2007.12.07.
Bevezető
sorok a „Szabó Dezső magyarsága” elé
Megtiszteltetés is, öröm is,
hogy a Szabó Dezső Emléktársaságot képviselve rövid bevezetőt
mondhatok ebből az ünnepi alkalomból, miközben nyilvánvaló,
mint az egyszeregy: önök több százan természetesen nem az én
bevezetőm miatt vannak itt, ám félve gyanítom, nem is Szabó
Dezső miatt. Legyünk őszinték: nemzeti létünk ellenségei
szorgos munkával elérték, hogy mára már Szabó Dezső, a korábbi
magyar generációk „Mestere”, nem ismert, nem olvasott, nem népszerű
író. Ma már Szabó Dezső neve nem mozgat magyar tömegeket,
egyetemi ifjúságot. Valaha mozgatott.
Akik ma itt vannak, csakis Hegedűs Loránt, az ország
legnépszerűbb kálomista püspöke miatt jöttek el, mert az ő
fényűző szellemének szikráiból
szeretnének hazavinni valamit. Beszélhetne Hegedűs püspök Karácsony
Sándorról, Sinkáról vagy Komjáthy Jenő tolsztojanista költészetéről,
akkor is itt lennénk és hallgatnánk őt. Ma este Szabó Dezsőről
fog beszélni, és biztosíthatom önöket, hogy a református
egyház nyugállományba száműzött püspökét – (mivel kis
hazánkban nincs távoli ködökbe vesző Tomis, így marad a
nyugdíj) - nemcsak olvasottsága,
műveltsége, látóköre,
radikális igazságszeretete, de
személyes, megélt sorsa is a lehető legautentikusabb
Szabó Dezső interpretátorrá avatja napjainkban.
Az elmúlt húsz évben számos előadást tartottam Szabó
Dezsőről magam is, ezért szinte elkerülhetetlen néha az önismétlés.
Elnézést azoktól, akik már
korábban hallották volna tőlem, de ezúttal is utalnék rá,
hogy 1989 őszén interjú készítés közben mit mondott nekem
Gyula város akkor még élő, de a fojtogató cigarettafüstben
javában haldokló költője, Simonyi Imre. Mivel verseiben
gyakran és nagy szeretettel írt a Mesterről, Szabó Dezsőre
terelődött a beszédünk, amikor váratlanul nekem szegezte:
„Hány éves vagy te?” Mindezt az eufórikus ’89-ben kérdezte,
mire én rávágtam a választ: 38. Ekkor Simonyi rövid gondolkodás
után a következőt nyilatkozta ki: „Tudod,
aki 18 éves korában nem Szabó Dezső-hívő, az 28 éves korára
hazaáruló lesz. De aki még 38 évesen is szabódezsőzik, az hülye.”
Elismerem, ezen nagyot lehet nevetni, de én nem a vicc kedvéért idéztem
fel ezt a mondatot, hanem a tragikumáért. Ne viccesen, hótt
komolyan tessenek elgondolkozni az idős költő észrevételén.
Mert mi is a mai helyzet? A gimnazista ifjú lelkesedik a nemzeti
ügyért, ez az állapot akár még az egyetemen is kitart, de aztán
a diploma megszerzése, az életben való helykeresési tülekedés,
a karrierépítési szamárlétra veszélyes kiingásai közepette
hirtelen „megjön a
gyerek esze”, azaz az igazság keresését, a mellette
való állhatatos kiállást, a gyakorta sok áldozatot követelő,
csendes, építő munkát egy elegáns vonallal áthúzza az ifjú,
és közli, hogy mindez „reálpolitikailag
nem időszerű”. Gondolatvilágában Szabó Dezső helyére
a reálpolitika kerül. A fény helyére a sötétség, a tűz
helyére a víz. Erről a reálpolitikáról állapította meg a
kiváló George Orwell, hogy annak leánykori neve nemes egyszerűséggel:
becstelenség.
Aztán nagyon sok mindenre jól használható lesz ez a reálpolitikázás,
mert mint a görög tragédiákban a végzetet megszólaltató kórus
mindent megmagyaráz, indokol, lépések megtételére vagy
megtagadására jogosít, valójában leveszi vállunkról a döntés
felelősségét és súlyát. Mert ugyebár nem mi akarjuk, hanem
a reálpolitikai helyzet diktálja ezt vagy azt a lépésünket.
Akár még sajnálkozni is lehet, de engedelmeskedni muszáj.
Olyan ez, mint ama szörnyű évek hírhedt hóhérja, a sok száz
politikai foglyot kivégző Bogár János, akiről fennmaradt, hogy miközben a halálraítéltek
nyakába rakta a kötelet, oda hajolt hozzájuk és a fülükbe súgta:
„Nem én, hanem a törvény.” Nos, Szabó Dezső műveiből,
az ő általa tanított morálitásból pontosan azt a társadalmi
és individuális veszélyt lehetne elkerülni, ami ennek az ocsmány
hóhérnak az önáltatása volt. Ugyanis minden döntés az én döntésem,
minden Igen az én igenem, és minden Nem az én nemem kell, hogy
legyen, ha az az én ajkaimról hangzik el! Döntéseimért csakis
enyém a felelősség, nincs mellébeszélés, és nincs „de”,
csak tények vannak, a jó és a rossz tényei, a üdvösség és
az elkárhozás útja, amely pontosan oda is fog vezetni, és
senkit - sem a földön, sem az égben senkit - nem fog már érdekelni
a miértek, a részletek, a mentegetőzések és magyarázkodások
logikája.
Az
elsodort falu
írójától sok érvet eltanulhatunk, hogy merjünk bátran
szembeszegülni a már-már vallásos tisztelettel emlegetett,
érinthetetlen tabuként kezelt, álszent reálpolitikai óbégatással,
amelyet, ha egy kissé megkaparunk, ott látjuk a felszín alatt a
legközönségesebb emberi önzést és érdeket. Szabó Dezsőt
olvasva megtanulhatnák a tömegek a legnyilvánvalóbb alapvetést:
eleve nem lehet realitás az, ami életellenes.
Szabó Dezső nem mint író, hanem mint morális példa
bukott el, pontosabban szólva lett üldözendő a XX. és XXI. század
hatalmasainak szemében. Nem a műveitől rettegnek valójában,
hanem attól, hogy a Szabó
Dezső-jelenség, ne adj’ Isten társadalmi, erkölcsi
divattá válik, és hatására újból alapérték lesz az igazság
melletti kiállás, a nemzeti szolidaritás, az elesettek iránti
részvét, miközben megvetendő erkölcsi hullákká válnak a
hazugok, az önzők,
a szeretni és adni nem akarók. Ez a szép, új világ ugyanis,
ami most épül körülöttünk a hazudozásra, az önzésre, a közönyre
és az olthatatlan sikerességi vágyra épül. Jó ideje a pénz
már az isten Magyarországon, ugyan miért lenne kívánatos
tananyaggá emelni azt az írót, aki a részvétből fakadó
altruizmust tekinti a világ egyetlen mozgató erejének? (Tessenek
csak elolvasni A
tarisznya című novelláját, amiből megtudhatják, hogy
az ő kozmoszában még a halált is a részvét motiválja.)
Szabó Dezsőről nagyon keveset tud a ma magyarja, és azt
is tévesen. A legtöbben ugyanis úgy vélik, hogy Szabó Dezső
alapvetően homo politicus volt, pedig nem volt. Ő elsősorban, és mindenek
előtt homo moralis.
Emlékeztetnék rá, hogy 1911 és 1941 között Tiszától
Telekiig bezárólag minden hivatalban lévő magyar miniszterelnököt
ízekre szedett – de nem a politika, hanem a veszélyben lévő
magyar életmorál elvei és érvei mentén, figyelmeztetve rá,
hogy „a Himnuszt éhes
hassal csak egy bizonyos ideig lehet énekelni”. Ez nem
politika, ez több annál.
Köszönöm türelmüket és az alkalmat, hogy e régen várt,
nagy hiányt pótló Szabó Dezső-előadás előtt meghallgattak.
Szóljon a püspök úr, aki noha már kétszer is volt 38 éves,
mindnyájunk gazdagodására és szerencséjére, töretlen energiával
szabódezsőzik.
Szőcs Zoltán
|