vissza a főoldalra

 

 

 2007.08.31. 

Egy hagyományőrző bábjátékos

Kemény Henrik Kossuth-díjas bábjátékos 1925-ben született Budapesten.

Henrik a család mutatványos bódéjában nőtt fel. 1931-ben kapta első szerepét egy családi bábelőadáson, az iskolában pótvizsgázó Vitéz Lászlót alakítja. 1935-ben faragta ki első figuráját és kapta meg első főszerepét. 1945-ben édesapja munkaszolgálat közben eltűnt, így fia átvette bábszínházát. Amikor a népligeti vurstlit 1953-ban felszámolták, Kemény Henriket is „államosították”: ettől kezdve az Állami Bábszínházban lépett fel. Az ő nevéhez fűződik 1955-ben az első vidéki bábszínház megalapítása Győrben. 1964-ben elvégeztették vele a Bábszínészképzőt. Két évtized alatt számos bábot tervezett, és visszatért a vándorbábozáshoz, egy Trabanttal kezdte el járni az országot. 1992-ben a Kolibri Színházhoz csatlakozott. Az elmúlt években több Vitéz László-produkciót mutatott be a Bárka Színház stúdiójában. Két portréfilm készült vele: Látogatás (MTV), Vitéz László vándorútja (MTV).

Főbb alakításai: Vitéz László kalandjai, Hakapeszi Maki, Süsü sárkány, Furfangos Frigyes, Gyufa Gyuri, Sakk Matyi. Kitüntetései: Népművészet Mestere díj (1954), UNIMA dísztagság (1980), A Gyermekekért Érdemérem (1983), Érdemes művész (1987), Pro Urbe Budapest-díj (1998), Arany Szirén Díj (Cervia, Olaszország, 1992), Magyar Köztársasági Érdemrend Kis- és Középkeresztje (1995), Kiváló művész (2002), Kossuth-díj (2005).

Minden gúny nélkül állíthatom, Kemény Henrik tényleg olyan, mint egy nagy gyerek. Bábok és emlékek között él, tárgyakkal zsúfolt műhelylakásában. Ha éppen nem bábozik, akkor kitalál olyan játékokat, mint a csipkefaragás. A tárgyak közül nem hiányzik a palacsintasütő és a régi gramofontölcsér sem, melyből – beszélgetésünk nyitányaként - a népligeti vurstliról szóló dalok csendültek fel. Aki a televízióban látott már „Vitéz Lászlót” emlékezhet arra, hogy az előadást mindig a Két kicsi néger tánca nyitotta meg. E két figura már a XIX. században is a Kemény-család előadását tarkította: kedvcsinálóként és közönségcsalogatóként ismeri őket a világ. A zene a régi vurstli hangulatát idézi, mivel közel 100 éve a Kemény-család hangarchívumát alkotja. Henrik fényképeket és kordokumentumokat mutat a régi, népligeti vurstliról, mely úgy, mint Dózsa Lászlónak, neki is szülőföldje volt. Szeretnének egy albumot készíteni az 1953 előtti Népligetről, ezért arra kéri az olvasókat, hogy akinek van ehhez a témához tartozó fotója, vegye fel a kapcsolatot az Ady Művelődési Központban működő Újpest Színház főrendezőjével, Dózsa Lászlóval.

 -Szavaidból, szemed sugárzásból érződik, mit jelentett számodra a régi liget…

 -Szörnyű rombolást végeztek az ávósok. Éppen az Állami Bábszínház műhelyében dolgoztam, amikor az ávósok kezdték a cirkuszt. Miután megtudtam, mi történik, rohantam a Népligetbe. A pribékek először a mechanikus módon működő mutatványos üzemeket vették leltárba. Például a dodzsemet, a körhintát. Így Matyinak, az egyik testvéremnek volt rá ideje, hogy telefonáljon. Azt mondta, „azonnal gyere haza, mert balhé van.” Az ávósok körülnéztek, és az egyik pasas azt kérdezte, „mondja, hogy megy itt ez a marhaság?" Elkezdtem neki megmutatni, hol a színpad, a paraván. Erre azt tudakolta, hogy „gépi, mechanikai dolgok nincsenek?” Mondtam, hogy ott van a gramofon. Erre elmentek azzal, hogy akkor ezt most hagyják, a leltárt holnap veszik föl. Egy nap haladékot kaptunk. Jakovits Józsefnek - akit Jakinak becéztünk- a Bábszínház műhelyvezetőjének elmondtam, hogy balhé van, azért muszáj hazamennem. Éjfélkor hátizsákkal, táskával, és zsákkal felszerelkezve bezörgetett hozzánk. El nem tudtam képzelni, ki kopog ilyenkor. Beszólt, hogy ő az, nyissam ki az ajtót. Amikor megláttam, akkor sem értettem, miért jött éjfélkor hozzánk. Ő pedig az iránt érdeklődött, fölszámolták-e már a bábszínházunkat. Mondtam, hogy szerencsére még nem, holnap veszik fel a leltárt. Erre Jaki azt mondta, amit lehet, pakoljunk be, és amit tudunk, elviszünk. A villamos persze már nem járt, gyalog hurcolkodtuk azt a sok mindent a Rottenbiller utcába. Szerencsére rendőrrel nem találkoztunk. Jaki és Bálint Endre festőművész is ott lakott, egymás mellett volt a műtermük. Ők gyerekkoruk óta ismerték egymást, és már akkor kijártak a Népligetbe. Hozzájuk vittük fel, amit csak tudtunk, így sikerült a bábok nagy részét megmenteni. Én ott is maradtam reggelig, és Jakival együtt mentünk be a Bábszínházba. A gond az volt, hogy mi a Népligeten éltünk. Hová költözzünk? Végül kiutaltak egy kis, vacak lakást, az egész harminckét négyzetméter volt. Ez egy röhej volt, ráadásul Csepelen kaptuk a lakást. Fizettem a lakbért, és továbbra is a Népligetben laktunk. Aztán egy idő után sikerült elcserélnünk a lakást.

 -Mi történt a liget többi nevezetességével? Például az óriáskerékkel?

 -A rombolás, a felszámolás volt a cél. A Zeller Pista óriáskerekét bontották le leghamarabb, majd átvitték a Vidám Parkba. Horváthék ún. átforgós hajóhintája is oda került. Az akkori Sztálinvárosba is sok mindent hurcoltak át a Népligetből. Egye meg a …manó, hogy miért kellett szétverni a ligetet! Ha már egyszer államosították, akkor legalább kezelték volna tovább. Úgy tán egybemaradt volna minden.

 -Mi volt a felszámolás oka?

 - Történt, hogy 1952-ben államosították a Városligetet. A városligeti mutatványos teret beolvasztották az Angol parkba, amit szintén államosítottak, ekkor nevezték el Vidám Parknak. Az igazgató azt mondta, hogy „a kizsákmányoló kapitalisták, a mutatványosok a Népligetben, elvonják a közönséget.” Minden bizonnyal azért jártak ki kevesebben a Vidám Parkba, mert az drágább volt a Népligetnél. Az előző helyen azért is fizetni kellett, ha csak sétálni akart a parkban a látogató. Tehát külön belépődíjat kellett fizetni. Erre egy évre rá, augusztus 21-én megjelentek az ávósok, körülvették az egész ligetet. Még a bevételünket is elkérték. Adtak egy írást, hogy mennyit vettek el tőlünk.

 -Előzőleg folytatólagosan, egész nap játszottatok?

 -Egész nap. Azt kiabáltuk, hogy „folytatólagos az előadás” A megváltott jegyekkel a következő előadásra is bent lehetett maradni. Ha a produkció előtt valaki megváltotta a jegyét, attól a mama még a kezdés előtt el is szedte. Aki viszont produkció közben jött, attól csak a következő előadás előtt vették el a jegyet, így majdnem kettőt nézhetett végig. Ezért akadtak, akik direkt késve jöttek.

 -Az egyik lexikonban az olvasható rólad : hagyományőrző bábjátékos. Hagyományőrző népzenészről lehet hallani…

 -A Vitéz László a magyar népi bábhős. Úgy, mint, a Hanswurst, a cseh Kasperek, vagy az angol Mr. Punch. Minden országnak meg van a maga figurája. A bábjáték annak idején vándorszínházként, vásári bábjátékként indult. Mexikóban még a mai napig nincs állandó bábszínház, csak vásárokon adnak elő bábjátékokat. Olaszországban minden ünnepnapon látni a tereken paravánokat, bábosokat.

 -Ennek a Vitéz Lászlónak régen Paprika Jancsi volt a neve?

 -Nem. A Paprika Jancsi az osztrák Paprika Fressen –paprika zabáló- alakból „jött át” hozzánk. Osztrákok hozták be hozzánk ezt a figurát konkrétan is, hiszen a kesztyűbáb volt a legkönnyebben utaztatható. Előfordult, hogy papámnak nem adtak Vitéz Lászlóra, csak Paprika Jancsira engedélyt. Miért? Mert ez az alak kupán vágja a csendőrt, a bírót, a földesurat. Tehát mindig a népet képviseli.

 -Több Vitéz László-figura készült?

 -Igen. Az eredeti figurán magyar huszárruha volt. Ezt a díszítést már a háború alatt le kellett venni. Túl magyar volt még a nyilasoknak is. Nem is engedélyezték a Vitéz László-játékot. Ám nem ők voltak az egyedüliek akik nem szeretették ezt a figurát. 1945 után többször vonult „illegalitásba” ez a bábú. Az engedélyeket a háború alatt és utána havonta, előtte pedig szezonra kellett kérni.

 -Mint az artisták, te is magától értetődő természetességgel nőttél bele édesapád mesterségébe…

 -Sőt nagyapám mesterségébe. Ő először vándorcirkuszos volt. Látta, hogy Itáliából sok vásározó bábjátékos érkezett Magyarországra. Gondolta: kipróbálja ezt is. Sikerült neki. Arra is rájött: a bábok nem kérnek kenyeret. Nem kell gázsit fizetni nekik. Meg is nyitotta bábszínházát. Így már 1897-ben működési engedéllyel rendelkezett a játékhoz.

 -A bábkészítést édesapádtól lested el?

 -Igen. Kölyökkoromban minden érdekelt, amit a papa csinált. Bár ő tiltotta, hogy faragjak. Félt, hogy megvágom magamat. A nagypapa szerszámait, a vésőket és a faragó bicskákat egy szekrényládában tartotta. Még tíz éves sem voltam, mikor egyszer titokban elkezdtem farigcsálni egy Vitéz László-fejet. A mama egyszer megleste, mi az oka annak, hogy nem megyek a környékbeli fiúkkal játszani. Mikor a papa hazajött az irodából, szólt neki: „nézd már meg mit csinál a gyerek!” A papa látta, hogy egy öreg gyalupadon farigcsálok. Felém hajolt, s megkérdezte: „mit művelsz?” Nagyon megijedtem, el akartam dugni a készülő bábfejet. „Jól van, ne dugdosd! Mutasd meg!”-kért a papa. Megmutattam, magához ölelt, megpuszilt, s így szólt: „Folytasd csak nyugodtan. Nem kell titkolózni. De a kezedre vigyázz!” A papa segített a finomabb részeket kifaragni, a mama pedig megvarrta a bábúhoz a ruhát. Egyszer az egyik előadáson látom, hogy az általam készített bábúval játszik a papám. Természetesen nagyon büszke voltam magamra, s dicsekedtem a srácoknak: „Nézzétek! Azt a Vitéz Lászlót én faragtam.” A régi ligeti bábok közül sok a debreceni vidám parkba került.

 -Játszottál Vitéz Lászlót a háború előtt is?

-Hogyne. Először csak egyedül játszotta a papa ezeket a meséket, majd felváltva báboztunk.

-Nehéz volt a hangelváltoztatás?

- Azt játszottuk a srácokkal, hogy a madarak hangját utánoztunk, vagy ugattunk, nyerítettünk. A vásári komédiákban remek hangutánzó művészek voltak. Tőlük lestünk el sok mindent.

 -A II. világháború nem tett kárt a színházban?

 -Dehogynem! A színpadon a háború alatt akna robbant, be kellett stoppolni a kulisszákat, az elszíneződött háttereket pedig újra kellett festeni.

 -Mekkora területű színházról van szó?

 - Négy méter széles volt, három méter mély, s a papa úgy készítette el a színházat, hogy a színpad előrészét fel lehetett hajtani. A marionett bábúkat pedig három méter magasról mozgattuk.

 -1945. május 1-jén megnyitottad a bábszínházat. Nem lehettél könnyű helyzetben…

 -Apám nem tért haza a munkaszolgálatból, öcsémet – aki régebben sokat játszott velem a paraván mögött – többedmagával malenkij robot ürügyével vitték el, majd az egész társaságot bevagonírozták, s elvitték a ceglédi fogolytáborba. És az újság azt írta róluk, hogy „a ceglédi fogolytáborban, a menekülő fasiszták töltik méltó büntetésüket.” Szerencsére az egyik kérvényem hatására később Matyit szabadon engedték. De szabadulásáig egyedül voltam. Annak ellenére, hogy Matyi fogolytáborban volt, ’45 május elsején nekem ki kellett nyitni. Egyedül játszottam. Az Elátkozott malmot, a Csodaládát, az Elásott kincset tudtam egyedül. Úgy raktam le a kellékeket, hogy kéznél legyenek.

 -Édesapád nem élte túl a munkaszolgálatot, öcsédet pedig fogolytáborba vitték az oroszok . Az ávósok lerombolták szülőföldedet. Szinte mindig akadályokba ütköztél, de mindent túléltél, s játszottál tovább…

 -Sikerült kibújnom a szorítások alól. 1948 után egy időre még a működési engedélyemet is elvették. Betiltották az előadásokat, nem játszhattam Vitéz Lászlót. Mikor megkérdeztem tőlük, hogy mi ennek az oka, hiszen Vitéz László a népi bábhős, azt felelték: ez az alak most nem időszerű. Játsszak Traktor Ferkét vagy Okos Katát. Akkor fogadtam meg: ha nem játszhatok eredeti Vitéz László-játékot, akkor más ún. fő alakokkal sem fogok játszani, így a marionettre tértem rá.

 -Attól kezdve, hogy fölszámolták a Népligetben a színházatokat, az öcséd nem lépett fel?

 -Nem. Kezdetben kifutó volt az ÁPISZ-nál, majd levizsgázott, egy kis üzletnek lett a vezetője. Olyanok vizsgáztatták, akik több mindent tőle tanultak. Matyi, mint kifutó bejárt a gyárakba, és sok mindent megismert.

 -Ki hívott az Állami Bábszínházba?

 -Bod László festőművész, a kinevezett igazgató, 1950-ben keresett meg. Elmondta, tudja, hogy mindent a saját kezünkkel csinálunk, és megkérdezte, vállalnám-e, hogy a Bábszínházban, a bábmechanikákat én csináljam. Színésze van elég, de nincsen bábkészítő. Azt mondtam, próbáljuk meg. Bod Laci tette lehetővé, hogy a színházban Vitéz Lászlót játszhassak. Csak nem Vitéz László neve jelent meg a plakátokon, hanem az, hogy Bohócverseny.

 -Győrben már játszhattál Vitéz László történeteteket. Miért?

-1955-ben alapítottuk meg Gáti György, a Kisafaludy Színház akkori igazgatójának a kérésére az első vidéki bábszínházat, ami a nagyszínház égisze alatt működött 1958-ig.  Azzal a feltétellel mentem oda, hogy játszhatok Vitéz Lászlót.

-Miért csak három évig üzemelt a „bábrészleg”?

 -Földes Gábor volt a színház főrendezője. Igaz, párttag volt, de egyszer egy gyűlés alatt összetépte tagkönyvét, mondva : csalódott ebben a pártban. 1956-ban részt vett a Győri Nemzeti Tanács megalakításában, ő lett az értelmiségi tanács elnöke. 1957-ben halálra ítélték, s egy évvel rá ki is végezték. Gátit pedig börtönbe zárták. A következő igazgató koncepciójában pedig már nem szerepelt a bábszínház, így visszatértem Pestre. A Bábszínháznak akkor már Szilágyi Dezső volt az igazgatója. Abban az időben hoztak egy olyan határozatot, hogy akinek nincs színész diplomája, annak el kell végezni a Bábszínészképzőt. „Mit akartok? A magyar bábtörténet picike darabkája vagyok. Mondjatok olyat, amit én a bábszínpadon nem tudok megcsinálni!”- mondtam az igazgatónak. Ha annak idején nem mentem el volna a Bábszínházhoz, akkor egy sor játék meg se született volna. Hiába, el kellett járnom az órákra. Sok dologról többet tudtam, mint a tanárok. Fischer Sándor – aki a Rádió stúdiójának volt az egyik tanára - tanította a beszédet. Eljátszottam neki, hogy teljesen rekedt vagyok, ilyen beteg hangon elmondtam, hogy egész héten vidéken tájoltunk, nem tudok beszélni, ne kívánja, hogy most gyakoroljak. Azt felelte erre, „jól van, menjél el, majd pótoljuk." Ennek annyira örültem, hogy elfelejtettem elváltoztatni a hangom, és totálisan egészségesen azt mondtam, „köszönöm szépen, majd legközelebb találkozunk.” Persze mindenki elröhögte magát. A végén azt kértem a minisztériumtól, hogy legalább vizsgáznom ne kelljen, tudtam, hogy ez a bizonyítvány annyit ér nekem, mint a WC-papír. Végül csak annyit írtak a bizonyítványomba, hogy a tanfolyamot elvégeztem. Röhej volt. Én tanuljak, aki annak idején, mikor a Bábszínházban előadták a Petruskát megfaragta a Petruskát, a Mórt és a Balerinát? Sőt: én tanítottam be a marionett-játékokat. Hazahoztam a zenét, s itthon kipróbáltam a táncjátékot. Az már egy más lapra tartozik, hogy még a nevemet se tüntették fel a plakáton.

 -Jól tudom, hogy valaki elég erősen fúrt a Bábszínháznál?

 -Nevet nem mondok. Egy rendező fúrt engem. Az igazgatóval elhitette, hogy a székére pályázom. Előtte többször összezördültünk a próbák alatt. Gyakran olyasmit kért, amit nem lehetett megcsinálni. Mondtam, neki, hogy egy gyerektől is hajlandó vagyok tanulni, ha valamit jobban tud nálam. Kértem, jöjjön föl a színpadra, mutassa meg mit akar. Azt mondta, „ na jó, add ide azt a figurát, majd megmutatom.” Amikor a paravánhoz jött, kiderült, hogy nem lehet véghez vinni azt, amit akar.

 -A Bábszínháznál Gyurkó Henrik vette át a Vitéz László történeteteket. Ez miként történhetett?

 -Gyurkó Henit öcsémként szerettem. Történt: egy amatőr mozgalom számára leírtam az Elátkozott malom c. darabot. Ezt a Népművelési Intézet jelentette meg. Heni megkérdezett: megengedem –e, hogy játssza a Vitéz Lászlót. Kérdeztem : milyen gázsival? Ingyen – felelte. Áldásom adtam a dologra. Miután elkerültem a Bábszínháztól, hallottam, hogy ő vette át ott a Vitéz László előadásokat. De nem haragszom rá.

 -Említetted, hogy leírtad a darab szövegkönyvét. Minden előadáson ugyanaz a szöveg ment?

 -Néha voltak változások. Minden az előadás időtartamától függ. Természetesen olykor a gyerekek bekiabálására is válaszolni kell.

 -A ’70-es évektől egy Trabanttal jártad az országot. Sőt külföldön is felléptél. Milyen nyelven?

 -Először az olaszok hívtak meg Velencébe. Akkor már a bábművészek világszövetségének, az UNIMA-nak voltam a tagja. A magyar központ támogatásával mehettem ki külföldre. Szinte a fél világot bejártam a Vitéz Lászlóval. Hogy milyen nyelven? Egy népi bábhős csak a saját nyelvén játszhat! Azokat a szövegeket, amikhez nem kapcsolódott közvetlen játék, kihagytam. Tehát nem a szöveg volt a fontos, hanem maga a játék. A játékot pedig mindenütt megértik.

 -Alapítványi támogatással a ’90-es évek elején felújították a népligeti bábszínházat. Volt egy bemutató, aztán annyi. Mi volt a gond?

 - Több helyről sikerült támogatást szereznem. A bódét sikerült megmentenem, így az ’50-es években nem rombolták le. Összejött másfélmillió forint, melyből ’90 után újjáépítettük a ligeti bódét a Városszépítő Egyesület felügyeletével. Augusztusban lesz 18. éve, hogy újjáépült a játszóhely. Lement a nyitóelőadás, de alig telt el két hét, már betörtek. Kifeszítették az ajtókat. Még nagyapám szerszámait is ellopták. Egyre jobban züllött a liget. Ilyen körülmények közt nem tudok ott játszani. Ahányszor arra járok, mindig összeszorul a szívem. Azért van nálam ilyen hatalmas rumli, mert a Népligetből be kellett menekítenem azt, amit a rablók meghagytak.

 -Vannak olyan kritikák, melyek kimondják: hogy ez a bábozási mód már túlhaladott…

 -Nem érdekelnek ezek a cikkek. Fenéktörlésre jók csupán. A közönséget kell megkérdezni. Olyan közönség még nem volt, akit nem tudtam volna megfogni. Mi, Vitéz Lászlóval együtt a publikumért vagyunk, létezünk. A nézőket szolgáljuk.

 -Egyik terved : egy bábmúzeum létrehozása. Megvalósul?

 -A Kossuth-díjam összegét szánom rá. Debrecenben hozzuk létre a múzeumot, a vidám park belső dombján. A város polgármestere is támogatja az elképzelésemet. Szeretném, ha papám 125. születésnapján már vendégeket fogadna a múzeum.

 -Kapsz még felkéréseket?

 -Felolvassam tán az előjegyzéseket? Nagyon sok helyre hívnak. Legutóbb, idén májusban Szabadkán voltam egy színházi fesztiválon, ahol a bizottság nekem ítélte a Kis Herceg –díjat.

 Lejárt lemez? Túlhaladott lenne Kemény Henrik produkciója? Kis szerencsével hozzá lehet jutni DVD-n négy Vitéz László-meséhez. Meg is vettem gyerekeknek. A hatás megdöbbentő volt. Szinte a székhez szögelte őket a mester bábjátéka. Nem is beszélve arról a gyermeki kacajról, melyet egyetlen egy amerikai produkció sem váltott ki belőlük.

 Medveczky Attila