vissza a főoldalra

 

 

 2007.08.31. 

Széljegyzet Csurka forgatókönyvéhez

Alig hiszem, kissé meg is ijeszt: immár tizenöt éve annak, hogy azon az augusztusi csütörtökön, átlapozva a friss Magyar Fórumot, szemem elé tárult Csurka nyolc kolumnás, óriás tanulmánya, a Néhány gondolat, amelynek megjelenésétől új időszámítás kezdődött a rendszerváltozásban. Ugyanis megszűnt a bárgyú, óvodai csodavárás korszaka, és a gondolkodni képesek egyre inkább felismerni voltak kénytelenek, hogy hiába mentek ki az oroszok, hiába jött létre és került kormányra az MDF, a sült turul csak nem akar magától a szájukba repülni – azért tenni is kell, bátrat és nagyot tenni, hogy megvalósuljon az álom.

                Ha számbavesszük az elmúlt századok legjelesebb homo literatusai által írott műveket, jól látható, hogy szinte kivétel nélkül utólagos elmondásai, összefoglalásai, elemzései, ábrázolásai valami korábban történt eseménynek, vagyis: megvilágítják a múltat, azt, ami volt, úgy, ahogy volt. Első olvasatban a Néhány gondolat is ilyen kritikai elemzésnek tűnhetett, valójában nem ilyen, mert azon ritka írott művek közé sorolandó, amelyek reflektora elsősorban a jövőt pásztázza, és alapvetően arra van ráhangolódva, ami lesz, aminek lennie kellene, ami ajánlatos lenne. A Néhány gondolat megjelenése után már semmit sem lehetett olyan valós, vagy tettetett ártatlansággal csinálni, vagy mondani az MDF berkeiben, mint előtte, mert Csurka tanulmánya megváltoztatta a dolgok irányát, menetét és értékrendjét: egy olyan robbanás volt, amely lelökte a sínről a rossz irányba döcögő MDF-gőzöst, kikényszerítve a pályamódosítását. Ez volt az a – (hazánkban nem előzmények nélküli, gondoljunk csak Petőfire, Széchenyire, Szabó Dezsőre) – megszentelt pillanat, amikor az író történelmet csinál írásával. A hatalom részéről meg is kapta nyomban, ami jár neki: „Csurka ügyes pamfletet írt” – idézték Antallt az ijedt hivatalnokok. Minden jel arra utal, hogy a csurkai írásművészet műfaji besorolásával ma is gondban vannak azok, akiknek jogosítvány adatott az efféle besorolás meghozatalára. Ugyanis a Néhány gondolat születésének 15. évfordulójára időzített új, nagy, távlatos tanulmányát, A kilábalás forgatókönyvét utópiának minősítették. Lám, lám, a pamflet után, most egy utópia. Ez a Csurka csak nem tud megírni egy snájdig tanulmányt, egy kétségbe nem vonhatóan jelentőset, olyat például, mint a Kommunista Kiáltvány volt annak idején, amelyet – tudtommal – egyetlen politológus sem minősített sem pamfletnek, sem utópiának. Nagyon nagy utat kellett megtennie szerzőjének, hogy ez a tanulmány létrejöhessen. A kilábalás forgatókönyvében benne van a Néhány gondolat minden ereje, becsületessége, elszántsága, őszinte aggódása a magyarság várható jövője, és kétségbeesése a látható jelene miatt. Csakhogy a Forgatókönyv túllép a Néhány gondolat pártokra épülő, ma már tudhatóan működésképtelen politikai rendszerén. Túllép rajta, mert felismeri, hogy a politikai gödörből való kilábalás alapvető feltétele „egy új, nem egypárti, nem kétpárti, nem is pártokból álló magyar rendszer… Világosan kell látnunk: a rendszerben van a hiba. … Vonjuk ki a rendszerből a pártokat, s a rendszer összeomlik.”  És itt jelentkezik az a bizonyos déja vu érzés, mert valójában véve nagyon is ismerősen hangzik mindez, hiszen legnagyobbjaink – Széchenyi vagy Szabó Dezső – szinte szó szerint ugyanehhez az eredményhez jutottak el, de aztán mindig hatalomra tör Ady Tökmag Jankóinak siserehada, és a „perc-emberkék dáridója”  elnyomja a zsenik halk üzenetét. Csurka kétséget kizáróan felismerte, hogy a pártokra épített nemzetépítés ebben az országban nem működik. Ez önmagában nem is lehet meglepő, hiszen a párt szó etimológiailag is „részt” jelent: az egésznek egy részét, a nemzeti tortának egy szeletét, így aztán a párt, ha jól működik, csakis a részérdekek szószólójaként eredményes, falkaérdeket véd, a falkán kívüli világot, mint legyőzendő ellenséget kezeli: párt a pártnak farkasa. A pártpolitikus nem olvas Aristotelest, de ha olvasná, sem hinné el neki, hogy az egész többet ér, mint a rész. Mert, ha elhinné, úgy érezné elvész  pártja létjogosultsága. Pedig nincsen egészen így: a pártok valahol a közérdek és a privát szféra közötti régiók, és meg kell találnunk legoptimálisabb helyüket, szerepüket a magyar társadalomban, ugyanis mai szerepük a nemzetre halált hozó tehetetlenség. Csurka a Forgatókönyvben az esztelen, a kibontakozás látszatát sem rejtő pártpolitizálás ellen fellebbezett a rációhoz: elvárja – mert úgy hiszi, hogy elvárható – a magyar nemzeti oldal pártjainak vezetőitől, hogy félretéve a zsigeri indulatokat, a pártközhelyeket, a kreált, vagy akár jogos múltbéli sérelmeket, az ország megmentése érdekében értsenek szót, fogjanak össze: kössenek szerződést arra, hogy az immár 17 éve vajúdó, de megszületni nem tudó rendszerváltást közös erővel megvalósítsák a következő választáson. Emlékeztetnék rá, hogy úgy istenigazából nem is annyira új ez a konkordancia-felvetés, hiszen az 1996-ban, 11 évvel ezelőtt meghirdetett Nemzeti összefogás programja szintén Csurka nevéhez fűződik, de – akkor – elutasításban részesült. A MIÉP elnöke nyilván úgy gondolja, hogy az azóta elmúlt időt, a nemzeti kudarcot kudarcra halmozó, a vak és felelőtlen jobboldali politizálás lehangoló leltárát látva, ma jobb belátásra bírhatóak politikustársai, mint korábban. A Gyurcsány-Kóka-féle balliberális pénzdiktatúrát csakis kétharmados parlamenti többség elérése esetén lehet kiiktatni az országvezetésből. „Ezért az első lépcsőben világos, kétharmados többséget kell elérni. A második lépcsőben pedig ennek a kétharmados választási győzelemnek a birtokában rendszerváltást kell végrehajtani. … A választás után a választási rendszerrel együtt a pártrendszert kell gyökeresen megváltoztatni.”  A Forgatókönyv azzal biztosítaná ezen program megvalósításának valós esélyeit, hogy, az abban részt venni hajlandó pártok a köztársasági elnökkel kötnek szerződést, amelyben vállalják, hogy győzelem esetén valóban végrehajtják ezeket a nagy jelentőségű, rendszerváltási programokat, beleértve az alkotmányozó nemzetgyűlés összehívását is. Ha pedig a programot nem teljesítik kötelesek lemondani, automatikusan új választást kell kiírni, de azon ők nem indulhatnak. (A szerződést felrúgók legközelebb csak az azt követő választáson vehetnek részt.) Ha a magyar politikai elit képes lenne ilyen fokú összefogásra, és az ezzel járó önkorlátozásra, történelmi győzelmet arathatna az országot gyarmati sorba lökő balliberalizmus felett.

                Már utaltam rá, Csurka sosem volt a személyi hatalom megszállottja, mindig is hajlott a nagy ívű összefogásokra, és mert ehhez nem volt partnere, 2002-ben feltételek és viszontgesztusok nélkül tett példátlanul jelentős politikai gesztust a Fidesznek, amikor felajánlotta, hogy  szükség esetén a második fordulóban a MIÉP hajlandó visszaléptetni 100 képviselőjelöltjét Orbánék javára. Nemhogy köszönetet nem kapott, de látványos, sértő elutasításban részesült. Azóta sok idő eltelt, indulatok nélkül, higgadtan és felelősen kimondható: 2002 tavaszán nem Csurka követett el nagy hibát a támogatás felajánlásával, hanem Orbánék, akik ezt nem fogadták el. Ennek következtében nemcsak a MIÉP-et ebrudalták ki a parlamentből, hanem önmagukat is a kormányból! Azóta sem tudtak visszakerülni. Nagy árat fizetett – és fizettetett az egész országgal! - Orbán azért, mert képtelen volt elfogadni egy másik párttól a segítséget, amelyet, ha elfogad, ma senki sem tudná e hazában, hogy ki az a Gyurcsány Fletó, és ki a csuda Dr. Kóka. Persze Csurka is tanult ebből, ezért a Forgatókönyvben meghirdetett szerződéses rendszerváltási program már nem hajlandó feltételek, jogi garanciák nélkül tolni más pártok szekerét, de ha ezen pártok csatlakoznak a történelmi szerződéshez, minden elképzelhető és elvárható politikai támogatást megkapnak a MIÉP-től, miképpen ők is meg kell. hogy adjanak egymásnak és nekünk. Korrekt dolog ez, vitathatatlanul célszerű, és a legkevésbé sem utópia. Ugyanakkor van a Forgatókönyvben egy nagyon fontos üzenet is, amit – reményeink szerint – meg fognak hallani azok, akiket érint. Nevesen az, hogy az egy oldalon harcoló pártok kötelesek elfogadni a másik párt felajánlott segítségét. Véget kell vetni a gyalázatos gyakorlatnak, amiben sajnos élenjáró volt a Fidesz, hogy potenciális szövetségesét, a felé száz és száz gesztust tevő MIÉP-et leszélsőségezi, ellöki magától. Ha elfogadjuk – már pedig ki merné nem elfogadni – a Szabó Dezső-i alapvetést, mely szerint „Minden magyar felelős minden magyarért”, akkor nem csupán a segítségadásra, de a segítség elfogadására is kötelezettséget vállalunk. Ha elutasítom a másik felém nyújtott, segítő kezét, lényegében megfosztom attól, hogy felelősséget vállalhasson a másik magyarért. Ez politikai bűnözés a javából. A mégis utópiázóknak pedig röviden ezt üzenem: bölcsészeti értelemben semmi sem utópia, ami megvalósítható. Utópiának csak az az elképzelés tekintendő, amely elvben is megvalósíthatatlan képtelenség. Kérem, uraim, azért a magyar nemzeti összefogás ügyét ne tekintsék ilyennek. Kölcsey jut eszembe a Forgatókönyvről: „Itt az írás, olvassátok érett ésszel, józanon”. Igaz, egy nyitott kérdés még maradt, az hogy képes-e szót érteni végre magyar a magyarral?

 Szőcs Zoltán