vissza a főoldalra

 

 

 2007.12.14. 

Iszka utazása

(Bollók Csaba filmje)

Bollók Csabának az Észak-észak és a Miraq után az Iszka utazása a harmadik nagyjátékfilmje, amit az idei, a 38. Filmszemlén, február 2-án mutattak be a Jövő Házában. Az Iszka utazása tarolt ezen a seregszemlén: nem csak a legjobb szerzői díjat, azaz a fődíjat, hanem a Diákzsűri díját is megkapta, Czakó Juditot, a film vágóját pedig Arany Olló-díjjal tüntették ki. A világpremier Berlinben, február 14-én az 57. Berlini Filmfesztiválon volt. Az Iszka utazása azóta számtalan megmérettetésen vett részt: Mexikótól kezdve Reykjavikon át Torontóig, mindenütt elismerést aratott, az Európa Parlament Lux-díj szavazásán beválasztották a 10 legjobb európai film közé. Itthon az Uránia Nemzeti Filmszínházban november 22-én tartották a premierjét, és az art mozihálózatban nézheti meg az érdeklődő közönség.

Bollók Csaba filmje román-magyar koprodukcióban készült, a forgatókönyvíró-rendező 2002 tavaszán járt Romániában, a Zsil völgyében, és itt látta meg az akkor 12 esztendős Varga Máriát, aki a maga után húzott ócska, nyikorgó kerekű kis kordéba tette bele a vasat, amit a roncstelepen, vagy a meddőhányón guberált. Először csak figyelte őt, hogyan sürög-forog, majd beszédbe elegyedett vele, és lassanként felbomlott előtte ennek a kislánynak kilátástalanságból és szomorúságból szövődő élete. A gyomorszájra mért ütés taglózó hatását váltotta ki belőle nemcsak Marikának, hanem a húgának is elhanyagolt külseje, a gyermeki lét alapszükségleteit, így a szülői szeretetet, gondoskodást, odafigyelést nélkülöző életmódja meg az a jövőtlen és reménytelen sors, amiben vegetálnak. Móricz Zsigmondot is bizonyára hasonló érzések kerítették hatalmukba, amikor 1936 őszén találkozott Csibével, azaz Littkey Erzsébettel, az Árvácska-novellák főhősével. A rendező azonnal tudta, e két gyermek sanyarú helyzetét meg kell örökítenie. Könyvét 4 éven át vetette papírra, majd úgy döntött, Iszka utazása címmel – Marika főszereplésével – fikcióval kevert dokumentarista filmet forgat, amiben a kelet-európai gazdasági összeomlás miatt munkanélkülivé vált felnőttek folyamatos küszködését, fokozatos lecsúszását, párialétbe kényszerülését, és ennek a talajvesztésnek a gyermekek életére gyakorolt súlyos, romboló hatását ábrázolja. 2005 őszén 6 hétig tartott a forgatás, és még 2006-ban is vettek fel egy-két részletet. A képeket Gózon Francisco kézi kamerával rögzítette, ami különleges, ma már szokatlan operatőri megoldás, de a film mondanivalójával tökéletesen összhangban áll. Az Iszka utazásának nincs bonyolult története, de nem is a cselekményen van a hangsúly, hanem azon a figyelemfelkeltő üzeneten, amit továbbítani akar. Iszka nem jár iskolába, a szeméthegyet túrja naphosszat, hogy eladja a még használható vackokat, és az ezekért kapott „sok kicsi pénzzel” tartsa el részeges, goromba nevelőapját és felelőtlen, iszákos anyját. A fémhulladék-gyűjtők kihasználják védtelenségét, fityingeket adnak csak neki, és amikor azzal a kevéske pénzzel hazaér, az anyja mérgében elpáholja. Ennek az asszonynak Iszkához soha nincs egy jó szava, csak ütlegelni tudja. Enni sem kap, koldulnia kell, hogy éhen ne haljon. A kegyetlen bánásmód miatt megszökik, árvaházba kerül, de anyja utánamegy, visszaviszi, és kezdődik minden elölről. Szeretné a tengert még egyszer látni, az árvaházban megismert pajtásával felülnek a vonatra, de Iszka leszáll róla, hogy valamit vegyen az útra. Stoppol egy autót, de az abban ülő két férfi nem teszi ki őt az állomáson, hanem továbbhajtanak vele egészen a fekete-tengeri kikötőig, ahol sok-sok lánnyal együtt bezsuppolják egy hajó fenekére, és fogalma sincs, hová viszik. A nézők persze azonnal tudják, hogy ezek emberkereskedők, akik prostituáltként fogják majd futtatni ezeket a szerencsétleneket. Iszka megpillantja a tengert, utazik is, de nem úgy, ahogyan azt elképzelte. A gyermeki kiszolgáltatottság mindig fájóbb, mert a gyermek nem tud védekezni, nincs még a megfelelő testi és lelki erő birtokában, ezért nem tudja a jogait sem érvényesíteni. Ami Iszkával megesik, az nem annyira egyedi, a világ számos pontján tengődnek ugyanilyen embertelen körülmények között kislányok és kisfiúk, csak az ő történetén a néző azért döbben meg ennyire, mert magyarul beszél, és nem valahol távol, Afrikában, Indiában vagy Ázsiában él, hanem itt a közelben, egy olyan országban, amelyiket a 2. világháború után velünk együtt a szovjet blokkba kényszerített a győztes nagyhatalmak önzése meg Sztalin gyarmatokat szerző falánksága, majd a „rendszerváltásnak” csúfolt hatalmi átrendeződés után mindkét társadalomban hasonló módon ment végre a privatizációnak nevezett szabadrablás, ami miatt a magyar és a román társadalom szövetében is azonos roncsolódások következtek be. A munkanélküliség, a lecsúszás azokat az amúgy is szegény rétegeket érinti, akik vesztesei az eredeti tőkefelhalmozódás mohóságának. Szív- és torokszorító film az Iszka utazása. Varga Mária és Rózsika önmagukat játsszák a filmben, csak egy-két hivatásos színész alakítja a felnőtt-szerepeket. A vetítés után – a szégyenkezés és a tehetetlenség miatt – senki sem érzi úgy magát, mint amikor bement a moziba.

 Dr. Petővári Ágnes