2007.08.10.
Csokonai
Vitéz Mihály: Az özvegy Karnyóné s két szeleburdiak
(Beregszászi
Illyés Gyula Nemzeti Színház)
Csokonai
Vitéz Mihály az egyik legszomorúbb sorsú költőnk. Egész életére
a nélkülözés, az össze-visszahányódás nyomta rá a bélyegét.
Mindössze 32 évet mért számára a Teremtő, de az teli volt
kudarccal meg nem, valósult tervekkel. Pozsonyba azért sietett
1796 őszén, hogy pártfogókat találjon az akkor kezdődő országgyűlés
nemesi résztvevői között. Egyszemélyes verses hetilapot indított
Diétai Magyar Múzsa címmel, aminek mindössze 11 száma jelent
meg. Komáromba 1797 tavaszán azért ment, hogy igazi mecénásokat
találjon. Ekkor ismerkedett meg a jó anyagi körülmények között
élő Vajda Juliannával, – Lillával – akit a nagy társadalmi
különbségek miatt nem vehetett feleségül. Szerelmének
elvesztése tudatosította Csokonaiban társadalmi száműzöttségét,
reményeinek végleges összeomlását. Ezután két évig a Dunántúlon
bolyongott, Keszthelyen, Kaposvárott, Nagybajomban, Kisasszondon
vendégeskedett barátoknál, ismerősöknél. Sárközy István,
Somogy megyei alispán juttatta be 1799. május 26-ától 1800.
február 21-éig helyettes tanárnak a csurgói gimnáziumba.
Csurgón, a tankönyvek és felszerelés nélküli gimnázium mindössze
9 diákból és egy szál tanárból állt. Csokonait mégis
bizakodott, s lelkesen vágott bele a pedagógusi munkába.
Jegyzeteket készített tanítványai számára, ekkor írta meg
és adatta elő diákjaival két színművét: a Culturát és Az
özvegy Karnyónét. Ez utóbbit 1799. szeptember 1-jén
mutatta be először, és három hétre rá, szeptember 23-án másodszor
is eljátszották.
Csokonai
négy eredeti színpadi művet hagyott az utókorra: a Gersont, a
Méla Tempefőit, a Culturát és a Karnyónét, s ezek közül a
legkiforrottabb, a legszínszerűbb darabja a Karnyóné. Csokonai
vándorlása közben bizonyára találkozott német vándorszínész
truppokkal, akik a commedia del' arte hagyományait követve
tartották előadásaikat, és elsősorban szórakoztatni akarták
a közönséget. A Karnyónéban, ebben az énekes, táncos komédiában
Csokonai nem tűzött ki maga elé semmilyen magvas mondanivalójú,
fennkölt célt, csupán kacagtatni akart. Igazi vérbő humorú
dialógusokat írt, a bohózat tempója élénk, ütemes,
dramaturgiája feszes, megfelelő arányban keverednek benn a szöveges
részek és a dalbetétek. Olyan, mintha a későbbi népszínművek
előfutára lenne. Csokonainak a Lilla-szerelem fiaskója után, a
somogyországi barangolása alatt keletkezett műveiből árad a nőellenesség,
s ezen belül az öregedő hölgyek visszataszító gerjedelmén
mosolyoghatunk leginkább. Az özvegy Karnyóné tartalma is e téma
körül forog. Karnyó, a tehetős kereskedő a franciák fogságába
esik, s felesége, az élemedett dáma halottnak véli őt, ezért
rögvest új férj után néz. Hozományvadász, széltoló
fiatalemberek: Lipittlotty és Lipptopp dongják körül, a pénzéért
csapják a szelet neki, Karnyóné viszont azt hiszi, a két szép
szeméért szeretik. Keservesen csalódik, mert ráébred, csak a
vagyonára fáj a foguk. Bánatában öngyilkosságot követ el, két
csaló udvarlója egymást öli meg. A végszóra kiszabadul a férj,
és mint a moliere-i vígjátékokban hirtelen, deus ex machina,
azaz isteni beavatkozással oldódik meg a konfliktus: a jótündér
feltámasztja a megboldogultakat. Az egész darabban nincs egy épeszű
figura: Karnyóné, a szerelmi pánikba esett boltosné, a
szerencsétlen, bajfácán férje, az ütődött fiacskája, a könnyűvérű
szobalánya, a hetet-havat összehordó segédje, a két simlis széptevője
és egy vándor kuruzsló az összes szereplő. Ez utóbbi alakban
– némi kesernyés szájízzel és önkritikával – Csokonai
önmagát írja meg.
Vidnyánszky
Attila napjaink sztárrendezői közé tartozik, mindenféle műfajban
– a könnyű kis bohózattól kezdve az operáig – kipróbálta
már magát. Csokonait különösen kedveli, a Dorottyát is színpadra
állította. Most úgy érzi, egy estére túl kevés, vagy nem elég
hatásos csak a Karnyóné ezért még a Méla Tempefőit és
Csokonai más írásit is belezsúfolja az előadásba, amitől az
amolyan „vegyes felvágott” lesz. Nem egészen Karnyóné, de
még csak Tempefői vagy Cultura sem, hanem valamiféle kutyulék,
ami mindhárom Csokonai műre hasonlít egy kicsit, de mégsem
azonos önmagával. Az előadást a színészek munkája menti
meg. Ezeket a kissé furcsa, bogaras figurákat el lehetne játszani
ripacskodva, olcsó, vásári módon is. A Beregszászi Illyés
Gyula Nemzeti Színház tagjai a jó ízlés határán belül
maradva komédiáznak és aknázzák ki a szerepük nyújtotta
lehetőségeket. Karnyónét, a klimaxos boltosnét Szűcs Nelli
(képünkön) alakítja. Igencsak mulatunk sóvárgásán, epekedésén.
Harsányan derülünk az idióta Samut megjelenítő Trill Zsolt játékán.
Páratlan mimikával jeleníti meg ezt a gyagyás fiút. Orosz
Melinda kellő kedvességgel és kacérsággal formálja meg
Borist, a kétszínű, csinos szolgálót. A hírharang, mint összezagyváló
Lázárt Ivaskovics Viktor személyesíti meg. A két házasságszédelgő
csirkefogót Rácz József és Kacsúr András kelti életre.
Tempefőit Tóth László, Szuszmírt Sőtér István viszi fel a
színre. Ez a Csokonai művekből összeállított és Szentendrén,
a városháza udvarán két alkalommal játszott Karnyóné minden
hibája ellenére megérdemli a közönség figyelmé
Dr. Petővári Ágnes
|