2007.07.13. 

Kereszttűzben

Balázs Péter színművész, rendező, a szolnoki Szigligeti Színház kinevezett direktora 1943. március 5-én született Budapesten. 1965-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Karrierje a veszprémi Petőfi Színházban kezdődött, majd a fővárosi Vígszínházban folytatódott (1970–1995). 2007. júniusáig szabadúszó. Főleg komikus szerepeiről ismert, több filmben is játszott, és népszerű szinkronhang. Díjai: Jászai Mari-díj (1982), MSZOSZ-díj (1993), Pro comedia-díj (1994). Színházi rendezései: Egy bolond százat csinál (Budapesti Operettszínház), Delila (Óbudai Társaskör), Hegedűs a háztetőn (Vörösmarty Színház), A nagymama (Vörösmarty Színház), Nincsen hónap Rejtő nélkül (Spinoza Ház), Oké, Néró (Aquincumi Múzeum), A régi nyár (Miskolci Nemzeti Színház). Színházban szerepelt – többek közt – a Két úr szolgája, a Kell egy színház, Össztánc, a Padlás, A pénzes zsák, a Zsákbamacska, a Mária főhadnagy, a Kész komédia, a Játszd újra, Sam!, a Funny Girl és az Ezt is túléltük! darabokban. Filmjei – a teljesség igénye nélkül - : Hotel Szekszárdi (színész, rendező, író), Hippolyt, Francia négyes, Aranyoskáim, Szemben a Lánchíd oroszlánja, Mese az ágrólszakadt igricről, A szeleburdi család, Hosszú utazás, Napos oldal, A korona aranyból van, Optimista tragédia, Állítsátok meg Arturo Uit!, Ficzek úr, Apa csak egy van, Gazdag szegények, Riadó a Pitypang Szállóban.

Hét pályázó közül Balázs Péter színész, rendezőt választotta meg a fenntartó önkormányzat a szolnoki Szigligeti Színház igazgatójának, vezetői megbízása öt évre szól - jelentette be a Tisza-parti város közgyűlésének június 12-ei zárt ülésen hozott döntését Szalay Ferenc polgármester. Június 12-én a Pécsi Országos Színházi Találkozó (POSZT) résztvevői nyílt levélben tiltakoztak a szolnoki Szigligeti Színház új igazgatójának megválasztása ellen, mert úgy vélik: minden szakmai szempontot mellőző döntés született. Mint Jordán Tamás, a POSZT ügyvezető igazgatója, a Nemzeti Színház igazgatója, a levél egyik aláírója az MTI-nek fogalmazott, példa nélküli, ami Szolnokon történt: „Megalázó helyzetbe hozták a szakmát azzal, hogy ezt a pályázatosdit eljátszották velünk, ugyanis egyáltalán nem vették figyelembe a szakmai kuratórium döntését, ami egyhangúan Anger Zsolt pályázatát tartotta a legjobbnak”.

 -Édesanyja balerina volt, apja pedig a debreceni színházban játszott. El lehet mondani, hogy predesztinálva volt a színpadra?

 -Igen, művészcsalád gyermeke vagyok. Névnapomra édesanyám, aki július 1-jén töltötte be 83. életévét, megajándékozott egy olyan kiadvánnyal, ami a II. világháború előtti filmekkel, filmszínészekkel foglalkozik. Azért vette meg nekem ezt a lexikonszerű művet, mert édesapám, Balázs János is felelhető benne. Apám nagyon sok filmben játszott, főleg epizódszerepeket, de volt olyan alkotás, melynek főszereplője volt. Sajnos ezeknek a filmeknek a fele elveszett, vagy 1945 után „jóvátétel” gyanánt vitték el tőlünk. Édesapám Rózsahegyi Kálmán színiiskoláját végezte el, majd Debrecenbe került a Horváth Árpád által vezetett teátrumba. Onnan a fővárosi Pódium Kabaréba, majd a Vígszínházba vitte az útja. Édesanyám, Mednyánszky Henriette, balerina volt. Az ő húga, a Budapesti Operettszínház színésznője: Mednyánszky Ági. Anyai nagyapám, Henrik, royalista katonatiszt volt, aki bár bárói családból származott, mégsem használta előnevét. Károly király híve volt, s mikor Horthy kormányzó lett, akkor a tiszti gárda több királypárti tagjával együtt pro forma összetörte kardját, s nyugállományba vonult. Nem akart az új hatalomnak szolgálni. Később civilként a Kelet-Indiai Társaságban dolgozott. Négy gyermeke született, s köztük édesanyám a legidősebb. Édesanyám később az Operaház balerinája lett, s Ági is ott tanult. Az operaházi balerinaság alkati okok miatt véget ért. Mikor édesanyám 17 éves volt, húgával együtt megalakította a Syster’s Madies-t. Ez egy kétszemélyes „táncegyüttes” volt. Produkciójukkal bejárták egész Európát. Még a Covent Gardenben is felléptek a királyi család több tagja előtt. Sőt a londoni televízióban is látni lehetett őket. 1939-ben, a háború kitörésekor hazajöttek. Magyarországon felléptek a Kamara Varietében és a Moulin Rouge-ban. Akkoriban mindkettő rangos helynek számított. Édesanyám és apám a Kamara Varietében ismerkedtek meg egymással 1939-ben és rá két évre össze is házasodtak. Születésem után anyám búcsút intett a színpadnak, majd a háború után balett-oktató lett, s azóta is tanít. Édesapám 1950-ben a Rádió színésztársulatához került. 1956-ban megválasztották a forradalmi bizottság elnökének, de kora miatt nem fogadta el a felkérését. A megtorlás időszakában az egész „rebellis” színtársulatot az utcára tették. Apám végül is visszament a Rádióhoz, ahol rendező volt egészen 1983-ban bekövetkezett haláláig. Közben jómagam – minden otthoni tiltás ellenére - színész lettem.

 -Féltették a pálya buktatóitól?

 -Minden bizonnyal. Kezdetben építészmérnöknek készültem, s elég jó is rajzkészséggel rendelkeztem. Gondolom ezt nagyapám nagybátyjától, báró Mednyánszky László festőművésztől örökölhettem.

 -Főként karakterisztikusan megformált vígjátéki, bohózati figurák alapján lett széles körben ismert. Már gyermekkorában megmutatkozott a humor iránti fogékonysága?

 -Mindig a társaság központjában szerettem lenni. Miért? Mert azt akartam, hogy körülöttem jó hangulatban érezzék magukat az emberek. Már fiatal koromban azt mondták rólam, hogy jó humorom van. Ennek a humornak a jelzője akkor főleg a szarkasztikusság volt. Kissé abszurd módon közelítettem a világhoz. Gimnazista koromban nagyon érdeklődő természetem volt. Szinte minden érdekelt. Verseket írtam, zongoráztam, gitároztam.

 -Olvastam, hogy választania kellett a gitár és a színészet között.

 -Ez már a főiskolán történt. A Színművészetin akkor a tananyag részeként helyzetgyakorlatokat kellett előadni. Én pedig a helyzetgyakorlatnak megfelelően néha felvettem a gitárt és énekeltem is. A tanárom azt mondta: döntse el, hogy gitáros akarok lenni, vagy színész. Az utóbbit választottam. Néha kedvtelésből előveszem ezt a hangszert.

 - Soha nem kísérte gitáron énekszámait?

-Egy alkalommal – művésztársaim legnagyobb megrökönyödésére - a Ringasd el magad c. szám éneklése közben felvettem a gitárt, és szólózni kezdtem rajta. Nincs kizárva, hogy a jövőben újra előveszem a gitáromat és magamat kísérve eléneklek egy szép nápolyi dalt. Fiatalon még –Elvis Presley és Bill Haley bűvöletében élve - Rock 'n' Roll-t énekeltem.

-A főiskola után Veszprém, s 1970-től a Vígszínház következett. 1995-ben gondolt egyet, s otthagyta a körúti színházat. Miért?

-A felmondás oka: elég volt! Szerettem volna mással is foglalkozni, pl. rendezéssel. Viszont nem akarták, hogy a Vígszínházban darabokat rendezzek. A rendező –sajnos sokszor ma is – nem művésztársa a színésznek, hanem felettese. A pártállami időben egy rendező szinte élet-halál ura volt. „Megbízhatatlan” embereket –pl. Latinovitsot - nem is engedtek rendezni.

-Miért akart minden áron rendező lenni?

-Olyan darabokat szerettem volna bemutatni, amelyek akkor nem voltak divatosak. Többen „lenézik” ezeket a műveket. Nem a saját gondolataimat szeretném rávetíteni az előadásra, hanem a korszerű és nagyszerű írói gondolatokat próbálom tolmácsolni a közönség felé. Beszélgetésünk után 1 órával kezdődik el Molnár Ferenc: Delila c. darabjának a premierje. Ennek a műnek azért van olyan nagy sikere, mert jó szerepek vannak benne, s gondolatot ébreszt. Az előadásban azt akarom megmutatni, amit Molnár, ez a zseniális író írt. A magyar színházi irodalom nagyjainak műveit nem szabad eltemetni, hiszen –főleg - a 20. század elején működő írók olyan szerepeket és gondolatokat adtak a színészeknek, melyek egyedülállóak. Nem akarom őket Shakespeare-val összehasonlítani. A színházi irodalomnak Angliában, Spanyolországban, Itáliában nagyobb múltja van, mint nálunk. Ennek történelmi okai vannak. Viszont a kiegyezéstől kezdve kiváló hazai darabok születtek.

-Tehát vannak olyan rendezők, akik egy adott darabot azért választanak ki, hogy azon keresztül üzenjenek a mának?

-Ez az általános tendencia. Ami nem is lenne baj, ha nem csak ilyen előadások léteznének. Ha van egy olyan történelmi szituáció, hogy valaki a hatalmát mások eltiprásával szerzi meg, akkor be lehet mutatni pl. a III. Richárdot. S lehet ezáltal üzenni a nézőknek. A darabokat „megerőszakolni” viszont nem szabad. A színház egyfajta társasjáték. Nem hülye a néző: akkor is érti az adott művet, ha nem mai ruhában adják elő. A közönség intelligens, felfogja a mondanivalót, ha jól játsszák az adott művet a színészek. Ha pedig a rendező valami egyénit akar üzenni a nézőknek, akkor írasson egy darabot. Bár ez a darab nem biztos, hogy korszerű, vagy modern lesz. Szerintem a modern nem más, mint jó. Modern: Mozart, Beethoven, Leonardo da Vinci. Modern mű: a Szent Péter bazilika kupolája, a Dávid szobor, a Pieta. Sőt az Újszövetség is. Miért? Mert egy nagyszerűséget, egy grandiózus dolgot kínálnak. Modern az a színdarab, amit megért a közönség. Modern Moliere, Shakespeare. Attól, hogy kitalálunk egy formát, nem biztos, hogy modern is lesz.

-A szolnoki polgármester felkérésére indult el a színigazgatói pályázaton. Szalay úrral beszélgettek előtte arról, hogy önnek milyen elképzelései vannak egy vidéki színház vezetését illetően?

 -Nem, mert a polgármester úr nagyon jól ismerte munkásságomat. S tetszettek neki azok a darabok, melyeket én állítottam színre. Soha nem harcoltam azért, hogy igazgató legyek, de volt egy vágyam: egy olyan színház vezetése, melyről azt gondolom, hogy tetszik a közönségnek. Ez egy népszínház lenne, azon az alapon, hogy a sokadalomnak tetszik. Hangsúlyozom: nem kabarészínházról van szó, hanem egy komplex színházi élményt adó teátrumról, ahol a tragédiától a zenés vígjátékig mindent játszanak. Egy olyan társulatot kell kialakítani ehhez, melynek tagjai minden műfajban tudnak játszani, mert jó színészek.

 -Egy vidéki színház lehet egyáltalán avantgárd, vagy másképpen szólva útkereső? Olyan teátrum, melyben „lila ködös” darabokat adnak elő?

 -Szerintem nem jó, ha ilyen. Ráadásul a Szigligeti Színház nem csak a város, hanem az egész megye színháza, mert 30-40 km-es körzetből is bejárnak az emberek egy-egy produkció kedvéért. Egy „egyszínházas” városban a közönség ízlése miatt eklektikus műsortervet illik készíteni. A város vezetésének pedig az az elvárása, hogy Szolnokon egy magas színvonalon szórakoztató színház működjön. Ez találkozott ez én színházi elképzeléseimmel.

 -A POSZT részvevői nyílt levélben tiltakoztak az igazgatóválasztás eljárása ellen. A köztévé egyik műsorában Jordán Tamás még be is kiabálta: „nem ellened, hanem az eljárás ellen szólunk”. Ezt úgy harangozta be a sajtó, hogy háborog a szakma…

 -Arról van szó, hogy a szakmai kuratóriumban sokan egy olyan színháztípust preferálnak, melyet én nem szeretek. Ők az alternatív színház iránt vonzódnak. Egyébként nem is szavazott mindenki ellenem. A szolnoki Szigligeti Színház igazgatói állására kiírt pályázatra hét pályamű érkezett a teátrumot fenntartó városi önkormányzat polgármesteri hivatalához. Ebből kettő – Anger Zsolté és az enyém - került a kulturális bizottság elé. Ez a grémium már több szempontot is figyelembe vett az elbíráláskor. Pl. azt, hogy az én pályázatom munkahelyteremtésről is szólt. Végül a közgyűlés az én pályázatomat fogadta el. Nem kísérleti színházat szeretnék, hanem közönségszínházat. Egy példa: ha orvos lennék, akkor gyógyítani szeretnék, nem pedig egy nyúllal kísérletezni.

 -Sokaknak nyílván az is bajuk lehet önnel, hogy látványosan jelen van az egyik politikai párt rendezvényein…

 -Bízom benne, hogy nem erről van szó. Milyen demokráciában élünk akkor, ha valaki nem mondhatja ki nyíltan a véleményét bizonyos dolgokról? Mindenki tudja rólam, hogy nem vagyok egy szocialista embertípus. Ezt nem is titkolom. Miért lenne baj, hogy konzervatív vagyok? Csak alternatívnak és avantgárdnak szabad lenni? Nyitott ember vagyok, megnézek mindent. Tudomásul veszem, hogy vannak olyanok, akik másképp gondolkodnak, mint én. Viszont fogadjanak el! Ezt kérem. Miért kéne azt csinálnom, amit mások tartanak jónak? Csinálják ők! Ez a pluralizmus, ezért harcoltunk annak idején. S most pont a hajdani élharcosok akarják ezt meggátolni?

 -Volt olyan művész, aki eltávozott az ön elképzelése miatt?

 -Voltak olyanok is. Szolnokon eddig mindenki megbízásos szerződéssel volt a színház tagja. Néhánynak az előző igazgató nem újította meg a szerződését. Mi mindenkinek megújítjuk, kivéve azoknak, akik már elmentek, máshova szerződtek.

 -Hogyan lehetséges, hogy elődje a maga nevében szerződtetett?

 -Úgy, hogy nem kérdezett meg. Ez nem szabályellenes, hanem etikátlan.

 -Kiket szeretne Szolnokra csábítani?

 -Tudnék neveket mondani, de akkor nagyon sok művészt kéne megneveznem. Azokat pedig, akik nem azt a színházat szeretik, mint én, s tiltakozásuk jeléül aláírták a nyílt levelet, - néhány névtől eltekintve - alig ismerem. Ez is mutatja, hogy felhígult a szakma. Vendégként meg szeretném hívni Bánsági Ildikót, ifj. Jászai Lászlót, Hajdú Steve-t, Benkóczy Zoltánt és Oszvald Marikát. Bodrogi Gyula és Málnay Levente pedig rendezni fog.

 -A neveket hallva látszik: nem politikai jobb és baloldalban gondolkodik…

 -Egyáltalán nem. Nincs olyan, hogy jobboldali színház.

 -Nem tart attól, hogy ezután a színház egy adott produkcióját nem fogják lehívni a POSZT-ra és a szakmai lapok elhallgatják az előadásokat?

 -Remélem egyszer rájönnek: a szakmaiság nem azt jelenti, hogy mindenkinek azt kell csinálni, amit néhány szakmai lap ír, s jónak lát. Ne teoretikát gyártsanak, hanem a színházi előadásokról írjanak ihletett, avatott kritikákat.

 

Medveczky Attila