalitásokkal egyidejűleg, s néha azok
helyett a pártalapokon való válogatás dominált. Én, aki nem
csak, hogy nem voltam párttag, hanem hívő ember is, nem kaptam
meg mindig a legnagyobb hangverseny-ehetőségeket. Azt viszont
nem mondhatom, hogy tiltottak volna.
-Ma is beszélhetünk szelekcióról?
-Egy durva bunkósbot fejti ki hatását: a pénz.
-Hallottam arról,
hogy régebben minden ágnak egy képviselője volt. Ha karmester,
akkor Ferencsik. Ha tenor, akkor Simándy. Direkte nem zongoristát
említek példaként. Az illetőt kiemelték – nem vitatom a
tehetségét -, vele volt hangos a sajtó. A többiek pedig szinte
a „futottak még” kategóriába lettek sorolva. Valóban így
volt?
-Olyan komplex problémát kezdünk el feszegetni, amire sommás
választ nagyon nehéz adni. Igaz, ezek a dolgok természetesen léteztek,
de volt egy másik, egy ellentétes tendencia. Az úm. egyenlősdi.
A kiemelt művészek – úgy éreztem – egy szférával
magasabban lebegtek, de az „alattuk álló” művészeket
igyekeztek egyenlő mértékben ellátni koncertlehetőségekkel.
A világ mindig is arról szólt, hogy vannak egyenlők, s vannak
egyenlőbbek. Még ha az ellenkezőjét is hirdeti a média, most
is így van. A már említett bunkósbot – „ha van pénzed,
azt csinálsz, amit akarsz” – egy nagyon durva és brutális
helyzetet teremtett. Nem tudom, hogy mindig el lehet-e hajolni a
csapásai elől…Eddig még sikerült. Arra gondolok: ha tudok támogatókat
találni, akkor van koncert, ha nem, akkor marad a szakadék
feletti egyensúlyozás.
-Van –e különbség egy zongoraművész és egy
zongorista között? Mitől lesz valaki művésszé?
-A művész érzékenyebben
reagál a világ dolgaira, s ebbe a lelkieket is beleértem. Azt
szoktuk mondani, hogy valahol a zene is világunk része. A művészek
közt kétféle irányzat van. Az egyik irányzathoz tartozók azt
vallják: elég, ha a megfelelő hangokat megszólaltatjuk a
megfelelő időben. Ez természetesen elégedhetetlen feltétele a
játéknak, de szerintem nem elégséges. A zene legfontosabb része
számomra a hangok mögé van elrejtve. Hívő emberként azt
vallom: a Jóisten egyik legszebb ajándéka az ember számára a
zene. Különösen a nagy zeneszerzők mesterművei, amiknek az újraélesztésével,
a saját lelkem tükrén való odaadásával igyekszem
foglalkozni. Ez a koncert. Természetesen a szép hangok együttese,
a harmónia önmagában is esztétikai élmény. Ennél is
fontosabb, hogy hiszek abban: ahogy a régi görögök szerint a
drámának nevelő célzata is van, úgy a muzsikus is nevel. Az
embereket a szebbre, a jobbra hívja. Mi teszi a művészt művésszé?
A viszonyulás különlegessége. A művésznek hihetetlenül
kitartónak kell lennie. Egy zeneszerető ember, ha
„meghallgatja a magáét” elzárja a rádiót, vagy hazamegy a
hangversenyről. Nekünk egy előadás után nem ér véget a
zene. Lelkünkben állandóan szól valami. Egy-egy dallam mindig
feltör belőlem. Mondhatni: egyfajta levegő számunkra a zene. A
művésznél a profizmus egyik ismerve, hogy stabilan megtanulja
az adott darabot, a másik ismérv: mindig tud változtatni. Nincs
soha két egyforma produkció!
-Minden művésznek van egyéni stílusa. Saját stílusát
nehéz volt kialakítani?
-Feltétlenül! Mindenképpen szerettem volna a saját egyéni
stílusom szerint interpretálni a darabokat, de azért ez mindig
az imitáción, a példaképeken keresztül megy. Nekünk
zongoristáknak Magyarországon nagyon könnyű a dolgunk, mert
minden idők legnagyobb zongorása – régen így mondták –
Liszt Ferenc volt. Mint zongoraművész, mint karmester, mint
zenepártoló és kollegákat támogató fantasztikus egyéniség
példaképemmé vált.
- Nagyon sokszor adta elő a Tannhauser –átiratot.
Mi az, ami különlegessé teszi Liszt Wagner-parafrázisait?
-Elsősorban két zseni találkozása. Liszt Tannhasuer- átirata
1849-ben készült el. Az adoma szerint, amikor Liszt előadta átiratát
Wagnernek, az térde esett, és úgy kúszott oda a zongoránál
ülő Liszthez, majd így szólt: „Franci, én soha nem
gondoltam volna, hogy ilyen zseniális zenét írtam.” Ez nem
csak Wagner lelki világára mutat rá, hanem arra is, hogy mit
jelent az, ha egy másik zseni nyúl bele egy már eleve
fantasztikus zenei szövetbe. Micsoda elképesztő merészség! Úgy
megírni tíz ujjra a művet, hogy az visszaadja a szimfonikus
zenekar valamennyi színét!
-Idén lenne 130 éves Dohnányi Ernő. Hogyan ítéli
meg a zeneszerző, zongoraművész és pedagógus Dohnányi munkásságát?
- Dohnányit, elsősorban mint zeneszerzőt ismerem. Zseni
volt. Még az idős korában, a kedvezőtlen hangtechnikával készült
lemezein is átüt a zsenialitás. A nemzet művésze volt; nagyon
egészségesen és világosan gondolkozott a zenéről, a zene
szerepéről. Nem vitás: az összmagyar kultúrkincs egyik meghatározó
személyisége Dohnányi Ernő.
-Részt
vesz nagyzenekari, kamarazenekari koncerteken, s természetesen szólistáként
is fellép. Olyan is előfordult, hogy egy hazai karmesterverseny
középdöntőjében közreműködött. Mindegyik szerepben otthon
érzi magát?
-Ez egy olyan kérdés,
mint: melyiket szeretem jobban, a marhapörköltöt, vagy a töltött
káposztát. A zene mindegyik ága érdekel. Az igazi otthonom a
szóló zongora, de nagyon szeretek kirándulni. Több, mint 40
versenymű szerepel repertoáromon. Így örömmel veszek részt
kamarazenei és nagyzenekarai- itt zongoraversenyről van szó –
produkciókban.
-Gondolom egy meghatározott értékrend alapján él. Mi
van a piramis csúcsán? A hit, a család, vagy a munka?
-Mindig
a krisztusi mondást próbálom megvalósítani: „Sziklára építsd
a házadat!” Remélem, hogy próbálkozásaim szilárd alapot
adnak. Igyekszem életemet Jézushoz kötni. Nem a piramis csúcsára
tenném a hitet, hanem az alapra. Aktív katolikusként a hitre
igyekszünk alapozni és élni életünket. Feleségem naponta ját
szentmisére és áldozik. Én is igyekszem egy héten minél több
misén részt venni. A Regnum Christi katolikus mozgalomban sok
közös eseményre hívnak el, ahol beszélek és zongorázok a
résztvevőknek. Életem második alapvetése az: zenéből és
szeretetből van összeszőve a lelkem; s ha ez így van, akkor
mind a kettő csak továbbajándékozva marad meg nekem. Tehát
jól felfogott érdek és egyben egy belső késztetés, hogy
minél többekkel megosszam a zenémet és a szeretetemet is.
Medveczky Attila
|