2007.08.31.
Bozsó
József táncos-komikus, koreográfus, rendező
-
Gyermekkoráról és pályafutása kezdetéről nagyon szórakoztatóan,
már-már regényesen ír a honlapján, ám fontos részletek hiányoznak,
ezért kérem, hogy kezdjük a legelején. Hogyan indult művészi
pályája?
- Szolnokon születtem,
ott is jártam iskolába. Nagyon kicsi voltam még, amikor a
tollaslabda ütőmmel már kicsit másként játszottam, mint várható
lett volna. Én ugyanis gitározást színleltem vele, miközben
persze énekeltem is. Mókásan azt mondhatnám, hogy ekkor indul
el művészi pályám, de persze a valóság azért más. A zene
iránti vonzódásomat azonban mégis jól mutatja ez az emlékkép.
Később aztán a Bartók Béla Zeneiskolába jártam Szolnokon,
ahol a gyakorlatban is megismerkedtem a zenével, az alapokkal. A
Tisza-parti Zenei Gimnáziumban már valódi gitáron is egyre többet
játszottam. A tánc ekkor még nem játszott szerepet az életemben.
Annak felbukkanása – hogy stílszerű legyek az előbbi felvetéséhez
– megint csak regényesnek nevezhető.
- Kíváncsivá
tett…
- Ért egy eléggé
komoly baleset, egy lábtörés, amelynek köszönhetően hosszabb
ideig tartó rehabilitációra szorultam. Miután örökmozgó
fiatal voltam, állandóan fociztam, sportoltam, ez nagyon
kellemetlen volt számomra. Ezért nyomban meg is kérdeztem a
rehabilitációs orvost, hogy milyen módon mozoghatnék. Ő azt
felelte, hogy az én állapotomban csak koordinált mozgás, a kerékpározás,
illetve a tánc segíthetne a gyógyulásban. Nem kellett kétszer
mondania a táncot… Így kezdtem el komolyabban táncolni, és
annyira a rabjává váltam, hogy a mai napig is aktívan űzöm
ezt a csodálatos mozgásformát. Hivatalosan, végzettségemet
tekintve egyébként revü- és sztepptáncos is vagyok.
- Szakmai pályája
éppen innentől kezd egyedivé válni. Az ugyanis egyáltalán
nem nevezhető általánosnak, hogy valaki egyszerre játsszon,
rendezzen, koreografáljon, miközben műsoros esteket, fesztiválokat
szervez és tanít is. Mi kell ahhoz, hogy valaki ilyen sokoldalú
legyen?
- Szerintem az érdeklődés
és a maximalizmus a legfontosabb. Ha bármelyik hiányzik, akkor
mindez már nem valósítható meg. Nekem egész életemben az
volt a célom, hogy ha valamibe belekezdek, akkor azt a lehető
legtökéletesebben, a lehető legmagasabb színvonalon valósítsam
meg. Emellett pedig mindig nagyon érdekelt is a színház,
illetve annak minden alkotói fázisa. Ám ezzel együtt is csak
az élet különös véletlenjei révén válhatott ennyire sokrétűvé
a tevékenységem. Nem sokkal azután, hogy felkerültem
Budapestre, a híres koreográfus, Jeszenszky Endre bácsi jóvoltából
már magam is részt vettem bizonyos tévéműsorok koreográfiájának
kialakításában. Ezek
során kiderült, hogy vannak saját ötleteim, jó elképzeléseim,
amelyeket nyugodtan bele lehet építeni egy-egy műsorszámba. Máig
büszke vagyok arra, hogy ilyen fiatalon ilyen kitűnő
szakemberek mellett dolgozhattam. Minden púder nélkül
mondhatom: rengeteget tanultam tőlük. Arra pedig szintén büszke
vagyok, hogy mint koreográfusnak, több produkció sikerében is
részem volt. Az egyik legkiválóbb akkori színész, Csákányi
László híres „ülcsi-táncát” például én találtam ki,
és részleteit együtt dolgoztuk ki Laci bácsival. Miként Hűvösvölgyi
Ildikó és Cseke Péter közös estjének koreográfiája is az
én nevemhez fűződik. De készítettem koreográfiát Tahi-Tóth
Lászlónak, Balázs Péternek és több más ismert színésznek
is.
- És a tanítás?
Azt is szokatlanul fiatalon kezdte.
- Megint csak azt
kell mondanom, hogy a véletlen hozta a lehetőségeket. A Színművészeti
Főiskolán Kazán István tanár úr és Versényi Ida néni
hirtelen jött betegsége miatt veszélybe sodródott az egyik
osztály tanéve. Így – mintegy fél évig – átvettem az
osztályfőnök, Kazán tanár úr helyét és mondhatjuk, hogy én
vittem az osztályt. Zenés mesterséget, koreográfiát tanítottam
nekik, miközben persze minden szükséges adminisztrációs
feladatot is magam végeztem. Miután kiszivárgott, hogy jól
helyettesítettem Kazán tanár urat, megkerestek a Balettintézettől,
hogy az átmenetileg távozó Schubert Éva helyére eljönnék-e
óraadónak? Azt hiszem, nem kell ecsetelnem, mennyire hatalmas művésznek
tartom Schubert Évát. Tudtam, hogy őt lehetetlenség pótolni,
ám az is nyilvánvaló volt, hogy egy ilyen megtisztelő felkérésre
nem mondhatok nemet. Így ott is tanítottam fél évig. Ma már
nem tanítok, de ez nem azért van, mert nem tettem szívesen,
hanem azért, mert hála Istennek sok elfoglaltságom van, ami
mellett nem tudnék olyan színvonalon tanítani, amit önmagamtól
elvárnék. Így pedig nem szabad csinálni. Nemcsak a tanítást,
semmit sem!
- Ön napjaink
egyik legkiemelkedőbb operett-színésze, úgyhogy beszélgessünk
egy kicsit az operett világáról. Kijelenthető-e az operettről,
hogy magyar műfaj?
- Úgy gondolom,
hogy igen, bár talán úgy pontosabb a megfogalmazás, hogy
magyar-osztrák, vagy magyar-német. Az operett ugyanis kiemelkedő
sikereit és máig tartó hatalmas vonzerejét annak köszönheti,
hogy a Strauss-os, bécsi keringős, könnyed zenei világot ötvözi
a temperamentumos és roppant érzelmes magyar zenével, valamint
színjátszással. Ezt az ötvözetet szerintem lehetetlen túlszárnyalni.
- Kit tekint a
legnagyobb operett-írónak?
- Minden
operett-szerzőt nagyon-nagyra becsülök, és igencsak nehezet kér
tőlem akkor, amikor ezeknek a kitűnő embereknek a sorrendjét
kellene felállítanom. Huszka Jenő, Lehár Ferenc és a többi
operett-szerző egyaránt örökérvényű, és sikerre ítélt
darabok sorát írta meg. Ha a legnagyobbat kellene megneveznem,
és csak egy nevet mondhatnék, akkor azt hiszem, Kálmán Imre
nevét mondanám. Ne feledjük, hogy az operettek többségének
születése a „boldog békeidők” utolsó esztendőire esik. Túlnyomó
részük Bécsben íródott, német nyelven. Ez persze semmit nem
von le ezek magyarságából. Ám Kálmán Imre volt az egyetlen,
aki minden művét azonnal lefordíttatta magyarra is, és így
egyszerre két nyelven jelentek meg azok. Kálmán Imre rendkívül
büszke volt magyarságára később az emigrációban is, és
mindvégig magyar maradt lelkületében, szellemiségében is.
Ezek miatt a sok kitűnő szerző közül talán őt nevezném a
legkitűnőbbnek.
- Sokan vélik úgy,
hogy Kálmán Imre Csárdáskirálynő című műve „Az
operettek operettje”. Ön volt már ennek a világhírű
darabnak színésze, koreográfusa és rendezője is. Melyik
szerepkörben gyakorolta a legnagyobb hatást önre ez a csodálatos
operett?
- Minden
szemszögből és pozícióból más az előadás. Érdekes módon
nem tudom megunni, bár már hét különböző rendezésben játszottam,
nem számítva a sajátomat. Minden részét élvezem, nem tudok különbséget
tenni.
- Amikor rendez egy
darabot, befolyásolja-e munkájában, hogy Ön egyben színész
is?
- Természetesen
befolyásol, és maximálisan hiszek abban, hogy ennek így is
kell lennie. Létkérdésnek tartom, hogy egy rendező tudjon a színész
fejével gondolkodni! Ezen kívül arra kell még nagyon
odafigyelni, hogy a stílus, a színészek színpadi viselkedése
hiteles, a kornak megfelelő legyen. Az operettben különösen
keskeny az a határvonal, amely elválasztja a még hiteles
darabot a túljátszott, torzóvá váló előadástól. Ez rendkívüli
jelentőséggel bír.
- Hogyan látja az
operett műfajának jövőjét?
- Ez egy nagyon érdekes
kérdés. Az operett az egyik legösszetettebb műfaj. Egyszerre
kell tartalmaznia kitűnő zenei világot, humort, ének- és tánctudást
valamint kimagasló színészi játékot. Úgy érzem, hogy a műfaj
„elmenőben van”. Ez alatt azt értem, hogy az elmúlt néhány
évtizedben már nem születtek új operett-darabok, illetve
amelyek mégis íródtak, azok nem hoztak kellő sikert. Erre jó
példa az 1998-ban bemutatott Dobostorta című operett, mely mindössze
17 előadást élt meg. Pedig az alapmű szerintem nagyon is életképes
lehetett volna. A régi, klasszikus operett-darabok jövője
persze nem kérdéses. Biztos vagyok abban, hogy a Csárdáskirálynő,
a Marica grófnő, a Mária főhadnagy, a Víg özvegy, a Lili bárónő
vagy éppen a Luxemburg grófja ötven, száz, kétszáz év múlva
is ugyanilyen sikerrel játszott darab lesz majd, mint
napjainkban. Ám ettől függetlenül új operettek már nem
nagyon, vagy egyáltalán nem fognak születni.
- Ne haragudjon, de
ez nem teljesen világos. Miért ne születhetnének új, nagyon
sikeres operettek ebben a században is?
- Én a klasszikus
operettekre gondoltam. Nem szabad elfelejteni, hogy – nem számítva
a Fényes Szabolcs nevével fémjelzett 1950-es évekbeli,
szocialista operettfilmes időszakot – az operettek világa hozzávetőlegesen
az 1848 és 1914 közötti időszakot idézi. Úgy külsőségükben,
mint lelkületükben, abban a világban játszódnak, azt a
korszakot láttatja velünk a szerzők kitűnő szemüvegén és
remek dramaturgiai érzékén keresztül. Kálmán Imre, Huszka
Jenő, Lehár Ferenc és a többiek azért írtak ilyen remek és
örökzöld műveket, mert maguk is annak a kornak a szülöttei
voltak. A ma vagy a holnap szerzője éppen ezért nem fog már
tudni klasszikus operettet alkotni, mert azt a szellemiséget, azt
a hangulatot semmilyen módon nem lenne képes láttatni. Ha megpróbálna
azt a korszakot bemutató operettet írni, akkor szerintem a mű
torzó lenne, ha pedig mai szellemiséggel ír, abból már nem
klasszikus operett fog kisülni. Ez tehát egyfajta ördögi kör…
És ebben keresendő annak oka is, hogy ma már zenés darabok címén
musicalek, rockoperák születnek és nem operettek.
- 2001-ben, másfél
évtized után jött el a Budapesti Operettszínháztól. Azóta
szabadúszó. Miért hozta meg ezt a döntést?
- Összetett a kérdés.
1989 óta, immáron tizennyolcadik esztendeje folyamatosan járom
a világot a különböző turnék jóvoltából. Ezek a fellépés-sorozatok
nagyon sokat jelentenek számomra úgy szakmailag, mind anyagi értelemben.
2001-ben Kerényi Miklós Gábor főigazgató választás elé állított,
mondván, ahhoz, hogy továbbra is foglalkoztatni tudjon, le kell
mondanom a turnékról. Én – nagyon nehéz szívvel ugyan, de
– amellett döntöttem, hogy inkább szabadúszóként
folytatom. Ám azt is be kell vallanom, hogy ez csak az egyik oka
volt a távozásomnak. A másik oka az volt, hogy a Budapesti
Operettszínház műsorstruktúrája némiképpen átalakult,
amellyel én nem igazán tudtam azonosulni. És nem csak én
voltam így ezzel, hanem az operett legnagyobb csillagai közül még
nagyon sokan. Ma már talán csak 5-6 főre tehető azok száma,
akik abból a generációból még a Budapesti Operettszínház társulatához
tartoznak. Ez pedig nem egészséges dolog. Van egy fiatal, nagyon
ügyes és tehetséges korosztály, akikben ott a lehetőség,
hogy hosszú távon tovább vigyék a magyar operett magas színvonalát.
Ám önhibájukon kívül nem biztos, hogy ez megvalósul.
- Miért?
Rendszeresen járok az operettbe, és azt látom, hogy a darabok
nagy sikerrel, telt házak előtt zajlanak.
- Ez igaz, és ha
van valami, ami hibátlan az operettszínházban, akkor az a
marketingtevékenység és a darabok propagálása. De többnyire
musicaleket játszanak. Én nap, mint nap rengeteget tanultam kezdő
korom nagy operett színészeitől. Ez a mai fiatalok számára
nem nagyon adatik meg. Engem Maros Gábor, Farkas Bálint, Németh
Sándor és mások olyan dolgokra tanítottak meg, amelyeket sem a
főiskola, sem egyéb iskola nem képes átadni egy fiatal művésznek.
Ez adta a magyar operett játszás sava-borsát. Közvetve az 1922
óta tartó folyamat szakadt meg 2001-ben. A kiválóságokkal együtt
töltött közös idő, a mindennapos közös munka az, amely nélkül
nagyon nehéz lesz a mai, egyébként tényleg nagyon tehetséges
generációnak elsajátítani azokat a kulisszatitkokat, amelyek még
Rátkai Mártontól, Kabos Gyulától, Latabár Kálmántól,
Feleki Kamilltól hagyományozódtak ránk.
- Szabadúszóként
elégedett a sorsával?
- Szerencsére
semmi okom nincs panaszra, sok munkám van, amelyek mind fontosak
számomra. Játszom Miskolcon, Sopronban, a Belvárosi Színházban
és a Turay Ida Színházban is. Tagja vagyok az Interoperett társulatának.
Számtalan rövidebb-hosszabb turnén veszek részt. Bármerre
megyünk, Mexikótól-Kínáig, Amerikától-Németországig,
mindenütt elsöprő sikereket aratunk. Az operett minden kultúrában
magával ragadja az embereket. A szerepléseken kívül sem
unatkozom. Éppen a közelmúltban tartottuk meg a hagyományos
Operettfalu-rendezvényt a Szeged melletti Kübekházán. Ennek
immáron második éve igazgatója vagyok. Jelenleg zenés játékot
írok Turay Ida életéről. A hatalmas tehetségű színésznő
most szeptemberben lenne 100 éves.
- Július közepén
Tihanyban Dale Harding szerepében láttam Önt a Kakukkfészek című
darabban. Egy ilyen nyomasztó drámában mennyiben más eljátszani
egy szerepet, mint az ehhez képest könnyednek tekinthető
operettekben?
- Teljesen más,
ugyanakkor szakmailag éppen ugyanolyan kihívást jelent, mint
egy bonviván vagy egy táncos-komikus operett-szerep megformálása.
Ez a karakter ráadásul alapvetően nehezen megfogható, hiszen bár
a bolondok házában van, egyáltalán nem bolond. És miközben többször
is beszél betegtársainak a feleségéről, nem derül ki egyértelműen
a darabból, hogy Dale homoszexuális-e vagy sem? Amikor véglegessé
vált, hogy Darvasi Ilona igazgató és Bujtor István rendező
mellettem döntött, és megkaptam a szerepet, nagyon igyekeztem,
hogy hitelesen formáljam meg Dale Harding-ot. Érdekesség és a
Kakukkfészek különleges nehézségi fokát mutatja, hogy maga a
rendező hívta fel a figyelmünket arra, hogy ne próbáljuk végigkoncentrálni
a darabot, mert lehetetlenség. Bujtor Istvánnak tökéletesen
igaza volt. Amikor én az első előadások egyikén – intelme
ellenére – tudatosan megpróbáltam ezt, fél napig erős fejfájásom
volt. Tényleg nehéz darab, klasszikus dráma, amely azonban
komoly színészi tapasztalatokat adott számomra.
- Rendkívül
sokoldalú művész, ám a bulvársajtóban és a kereskedelmi tévékben
szinte sohasem tűnik fel. Nem bántja ez a szembetűnő mellőzöttség?
- A legkevésbé
sem bánt, sőt azt mondom, nagyon jól van ez így. Igaz, hogy a
mellőzöttség valóban megvan, de érdemes ugyanezt megnézni a
visszájáról, illetve megkeresni az okokat, hogy miért lehet ez
így. Emlékszem arra, amikor az egyik bulvárlaptól felhívott
egy újságíró azzal, hogy „mondjak már valami érdekeset”.
Nekem éppen akkor vizsgázott a nagyobbik lányom, így – mi
sem természetesebb – hogy ezzel hozakodtam elő. Rövid hallgatás
után az újságíró jelezte, hogy ő bizony nem ilyenre gondolt,
hanem valami szaftos kis dologra. Miután ekkor én lettem egy
kicsit értetlen, tovább faggatott. Kérdezte, hogy mikor, melyik
darabbéli partnernőmbe lettem szerelmes? Ekkor elmondtam neki,
hogy én – furcsa vagy nem furcsa – nem szoktam beleszeretni a
partnernőimbe. Tizenhét éve nagyon boldog házasságban élek,
csodálatos feleségem van és két gyönyörű gyermeket nevelünk.
Kiderült, hogy ez bizony nem téma a számukra. Így viszont én
sem okvetlenül vágyom arra, hogy bármelyik bulvárlap címlapján
lássam magam viszont… A kereskedelmi tévékben sem jobb a
helyzet ilyen téren. Amíg azzal töltik ki a fő műsoridőt,
hogy ki mennyi hernyót tud megenni, addig nem tartom valószínűnek,
hogy én leszek bármelyik műsor sztárja… De – mint az előbb
már mondtam – ez nagyon is jól van így. Már csak azért is,
mert az ott szereplők – tisztelet a nagyon kevés kivételnek
– elsősorban a pénzszerzés miatt, másodsorban pedig a tehetség
nyilvánvaló hiányát pótolandó vállalják az ilyen jellegű
újságokban és műsorokban való folyamatos szerepléseket. Ha
valaki nem képes arra, hogy a színpadon nyújtott alakításaival
tűnjön ki, akkor kénytelen igénybe venni ezeket a módszereket.
Én azonban – velük ellentétben – továbbra is a színpadon
szeretnék bizonyítani!
Kovács Attila
|