2007.08.31.
Gátat
vethet az alkotmány a közegészségügy reformmal álcázott
felszámolásának?
A
magyar lakosság ez év áprilisától a „programozott halállal”
szembesül: az egészségügyi ellátórendszer fejlesztéséről
szóló, 2006. évi CXXXII. törvénnyel megindított diktátum
– amely szerény kezdetként 20 milliárd
forintot vont el a 17 éve intézményesen ellehetetlenített
egészségügytől – a
megelőzés – egészség megőrzés – és gondoskodó (életmentő)
gyógyítás helyett a társadalmat (beteget és orvost) kiszolgáltatja
az őt leigázó tőkeuralom nyereségszerző igényeinek. Ki „állíthatná
meg Arturo Uit”? A mára szétzilált roncstársadalom önszerveződése
aligha. Reménykedhetünk-e még abban, hogy életünk fondorlatos
pusztításának az Alkotmány megállj-t parancsolhat? E
bonyolult kérdést itt – kényszerűen – a lényegre sarkítom.
Két
alapjog áll az alkotmánybírósági értelmezések tengelyében.
Egyik az egészséghez, másik a társadalombiztosítással
megvalósuló ellátáshoz fűződik. Az Alkotmány szerint
az országunkban élőknek – tehát nemcsak állampolgárainknak
– joguk van a lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez.
E jogot az állam – többek közt – az egészségügyi intézmények
és az orvosi ellátás megszervezésével valósítja meg. Állampolgárainknak
joguk van a szociális biztonsághoz, ami – többek közt
– a beteg ellátáshoz való jogát jelenti. Ezt az állam a társadalombiztosítással
szavatolja. Mivel mindkét esetben az ember sérthetetlen és el
nem idegeníthető, alapvető jogáról van szó, ezek
tiszteletben tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége.
A két alapjog érvényesítése során az Alkotmánybíróság
(AB) kiemeli a jogállamiság és az ahhoz fűződő jogbiztonság
– az utóbbi körében a szerzett jogok védelmének – a követelményeit
is.
Mit jelent a valóságban a „lehető
legmagasabb szintű testi és lelki egészségünk” jogvédelme?
Az AB e jog érvényesülését két megszorító feltételhez
köti: egyrészt aláveti az állam teherbíró képességének, másrészt
kizárja annak önmagában, alanyi jogként értelmezhetőségét.
E szerint „a legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez
való jogosultságként meghatározott alkotmányi követelmény
az államnak azt az alkotmányos kötelezettségét jelenti, hogy
a nemzetgazdaság teherbíró képességéhez, az állam és a társadalom
lehetőségeihez igazodva olyan gazdasági és jogi környezetet
teremtsen, amely a legkedvezőbb feltételeket biztosítja a
polgárok egészséges életmódjához és életviteléhez.”
Ennek egyik követelménye, hogy az állam a megfelelő egészségügyi
intézmények létesítésére és ilyen orvosi ellátás
megszervezésére köteles. (37/2000. /X. 31./ AB határozat) Az
AB leszögezi: e körben az állam a lehető legmagasabb szintű
egészségügyi intézményhálózat kiépítésére és orvosi
ellátás biztosítására köteles. A ’lehetséges szint’
nyilvánvalóan nemcsak az orvostudományi, műszaki és technikai
szempontokra vonatkozik, de magában foglalja a gazdasági,
szervezeti-szervezési lehetőségeket és az állam – továbbá
a társadalombiztosítás – teherbíró képességét is.”
(54/1996. /XI. 30./ AB határozat)
Másfelől,
„az egészségügyi intézményhálózat és az orvosi ellátás
körében az Alkotmánybíróság elvontan, általános ismérvekkel
csak egészen szélső esetekre korlátozottan határozhatja meg
az állami kötelezettség kritikus nagyságát, vagyis azt a szükséges
minimumot, amelynek hiánya már alkotmányellenességhez vezet.
Ilyennek volna minősíthető például, ha az ország egyes területein
az egészségügyi intézményrendszer és az orvosi ellátás
teljesen hiányozna.” Az alkotmányossági vizsgálat „csak
arra szorítkozhat, hogy az állam eleget tesz-e az egészségügyi
intézmények és az orvosi ellátás megszervezésére vonatkozó
alkotmányos kötelezettségének vagy sem. A szükséges ellátás
megszervezésének módja, az intézményrendszerek működtetése,
továbbá ezek finanszírozási technikái az Alkotmány rendelkezéseinek
körén kívül esnek, a törvényhozó szabadságába és felelősségébe
tartoznak, és csak szélső esetben vetnek fel alkotmányossági
kérdéseket.” Emiatt „..a rendszer helyességének, hatékonyságának,
eredményességének a megítélése nem alkotmányossági kérdés.”
A
betegellátásra való alkotmányos jogot az AB – mivel
az a kötelező társadalombiztosításhoz tartozik – ugyan valós
alanyi jognak tekinti, viszont a szolgáltatások megszűntetésének
vagy csökkentésének alkotmányosságát itt a tulajdonvédelem
ismérvei szerint bírálja el. A betegellátási jogosultság
egyik törvényi biztosítéka az állami garanciavállalás:
az egészségbiztosító finanszírozásának hiánya miatt egyetlen
jogosult sem maradhat ellátatlan.
Az AB szerint az egészségügyi rendszer kialakításánál
„az államnak e törvényhozói szabadsága mindaddig nem vet
fel alkotmányossági kérdéseket, ameddig nem vezet valamely
alkotmányos jog (tulajdonvédelem, társadalombiztosítással
megvalósuló betegellátási jogosultság) megsértéséhez. Az
egészségügyi intézményhálózat és az orvosi ellátás sokféleképpen
szervezhető meg…Ezért a rendszer alkotmányellenessége csak
olyan szélső esetben állapítható meg, ha egyértelmű,
hogy a rendszer eleve alkalmatlan az államot terhelő kötelezettségek
alkotmányosan még elfogadható minimumának teljesítésére.”
Az
AB itt vázolt gyakorlatából a jogban járatlanok számára is
egyértelmű egy alaptény: a „lehető legmagasabb szintű testi
és lelki egészséghez” való alkotmányos alapjog ma aligha több
írott malasztnál. Az érvényesíthetősége ugyanis megtörik
egyrészt a hozzá fűzött, számos megszorító, együttes
feltételen, másrészt azon, hogy az AB igen széles, mérlegelési
jogkörében dönthet az esetleges alkotmánysértésről.
Emiatt az állam „lehető legmagasabb szintű egészségügyi
intézményhálózat kiépítésére és orvosi ellátás biztosítására”
– az AB által is előírt – kötelesség
csak fikció, mert a törvényességi rosta – bármennyire
is abszurd ez – az új „reformtörvény”
alapjogokat tipró ellátórendszerét is alkotmányosnak
minősítheti. Van-e kiút e zsákutcából? Alkotmányos megoldást
hozna, ha az AB a környezet- és természetvédelemnél követett
gyakorlatát – amely szintén az élethez és az egészséghez
való alapjogokból ered – kiterjesztené a közegészségügy
jogi sorsára is. Az AB az állam objektív, intézményvédelmi
kötelességét – amit az élethez és az egészséghez való
alapjogoknál is elismer- az egészséges környezethez való jognál
mint felelősségi normát határozza meg. E szerint az
állam az általa kiépített védelmi szintről – alkotmánysértés
nélkül – csak akkor léphet vissza, ha a védelem alapját adó
alanyi jog korlátozására is van alkotmányos jogalap. Így
például „az élethez való joggal fennálló kapcsolat szorossága
következtében a természetvédelem jogszabályokkal
biztosított szintjét csakis olyan feltételekkel lehet csökkenteni,
mint amilyen feltételek valamely alapjog korlátozását alkotmányosan
megengedhetővé teszik.” (28/1994. /V. 20./ AB határozat)
Ugyanez a feltétele a környezet elért védelme korlátozhatóságának.
Az elért védelmi szint csökkentésének tilalma abból az érvből
is ered, hogy a környezet- és természetrombolás orvoslása sem
érheti el az eredeti állapot helyreállítását, míg a szociális
jogoknál a védelem „hullámzása” nem végzetes, mert az állam
teherbíró képességének utóbb javulása helyrehozhatja a
„kilengést”.Mi a lényeg ? Egyrészt az, hogy amikor az AB a
védelem elért szintje csökkentésének tilalmát az élethez és
az egészséghez közvetve kapcsolódó környezeti jognál
alapelvként érvényesíti, nincs valós jogi oka, hogy ezt épp
a legfontosabb alapjogok biztosításánál mellőzze, így
az élet-és egészségvédelemnél ne ez legyen a zsinórmérce
az állami beavatkozás számára. Másrészt, nyilvánvaló, hogy
–a környezet-és természetvédelemhez képest - a védelmi
szint „hullámzása” az élet-és egészségvédelemnél még
kevésbé engedhető meg, hiszen az élet és az egészség
nemcsak alapjogként követel oltalmat, hanem semmivel nem kompenzálható
érték. A 2006. évi CXXXII. törvény nem fejleszti az egészségügyi
ellátórendszert, hanem azt végzetesen megsemmisíti. Az állam
által eddig biztosított egészségvédelemhez képest ez súlyos
visszalépés, amit az Alkotmány nem tűrhet el. Az állam
jogalkotási szabadsága ugyanis nem terjed odáig, hogy a védelem
elért szintjét a nélkül korlátozza, hogy joga nyílna az
alkotmányos alapjog – az egészséghez való jog – korlátozására,
aminek esélye itt fogalmilag elesik.
E jogkérdést nem érinti az EU közösségi jogának elsőbbsége,
mivel a nemzeti joghatóság körébe esik. Az AB felelőssége,
hogy egészségügyben, az államhatalmat alkotmánysértésre kényszerítő
kormányzati diktatúrával szemben, az alkotmányos tilalmaknak
érvényt szerezzen.
Szerző:
dr.Tanka Endre, az MTA doktora, tanszékvezető egyetemi
docens
|