2007.07.20.
Az egyházfinanszírozás újra időszerű
kérdéseiről
A
jelenleg kormányzó MSZP és SZDSZ vezetői július elsején aláírták
a koalíciós megállapodást kiegészítő dokumentumot. A két párt
egyebek mellett egyetértett abban, hogy az egyházak közfeladatok
ellátását célzó tevékenységét továbbra is állami eszközökből
kell finanszírozni. Megállapodtak, hogy az oktatási, kulturális
és szociális területhez hasonlóan a többi érintett tárca is
vizsgálja meg az egyházak közfeladat-ellátásának jelenlegi
finanszírozási képletét, és ezek után kerüljön sor az egyházakkal
való megállapodásra. Emellett az is a szerződés része, hogy
a felek áttekintik az szja egy százalékára vonatkozó felajánlásokat
és a kiegészítő kedvezményeket, azzal a céllal, hogy kiváltsák
a kiegészítő támogatást.
"Üzenetváltás"
Néhány nappal később egy újságcikkben Gyurcsány
Ferenc miniszterelnök, az MSZP elnöke úgy nyilatkozott: "A
vatikáni szerződést nem felülvizsgálni, hanem betartani
kell." Kóka János gazdasági miniszter, az SZDSZ elnöke
pedig azt mondta: "A szerződés megkötése óta történt
egy s más. Megerősödtek a civil szervezetek, megváltoztak a közszolgáltatások
is. Ez egy új helyzet, melyben - s ezt mi is elismerjük - vannak
olyan közfeladatok, melyeket az egyházak képesek a legjobban
ellátni. Minderről az egyházakkal fogunk tárgyalni, s csak utána
lépni."
A jelenlegi kormány nyilatkozatai és az utánuk következő
cselekedetek finoman szólva nincsenek mindig összhangban.
Lehetne mondani, miért figyelünk újságcikkekre, miért reagálnak
az egyházak vezetői a médiumok által felröppentett, akár hírlapi
kacsának is tekinthető információkra? Már sokszor
bebizonyosodott, hogy a jelenlegi vezetés a pártállami időket
idéző módon sokszor ilyen úton üzen az ország lakosságának,
mintegy tesztelve a várható reakciókat. Egy biztos: a Horn-kormány
és a Szentszék által megkötött szerződés szálka a kisebbik
kormánypárt szemében, minden igyekezetével próbálja az abban
foglaltakat figyelmen kívül hagyni, illetve megváltoztatni.
Erre reagált Semjén Zsolt, a KDNP elnöke és Balog Zoltán
(Fidesz) abban a levélben, melyet az új koalíciós megállapodás
aláírása után fogalmaztak meg és hoztak nyilvánosságra.
"Az MSZP-SZDSZ-koalíció úgy akar elvonni több milliárd
forintot a közfeladatot átvállaló, egyházi fenntartású óvodáktól,
iskoláktól, szociális otthonoktól, hogy közben megfeledkezik
arról: a rendszer alapjait nemzetközi szerződés tartalmazza.
Tisztában vannak-e azzal, hogy megállapodásukkal egy hatályos
nemzetközi szerződést akarnak felrúgni? Miért nem a nemzetközi
szakértőkből álló vatikáni vegyes bizottságban kívánták
napirendre venni az egyházfinanszírozás megváltoztatásának kérdését?"
- írják a dokumentumban.
A felröppent hírekkel kapcsolatban a Magyar Katolikus Püspöki
Konferencia titkársága is nyilatkozott. Német László, a
konferencia titkára figyelmeztet, hogy a személyi jövedelemadó
egyszázalékos adóátirányítási rendszerét a Magyar Köztársaság
és az Apostoli Szentszék között 1997-ben kötött nemzetközi
szerződés rögzíti, ezért a másik fél beleegyezése nélküli
teljes változtatás a szerződés megszegését jelentené.
A fentiek után érdemes néhány sorban áttekinteni a
Horn-kabinet és az Orbán-kormány egyházpolitikáját.
A Horn-kormány álláspontja
Horn Gyula egyházakkal foglalkozó szakemberei a többi közt
így írtak erről: A Magyar Köztársaság kormányának felfogása
szerint a hit megvallása és személyes gyakorlása az emberek
legbelső magánügye, az egyházak társadalmi szerepvállalása
viszont közügy. Ennek szellemében a kormánynak garantálnia
kell a lelkiismereti és vallásszabadságot, az állam és az
egyház teljes egyenjogúságon alapuló szétválasztását az
alkotmánynak és az érvényes törvényeknek megfelelően. [...]
A kormány fontosnak tartja az egyházi tevékenység anyagi hátterének
kiépülését. Ezt úgy kívánja előmozdítani, hogy az
elvezessen az egyházak anyagi függetlenségéhez, másfelől ne
sértse mások lelkiismereti szabadságát. Távlatilag azt tartja
helyesnek, ha a hívek, személyi jövedelemadójuk meghatározott
részének terhére, maguk gondoskodnak egyházuk fenntartásáról.
Az Orbán-kabinet egyházpolitikája
Az Orbán-kormány idejében a szakemberek ekképp vélekedtek
ez egyházakról, azok finanszírozási kérdéseiről: A kormány
felfogásának alapja, hogy az egyházak és az állam szétválasztása
nem jelentheti az egyházak és a társadalom elválasztását. Az
állam semlegessége a vallásszabadsággal kapcsolatban nem
jelenthet tétlenséget. A jelen nagy feladata már nem a kettéválasztás,
hanem az, hogy miként biztosítható az állam és az egyházak
valódi együttműködése és egymást segítése. Az európai, s
így a magyar kultúra is elszakíthatatlanul a keresztény
civilizációra épül. A kormány tisztelettel ismeri el a történelmi
egyházak munkáját a nemzet életében, és számít azok szolgálatára
lelki, szellemi, erkölcsi, kulturális, oktatási-nevelési,
szociális téren. Ezért feladatának tartja az egyházak szabadságának
biztosítását mind törvényi, mind anyagi tekintetben. Az egyházak
tényleges szabadságához elengedhetetlen anyagi függetlenségük,
működőképességük biztosítása.
Fontos, hogy amennyiben az egyházak lakossági igény alapján
közfeladatot vállalnak át, akkor ténylegesen kapják meg
ugyanazt a támogatást, mint a hasonló állami vagy önkormányzati
intézmények. Ennek elmaradása esetén nemcsak az állami, önkormányzati,
illetve egyházi intézmény között tesznek különbséget,
hanem vallási alapon gyerek és gyerek, beteg és beteg, állampolgár
és állampolgár között, ami a hátrányos megkülönböztetés
alkotmányos tilalmába ütközik.
A vallásos emberek adófizető polgárok, adóforintjaik
segítik fenntartani az állami és önkormányzati intézményeket.
Ha a közfeladatokat átvállaló egyházi intézmények a vallásos
embereket külön terhelik, akkor valójában kettős adófizetésre
vannak kényszerítve. A kormány ugyanolyan támogatásban fogja
részesíteni az egyházak közfeladatokat átvállaló oktatási,
kulturális, egészségügyi, szociális, karitatív intézményeit,
mint a hasonló tevékenységet végző állami és önkormányzati
intézményeket.
A kormányt alkotó politikai pártok üdvözölték az
Apostoli Szentszékkel kötött megállapodást, és tudomásul
vették az abban foglalt, a személyi jövedelemadó egy százalékának
átutalására vonatkozó konstrukciót. Az így befolyó összegek
azonban nem mutatják egy adott egyház, vallási közösség tényleges
társadalmi támogatottságát, pusztán a magasabb jövedelemmel
rendelkező rétegek általi kedveltséget. Az "egyszázalékos
modellből" - a nyugat-európai gyakorlattal ellentétben - a
nyugdíjasok, a fiatal értelmiségiek, tehát a történelmi egyházak
híveinek jelentős részét adó társadalmi csoportok valójában
ki vannak zárva, hiszen ők életállapotukból következően nem
vagy alig fizetnek személyi jövedelemadót. Ezért a kiegészítő
támogatásoknál nem az adott egyház, vallási közösség részére
juttatott összeg nagyságát, hanem a rendelkezők számát kell
alapul venni. A kormány keresi a megoldást a konstrukció kiszélesítésére
a létszámarányos elosztás irányában, hogy az szja-t nem
fizető állampolgárok is részt vegyenek az adóbevételből származó
közpénzek elosztásában.
* * *
A híresztelések és ellentmondásos nyilatkozatok közepette
az még mindig nem világos, hogy a Gyurcsány-kormány valójában
mit is tervez a jelentős közszolgálati tevékenységet is ellátó
egyház(ak) anyagi támogatásával kapcsolatosan.
Összeállította
Bókay László
(forrás:
Új Ember)
|