2007.12.28.
Molnár
Tamás: Keresztény humanizmus
- A szekuláris államnak
és ideológiájának kritikája -
Eredetileg
pontosan harminc éve, 1978-ban, Chicagóban jelent meg ez a könyvméretű
tanulmány, de – jellemzően Molnár sajátosan építkező, társadalomfilozófiából,
teológiából és szellemtörténetből egységes szövetté szőtt
munkáira -, izgatóbban aktuális problémakört nem nagyon találunk
az ennél jóval később született esszéirodalomban sem. A téma
ugyanis - vagyis a kötélhúzás a keresztény lemondás és a
humanisztikus jogkövetelés, az áldozat hozatal és a gyarapodni
akarás, a csend és a zaj, a megnyugvás és a haladás, a meditáció
és a lázadás, a kevéssel beérés és az egyre többre vágyás,
az ima és a forradalom, az égi és a földi feloldhatatlan különbözősége
között – örök, egyidős a társadalommal, a hittel, a
kereszténységet pedig születésétől kezdve máig bezárólag
kísérti. És amíg kereszténység lesz, kísérteni is fogja.
Ezért hihetjük, hogy Molnár professzor rozsdát nem ismerő művei
közül is a legidőtállóbbat adta most kezünkbe a Kairosz kiadó.
Ha valaki igazán, a maga teljes mélységében szeretné
megérteni a témát taglaló könyv utolsó oldalán olvasható
szentenciát – „Az értelmet és tisztességes életformákat
kereső ember számára a humanizmus nem választási lehetőség,
hanem erkölcsi és szellemi öngyilkosság” -, rá kell áldoznia
néhány napot erre az átfogó műre, amely a görög szofista Prótagorasztól
kezdve, a nyakában géppisztolyt hordozó, a gerillákhoz
csatlakozott kolumbiai papig, „a forradalom teológiáját”
valló Camillo Torresig áttekinti, és rendszerezi, hogy a
mindenkori humanistákban mi volt közös, mi eltérő. És minden
jel arra utal, hogy fontosabb bennük a három közös alapvetés,
mint a milliónyi eltérés. Molnár az alábbi három pontban
foglalja össze a humanizmusnak, mint évezredek óta élő, ható,
„régi és kipróbált” doktrínális mozgalomnak a jellemzőit:
1.) a transzcendencia lehúzása az immanencia szintjére, vagyis
az égből leköltözés a földre.
2.) Ebből következően a társadalomképében a civitas
Deit (Isten államát) civitas terrenaként (földi államként) látja
és értelmezi. 3.) Az embert abszolút lényként – azaz nem
teremtményként – kezeli, így sem Istenre, sem üdvözülésre
sincsen szüksége. Ha semmi másban nem is, ebben a három
pontban Prótagorasz és Camillo Torres hamar szót értett volna.
Ha a történelmi vonulatot nézzük, nem túlzunk, ha kimondjuk:
minden korok „humanistái” – mai fogalmi megfelelővel: értelmiségei
- voltak a mindenkori baloldali lázongások és forradalmak ideológusai
Spartacus felkelésétől a Nagy Októberi Szocialista Forradalom
győzelméig bezárólag. Ugyanakkor
e két példa is bizonyíték Molnár figyelmeztetésére: a
humanista szószátyárkodás hamis alternatívát teremt, ugyanis
„társadalom sosem épült „humanista” értékekre, ilyen
alapokon, mint mondottuk, csak a társadalom felszámolása valósulhat
meg.” Építeni nem, csak rombolni lehet általa, ami csodálatosan
árulkodik a baloldallal való vérrokonságáról.
Molnár Tamás nyomatékosan figyelmeztet: „A humanizmus
tehát úgy tekintendő, mint átmenet egy vallás inspirálta erős
valóságérzékkel bíró civilizáióból egy anticivilizációba,
ahol az ember legrosszabb vágyai kapnak szabad utat… (a társadalmi
érdeklődés) elkerülhetetlenül két fő érdeklődési területre
szűkül: a szexre és a vérre. Vagyis a pornográfiára és az
erőszakra. (Tessenek csak megnézni egy átlagos amerikai filmet,
ha nem hisznek a filozófusnak.) A „humanizmus” legalább
annyira veszélyes, mint amennyire szép a neve.
A humanista eszmerendszer régebbi, mint a kereszténység,
és már a legkezdetibb időktől, teljes erőbevetéssel küzd a
Krisztus-hit lejáratásán, kiszorításán. (Ne felejtsük el,
hogy a közismert, nagyhatalmú, mindenütt jelenlévő szabadkőművesség
is a humanista ideológia egyik trójai falova.) „Felvilágosító”
tevékenységükben nem győzték hangoztatni, hogy a keresztény
vallás korlátozza az ember mozgásterét, szűkíti látókörét
és keresztezi a társadalmi és személyes érvényesülés érdekében
tett erőfeszítéseit, ezért harcolni kell ellene. De mert a társadalomban
mindig is élt egy határozott, kiirthatatlan igény a hit, a vallás
iránt, megpróbálták a humanizmust, mint vallást a kereszténység
helyébe csempészni. Sajnos, nem teljesen sikertelenül. Taktikájuk
alapvetően abból állt, hogy az Isten helyett az Embert kell imádnia
annak, aki – szerintük - szabadon él, kötelmek nélkül
gondolkozik.
Ez így nagyon egyszerűen hangzik, de káprázatos az a
tudásanyag, az a tényhalmaz, amivel Molnár Tamás alátámasztja,
teológiailag és filozófiailag végigkíséri a folyamatot. Éppen
ennek a könyvnek az olvasásakor szégyelltem el magam hiányos
ismereteim miatt. Ha igazából ismerni szeretném Európa
szellemi arculatát, a kereszténység mibenlétét, bizony
sokkal, de sokkal többet kellene tudnom Joachim da Fiore apátról,
aki három korszakot tételezett fel a üdvösségtörténetében:
az Ó- és az Újszövetség után a Szentlélek Szövetségét várta;
Szent Bernát filozófiájáról, a káprázatos szellemiségű
Nicolaus Cusanus bíboros-filozófus még ma is modernként ható
és használható világképéről, benne a máig érvényes docta
ignorantia-elvről; vagy például a rövid életű Pico della
Mirandoláról, akit egy kutatója Nietzsche reneszánsz megfelelőjének
nevezett, de akit – Molnár szerint – még lehet kereszténynek
tartani, bár humanista, de számos később jött
humanista kollegáját (pl. Giordano Bruno, Etienne Dolet), már
bizony nem.
Nagyon figyelemre méltó tény az, hogy „ kegyelemdöfést
a keresztény világnézetnek – és a még azon belül maradó
keresztény humanizmusnak – nem annyira a tudomány térnyerése
adta meg, hanem az, amit „szociális kérdésnek” nevezhetünk.
Ezen évszázados folyamat alatt vált nyilvánvalóvá, hogy „a
humanizmus, amely sosem volt ténylegesen keresztény – csak léteztek
olyan keresztények, akik egyben humanisták voltak -, új értelmezést
kapott, amely szerint a kereszténység ellentéte lett, egyfajta
modern vallás, vagy legalábbis valláspótlék.” Ennek az új
vallásnak, amely nem ismer sem transzcendenciát, sem szakralitást,
egyetlen istene, maga az ember.
Már pedig az efféle szellemi eltévelyedés rendkívül
veszélyes, amint arra VI. Pál pápa 1969 karácsonyán elmondott
homíliája félre nem érthető módon rámutat: „Az önmagára
hagyatkozó ember nem ismeri a kilétét. Híjával van az emberi
mivolt hiteles őstípusának. Híjával van Isten igazi Fiának,
a valódi ember eleven mintaképének” – azaz – fűzi hozzá,
immár Molnár - az egyetlen hitelesnek és valódinak tekinthető
humanizmus alapjának.
Szőcs Zoltán
|