2007.12.21.
A
név kötelez
Kautzky
Armand színművész
1964. november 12-én született Budapesten.
1989-ben diplomázott a Színház- és Filmművészeti Főiskolán.
Azóta a Madách Színház tagja, de a teátrum „musical-színházzá”
való átalakulását követően fellép(ett) a Budaörsi Játékszín,
a Karinthy Színház, a Körúti Színház, az Újpest Színház,
a Szabó Dezső Színház, az Aranytíz Teátrum produkcióiban
is.
Főbb
szerepei: Coward: Szénaláz - Sandy Tyler, Szép Ernő: Vőlegény
- Rudi, Molnár: Az üvegcipő - Császár Pál, Kander - Ebb -
Masteroff: Kabaré- Clifford Bradshaw, Shakespeare: Téli rege -
Antigonus, Ahogy tetszik - Olivér, Goldman: Oroszlán télen -
Gottfréd, Popplewell- Thomas: A hölgy fecseg és nyomoz- Robert
de Charance, Weingarten: A nyár - Félcseresznye, Coward: Magánélet
- Viktor, A. L. Webber - Black Hart: A szerelem arcai, Svarc: Hétköznapi
csoda - Medve, Várkonyi - Bródy: Will Shakespeare, vagy amit
akartok - Jakab király, Jókai: A bolondok grófja - Balkon,
tiszttartó, Pozsgai: Viaszmadár - Feri, Fekete méz - Rákóczi
György, Szeretlek Faust - Jávor Pál, Wouk: Zendülés a Caine
hajón - Keefer, Scribe:Egy pohár víz - Torcy, francia nagykövet,
Noel Coward: Forgószínpad- Perry Lascoe, Shakespeare: Hamlet, dán
királyfi – Rosencrantz, Webber: Macskák – Munkustrapp,
Coward: Akt hegedűvel- Colin Sorodin, Mikszáth: Beszterce
ostroma – Rohonczy, Kästner: Emil és a detektívek – Emil,
Feydeau: Fel is út, le is út-Fernand Bois-D'Enghien, Három testőr
(musical) - Buckingham, Huszti Zoltán: Jónás könyve – narrátor,
Ben Turán: Melina, avagy a Torzó - Oresztisz Laszkosz, D.R.
Vilde: Mennyből az angyal - Clive Frankel, Neil Simon: Mezítláb
a parkban - Paul Bratter, Ödön von Horváth: Mit csinál a
kongresszus? – Ferdinand, Pozsgai Zsolt: Tolnay Klári, 1930 -
Mater Henrich, Joan Letraz: Tombol az erény – Armand, Reginald
Rose: Tizenkét dühös ember – 4. esküdt. Filmek: S.O.S.
szerelem!, Ausztrália, Fekete méz, A Lánchídtól a Korinthoszi
csatornáig, Őrzők, Próba, szerelem, Széchenyi, Kisváros,
Szomszédok. Jellegzetes, mély hangja a szinkronszerepekre is
rendkívül alkalmassá teszi. Amellett, hogy olyan sztárok
magyar hangjaként szerepelt a korábbi években, mint Tom Cruise
vagy Pierce Brosnan, örömmel emlékszünk Szőke Hercegre is a
Shrek 1-3. részekből.
CD:
Andersen mesék.
-Az utónévtár
szerint az Armand férfinév a germán Hermann név - magyarul
Herman - francia változatából származik, jelentése: hadi férfi.
Mennyire határozta meg neve az ön egyéniségét, habitusát?
-Nem a jelentése, hanem a hangzása, hiszen a „hadi férfiú”-hoz
nincs sok közöm. Igaz, voltam katona, de előfelvételisként
amolyan „operett-katonaságban” volt részem. Gyermekkoromban
sokat csúfoltak különleges hangzású nevem miatt, később
azonban, mikor a pályára léptem előnyt jelentett ez a név:
Kautzky Armand. Furcsasága miatt könnyen megjegyezhető. Nevem jól
illik egyéniségemhez és orgánumomhoz.
-Szülei színészek, nagybátyját, Kautzky Józsefet
pedig a színpadról és a filmekből sokan ismerhetik…
-A nyolcadik színész vagyok a Kautzky-családban, hiszen már
az 1930-as években is felléptek őseim a világot jelentő deszkákon.
Nagybátyám még él, nagynéném Kállai Ilona pedig 2005-től már
az „égi színpadon” játszik. Igaz, színészcsaládban nőttem
fel, de ez a tény nem határozta meg egyértelműen pályaválasztásomat.
Tudjuk, sok színész gyermeke más szakmák felé orientálódik.
-Gondolom
gyermekkorában úgy ment a színházba szüleivel, ahogy egy vidéki
parasztgyerek elkíséri apját a mezőre…
-Ez így van. Mindig második otthonom volt az a színház,
ahol szüleim felléptek. Míg ők próbáltak, elvoltam játékaimmal,
vagy éppen belestem a színpadra, s figyeltem szüleimet munka közben.
Délután ott voltam a próbák alatt, ismertem az adott színház
dolgozóit, tehát a semmivel össze nem téveszthető festékport,
a kulisszaszagot már kisgyermekként magamba szívtam. A mai
napig rabul ejt a színház aurája, s hiányérzetem támad, ha
nem játszhatok, nem lehetek színházközelben.
-Mikor döntött a
színi pálya mellett?
- Egészen 11-12 éves koromig eszembe sem jutott az, hogy
színész legyek. Nagyon jól éreztem magam a fodrásztárakban,
a kellékek között, s takarásból néztem végig az előadásokat.
Kamaszkoromban éreztem meg először azt a varázslatot, amit a
színpad nyújt: fénytengerben fürdünk úgy, hogy az összes
tekintet ránk szegeződik. Ez az érzés teljesen rabul ejtett, s
nem tudtam tőle szabadulni. Hiába szerették volna szüleim,
hogy valami „normális, civil” foglalkozást válasszak, vagy
legalábbis a színészeten kívül más szakma is legyen a
kezemben: rendíthetetlen voltam. Ezért egy irodalmi-drámai osztállyal
rendelkező gimnáziumot választottam, méghozzá a Madách-ot,
ahol a négy év alatt művészettörténetet, irodalomtörténetet,
színháztörténetet, beszédet és mindenfélét tanultunk. Ezt
követte a Nemzeti Színház Stúdiója. Hasznos iskola volt:
amellett, hogy sokat tanultam, nagyon mély és komoly szakmai barátságokat
kötöttem. Majd második próbálkozásra felvettek a Színház -
és Filmművészeti Főiskolára.
-Mennyiben áldás, s mennyiben átok egy művészcsalád
gyermekeként boldogulni az életben? Hiszen sokak szerint a név
kötelez.
-Hála Istennek,
csak az áldást ismerem. Ha mondták is, hogy egy Kautzkytól több
is elvárható, akkor magasabbra emeltem a mércét. Az csak
szakmai fejlődésemet segítette, hogy néha többet vártak el tőlem,
mint másoktól. Sosem foglalkoztam azzal, mert tudtam, csak káromra
lehet, hogy szüleimmel, vagy művész-rokonaimmal tanáraim, vagy
a felvételi bizottság tagjai közül ki áll baráti
kapcsolatban vagy éppen haragban. „Nem szeretetet” csak ritkán
tapasztaltam, inkább ilyen mondatokkal találkozhattam: „üdvözlöm
szüleidet, nagybátyádat!” Csak a pozitívumát érzékeltem
annak, hogy egy művészcsalád sarja vagyok. Gyermekkorban már
sok olyan dolgot megtanultam, amit kollegáim –akik nem voltak
olyan szerencsés helyzetben, mint én - csak később, a főiskolán
sajátíthattak el. Már ifjan egy olyan etika és színházi világlátás
rögzült meg bennem, ami elengedhetetlen ezen a pályán. Az egész
világot egy színészattitűdből láttam. Ez azt jelenti, hogy a
hétköznapok impresszióit „elraktározom”, s ha egy figura
alakításához, egy helyzetgyakorlathoz szükséges, elő tudom
„varázsolni.” Ezt a fajta gondolkodásmódot, amit a színészek
általában 20 éves korukban tanulnak meg, én már az
„anyatejjel” magamba szívtam.
-Egy ilyen dolgot meg lehet tanulni a főiskolán?
-Meg lehet tanulni, de tudni kell, hogy a Színművészetin
való tanulás eltér az egyéb felsőfokú intézmények tanrendjéhez
való megfeleléstől. Példaként mondom: egy bölcsészkaron van
egy meghatározott tananyag, s ahhoz idomul a tanítás. A színháztudományban
már különböző iskolák és stílusok vannak. A Színművészetin
is vannak alapvető követelmények, viszont minden tanár más
metódus alapján dolgozik. Az egyik, pl. a Sztanyiszlavszkij –módszerre
esküszik, míg a másik az amerikaira.
-A Madách Gimnázium irodalmi-drámai osztályába járt.
Ez azt jelenti, hogy év végén egy-egy színdarabot is
bemutattak?
-Igen, sőt oly
annyira, hogy az osztály egy-egy írói vénával rendelkező
tagjának is eljátszottuk a színdarabját. Ezen kívül
Moliere-jeleneteket adtunk elő és az iskola névadója iránti
tiszteletből az Ember tragédiáját játszottuk el.
-A főiskolára való felvételi könnyebben ment egy ilyen
előkészület után?
- Könnyebbséget
jelentett, hogy a Színművészeti Főiskola háromlépcsős felvételi
rostájából az elsőt nem a főiskolán, hanem a gimnázium dísztermében
tarthattuk. Az nekem elég jól sikerült, talán azért is, mert
saját közegben voltam. És az ember otthon sokkal
felszabadultabb, mint vadidegen helyen, vadidegen emberek között.
A felvételiztetni kiszállt bizottság egyik tagja mondta is,
hogy ha senkit nem veszünk föl idén, de a Kautzky gyereket
akkor is. A felvételin ott ülő magyartanárnőm természetesen
ezt nekem elmondta, hogy legyen jó kis önbizalmam, noha meg lett
esketve, hogy nem mondja el. Hihetetlen mellénnyel érkeztem a második
fordulóra, amit már a főiskolán, a Vas utcában tartottak. Úgy
néztem körül, mint aki tuti befutó. „Szegények, akik itt küzdenek,
engem meg már föl is vettek.” Nem vettek fel, kiestem. Így
nagyon hamar megtanultam azt, hogy ezen a pályán semmi sem egyértelmű:
az utolsó percig meg kell harcolni a sikerért, az elfogadtatásért.
-Életem egyik
legnagyobb megtiszteltetése volt, amikor kaptam egy ajánlatott a
Madách Színház legendás és szakmailag elismert akkori vezetőjétől,
Ádám Ottótól. Az akkori Madáchot nagyon sokan visszasírják,
hiszen egy rendkívül sikeres színházat és nívós társulatot
vezetett Ádám Ottó. A direktor megkért, hogy szerződjek a színházhoz,
bár bevallotta: még nem tudja, milyen szerepeket ad nekem. Talán
az egyik utolsó igazgatói intézkedése volt, amikor engem és
osztálytársaim közül néhányat a Madáchoz szerződtetett,
mert 4-5 napra rá jelentette be nyugdíjba vonulását. Ádám
Ottó indította el a pályámat azzal, hogy elhívott egy igen
rangos színházhoz.
-Hűséges típusnak tűnik, mert a Madách musical-uralma
sem késztette arra, hogy hátat fordítson a körúti színháznak.
Viszont más játszóhelyeken is fellép…
-Macskák?
-Még benne lehetnék a darabban, de koromra való
tekintettel felmentésemet kértem. Negyvenhárom éves vagyok. A
színpadon nem egy ugrabugráló macska vagyok, hiszen más irányba
fordult szakmai életem. Ezt megértették a színházban. Több
mint 700 előadást játszottam a Macskákból, jöjjenek a
fiatalok.
-Mit gondol, a pénztelenség
az oka, hogy a prózai színházak egyre több olyan zenés
darabot tűznek műsorra, melyek közönségcsalogatók lehetnek?
-Részben. A hiba
azért a közízlésben is kereshető. Ahogy a Vivian Fable - könyvek
jobban fogynak, mint a Thomas Mann –művek, úgy többen mennek
el egy musicalre, mint egy Schillerre. Halálosan fáj, hogy a mai
kor embere a színház alatt csak a szórakoztatást érti. Színház
= szórakoztatás. Holott, az csak az egyik feladata a sok közül
a színháznak. Katarzis nincs, nem is ismeri a néző ezt a
fogalmat. Pedig még egy könnyed vígjátékban is el lehet érni
katarzist. Ahogy a testünket, úgy a lelkünket, a személyiségünket
is meg kell tisztítani. Egy ilyen „fürdő” a színház.
Sajnos a nézők többsége a történetért, a felkapott „sztárért”
megy színházba. Figyeljük csak meg: egy-egy előadás végén a
közönség nem a darabról beszél. Az ok: nem érinti meg a nézőt
a történet. Megjegyezendő: a művészettel való ismerkedésben
óriási felelőssége van a szülőknek és az iskolának. Miért?
Egy színházi előadás befogadása, vagy egy vers elolvasása
aktív szellemi munka. Partneri viszonynak kell kialakulni az előadó
és a felvevő között. Van egy jó hírem is. Egy kis pozitív változást
érzékelek: az emberek egy – igaz, még nem jelentős – részének
elege van az olcsó dolgokból. Az olcsó esetünkben igénytelent
is jelent. A minőségre való törekvés újra felütötte a fejét
a társadalomban, s remélem, egyre többen lesznek, akik az értékek
mezsgyéjén akarnak haladni.
-Egy zenés darab, főleg egy musical nívós színrevitele
nem két fillér…
-Az ok: a legtöbben
csak az érzékszerveiket „nyitják ki” a színpad felé. Azért
kell egyre színesebben világítani, s több pénzt költeni a színpadelemekre,
mert esetünkben a cél az elkápráztatás. Játszom egy olyan
darabban, ahol egy fekete körfüggöny a díszlet, s csupán fehér
ing és fekete nadrág a jelmezem, mégis könnyeznek a nézők az
előadás alatt. Így is lehet színházat csinálni! Nem hiszek a
díszlet-színházban, hanem az emberközpontúban. Sajnos annyira
kell spórolni egy-egy – nem támogatott – produkció kapcsán,
hogy otthonról hozzuk a ruhákat. A nagy cégek egy-egy meetingre
több százezer forintot elköltenek, de a kultúra támogatására
- tisztelet a kivételnek –semmit se.
-Neve a közelmúltban
összekapcsolódott Pozsgai Zsolt színműveivel. Az író
keresett meg egy válogatott színésztársaságot, vagy pedig
Pirandellóval szólva: „Hat szerep szerzőt keres”?
-Már rögtön az
első kijelentésére azt kell mondanom: köszönöm. Nagyon
megtisztelő, ha összekötődik nevem Pozsgai Zsoltéval. Pozsgai
meghatározó korunk irodalmában. Örülök, hogy a kortársa és
a barátja vagyok. Találkozásunk egy munka kapcsán jött létre,
mikor a Madách Színházban játszottuk Viaszmadár c. darabját.
Néhány perc közös munka után észrevettük, hogy egy srófra
jár az agyunk. Azt követően játszottam a Fekete mézben, a
Tolnay Klári, 1930-ban és a Szeretlek Faustban is. Az utóbbi 10
éve van műsoron. A Tolnay Kláriról szóló darabot pedig
egyenesen rám írta. Kiválóan ért a színházhoz, és a színészhez
is –s ez nagyon fontos számomra. Legutóbbi közös munkánk
Neil Simon: Pikáns percek lovagja c. vígjátéka, melyet a közelmúltban
az Aranytíz Teátrumban mutattunk be. Ennek a darabnak Pozsgai a
rendezője.
-Az egyik újságban Kautzky Armand által szervezett és
fenntartott alkalmi társulatról olvastam.
- Ez alatt azt
kell érteni, hogy pl. az említett Pozsgai-darabokat szellemileg
összetartom, és megpróbálom menedzselni. Felajánlom különböző
játszóhelyeknek a produkciókat, s ők eldöntik: van-e igény rá.
-Műsorvezetést és reklámokban való szereplést is vállal…
- A legnagyobb örömmel.
Legtöbbször finomabb, kultúráltabb termékekhez szokták a
hangomat kérni. S itt is az anyagiak vannak a háttérben.
Viszont hangsúlyozom: a pénz nem érték, hanem ahhoz kell, hogy
családomat fenntartsam. Egy reklám anyagilag annyit ér, mint három
színházi előadás, de ez nem jelenti azt, hogy egy reklámalámondás
nekem fontosabb, mint a színház.
-Szerepelt a rádiós Szabó családban is. Miként konstatálta
a családregény megszüntetését?
-Nagyon erősen
politikai élt érzek ebben, ezért nem szívesen beszélek róla.
Amihez nem értünk, arról ne beszéljünk, s a politikához
keveset konyítok. Nagyon szövevényes a politikai helyzet, nem
is akarom átlátni, mert félek, hogy hatalmas csalódás érne.
Az egész Rádió szétverése nem színészként, hanem hallgatóként
rázott meg. Régebben szeretettem a Magyar Rádió műsorait: az
irodalmikat, a beszélgetőseket, a zenéseket. Voltak még színházi
közvetítések is. A profilváltás arra kényszerít, hogy inkább
csak azt a kereskedelmi rádiót hallgatom, melynek én vagyok a
hangja. De a televíziónál sem jobb a helyzet. Kiirtják az
emberek életéből a színházat, megszűntek az irodalmi anyagok
tv-s változatai. Tehát, a média, mint kultúrközvetítő intézmény
megszűnt. Ez főleg a vidéki, a falusi embereket sújtja, akik a
távolságok miatt nem tudnak színházba járni. Rátérve a Szabó
családra: nagy megtiszteltetést jelentett egy nagy múltú és
hagyományú rádiós sorozatba bekerülni.
-Tehát képletesen megszűnt a Madách Színház, megszűnt
a Magyar Rádió. Önök pedig nívós darabokkal járják az országot.
Beszélgetésünk után 2 órával Ócsán lépnek fel. Jól érzem,
hogy a cél : a kultúra kis köreinek kéne majdan egy tiszta egésszé
kovácsolódni?
-Azt várom, hogy ahogy ezt Ön észrevette, egy potentáltabb,
politikai döntéshelyzetben lévő embernél is tudatosul. Vegyék
észre: van egy „másik Magyarország” is, melynek lakói nem
a divat után loholnak, hanem az értéket keresik. Egy-egy előadás
után észreveszem: vannak, akik vágynak a katarzis után, s
szeretik azt, amit művészetünkkel próbálunk közvetíteni feléjük.
Nem vágyom másra, mint hogy valaki – akár politikai, akár pénzügyi
csoport - komolyan vegye azt, amiben én hiszek, az emberi színházat,
s állandó helységet biztosítson számára, a benne játszó művészeknek
pedig biztos megélhetést.
-Több ellenzéki rendezvényen is látni. Politizálásnak
gondolja színvallását?
-Nem tartom annak.
Nem szeretek politizálni, de ez nem jelenti azt, hogy véka alá
rejtsem véleményemet. Ma már mindent a politika szemüvegén
keresztül néznek, ami óriási gond. Egyfajta minőségi életre
törekszem. Fontos számomra a család, a morál, a nyelv, a művészet,
s minden, ami érték – s azok védelmét az egyik – bár nem
szeretem ezt a kifejezést - oldalon találom meg.
-A politizálás szó veszített az eredeti jelentéséből.
Ha a polisz ügyeinek intézésére térünk vissza, akkor ön is
politizál.
- Igen, a politika
nem csak pártpolitika. A polisz kulturális ügyeinek az intézése
abszolúte a felelősségem.
-Nem érte még semmi kellemetlenség sem azért, mert nem a
kormánypártok felé húz?
-Egy példával válaszolok.
2000 óta minden évben megrendezik a Pécsi Országos Színházi
Találkozót. Ennek van egy biztosa, aki évente végigjárja a
magyar színházakat, megnézi az előadásokat, s eldönti, hogy
alkalmasak-e egy fesztiválon való részvételre. Engem hét év
alatt egyszer sem nézett meg az éppen aktuális válogató
bizottság. A közönség negyedórás vastapssal jutalmaz, majd
azzal szembesülök, hogy a „szakma” arra sem méltat, hogy
megnézzen a színpadon.
Medveczky Attila
|