vissza a főoldalra

 

 

 2007.12.21. 

Békés többség?

Gyakran halljuk manapság, hogy kisebb lett a világ, térben összeszűkült, ugyanakkor a lehetőségeinket tekintve mégis kitágult, mert egy-két nap alatt el lehet jutni egyik csücskéből a másikba (már akinek), no meg a média… Az információk házhoz jönnek, nem kell útra kelni, hogy beszerezzük őket.

Igen ám, de miféle információk ezek? Manipulált és manipuláló, a világ mostani urainak kedvező, megszűrt, torzított híradások. Nem a létező világot ismerjük meg, csak a nem létezőt. Azt, amilyennek a globalizációban élenjáró érdekcsoportok akarják láttatni, bemutatni, valódi jellemzőit érdekeiknek megfelelően föltüntetni.

Sokszor fölvetődik a kérdés: miért kap a látványmédiában olyan nagy szerepet az erőszak, a brutalitás, mintegy szemünkbe tolakodva, szinte kultuszként preferálva és favorizálva? Néha úgy tűni, (ha csak úgy nem!), mintha még az erőszakért felelősöknek sem mindig volna ellenére, hogy áldásos és épületes működésük képernyőre kerüljön.

Ennek pedig korántsem csak a megfélemlítés lehet a célja. (Egyébként is egyensúlyozniuk kell a megrendelőknek a megfélemlítés és a leleplezés között.) Hanem az is, hogy szokjuk az erőszak látványát, és legyünk közönyösek iránta. Meg – ahogy a Magyar Fórumnak a „terrorizmus elleni harc” érdekében (a mi érdekünkben természetesen!) az erőszakszervezetek hatalmának a növelésére, az általuk bevállalt erőszakos föllépésre is szükség van.

Pedig az erőszak látványának, fölmutatásának a jószándékú újságírók elképzelései szerint sem ez a funkciója. Hanem éppen ellenkezőleg: a gyengébbek, a véddtelenek, az üldözöttek, a kiszolgáltatottak, az erőszak áldozatai iránti szolidaritás fölébresztése. Akárki is legyen az, akit pl. a rendőrök ütlegelnek. Putyin Oroszországában, a mindinkább ellentétes idegen érdekek hadszínterévé váló Grúziában, Ázsiában, (Dél-)Amerikában, vagy Magyarországon. Székely János gyönyörű versének, A Veszteseknek egyik fő gondolatát idézhetjük: mindegy, igazuk volt-e, mikor harcba szálltak, vagy mindegy, miért gyötrik, ütlegelik őket, „de most már igazuk van”. (Hát még ha már eleve, kezdettől fogva igazuk van?) Ki az a durva lelkű, aki ilyenkor is azt mondja: „úgy kell nekik, megérdemelték!”?

Ne áltassuk magunkat, ilyenek is vannak. Nyilván nemcsak Magyarországon, de itt sajnos, mindenképpen. És még a parlamenti dobogóról is kaptak támogatást, amikor a kisebbik – ám diktáló – kormányzó párt elnöke, egy Kuncze Gábor nevű „honatya” képes volt gúnyolódni az egyenruhás - vagy még csak nem is egyenruhás – erőszaknak ártatlanul áldozatul esett „kolégáján2.

Ártatlanul? Lehet nagyobb bűnös az ilyenek szemében annál, mint aki saját magát is kockáztatva vagy föláldozva békíteni akar? Nekik fájt, fáj a legjobban, hogy tudomásul kellett venniük: a történelemben mégiscsak attól az eseménytől számítjuk az időt, amikor valaki az egész emberiségért áldozta fel magát. De, hogy legalább minél többen felejtsük el, ki volt, az azért, is ragaszkodtak, ragaszkodnak a maguk történetírásában – vagy történelemhamisításában – szigorúan az „időszámítás előtt és után” ál-tárgyilagos, ködösítő megjelöléshez.

Úgy tűnik, falra hányt borsó, netán még egy kicsit álszent is azon politológusok, kül- és belpolitikai „szakértők” aggodalma, akik az „erőszakspirál” veszélyére hívják föl a f9gyelmünket. Pedig a történelem – akármit is tett ellene az emberiség jobbik fele – mégiscsak elsősorban erről szó. Minden uralkodó elit azt szeretné, vagy azt képzeli, mert el is hiszi, hogy ővele véget ért a történelem. Vagy ha nem hiszi, akkor is csak rövid távra hajlandó tervezni. Ennek megfelelően rablógazdálkodást folytat.

Kevesen tartoznak az emberiség jobbik felébe. Akik a kommunista rendszer legkegyetlenebb tetteit, borzalmait megtapasztaló költővel, Tóth Bálinttal együtt mondják: „mi nem kezdhetjük újra”. Azzal azonban egyre többen képesek azonosulni, amit Petőfinél pontosabban talán senki nem fogalmazott meg: „Békét, békét a világnak, /De ne zsarnok kénytől, /Békét csupán a szabadság/Fölszentelt kezéből”.

Ezért is van kudarcra ítélve nálunk a jelenlegi, erőszakszervezetre, megfélemlítésre támaszkodó önkényuralom minden porhintési, ködösítési szándéka, mikor a „békés többségre” hivatkozik. Amely nem lázadozik, hanem a „békesség” nevében elfogad és eltűr mindent. Akkor is, ha az emberi méltóságot alázzák meg a szeme előtt.

 Kiss István