2007.12.21.
Nagy
Ignác: Tisztújítás
(Új Színház)
Az
1810-ben született és 1854-ben elhunyt Nagy Ignác emlékét ma
egy V. kerületi utca és a Tisztújítás című vígjátéka őrzi,
ez utóbbit meglehetős gyakorisággal tűzik műsorukra különböző
teátrumok. Nagy Ignác kényesen ügyelt arra, - ahogyan ma
mondanánk - politikailag korrekt, azaz pártoktól független
legyen. Vérbeli hírlapíró volt, ezért is tartotta meg
mindennel és mindenkivel szemben a két lépés távolságot,
ennek ellenére Széchenyi István nézetei igencsak közel álltak
hozzá. Szerkesztőként is dolgozott, ő állította össze 1838
és 46 között a Külföldi Regénytárat, 1838 és 43 között
pedig a Színműtárat, amiben 18 eredeti dráma és 38 fordítás
kapott helyet. Az 1845-ben napvilágot látott Magyar titkok című
regényében az egyesítés előtt Buda és Pest életét, társadalmi
viszonyait ábrázolja. Ő indította el a levert szabadságharc
után az első szépirodalmi folyóiratot, a Hölgyfutárt. Mikszáth
Kálmán így fogalmazta meg véleményét róla: „Az úgynevezett
okos írók közé tartozott, akik nem indulnak eszmények után,
nem kergetik tüskön-bokron a halhatatlanságot, megelégszenek,
ha míg élnek, jól élnek, s minden igyekezetük odairányul,
eltalálni a közönség ízlését.”
Színháztörténetünk
egyik legtöbbet előadott darabja a Tisztújítás, amit Nagy Ignác
az MTA pályázatára írt, és meg is nyerte vele az első díjat
meg a hozzá járó 100 aranyat. A Nemzeti Színház 1843 és 48 között
39-szer játszotta, ami az akkori viszonyok között kiugróan
magas előadásszám, ugyanis egy művet átlagosan 4-5 alkalommal
mutattak be. Mi ennek az azóta is tartó népszerűségnek a
titka? Nem nehéz megfejteni, a színészek azért szeretik, mert
hálás szerepekkel ajándékozza meg őket, dialógusai pergők,
a nézők pedig azért, mert minden koron átívelő cselekménye
fordulatos, mondanivalója pedig mindig naprakész, 150 év alatt
sem veszített aktualitásából, sőt egyre inkább azzá válik.
Korrupt, hivatalához foggal-körömmel ragaszkodó kiskirály,
handabandázó, felelőtlenül ígérgető, választóit pálinkával,
gulyáspörkölttel lekenyerező képviselőjelöltek nem csupán
a reformkorban voltak, hanem a szovjet megszállást követő ötven
év kivételével mind a mai napig vannak. A Tisztújításban is
két férfi küzd az alispáni rangért: az egyikük Farkasfalvy,
aki továbbra is szeretne alispán maradni, mereven ragaszkodik
ehhez a zsíros, jól fizető álláshoz, a másik pedig doktor
Heves, a pesti ügyvéd, aki semmit sem ért a vidéken élők
gondjából-bajából. Mindketten nagy szavakat puffogtatnak,
hazafias lózungokat hangoztatnak. Ráadásul ugyanazt a szép és
gazdag özvegyet akarják feleségül venni. De hoppon maradnak,
mert az okos asszony kicselezi őket, és szíve választottjához,
a mérsékelt nézeteket valló, az alispánságért magát egyáltalában
nem törő Tornyai szolgabírónak nyújtja a kezét.
Parti
Nagy Lajos szereti a klasszikusokat átdolgozni, Nagy Ignác Tisztújítása
nem az első, és bizonyára nem az utolsó darab, amihez hozzányúl.
Úgy véli, a mához szóló üzenetek kibontása ürügyén módjában
áll megváltoztatni bármilyen drámai alkotást. Egyáltalában
nem zavarja az, ha annyira átírja a művet, hogy arra még a
szerzője sem ismerne rá. Honnan veszi a bátorságot ehhez? Mi
jogosítja fel őt, hogy ellopja a klasszikus művek szereplőinek
nevét, cselekményének egy részét, és azokat jócskán
kiforgatva, napjaink multikulturális zagyvaságaival „felturbósítva”
adja vissza? Milyen alapon kontárkodik? Nem érzi magát annyira
jó írónak, vagy ügyes mesterembernek, aki tud magának saját
darabot írni? Ezért kell ellopni a másét? Mitől fél? Még el
is dicsekszik a www. 168 óra internetes portálon: „És persze
húztam, beleírtam, összevontam. A végén egy mondat sem maradt
az eredetiből. A darab mentén írtam egy másikat.” Ezzel az
erővel archaizáló stílusban hozhatott volna létre politikai
visszásságokról szóló vígjátékot, aminek középpontjában
a választókat becsapó kampányolás időtlen idők óta azonos
fogásai állnak! Csak nem tart attól, hogy nem tud ilyet írni?
Már
két évvel ezelőtt a József Attila Színház is bemutatta ezt
az átszabott Tisztújítást, amihez hasonló produkciónak volt
Szinetár Miklós rendezésében a premierje az Új Színházban
tavaly, november 9-én. Itt énekelnek is, a magyar népdalok, nóták
szövegének kifacsarását a rendező maga követte el, amiket
Rossa László meg egy alkalmi cigánybanda kíséretében adnak
elő a társulat tagjai. A színészek mind egy szálig
igyekeznek, hogy tudásuk javát nyújtsák. Harsányan komédiáznak,
időnként túljátsszák magukat, de ez ebbe a darabba belefér.
Eperjes Károly a tőle megszokott magas színvonalon alakítja a
hatalmaskodó alispánt. Persze ő kiabálja jó mérgesen
ellenfelének: „te böszme”. Nincs olyan néző, aki ezt nem
értené...Hirtling István, Huszár Zsolt, Vass György viszi színre
a fontosabb férfi szerepeket, a nőkét pedig Györgyi Anna,
Pokorny Lia és Botos Éva. Kár, hogy nem Nagy Ignác Tisztújítását
tűzi műsorára az Új Színház, hanem ezt a Parti Nagy Lajos által
„lenyúlt” változatot.
Dr. Petővári Ágnes |