2007.12.28.
A
magyar oktatási rendszer megőrzése a cél
Immár
tizenhatodik közgyűlését tartotta december 15-16-án Beregszászban
a Kárpátaljai Magyar Pedagógusszövetség (KMPSZ). A több mint
kétezer pedagógust egyesítő szakmai érdekvédelmi
szervezetnek mindenekelőtt az egész kárpátaljai magyar iskolaügy
létét veszélyeztető új érettségi vizsgarendszer jelentette
kihívásra kellett hathatós választ találnia.
A
magyar oktatásügy érdekében az immár 16 éves KMPSZ-nek
akarata ellenére állami feladatokat is át kellett vállalnia az
idők során – mutatott rá a küldöttek előtt tartott beszámolójában
dr. Orosz Ildikó, a szövetség elnöke. Mint emlékeztetett, a
pedagógusszövetség ebből a célból gyermeklapot, szakmai folyóiratot,
módszertani anyagokat adott és ad ki, a pedagógusok számára
nyári akadémiát, a diákoknak tantárgyi vetélkedőket
szervez. Az eltelt idő alatt a KMPSZ szerkezetileg is kiforrott
szervezetté vált, s a tavaly elfogadott alapszabály-módosítás
értelmében a jövőre esedékes tisztújító közgyűlés nyomán
más, a helyi viszonyoknak inkább megfelelő struktúrában
dolgozik majd tovább, hangzott el. A szónok ezzel kapcsolatban
reményének adott hangot, hogy az új struktúra révén a szövetség
járási szervezetei nagyobb hatékonysággal képviselhetik
helyben a magyar oktatásügy érdekeit. A pedagógusszövetség
érettségét igazolja az is, ahogyan a jelen időszak
legfontosabb problémáját, a magyar iskolák státusának,
helyzetének megőrzését kezeli, mutatott rá Orosz Ildikó, ami
véleménye szerint jelenleg az új, független érettségi
vizsgarendszer bevezetésétől függ. A KMPSZ már több mint egy
éve látja, hogy az új vizsgarendszer milyen kiskapukat, s
egyben milyen veszélyeket rejt magában, és sikerült európai módon
artikulálnia a kárpátaljai magyarság problémáit az illetékes
fórumokon. Az is a helyi érdekvédelem érettségét mutatja,
hogy az érintett oktatási intézmények is felsőbb ráhatás nélkül
kötelességüknek érezték jelezni minden szükséges fórumon
az intézkedésekkel kapcsolatos problémák súlyosságát. A
KMPSZ elnöke köszönetét fejezte ki, amiért e rendkívüli
probléma kezelésében partnereik voltak a megyei oktatási és
tudományos főosztály, a Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség
megyei tanácsi frakciója, s a magyar állam vezetői, valamint
az ungvári magyar főkonzulátus is megtette a magáét. Mint
hangsúlyozta, a közös akarat eredményeként sikerült rést ütni
az ellenállás falán, s deklarálták az illetékesek, hogy a
természet- és társadalomtudományi tárgyakból a következő
felvételi vizsgák idején lehet anyanyelven vizsgázni.
Ugyanakkor számos gyakorlati probléma merül fel, melyek megoldásához
további kitartásra és bátor kiállásra van szükség mindenki
részéről, akinek köze van a magyar oktatásügyhöz – mondta
Orosz Ildikó.
Újra
veszélyben van a kárpátaljai magyar oktatás – állapította
meg a közgyűlés résztvevőit köszöntve dr. Brenzovics László,
a Kárpátaljai Megyei Tanács elnökének helyettese, a KMKSZ
alelnöke. A szónok hangsúlyozta: küzdenünk kell azért, hogy
egyenlő feltételeket biztosítsunk az oktatáshoz, az érettségizéshez
és a felvételizéshez a magyar iskolákban tanulók számára, a
rendelkezésre álló szűkös eszközöket a valóban fontos kérdésekre
kell összpontosítani. "Nem tudom elképzelni, mi az értelme
oktatási-nevelési támogatást adni olyan szülőknek, akiknek a
gyereke nem magyar iskolába jár ott, ahol létezik magyar
tannyelvű oktatás – emelte ki ezzel kapcsolatban a szónok.
– Azt sem értem, miért kell magyar költségvetési pénzekből
támogatni ukrán állami felsőoktatási intézményeket, amikor
az ukrán állam nem képes támogatni a magyar felsőoktatást,
holott ez kötelessége volna." Kovács Miklós, a KMKSZ elnöke
is arra a veszélyre figyelmeztetett beszédében, amit a független
vizsgarendszer bevezetése jelent a magyar oktatásügyre nézve.
Méltányolva az érdekvédelmi szervezetek eddigi munkáját, a
szónok arra a felelősségre hívta fel a jelenlévők figyelmét,
amely a pedagógusszövetség és a kárpátaljai magyar közösség
valamennyi tagjára hárul ebben az ügyben. A beszédeket a KMPSZ
ellenőrző bizottságának, tankönyv- és taneszköztanácsának,
óvodaszekciójának, valamint módszertani központjának beszámolói
követték, továbbá beszámoló hangzott el a szövetség szórványprogramjáról
is.
A közgyűlés
végezetül nyilatkozatban fogalmazta meg a kárpátaljai magyar
pedagógustársadalmat foglalkoztató legfontosabb problémákat.
Ezek szerint a KMPSZ szorgalmazni kívánja a magyar nyelven történő
vizsgázás lehetőségének biztosítását a független vizsgaközpontokban,
illetve külön is tenni szándékozik az ukrán nyelvvizsga méltányos
feltételeinek megteremtéséért. A nyilatkozat rámutat, hogy
továbbra sem kielégítő a kárpátaljai magyar iskolák tankönyvellátása.
Hangsúlyozzák a dokumentum megfogalmazói, hogy a pedagógusszövetség
szorgalmazza a tantárgyi vetélkedők feladatainak központosított
formában történő magyar nyelvre fordítását. Ugyancsak problémaként
jelenik meg a dokumentumban az ukránnyelv- és irodalomoktatás módszertanának
a magyar iskolákban tanulók igényeihez való hozzáigazítása,
továbbá a magyarországi pályázati pénzek egyenlő és méltányos
elosztása, valamint felhasználásuk nyilvánossága. A
nyilatkozat rámutat ezenkívül arra is, hogy továbbra sem
megoldott a magyar tannyelvű iskolákban a magyar nyelvű
dokumentáció vezetése.
(Forrás: Kárpátalja) |