2007.07.13.
Árpád és az Árpádok 2.
A
bajorok a 907. évi hadjárat után kénytelenek voltak a magyarok
dúlásait tűrni. De miután ezek évről-évre ismétlődnek s
most már nemcsak a szász és thüringiai, de a frank és alemann
földek is szenvedtek, a német birodalmi tanács szükségesnek
tartotta egy újabb hadjáratot indítani ellenünk.
A
német hadak még a Lech-mezején, Augsburg mellett gyülekeztek
910. június elején, midőn a magyarok – kik az előkészületekről
idejekorán értesültek – hirtelen ott termettek s a német
hadsereget az Augsburg melletti első csatában 910. június 12-én
– majdnem azonos módon, mint 3 év előtt Ennsburgnál –
teljesen szétverték . a magyarok azután a Rajnáig dúltak és
Lajos királyt adófizetésre kényszerítették.
Ezután
a külföldre való kalandozások szünet nélkül, évről-évre
ismétlődnek, majdnem mindig szerencsével a magyarok részére.
Itt-ott pl. 913-ban Arnulf ellen Öttingennél stb. szenvedett
vereségeik csak bosszújokat növelik s még inkább ösztönzik
őket a további becsapásokra.
Túl
terjedne e könyv czélján és keretén, ha a 907-től 970-ig –
a mikor a kalandozások véget értek – terjedő külföldi hadjáratokat
részletesebben csak felsorolni akarnánk. Elég lesz megemlítenünk,
hogy a magyarok ez idő alatt nemcsak közvetlen szomszédjaikat:
Németországot, Olaszországot, Bolgárországot, a keleti császárságot
látogatták meg ismételten, de meghordozták fegyvereiket északon
egész az Északi-tengerig (Bréma, 918.) és Belgiumig (926. és
954.), nyugaton Francziaországon át egész az Atlanti-óczeánig
(924. és 937.); betörnek Spanyolországba (940); míg Keleten
gyakorta megfordulnak Konstantinápoly előtt, melynek aranykapuját
a monda szerint Botond vezér csákányával betörte.
Talán
külön felemlítést érdemel még a 926. évi sz.-galleni
kaland, a mikor is a magyarok egy csoportja a bodeni tótól délre
lévő Sz. –Gallen monostorhoz jutott. A monostsort a barátok
előre kiürítették; s a magyarok csak egy Heribald nevű félkegyelmű
barátot találtak, a kivel mindenféle tréfát űztek, énekeltek,
tánczoltak, fegyverjátékot mutattak be s bárha viselkedésük
nyers, garázda, néha vérengző is: nem kegyetlenebb, mint más
barbár népeké s Heribald barát még soká megemlékezett „az
ő kedves magyarjairól”, azokról a garázda, de jókedvű legényekről,
a kik jobban bántak vele, mint saját szerzetes társai. Ez érdekes
és őseink jellemzésére felette fontos részletet a IV.
Ekkehard által írt sz.-galleni krónika tartotta fenn, a
magyarokról élethű, őszinte és elfogulatlan képet nyújtván.
Németországon
a szász Henrik a werlaoni békében (925.), mely állítólag a
kezeibe került Zsolt vezér szabadon bocsátásának díja volt,
kilencz évi békét szerzett ugyan s ennek leteltével – miután
a béke alatt harczedzett, kitűnő sereget szervezett – a
magyarokat a Riade melletti csatában, 933 márczius 15-én
megverte; de ez a magyarok harczkedvét alig csillapította. A
Riade melletti csata nem is a magyarok veszteségei következtében
volt nevezetes, hanem mert első ízben történt, hogy a magyarok
egy nagyobb serege nyílt csatában megveretett. A csatának egész
Európában híre ment, valószínűleg akkor is akadtak már Dümlerek,
kik a saját 50. évi vereségük felől mélyen hallgattak, de a
magyarok legelső vereségét siettek egész Európában kikürtölni.
A magyar névtől való rettegés akkor kezdett szűnni.
Még
nagyobb hatása volt a Lech-mezei vereségnek, mely a magyar történelemben
fordulópontot képez. E vereség egy politikai és katonai hibával
kezdődik, melyet a magyarok 954-ben követtek el. Henrik bajor
herczeg által ugyanis Ottó király ellen szövetségül hivatván,
bár Bajoroszágba nagyobb sereggel bevonultak, Ottóval a harczot
nem vették fel, hanem a kaland és zsákmányolás vágyának
ellentállanai nem tudván, részekre szakadoztak s Burgundba,
Lotharingiába, Francziaországba és Belgiumba kalandoztak el. Íme,
látjuk az erős kéz hiányát, mely a nemzet erejét egy
magasabb czél elérésére többé együtt tartani nem tudja, másrész
pedig a viszonyok elfajulást, a midőn a zsákmányolás, a
nyereségvágy már a nemzet nagy érdekei fölé emelkedik. A
kalandozásokban zsákmányt ugyan nyertek bőven, de ez idő
alatt Ottó meghódította a magyarokkal szövetséges Bajoroszágot,
lecsendesítette az ellene fellázadt
többi népeket és egész Németorságot hatalma alá hajtotta.
Mi
sem természetesebb, mint hogy Ottó, mihelyt az ország belbékéjét
helyreállította, nem késett a magyarokkal leszámolni. E leszámolás
a 955-ik évi augusztus 10-én vívott augsburgi második, vagy
Lech-mezei csatában ment végbe.
E
sok tekintetben érdekes és meglehetősen ismeretes csata részleteit
ezúttal szintén nem követhetjük. Csak röviden említjük fel,
hogy a magyarok, Ottó támadását megelőzendő, Németországba
betörtek, de most sem maradtak együtt, hanem míg Botond vezér
a Majna és Rajna vidékén kalandozott, Ottó a Lehel és Bulcs
vezérek által vezetett sereget Augsburgtól délre, a Lech és
Wertach által képezett félszigeten, az úgynevezett Lechfelden
csatára kényszerítette. A magyarok a csata alatt – a Lechen
átúsztatva – a főtartalékot az ellenséges sereg hátába küldték.
E máskor oly sikeres rendszabály azonban ezúttal nem vált be.
Konrád frank herczeg e támadást elhárította, a fősereg pedig
a magyarok harczvonalát áttörvén, visszavonulásra kényszerítette
őket. A csatatéren szenvedett vereséget az üldözés tökéletessé
tette s a magyarok csak a sereg romjaival érkeztek vissza hazájukba.
Lehel és Bulcs fogságba esvén, felakasztattak; mit a visszatérő
Botond állítólag összes német foglyainak – a monda 20,000-ről
beszél – felkonczolásával boszult meg. A Lehel kürtjéről
és a gyászmagyarokról szóló mondát semmi történeti adat
nem támogatja.
A
Lech-mezei csata rendkívül fontosságú volt. A magyarok nem lépik
át többé sem Németország, sem Olaszország határait, mi úgy
Magyaroszág, mint egész Európa békés továbbfejlődését s
egyszersmind a német császári hatalom megszilárdulását vonta
maga után. El-el kalandoznak ugyan még néha Kelet felé, de 970
után e vidéknek is kezdenek békét hagyni. Ettől fogva, a mily
mértékben felhagynak a külföldi kalandozásokkal, oly mértékben
halad állandó megtelepedésük, a földmívelés stb. s fegyvert
ezentúl már csak akkor fognak, ha a haza védelme kívánja. A
nyugati népekkel való békés és barátságos érintkezés aztán
csakhamar utat nyit hazánkba a kereszténységnek és a nyugati
czivilizációnak.
Ha
Árpádnak a külföldi hadjáratok elrendelésekor szándéka
csakugyan az volt, hogy a magyar névnek és fegyvereknek félelmes
hírnevet szerezzen és ez által a nyugoti népeket az alig
megtelepedett magyar nemzettől és újonnan szerzett hazájától
távol tartsa – ez valóban tökéletesen sikerült. Mert a
magyar név a Nyugaton majd félszázadon át csakugyan a félelem
és rettegés tárgya lőn. A hír, mely különben is mindig nagyít,
vérvivő, szilaj, kegyetlen szörnyetegeknek festé őket, a kik
kitépik a leölt ellenség szívét s azon gőzölögve megeszik,
mert különben is nyers hússal élnek. Fejök idomtalan hústömeg,
melyből apró, gyilkos szemek villannak első stb. Írták pedig
ezeket ugyanazok a német szerzetesek, a kik a magyarok közeledtének
már hírére is elfutván és elrejtőzvén, magyart soha nem láttak.
Az egyházakban Istenhez nyilvános könyörgéseket intéztek:
„Ments meg Uram minket a magyarok nyilaitól”. A számos vereségért
való gyűlölet arányosan növekedett a félelemmel. Ámde míg
a félelem, mely a magyar haza határaitól távol tartotta őket,
a Riade melletti és a Lech-mezei csaták után eltűnt, a gyűlölet
íme még most, ezer év után is csonkítatlanul uralkodik lelkük
felett. Pedig hogy őseink korántsem voltak oly rettenetesek,
mint a német egykorú és utánuk következő írók képzelték
és hirdették, mutatja a sz-galleni krónika; talán az egyetlen,
mely a magyarok jelelmének igazságot szolgáltat. A népvándoláskori
germán törzsek vadsága és kegyetlensége a magyarokét messze
felülmúlta; ámde a germánok a rómaiakat s szövetségeseiket
ütötték, tehát hősök és vitézek voltak; a magyarok
ellenben a germánokat verték, tehát vad, kegyetlen barbárok
valának. Oly árulást, milyet a bajorok 904-ben a magyarok ellen
elkövettek, a magyarokról semmiféle évkönyv föl nem jegyeztt,
valamint a werlaoni béke szigorú megtartása is mutatja, hogy szószegők
soha nem voltak. Bármint volt is különben a dolog, kétségtelen,
hogy a külföldi hadjáratok czéljukat elérték s Árpád alatt
s utána még néhány évig, nem is lehet azokat másnak
tekintetni, mint a hogy elneveztük: nemzet- és honbiztosító
hadjáratok.
Árpád
halála után a szilárd kapocs, mely a törzsfőket összetartotta
s az ennek alapján fennállott szigorú fegyelem meglazult; a
nemzeti, a közérdek fölé a magánérdek kezd emelkedni, a
nemzetbiztosító hadjáratokból lassankint zsákmányoló és
rablókalandozások fejlődnek ki, melyek a kezdetben kitűzött
nemes közczélt már alig, vagy éppen nem szolgálják. A hadjáratok
hova-tovább nem a fejedelem vagy a tanács, szóval a „köz”
által elhatározott nemzeti vállaltok, hanem csupán egyes törzsfők
vagy más vállalkozó vezérek magánvállalatai, melyeknek egyedüli
czélja: a zsákmány.
A
Lech-mezei vereség azonban kijózanítólag hatott úgy az egész
nemzetre, mint az egyesekre. Nemsokára visszatér Árpád
szelleme; Géza fejedelem és Szt István király, e két jeles Árpád-ivadék
szervezik a hont, beillesztik a magyar nemzetet az európai
keresztény nemzetek sorába s ez által biztosítják elfoglalt
helyét és fennmaradását. Mert a kereszténység és műveltség
ösvényeire lépett nemzetet az európai keresztény népek szívesen
fogadták társukul, István király mindinkább kifejleszti az
ország védő rendszerét s megéri még, hogy a nemzet II. Konrád
német császár hódító kísérletét diadalmasan veri vissza
(1030) s bebizonyítja, hogy az ország területi épségét képes
megoltalmazni. Mert akkor már gyökeret vert a magyarok szívében
az a nagy és magasztos érzelem, mely a haza minden fiának
legnagyobb ékessége, legnagyobb büszkesége volt és lesz is
mindenkor: a hazaszeretet.
Rónai
Horváth Jenő
E
fejezet összeállításánál a honfoglalás kútfőin (Leo
sapiens: Taktika, Konstantinos porphirogennetos: De amdinistrando
imperio, Ibn Rosteh és Gardezi: gr. Kuun Gézánál, Kézai:
Gesta hungarorum, Anonymus Belaeregis notarius: Gesta hungarorum,
Frank évkönyvek, Liutprand, Aventinus stb.) kívül még
Salamon, Szabó, Pauler, Marczali stb. munkái vétettek
figyelembe.
(forrás:
Magyar Fórum)
|