2007.08.17.
Úttalan
utakon
Kerékpárral
Budapesten
Néhány
hete az MSZP egyik közismert, bár nem élvonalbeli politikusa,
Vadász János pisztolyt fogott egy biciklis futárra, akivel
konfliktusa támadt. A híradások szerint Vadász elvtárs agya
azért borult el, mert a kerékpáros rácsapott az autójára,
aminek viszont az volt az oka, hogy a kormányoldal jeles személyisége
leszorította őt az útról. A szocialista közszereplő
indulatainak felszításához állítólag az is hozzájárult,
hogy a futár, a kerékpárutat elkerülve, a gépkocsik között
biciklizett. A budapesti bicikli utakra jellemző állapotok
mellett azonban ez a választás egyáltalán nem tekinthető
rendkívülinek.
Egyébként
a neoliberális kormánykoalíció politikusai előszeretettel
tetszelegnek a környezetbarát városi kerékpározás támogatóinak
szerepében. Ilyenkor a hülyéi biciklit kerítenek, majd öltönyben
és nyakkendővel – fejükön az elmaradhatatlan bukósisak –
kerekeznek néhány métert az országház épülete előtt. Pózolnak
egyet a tévékameráknak, ám hivatali gépkocsijukat eszük ágában
sincs lecserélni kerékpárra. Sőt, mint azt Vadász elvtárs
esete is mutatja, mélységesen lenézik, az eszeveszett száguldozásukat
zavaró tényezőnek, kellemetlen akadálynak tekintik a biciklizőket.
Jól
mutatja a kormánykoalíció és a vele azonos pártállású fővárosi
vezetőség negatív hozzáállását az egészséges és környezetbarát
kerékpáros közlekedéshez az, hogy Budapest többnyire rossz
minőségű bicikliútjai nem alkotnak a biztonságos közlekedést
lehetővé tevő összefüggő hálózatot, és még a meglévő
utakon is sokszor akadályozzák gyalogosok vagy parkoló autók a
kerékpárok folyamatos haladását.
Bár
Demszky Gábor főpolgármester előszeretettel fényképezteti
magát a két kerék fölött trónolva, és a kerékpárosoknak
szóló nagyra törő ígéretekkel sem fukarkodik, uralma alatt
Budapesten alig épült bicikliút. Például a több ezer kilométer
hosszú bécsi hálózathoz képest, az összességében is alig több,
mint száz kilométeres hosszúságot kitevő budapesti kerékpárutak
a minimálisan elvárható igények kielégítésére sem
alkalmasak. Ha úti célunk néhány kilométernél távolabb van,
kényszerűségből biztos, hogy a gépkocsik között az életünket,
testi épségünket kockáztatva kell megtenni a távolság egy részét.
Tulajdonképpen már akkor is szerencsések vagyunk, ha legalább
részben a biztonságot jelentő kerékpárúton haladhatunk.
Ellentétben
a bicikli nyergében előszeretettel pózoló, de még a vécére
is kocsival járó politikai bohócokkal, azokhoz az emberekhez
tartozom, akik közlekedésre, helyváltoztatásra napi
rendszerességgel használják a kerékpárt. Így saját
tapasztalataim alapján is meg tudom érteni azokat a biciklis futárokat,
akik csak ritkán, elvétve használják a kijelölt kerékpárutakat.
Ezeken ugyanis – nem számítva azt, hogy a kerékpárutakat választva
többnyire jelentős kerülője kényszerülünk – számos akadály
nehezíti az előrehaladásunkat. Például a Kőbányai útnak az
Orczy tér és a Hungária körút közötti szakaszán elvben kerékpárúton
is közlekedhetnénk, ám a bicikliknek kijelölt útszakaszt a
nappali órákban szinte járhatatlanná teszik a szomszédos kínai
piachoz kapcsolódó tevékenységek. A kerékpárúton történik
a kézikocsis áruszállítás, ott közlekednek a piacra érkező
vásárlók és néhány tilosban parkoló autóval is mindig találkozhat
az útvonalat választó kerékpáros. Bár a Kőbányai út a
nagy forgalom miatt rendkívül veszélyes, annak, aki siet sokkal
gyorsabb haladást tesz lehetővé, mint a mellette húzódó kerékpárút.
Szinte
mindenhol akadályozza a kerékpárosok haladását az is, hogy
nagyon sok gyalogos nem veszi figyelembe a bicikli utat jelző táblákat.
Saját tapasztalatból tudom például, hogy olyan helyeken is,
ahol korláttal elválasztva, de egymás mellett vezet a gyalogos
és a kerékpárút, sok járókelő a bicikliseknek kijelölt útvonalat
választja. Amikor pedig rájuk szól az ember, hogy miért nem a
szomszédos gyalogjárdán közlekednek, ahol senkit nem zavarnának,
még fel vannak háborodva.
Másfajta
kellemetlenséget vagy inkább veszélyt jelentenek a kerékpárúton
közlekedőkre azok a motorosok, akik előszeretettel száguldoznak
– persze súlyosan megsértve a KRESZ előírásait – a
biciklisek között. Őrült ámokfutásuknak éveken keresztül
kedvelt színtere volt az Északi összekötő vasúti híd,
melyen egy rendkívül keskeny, körülbelül két méter széles
sáv áll a gyalogosok és a biciklisek rendelkezésére. A
motoros őrülteket manapság egy tiltó táblának kellene távol
tartania a hídon átvezető hosszú és keskeny kerékpárúttól,
ám ezt sokan nem veszik figyelembe, folyton veszélyeztetve az
ott haladó gyalogosok és kerékpárosok biztonságát.
Sokszor
az Andrássy úton – ahol végig külön útvonal van fenntartva
a kerékpárosoknak – is nehéz a biciklivel való közlekedés.
Az Erzsébet tértől az Oktogonig terjedő szakaszon főleg a kerékpársávon
leparkolt autók okoznak bosszúságot, a Hősök teréig tartó részen
pedig a kerékpárút jelzést figyelmen kívül hagyó
gyalogosok. Vadász elvtárs is itt rántott fegyvert a biciklis
futárra, aki munkáját végezve, nyilván a gyorsabb haladás érdekében
választotta a gépkocsiknak kijelölt, ám a kerékpárosok számára
sem tiltott útvonalat.
Akár
ragaszkodunk a többnyire rossz minőségű, töredezett, kátyús
és különféle akadályokkal telített kerékpár utakhoz, akár
nem, rendszeres biciklizés estén nem kerülhetjük el a gépjárműforgalomban
való közlekedést. A személygépkocsik, buszok, kamionok között
cikázva viszont folyamatos veszélyhelyzetben kell haladnia
minden biciklisnek. Ráadásul szép számmal akadnak Vadász-féle,
rosszindulatú autósok is, akik előszeretettel szorítják le az
útról a kerékpárosokat, és sokszor még az elsőbbséget sem
adják meg nekik.
Persze
a biciklisek között is akadnak jó néhányan, akik semmibe
veszik a közlekedési szabályokat. Meglehetősen gyakran látni
például az éjszakában lámpa és prizma nélkül pedálozókat,
illetve sokakat a részegség sem tart vissza a kerékpárra üléstől.
Vannak aztán olyanok is, akik gyér gépjárműforgalom mellett
sem hajlandók az úttesten közlekedni, inkább veszélyeztetik a
járdán szabályosan haladó gyalogosokat. Sajnos a kerékpározást
illetően közlekedési kultúránk szintje valahol még mindig a
béka feneke alatt található, és ezért egyértelműen a
politikai hatalom hozzáállása tehető felelőssé. Bár ezt az
egészséges és rendkívül környezetbarát közlekedési formát
Európa valamennyi országában népszerűsítik, segítik, támogatják
és a tárgyi, infrastrukturális feltételeit is biztosítják, nálunk
többnyire még a biciklizést elősegítő látszatintézkedések
is hiányoznak. Pedig fővárosunkban is nagy szükség lenne a jó
minőségű és akadálymentes, Budapest egészét behálózó kerékpárutakra,
melyeket nem pótolhat az önmagát vigyorogva két keréken fotóztató
Demszky Gábor. Vadásznak pedig, ha már fegyvert tart magánál,
inkább a főpolgármestert kéne – eredménytelensége okán
– megfegyelmeznie.
Varga Imre
|