vissza a főoldalra

 

 

 2007.08.24. 

„A szégyen pírja színesíti arcomat, ha rájuk gondolok!”

Gárday Gábor operaénekes, színész 1946-ban született Budapesten. 1967 és 1970 között dr. Sípos Jenő tanítványa a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán. 1977-ben szerez diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskola operett-musical szakán. 1983-ban megkapja Battista Ferrari római ösztöndíját. 1970 és 1977 között a Magyar Állami Operaház énekkarának tagja, majd 1990-ig a Fővárosi Operettszínház szólistája. 1990-től az Operaház magánénekese. Szerepei – többek közt – Dragotin Péter (Lehár: Cigányszerelem), Feri bácsi (Kálmán : Csárdáskirálynő), Háry János (Kodály: Háry János), Zápolya (Erkel: Dózsa György), Falke doktor (Strauss: A denevér), Zsupán (Strauss: A cigánybáró), Bagó, Strázsamester (Kacsóh: János vitéz), Almaviva (Mozart: Figaro házassága), Marcel (Puccini: Köpeny), Gianni Schicchi (Puccini: Gianni Schicchi), Belcore (Donizetti : A szerelmi bájital), Don Giovanni (Mozart: Don Giovanni), Casanova (Farkas Ferenc: Egy úr Velencéből), Ned Keene (Britten: Peter Grimes), Tonio (Leoncavallo: Bajazzók), Rendőrfőnök (Sosztakovics: Kisvárosi Lady Macbett), Sid (Britten: Albert Herring), Duphol báró (Verdi: Traviata), Schlemil (Offenbach: Hoffmann meséi), Dancairo (Bizet: Carmen), Melitone (Verdi: A végzet hatalma), Cillei (Erkel: Hunyadi László), Garda Roberto (Ránki: Pomádé király új ruhája), Sekrestyés (Puccini : Tosca). Művészetét 1992-ben Bartók Béla-Pásztory Ditta-díjjal és 1991-ben Artisjus-díjjal jutalmazták.

 -Direkt nem kérdezem meg: operettet vagy operát szeretsz-e jobban énekelni? Arra várok feleletet: milyen indítatásból választottad a színpadot?

 -Kétféle zene van: jó és rossz. Az, hogy műfajban milyen, az teljesen mindegy. Mindegyiket nagyon nehéz jól énekelni, jól muzsikálni. Jó zenét muzsikálni a lehető legjobb. Jómagam „államosított” szülők gyermeke vagyok. Családom nagyon megszenvedte a II. világháború utáni diktatúrát. Mindenünket elvették. X-esek lettünk. Apám sehol se kapott állást. Egy Buksi márkájú gépet béreltünk, amivel sálakat és pulóvereket kötött édesanyám. Bátyámból ügyvéd lett, én pedig az Operaház színpadán kötöttem ki. Még kisgyerek voltam, mikor apám megkérdezte: „kisfiam, mi szeretnél lenni?” Azt válaszoltam: „király”. Ez abból adódott, hogy már akkor rajongtam a legnagyobb reneszánsz uralkodó, Mátyás király személye iránt. Mindent, ami Hunyadi Mátyásról megjelent, elolvastam. Apám elmondta: „nem olyan időket élünk, hogy ez a vágyad beteljesüljön.” De mégis az Operaház színpadán király lehettem, mint II. Endre. Családom több művésszel állt kapcsolatban, így Petress Zsuzsával is, aki sokáig az Operettszínház primadonnája volt. Még főiskolás volt, mikor édesanyám megbízta azzal, hogy pesztonkám legyen. Előfordult, hogy Zsuzsa bevitt magával a színházba, s leültetett a nézőtérre. Akkor találkoztam először a színházzal, s magával ragadott ez a csodás világ. Később sokszor jártam Operába és prózai előadásokra is. Jó voltam énekből és nagyon szerettem szerepelni. Gimnázium után úgy gondoltam: operaénekes leszek. Miért? Mert totális műfaj az opera; egyesíti az összes művészeti ágat. Ha elmegyünk az operába láthatunk építészetet, képzőművészetet, korhű jelmezeket. Élvezhetjük egy zeneszerző fantasztikus opusát, és beszélhetünk kitűnő szövegkönyvről, énekesről is. Az már ráadás, hogy az énekes érthetően énekel. A 20. században még akadtak olyan kollegák, akik klasszikus értelemben vett operaénekesek voltak. Kiálltak a színpadra, nem figyeltek a partnerre, gyönyörűen elénekelték az adott áriát, majd lementek a színről. Ez nekem kevés. A tervem az volt: érettségi után színész leszek, majd jelentkezem a Zeneakadémiára. Felvételiztem a Színművészetire, de a harmadik rostán kiestem. Both Béla a Nemzeti Színház főigazgatója és Marton Endre főrendező akkoriban határozták el, hogy létrehozzák a színház stúdióját. Ide azokat hívták meg, akik a harmadik rostán kiestek. Ez akkor egy nagyon jó csapat volt. A hajdan induló osztály tagjai mind színészek vagy énekesek lettek. Hámori Ildikó, Bánsági Ildikó, Martin Márta, Lukács Sándor, Szacsvay László, Konrád Antal – aki akkor még Knébl Antal volt – és én Grundtner Gábor. Akkor még eredeti családnevemet használtam. Gáti József tanította a beszédtechnikát, Major Tamás pedig a színházmesterséget. Esténként a legnagyobb színészek mellett statisztálhattunk.

 -Majorról sok rosszat és sok jót is lehet hallani. Milyennek láttad őt?

 -Nagyon szerettük, mert ízig-vérig színházi ember volt. Tisztában volt azzal, hogy egy-egy előadás alkalmából a színészen múlik minden. Ezért egy rendezőnek elsődleges feladata, hogy megszerettesse és hitelessé tegye magát. Major egy nagyon összetett szakember volt. Ilyen mester volt Várkonyi tanár úr is, aki a színész diplomámat írta alá. Mindkettőjükre igaz: csak úgy tudtak lehetőséget biztosítani maguknak és a társulatuknak, hogy bizonyos negatív lépéseket is megtettek. Major tanárként ezt mondta nekünk: „miért félnek ennyire? Maguk színészek. Magukra vált jegyet a publikum. Fenn állnak a színpadon. Örömet, vidámságot vagy szomorúságot kell közvetíteniük a nézők felé. Katarzisba kell hozni a közönséget, hisz ezért vették meg a jegyet. Aki fél, az képtelen jól teljesíteni Én nem félek.” Valóban: Major nem félt, kapcsolata volt a hatalommal. „Egyetlen egy lehetőségük marad – mondta Major – a félelem ellen: próbáljanak meg tisztának maradni. Hinni az opusban, hinni a munkájukban. Ez kikezdhetetlen a szakma és a közönség oldaláról is.”

 -Hány éves volt a stúdió?

 -Két évig tanultunk ott. Azt gondoltam: most már nem is kell nekem a Színház –és Filmművészeti Főiskola, mert tanulmányaim miatt már egy olyan színész lehetek az Operaház színpadán, akire odafigyelnek. Jelentkeztem a Zeneakadémiára, fel is vettek; Sípos tanár úr növendéke lettem. Ezt követően – báró Lukács Miklósnak, a dalszínház akkori igazgatójának köszönhetően - az Opera kórusában énekeltem, s néhány kis szerepet is osztottak rám. Egyszer a színház hirdetőjén olvasom: megkaptam Richard Strauss Rózsalovagjának Leopold szerepét. Annyira figyelhettek eredeti nevem helyes leírására, hogy a keresztnevemet rontották el. Károlyra „kereszteltek át”. Ezt a művet akkor még nem ismertem. Ferencsik kérdezte tőlem: Gábor örül? Hogyne-válaszoltam. Egy hangot nem énekel a szerep – világosított fel a mester. Egy bugyuta fiút kellett eljátszanom, s a kritikák szerint kiváló kabinetalakítást produkáltam. Ám éreztem azt, hogy még mindig nem vagyok színész. Nagy Ferenc karmester javaslatára jelentkeztem a Színművészetire. Felvettek a főiskola operett-musical szakára és szerencsésen lediplomáztam, de nem musical-el, hanem operával. Versényi Ida és Nádasdy Kálmán rendezésében mutattuk be az Ódry Színpadon Puccini Köpeny c. operáját. Ebben Marcelt énekeltem. Nádasdynak köszönhetően nagyon jól sikerült az előadás.

 -Játszottak már akkor musicaleket hazánkban?

 -Abban az időben alakult meg a Musical Színház. Nem volt hosszú életű ez a teátrum, mert a kulturális vezetés akkor nem szerette a musical műfaját.

 -Túlzottan amerikásnak minősítették?

 -Pontosan. Most meg átestünk a ló túlsó oldalára. Bejött az USA, az összes ártalmával együtt. Minden liberalizált. Felháborító: homoszexuálisok lökdösik egymást papi ruhában az Andrássy úton.

 -Levizsgáztál, és  az Operetthez kerültél.

 -Mikó András miatt. A diploma után megkérdeztem Mikó András tanár urat, aki a dalszínház főrendezője volt, hogy kapok-e szerepet az Operaházban. Nem kaptam. Viszont Vámos László rendezőtől kaptam egy levelet, melyben az állt: szeretné az Operettszínházban bemutatni a Denevért. Látta a Köpeny c. vizsgaelőadást, s azt akarta , hogy én énekeljem el Falke szerepét. Tizenhárom évig voltam az Operettszínháznál, ahol rengeteget tanultam a szakmáról, és sok nagyszerű kollegával ismerkedtem meg.

 -Igaz, hogy Mikó és Nádasdy nem kedvelték egymást?

 - Mikó Aczél meghosszabbított keze volt. Nádasdynak – akinek a nagybetűs színház volt a fontos - az volt az elképzelése, hogy fuzionáljon a Színművészeti, a Zeneakadémia, a Nemzeti Színház és az Operaház. Azt szerette volna, hogy átjárható legyen a négy intézmény. Ebbe Mikó nem ment bele. Hatalmas összeveszés volt, s ennek az lett az eredménye, hogy Nádasdy –akire féltékeny volt Mikó - soha többé nem tette be a lábát az Operába.

 -Baritonista vagy. Viszont az operettek kottájában az énekszólamnál nem lehet basszuskulcsot látni. Innen a kérdés: eredeti szólamban énekled az operett-melódiákat, vagy pedig transzponálva?

 -Nem kellet transzponálni, magas bariton szerepeket énekeltem. Már a Zeneakadémián kiderült, hogy „nyílok felfelé”. Egyszer csak azt találta ki Mikó, s kiadta Sípos Jenőnek: a Gabi legyen tenorista. Sípos erre azt válaszolta: „nem Guttmann-nadrágról van szó, hanem emberi hangról. Gabi egy magas baritonista jó mélységgel.” Mikó ezt nem hagyta annyiban, így volt olyan félév, mikor egy tenor áriát, Nemorino románcát kellett énekelnem. Rossz ötlet volt – beteg lettem. Sokszor énekeltem Zsupán szerepét a Cigánybáróból. Ezt tenorra írták. Az ok: egy hajdani buffó-tenor részére írta Strauss ezt a szerepet. Kialakult egy hagyomány: az operett-irodalom mely szerepeit énekelhetik el baritonisták. Nem csak operettet játszottunk annak idején, hanem rockoperát is, pl. azt, amely Juno és Avos címmel ment a moszkvai Kis Színházban. Nálunk Remény lett a mű címe. Ez egy kiváló opus, fantasztikus zene. Ehhez is, úgy mint az operetthez : egyéniség kell.

 -Egy laikusnak úgy tűnhet, hogy könnyű dolog az operett-éneklés. Operaénekesek, s amatőr színészek egyaránt művelik ezt a műfajt…

 -Sőt médiaszemélyiségek, kommentátorok is. Nem értek vele egyet. Ráadásul konzervet énekelnek. Felveszik az anyagot egy stúdióban. Tudjuk: a modern technika bárkiből Pavarottit tud faragni. Ahogy az irodalom az írott gondolatok leírása, s nem pedig egy szerkesztő géppel összeállított zagyvaság, úgy a zenénél csak az élő zene az, ami az igazi. Ferencsik mondta egyszer: „nem szeretem a tiszta kezű karmestert, mert az gyanús”. Abban nincs élet.

 -1983-ban megkaptad Battista Ferrari római ösztöndíját. Hogy sikerült megszerezni?

 -A Denevér előadást megnézte Ferrari professzor és meghívott Rómába. Ha egy mesternek megtetszik valaki, azt tanítani akarja – így nyertem el az ösztöndíjat. Erdélyi József annak idején felfedezte József Attilában a nagy költőt. Bátorította, de felhívta a figyelmét a hibákra is. József Attila volt az a költő, aki az összes Erdélyi-verset kívülről tudta. Erdélyit, Wass Albertet és Márait csak a ’90-es évek óta olvashatunk újra. És sok József Attila költeményt, csak manapság ismerhettünk meg.

 -Igen, néhányat irredentának minősítettek…

 -Nem szeretem ezt a szót. Hazafias versekről van szó. Magam is szoktam verselni. Az egyik arról szól, hogy kihúzták a szótárból ezt a szót: forradalmár. Helyettesítették a terroristával. Minden hazáját féltő ember terrorista lett. Miért nem tud a világ békében élni? Kinek üzlet a háború? Ezeket a kérdéseket kéne megválaszolni.

 -Térjünk vissza 1983-ra…

 -Kimentem Olaszországba. Ferrari kiváló tenorista és énekmester volt. Nulláról hozott fel olyan mai hírességeket, mint Katia Ricciarelli, vagy mint Renato Bruson. Nagyon sok mindent tanultam technikailag tőle. A legfontosabb talán az, hogy az éneklésben az énekeseknek mind a szöveget, mind a zenét tiszteletben kell tartani.

 -1990-ben visszatértél az Operaházba. Vezetőváltás miatt?

 -Nem. Már ’90 előtt két-három évvel az akkori igazgató, Petrovics Emil felkérésére felléptem Bagó szerepében vendégként az Operaházban. Majd egy premier következett: az Albert Herring, melyben Sidet énekeltem. Ezt követően visszaszerződtem az Operaházba.

 -Egyszer Bartók ezt írta az Operaházról: „Mi a magyar királyi Operaház?! Augiász istállója, csupa disznóság szemétdombja, zűrzavar tanyája, fejetlenség tetőpontja, ahol csak egy embernek van tekintélye és rendelkezési joga, még mindenféle bagatell ügyben is: a kormánybiztosnak, de viszont ez a különben jóakaratú úr ritkán jár be a színházba.” Elmondható ez a mai Operaházról is?

 -A színházak irányítása mindig összefonódott a politikával. Azt is tudjuk, hogy az opera a legdrágább műfaj. Mivel nem kevés pénzbe kerül egy operaház fenntartása, így az említett összefonódás – államformától függetlenül - esetünkben meghatványozódik. A metódust megvilágítja az alábbi történet a népköztársaság idejéből. Egy operaházi értekezletre, az igazgató, Lukács Miklós meghívására eljött Aczél György és más pártfunkci is. Volt ennek a színháznak egy fantasztikus buffó-tenorja: Kishegyi Árpád. Felállt, s elmondta: „egy Rákóczi téri kurva nem vetkőzik és öltözik egy nap annyit, mint én az Operaház magánénekese. Sőt én még kevesebbet is keresek nála. Önök tudják, hogy a legdrágább műfaj az opera, amit a kultúrát gazdagítva mindig presztízsből tartott fenn egy király, egy kormány, egy gróf, vagy báró. Nem akarom tovább húzni az időt… Hol van a pénz?” Hirtelen Aczél és a többi pártvezető eltűnt , s a művészek magukra maradtak. Az igazgató, báró Lukács Miklós felállt és elmondta: „értettem a célzást. De ezek tőlem mindent elvettek. Nem tudok semmit sem adni.” Visszatérve a Bartók-idézetre: az Operaház mindig tükre volt az ország politikai, morális állapotának. Drága az opera, de ha spórolásképpen feloszlatnak egy zenekart, az iszonyú dolgokat eredményezne. Olyan együttesről van szó, amely egyik nap a Parsifált, másnap a Toscát, harmadnap a János vitézt játszik. Ezt a tudást máról holnapra újra összeszedni, pótolni nem lehet.

 -Tudásról beszélsz, minek feltétele az oktatás…

 -Az oktatás mindennek az alapja. Sajnos a bolognai folyamattal lealjasítják, megszégyenítik a magyar kultúrát, oktatást. Amerikai típusú, buta, fogyasztói társadalmat szeretnének kinevelni. Az én generációmnak gimnáziumban még heti két énekórája volt. Emellett az érettségiig hetente két rajzórán és két tornaórán vettünk részt. A közelmúltban a Toscával turnéztunk Japánban. Egy próbáról mentem haza, s tolmács segítségével megkérdeztem néhány szembejövő iskolás lányt: „hallottak-e Kodályról?” Csillogó szemmel felelték: „igen, hiszen tanulunk zenét!” Felütöttem a kezembe lévő zongorakivonatot, s tisztán elénekelték az általam kiválasztott részletet. Úgy olvasták a kottát, mint mi a színvonalas újságokat. Ha egy hazai iskolásnak megmutatnám az „ingyom-bingyom tálibe” kottáját csak bámulna rám. Felvetődik a kérdés: Kodály Zoltán egy Nagojában született japán volt, vagy egy Kecskeméten született magyar zeneszerző? Ezzel a bolognai rendszerrel értékeket veszítünk el. Ez a rendszer hosszú távon katasztrofális állapotot idéz elő: fogyasztóvá süllyeszt minden magyar állampolgárt. A gyerek így nem tud majd olvasni, számolni, s ami a legszörnyűbb nem fog tudni magyarul. Kulturális miniszterünk, Hiller István a közelmúltban iktatta be az Operaház új vezetőségét. Mit vettem észre? A dupla mássalhangzókat szimplán mondta a miniszter, aki egyébként egy magyar-történelem szakos tanár volt. De a bemondó operettet énekel, a színész jó pénzért műsort vezet a TV-ben, a miniszterelnök balettozik, s feje tetejére állt az egész világ. Mondják: profi zenei oktatás van. Ez igaz. Ám nem Menuhinokat kell nevelni. A félő: nem lesz közönségünk. Nem lesz ember, aki meghallgatna egy Beethoven-szimfóniát.

 -Sok zeneszerető embernek nincs pénze operalátogatásra. Kik jönnek ide? Sznobok és külföldiek?

-Igen: sokak számára megfizethetetlen egy operajegy. Az érem másik oldala: azt veszem észre, hogy a fiatalok egy részének – pl. gyermekeim barátainak – kezd elege lenni ettől a „fantasztikus”, üvöltős, „mellberugdosós” zenétől. Visszatérnek a nemes dallamokhoz. Vannak, akik még igénylik a tiszta szót, a tiszta beszédet, az emberit. Viszont, ha tönkre teszik azokat a fórumokat, ahol ilyet lehet hallani, akkor mindennek vége.

 -Elég eladni az épületet…

 -A 21. században a háború másképpen zajlik, mint az előző évszázadokban. A módszer a következő: Nézz ki magadnak egy kellemes országot. Adósítsd el azon politikusai által, akiket te finanszírozol, majd vásárold fel a stratégiai, állami tulajdonban lévő vállalatokat. Hadseregét zülleszd le. Nem a mienk ez az ország, beszéled ezt a nyelvet, de nem sokáig, mert lassan már ez a nyelv sem lesz fontos. A szégyen pírja színesíti arcomat, ha rájuk gondolok!

 -Az EP-választások előtt a Szabó Dezső Színházban elszavaltad Ó, ha választanék c. költeményedet. Megnyugvást jelent, ha papírra veted gondolataidat?

-Az életben mindent csak belülről érdemes csinálni. A szerelmet, a tanulást, s még sorolhatnám…Nem tartom magam költőnek, de nagyon szeretek verselni. Nagyon nehéz egy mondatban mindent elmondani. A vers indulatból születik, s ha leírod: látod a gondolataidat tömörítve, összefoglalva. Volt egy barátom, sajnos már nem él. Szintén Zeneakadémiát végzett, ám nem operaénekes, hanem színész lett: Kibédi Ervin. Halálának 10. évfordulója alkalmából barátai és kollegái a Rátkai Klubban rendeztek egy megemlékező estet. Nekem az volt a tisztem, hogy mondjam el egy prózáját és egy költeményét. Arra gondoltam, meglepem posztumusz egy versemmel. A vers megértését szolgálja az alábbi történet. Kibédinek volt egy csimpánza, amit Damjanich utcai lakásában tartott. Kérdeztem: „meg vagy te őrülve? Lakásban majmot tartasz?” „Igen. Tudod milyen érzés az, ha hazamegyek az előadás után, nyitom az ajtót, s az előszobában ott ül a majom, s a szemembe néz? Végre egy TISZTA TEKINTET!” Ez a költemény mutatja, hogyan is érzem magam.

 -Közeledik augusztus 20. A tavaly októberi események után tud-e még ünnepelni boldogan, s felhőtlenül a magyarság?(Az interjú július végén készült.)

 -Nem a dátum a lényeg! Szent István napjáról van szó… Nem, hogy tud… Muszáj! Fel kell mutatni, hogy ez az ország egy keresztény ország! S ezt a jelzőt legalább ötszázszor húzzuk alá!

 Gárday Gábor: Kibédi Ervin barátomnak, posztumusz

A majom

  A szem a lélek tükre.

De manapság nem látom a szemeket.

Mindegyik befele néz, bizalmatlan,

szomorú és nem nevet.

Pedig a magyar szembenéző

és úgy szorítja meg a kezet.

 

Az állatok közt érzem magam jól,

mert ők csak akkor esznek, ha éhesek.

Az állatkertben egy majommal beszélgettem.

Ő a szemembe nézett, tudta a bánatom.

S rajtam nevetett.

Állat szeretnék lenni.

Talán nem pusztítanám a természetet…

Medveczky Attila