2007.08.24.
Csehov:
Három komédia
(Madách
Színház Stúdió)
Anton
Pavlovics Csehov voltaképpen novelláit vitte színre, s így
teremtette meg a cselekmény nélküli, úgynevezett drámaiatlan
drámát. Színműveiből hiányzik az érdekes történet, nem
található meg bennük a hagyományos konfliktus. A szereplők között
nincs drámai rangsor, nem lehet főhősöket és mellékszereplőket
megkülönböztetni. Sorsuk összefűzi őket, de külön-külön
és együttesen is mindenki megszenvedi saját elrontott,
kisiklott életének szomorú fájdalmát, reménytelen kilátástalanságát.
Színpadi darabjaiban is a „fölösleges emberek” jelennek
meg, akik nem tudnak sem önmagukon, sem másokon segíteni. Vágyakoznak
ugyan valami boldogabb, szebb, tartalmasabb élet után, de meddő
vágyaikból csak ábrándos légvárak épülnek, s ezek rendre
semmivé foszlanak. Szereplőinek élete egyhangú és unalmas.
Keresik ugyan egymást, szorongásaival, kételyeivel, szétrombolt
eszményeivel mégis mindenki végzetesen magára marad. Csehov drámáiban
az összeütközések a lelkek mélyén zajlanak, és hirtelen
robbannak ki egy-egy jóvátehetetlen tettben. Poétikus, lírai
eszközökkel teremti meg a drámai feszültség sajátos atmoszféráját.
Csehov drámái – így köztük a Sirály, a Cseresznyéskert, a
Ványa bácsi, a Három nővér – mellett rövid terjedelmű vígjátékokat
is írt. Szeretett mosolyt csalni az emberek arcára, írói munkásságát
különböző élclapoknál kezdte el. Az 1880-as évek első felében
írt pár oldalas humoreszkjei mesterien ötvözik a helyzet- és
jellemkomikumot, s ezek a kis elbeszélések elsősorban a tudálékos
ostobaságát, az idült önhittséget, a talpnyaló szolgalelkűséget,
a gerinctelen köpönyegforgatást, s az efféle emberi hitványságokat
gúnyolják ki, teszik nevetségessé. Ujjgyakorlatokként születtek
meg egyfelvonásos komédiái: A dohányzás ártalmasságáról
1896-ban, a Leánykérés 1897-ben és a Medve 1888-ban. Ő maga
tréfáknak nevezte őket. Hazánkban először 1940-ben, a
Nemzeti Színházban mutatták be Csortos Gyulával a főszerepben
a Medvét, és még abban az évben – szintén a Nemzetiben –
Törzs Jenő játszotta el A dohányzás ártalmasságáról című
egyszemélyes komédiát, 1945 után pedig Várkonyi Zoltánnak is
az egyik leginkább szívéhez nőtt alakítása volt ez a
monodarab. A Madách Színházat amúgy is különleges kapcsolat
fűzi Csehovhoz, repertoárjuk „örök részének” tekintik az
író műveit. A Három komédiát 2005. május 20-án újították
fel a Stúdióban, ahol azóta is műsoron tartják. A Madách
nagyszínpadát az utóbbi években elfoglalják a kasszasikert
kasszasikerre halmozó nemzetközi musicalek, azért a színház
igazi feladatát betöltő alkotások felkerülnek a Stúdióba,
vagy leszorulnak a Tolnay Szalonba, illetőleg vendégjáték
keretében kirándulnak a Vidám Színpadra. Azért mindig akad száz
olyan néző, aki nem leli a kedvét a szemkápráztató
megaprodukciókban, hanem a Három komédiához hasonló, szívet-lelket
melengető előadásokra kíváncsi. A Három komédia tulajdonképpen
jutalomjáték a három színész: Lőte Attila, Kiss Mari és Gálvölgyi
János részére. Gálvölgyi nem csak színész, hanem tévésztár,
médiaszemélyiség, és ez bizony azonnal hallható. Amint
megjelenik a színpadon, a közönség egy része tüstént –
halkabb-hangosabb beszólásokkal, kuncogással – nyugtázza
jelenlétét. Ez a morajlás bizony nem Gálvölgyi-függő, még
a tőle fajsúlyosabb, vagy jelentéktelenebb, de a röhögtetők
skatulyájába berakott színészeket minden korban hasonló
fogadtatásban részesíti a nagyérdemű. Az
agyonfoglalkoztatott, népszerű mulattatóknak ez a sorsuk,
amikor komoly, vagy a tőlük nem megszokott szerepben akarják
kipróbálni magukat. A nézők bizony olyanok, amilyenek, nem
lehet őket megnevelni, legfőképpen kioktatni, miként
viselkedjenek, ha olyasvalaki lép be a színpadra, akinek az ábrázatát
nap, mint nap látják a televízióban. Gálvölgyi nem tud kibújni
a bőréből, összes grimaszát, jellegzetes testtartását úgy
ismerik az emberek, mint a tenyerüket, ugyanazokkal a színészi
fogásokkal formálja meg a három kisember-karaktert, mint a Gálvölgyi-showbeli
figuráit, vagy a Heti hetesbeli bohóckodásait. Ő mindhárom
alakban egyforma: a Leánykérés betegeskedő, lúdtalpas kérőjében,
a Medve nagyhangú, törő-zúzó, öntelt földbirtokosában és
A dohányzás ártalmasságáról női terror alatt roskadozó,
tutyi-mutyi papucsférjében. Változatos színpadi játékra inkább
Lőte Attilának és Kiss Marinak van módja. Kétségtelen,
kettejük eszköztárát nem tanulmányozhatták ki annyira a nézők,
- Gálvölgyivel ellentétben - ők nem folynak még a vízcsapból
is. A Három komédiát a közelmúltban elhunyt Darvas Iván
rendezte, pergő, jó ritmusú előadást hozott létre. Újfent
bebizonyosodott, hogy az emberek szeretnek a színházban igazi színdarabokat
nézni. Csehov három egyfelvonásosa a legkitűnőbb példa erre.
Dr. Petővári Ágnes
|