2007.07.20.
Mi lesz veled Rádiózenekar?
A
Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát - amely külföldön és
egyes lemezein a Budapest Symphony Orchestra nevet használja -
1943-ban Dohnányi Ernő kezdeményezésére alapította az intézmény.
Az együttes fennállása alatt számtalan bel- és külföldi
hangversennyel, valamint a szimfonikus és oratorikus repertoár
teljes vertikumának rádiófelvételeivel, LP-k és CD-k rögzítésével
vívta ki jelenlegi rangját a világ nagyzenekarainak élmezőnyében.
A világ vezető kritikusai egybehangzóan méltatják kiegyenlített
hangzását, töretlen ívű művészi fejlődését és azt a mecénási
tevékenységet, amelyet a kortárszene - különösen 20. századi
magyar alkotások - népszerűsítésével és rögzítésével végez.
Állandó, nagysikerű szereplője a hazai hangversenyéletnek, de
nagyra becsült vendége a világ jelentős hangversenytermeinek
is. Hazánk zenei nagyköveteként 4 kontinens 45 országában öregbítette
a magyar zenekultúra jó hírnevét. A zenekar a rádió nyilvánossága
mellett rendszeresen szerepelt magyar és külföldi TV-adásokban
mind hangversenyező, mind ismeretterjesztő minőségében;
valamint nemzetközi zenei versenyek döntőin és gálakoncertjein
(Szigeti József Hegedűverseny, Liszt-Bartók Zongoraverseny,
Magyar Televízió Karmesterverseny). Felvételeit és koncertközvetítéseit
a világ minden jelentős rádióállomása sugározza. Vezető
karmesterei: Rajter Lajos, Dohnányi Ernő (1943), Ferencsik János,
Polgár Tibor (1945), Somogyi László (1951), Lehel György
(1956), Ligeti András (1989). 1993 és 2004 között főzeneigazgatója
a világhírű karmester és zongoraművész, Vásáry Tamás.
Majd a vendégkarmesterként működő Fischer Ádám – az
operaház jelenlegi igazgatója – lett a „zenekar arca”. Több
mint félévszázados fennállása alatt kiváló karmesterek és
szólisták százai működtek közre a Magyar Rádió Szimfonikus
Zenekarának koncertjein, turnéin és felvételein. Olyan világhíres
vendégkarmesterek dolgoztak a zenekarral, mint Claudio Abbado,
John Barbirolli, Mario di Bonaventura, Paul Capolongo, Aldo
Ceccato, ifj. Cziffra György, Dean Dixon, Doráti Antal, Eötvös
Péter, Heinz Fricke, Lamberto Gardelli, Wolfgang Gönnenwein,
Aram Hacsaturjan, Günther Herbig, Hirojuki Ivaki, Kertész István,
Otto Klemperer, Kobajasi Ken-Icsiro, Peter Maag, Igor Markevitch,
Lovro von Mataeia, Neville Marriner, Charles Münch, Karl Österreicher,
Giuseppe Patané, Karl Richter, Mario Rossi, Gennagyij
Rozsgyesztvenszkij, Paul Sacher, Hans Schmidt-Isserstedt, Peter
Schreier, Solti György, Leopold Stokowski, Walter Süsskind, Günter
Theuring és Carlo Zecchi.
Mindezek
ellenére a nagy múltú zenekar + énekkar jövője veszélybe
került. Erről nem máshonnan, mint az ÉS-ből értesülhetünk.
Maga Victor Máté, a zenészszakmát összefogó Magyar Zenei Tanács
elnöke - többek közt ezt- írta a hetilap 2007. június 22-ei
számának 14.oldalán : „Alaptételem, hogy a Magyar Rádió
legalább annyira kulturális-művészeti intézmény, mint
amennyire politikai hírközlő és tájékoztató szerv. Legalábbis
az volt nyolcvan esztendőn keresztül. «A Magyar Rádiónak
(...) ismét az ország egyik legnagyobb hatású és tekintélyű
kultúra-előállító és -közvetítő intézményévé kell válnia!»
Ezt nem én állítom, hanem Such György 111 pontban
megfogalmazott elnöki pályázatának, rádiós programjának első
(!) pontjában olvasom. Tehát nem vagyok egyedül. Épp a megvalósulásért
felelős személlyel értek egyet. Ezért is vagyok zavarban,
mikor azt látom, hogy a Rádió kultúra-előállító zenei műhelyeit
ugyanezen személy visszafejleszti, elsorvasztja, megszünteti.”
Jelenleg az ország egyik legjobb zenekarának jelenleg nincs
kinevezett művészeti vezetője, nincs vezető karmestere, nincs
jóváhagyott évadterve. Közben más együttesek már nyomtatott
füzetekben publikálták a 2007/2008-as részletes menetrendjüket,
árulják bérleteiket és a 2009-es, 2010-es koncertek szerződéseiről
tárgyalnak. Az pedig egyértelmű, hogy egy művészeti együttes
állapotára nincs valami fene vagy felemelő hatással a
bizonytalanság, a fölöslegesség és kiszolgáltatottság érzete.
Az énekkar és a gyermekkar helyzete csak annyiban tér el a
zenekarétól, hogy művészeti vezetőik személye ismert. De
programtervük nekik sincs. A tanács május közepén levelet írt
Gellért Kis Gábornak, a Magyar Rádió Zrt. Közalapítvány
kuratóriuma elnökének, melyben leírják, hogy méltatlan
helyzetben vergődnek a Magyar Rádió zenei együttesei. Gellért
Kis Gábor válaszában kifejtette: nemcsak a zenei együttesek
vergődnek méltatlan helyzetben, hanem a Magyar Rádió egésze
és a „status quo fenntartása csak és kizárólag a zenei együttesek
esetében lehetetlenség”. Állítólag az új gazdasági
menedzsment annyira dilettáns zenei dolgokban, hogy azon problémázik:
miért dolgozik keveset egy hárfás. Miért nem annyit, mint egy
fúvós… A legnagyobb nézetkülönbség a művészek és az új
menedzsment között a finanszírozás kérdésében van. A Magyar
Rádió zenei együtteseit az Országgyűlés a költségvetésből
évi hétszázmillió forinttal támogatja. A művészek hangsúlyozzák,
hogy itt támogatásról van szó, nem fenntartásról. A zrt. vezérkara
azonban mintha kegyet gyakorolna azzal, hogy a hétszázmillió
forint feletti összeget, ami a működéshez szükséges, kipótolja.
Úgy viselkedik, mintha nem lenne alapfeladata a zenekar és az énekkarok
működésének biztosítása. Pedig a zenei együttesek a Magyar
Rádiónak elvileg ugyanolyan szervezeti egységei, mint a Kossuth
vagy a Bartók adó.
Érdekes,
hogyha májusban rátévedtünk a Magyar Rádió internetes
honlapjára, a következőt tapasztaltuk: egy hír olvasása előtt
feljött egy számítógépes reklámanimáció, hogy magához
vonja a netezők figyelmét. Teli hangversenyterem látható, majd
némi fiktív kameramozgással megjelenik a kitárt karokkal vezénylő
Fischer Iván, s a felirat: „Világhírű zenekarunk a Budapesti
Fesztiválzenekar. Együtt zenélünk. A 2007/2008-as évad bérletei
április 30-ától kaphatóak.” Mekkora abszurditás. Hiszen a közrádiónak
– még- van szimfonikus zenekara. Annak pedig nem Iván, hanem
Ádám az „arca”. Nem hiszem, hogy összekeverték volna a művésztesókat.
(S természetesen nem Ádámért kell aggódni, mert ő – főleg
sajtója miatt - mindig kelendő. Most Hillerék szerint az Operaháznak
van rá szüksége, így lett ő a főzeneigazgató. Viszont egy
„egyszerű” zenekari tagnak jelenleg sokkal nehezebb
elhelyezkedni, mint egy jó „nemzetközi” összekötetésekkel
rendelkező karmesternek. ) Míg a Demszkyék által felpumpált
Fesztiválzenekarnak van elegendő pénze ahhoz, hogy műsorok
megnevezése nélkül saját magát reklámozza, addig a Magyar Rádió
arra sem képes, hogy zenekarának hangversenyeit legalább
honlapján feltüntesse.
Medveczky Attila
|