2007.07.13.
Háy János: Házasságon innen és túl
(Nemzeti Színház Házi Színpad)
A
Nemzeti Színház előadóhelyeinek a száma immáron háromra nőtt:
van a Nagyszínpad, ezen felül a kamarajellegű darabok bemutatására
alkalmas Stúdiószínpad, amit ez év májusától Gobbi Hilda Színpadnak
nevezett el a Nemzeti igazgatósága. Úgy gondolták, hogy még
mindig bőven teremnek olyan drámai alkotások, amik annyira szűk
réteget céloznak meg, hogy még az előbb említett kisebb játszóhely
is túl nagy a számukra, ezért alakították ki a negyedik
emeleti próbateremből a Házi Színpadot. Bizony azokat a nézőket
is ki kell szolgálni, akik a kísérleti, formabontó produkciókat
kedvelik. Ma már mindegyik, a nagytermében közel ezer embert
befogadó színháznak van a vájtfülűek számára létesített
kisszínpada, néhol nem is egy, hanem kettő is akad. A Nemzeti Házi
Színpadát április 4-én avatták fel Háy János: Házasságon
innen és túl című monodrámájával, de nem csak ez az egy előadás
tekinthető meg itt, hanem a Madhouse Theatre Company két angol
nyelvű előadása is, az egyik a SÖR, azaz Shakespeare Összes Rövidítve,
a másik One Set to Love. Háy Jánosnak a 240 oldalas, tűzpiros
borítójú Házasságon innen és túl című könyve tavaly áprilisban
jelent meg a Palatinus kiadó gondozásában. Ezt a kiadót Háy János
alapította és ő a vezetője is. Háy János a kortárs írók
legismertebb alkotói közé tartozik, novellái, regényei és drámái
– eddig tíz kötetben – egymás után látnak napvilágot, színdarabjait
sorra játsszák mind a fővárosi és mind a vidéki teátrumok.
A Gázagyerek című drámájának a premierje 2001-ben
Debrecenben, a Csokonai Színházban volt, ennek folytatását, a
Herner Ferike faterja című abszurd tragikomédiáját pedig
2003-ban a Pécsi Harmadik Színház mutatta be. A pesti
Nemzetiben két, az 2004-es és a 2005-ös évadban volt látható
– az akkor még Stúdiószínpadon – A Senák című színműve,
2005-ben a pesti Thália Színház a Beregszászi Illyés Gyula Színházzal
közös produkcióban pedig A Pityu bácsi fia című tragikomédiáját
állította színpadra.
Rátóti
Zoltán színművész A Bogyósgyümölcskertész fia című
novellásgyűjteményből állította össze az azonos című előadását,
amit tavaly a Budapesti Kamaraszínház Ericsson Stúdiójában
vittek színre. Ebben az előadásban nem csupán prózai szövegek
hangzanak el, hanem dalok is. Ennek a kedvező fogadtatásán
felbuzdulva Rátóti Zoltán Háy Jánossal együtt úgy döntött,
hogy a Házasságon innen és túl című novellás kötetéből tíz
darabot együtt dramatizálnak és állítanak színpadra.
Olajozottan működő munkakapcsolatukat elősegíti, hogy az író
és az előadó világlátása, a művészet szerepéről vallott
ars poeticája jóformán mindenben megegyezik, ráadásul még az
életkoruk is hasonló. Rátóti Zoltán egyfelvonásos drámaként
jeleníti meg a Házasságon innen és túl című, egy és negyed
óráig tartó darabot. Jókora kivetítő vászon előtt mondja
el egymás után a különböző korban megesett történeteket,
az első novella még a Lánchíd építése előtti szerelmi históriába,
az utolsó pedig már egy, a napjainkban játszódó eseménysorba
avatja be a nézőket. A vásznon elbeszélésenként változik az
az óriási Budapest-térkép, amin hidak, épületek, városrészek
láthatók közelről és madártávlatból. Az előadás központi
gondolata a férfi-nő kapcsolat, ez a megunhatatlan, mindig újat
mondani tudó, kiapadhatatlan témakör. Nemhiába volt Madách
Imrének az a véleménye, hogy a férfinek és a nőnek a
szerelme a világ abroncsa, ami összetartja földi létünket. Kétféle
viszonyt mutat be ez a tíz sztori, az egyik, amikor a felek a házasság
szentségébe igyekeznek, és mindenre kaphatók, hogy szerelmüket
meghódítsák, a másik, amikor eme, esküvel nyomatékosított kötelékben
jó ideje élők kifelé kacsintgatnak belőle, és frigyüket
csak nyűgnek, járomnak érzik. Olyan történetek ezek, mintha
valamelyik női magazin tematikus számának olvasói leveleit
lapozgatnánk, amiben az egyedüllét gyötrelmeiről panaszkodnak
a pártában maradt lányok, akik közül sokan ma már ezt az életformát
tudatosan vállaló szinglik. De nem csak nők szerepelnek ebben a
válogatásban, hanem férfiak is, ők azok, akik a leginkább
keresik s félrelépésekre kiválóan alkalmas mellékösvényeket.
Ebből
a novellafűzérből eléggé lehangoló kép bontakozik ki a
publikum lelki szemei előtt, ugyanis a férfi-nő viszonynak nem
a kedvesen bohókás, hanem a komorabb, sötétebb oldalát ábrázolja.
A múlt század második felében kezdődött el és a harmadik évezredben
is folytatódik az a folyamat, ami az emberi kapcsolatok meglazulását,
elsekélyesedését vonja maga után, aminek következtében családok
hullanak szét, és fokozatosan magányosodnak el a házasságban
élők. Ez a lelki sivatagosodás néha bizony ijesztően hat. Rátóti
Zoltán színészi eszköztárának teljes felvonultatásával meséli
el Háy János történeteit. Az előadás időtartalma alatt
mindvégig fenntartja a érdeklődést, unatkozni egy percig sem
lehet, sőt a közönség elmereg azon, hogy a teremtés koronáinak
és a szebbik nemnek a viszonya évszázadok óta semmit sem változik,
hanem mindig ugyanaz.
Dr.
Petővári Ágnes
|