2007.07.27.
„Nemzetünk
történelme egyre jobban érdekel”
Fiatal
kora ellenére már több mint fél évtizede foglalkozik ólom-
és tiffany-üvegek készítésével. A kicsinyke ékszertartó
dobozkától a hatalmas üveg-teraszajtóig terjedő alkotásai
egyre keresettebbek. Ettől függetlenül arra a legbüszkébb,
hogy egy Tolna megyei kis falu, Nagyszékely református templomának
valamennyi ablaka az ő keze munkája révén újult meg. Ő Dorozsmai
Mariann, Pestszentlőrincen élő és alkotó díszüveg-készítő
művész.
-
Mit kell tudni az ólomüveg-készítésről?
-
Bevezetésként szerintem nagyon lényeges, hogy tisztázzuk az ólomüveg
fogalmát, illetve azt, hogy mi a különbség az ólomüveg és
az úgynevezett Tiffany-üveg között. A kettő közül az ólomüveg
sokkalta régebbi díszítési mód, hiszen a Tiffany-üveg alig
százesztendős múltra tekint csak vissza. Az ólomüveg nem más,
mint amikor eltérő nagyságú és/vagy színű üvegdarabokat
egy ólomból lévő „H-profil” segítségével összeillesztünk,
és ennek révén kaphatunk aztán különböző méretű és formájú,
kész ólomüvegeket.
-
Ez a „H-profil” tulajdonképpen micsoda?
-
Ez nem más, mint egy „H-betű” formájú ólomsín, amelynek
mindkét oldalába beilleszthető egy-egy üvegdarab. A „H”
alakzat jóvoltából pedig ez a bizonyos sín meg is tartja a
beleillesztett üveget. Az ólom azért kitűnő fém, mert
viszonylagos rugalmassága révén szinte bármilyen formájú ólomüvegek
elkészíthetőek általa. Az ólomüveg-készítés kezdete egyébként
a kora középkorra nyúlik vissza. Akkoriban még nem állt
rendelkezésre olyan technológia, amelynek segítségével nagy
és egybefüggő üvegtáblákat lehetett volna alkotni. Így találták
ki azt, hogy ilyen ólomsínek segítségével dolgozzanak. Azt is
érdemes elmondani, hogy bár sokan kizárólag a templomüvegekkel
azonosítják az ólomüveget, azért korántsem csak ez a
felhasználása lehetséges. Igaz ez még akkor is, ha a leglátványosabban
és legszembetűnőbben a középkori templomokban maradtak meg.
-
Mit érdemes tudnunk az Ön által említett másik üvegtípusról,
a Tiffany-üvegről?
-
Louis Comfort Tiffany a XIX-XX. század fordulóján alkotó
francia ékszerész volt, aki New Yorkban élt. Tiffany nevéhez köthető
az újítás, amellyel átalakította az addig egyeduralkodó ólomüveg-technikát,
és kitalált helyette egy újat. Ennek a lényege, hogy egy sárgaréz-szalag
kerül az összeillesztendő üvegdarabok szélére, amelyeket aztán
az illeszkedési pontoknál végig kell forrasztani. A forrasztás
egy, az ólomhoz hasonló fémmel, az ónnal történik, amely
hozzátapad a rézhez, és így egyben tartja az összeillesztett
üvegdarabokat. Tiffany technikája azért volt mérföldkő a díszüveg-készítés
területén, mert ennek köszönhetően vált lehetővé, hogy lágyabb
íveket tartalmazó alkotások – például díszlámpák – születhessenek.
Emiatt teljesen jogos, hogy a Tiffany-lámpát róla nevezték el,
és az már így vonult be a köztudatba.
-
Ön melyik ág művelője a két technika közül?
-
Én mind a két technikával nagyon szeretek dolgozni. Szerintem,
ha valaki ebben a szakmában dolgozik, akkor nem is igen engedheti
meg magának azt a luxust, hogy ne ismerje és ne tudja alkalmazni
mind a kettőt. Már csak azért sem, mert ha csak az egyikkel tud
dolgozni, akkor jelentősen lecsökken az alkotói mozgástere.
-
Számomra, mint kívülállónak, úgy tűnik, hogy ez nem egy hétköznapi
szakma. Hogyan lett mégis egyike a keveseknek?
-
Való igaz, hogy ez nem túl gyakori szakma, tényleg nem vagyunk
túl sokan, akik ezzel foglalkozunk. Én Édesapám révén kerültem
kapcsolatba az üveggel. Ő – épület-üvegezőként – hagyományos
üvegekkel dolgozik, az üveg feldolgozásának alapvető
rejtelmeit tőle tanultam meg. Miután mindig is szerettem
alkotni, így az érettségi után – egyebek mellett szüleim
tanácsára és támogatásával – egy kézműves iskolába
iratkoztam be. Az ólomüveg-készítést tanultam ki.
-
Kik voltak a tanítómesterei?
-
Több olyan személy is volt az iskolában, akitől nagyon sok
olyan szakmai fogást leshettem el, ami nélkülözhetetlen a díszüveg-készítésben.
Szilcz Mariann és Tóth Kornélia nevét feltétlenül ki kell
emelnem, ha a „mestereimről” beszélünk, miként fontosnak
tartom, hogy Wutka László neve is elhangozzék. Tőle tanultam
meg a tradicionális üvegfestést, amely szintén alapköve a mi
szakmánknak.
-
Következetesen a „szakma” kifejezést alkalmazza saját tevékenységével
kapcsolatban, kiállítást viszont a képző- és alkotóművészek
szoktak rendezni. Miután Ön a közelmúltban tartotta első önálló
kiállítását, meg kell kérdeznem: az ólomüveg-készítés
akkor most szakma, vagy egy művészeti ág?
-
Nehezet kérdezett. Egyszerre válaszolhatnám azt, hogy egyik sem
és mind a kettő. De akkor járunk a legközelebb az igazsághoz,
ha azt mondom, hogy a kettő elegyének tekinthető. Nem nevezném
tisztán csak művészetnek, ám az kétségtelen, hogy ebben a
szakmában magas színvonalú munkát nem lehet végezni művészi
hajlam és némi tehetség nélkül.
-
Mi a folyamata egy alkotás elkészültének?
-
Ez nagyban függ attól, hogy milyen jellegű a munka. Tegyük
fel, hogy egy lakás nappalijának vagy egy étkezőjének díszítéséről
van szó. Ebben az esetben elsőként kimegyek az ügyfélhez,
hogy felmérjem, hová is kell majd elkészítenem a munkát. Ez
messze nem mindegy, hiszen amennyire fel tudja dobni a ház belsőjét
egy oda passzoló és megfelelően elkészített üvegajtó, vagy
éppen konyhaszekrény, ugyanannyira el is ronthatja egy oda nem
illő alkotás… Nincs két egyforma üveg, minden munkámnál
pontos és mértarányos tervet készítek, és a megrendelővel közösen
választjuk ki, hogy milyen üveg készüljön. Ezután egy szintén
érdekes fázis következik. A készülő üveg vázlatrajzát –
akármekkora is – előre
el kell készíteni.
-
A vázlatrajzban semmiféle kicsinyítés nincsen?
-
Nincs, ez milliméterre pontosan megegyezik az elkészítendő üveg
méretével. Ez az alaprajz nélkülözhetetlen kelléke a végső
üveg elkészültének. Pontosan tartalmazza az ólomsínek
majdani helyét, és már látható belőle az is, hogy hol milyen
színű díszüveget fogok beilleszteni. Ennek a vázlatrajznak a
segítségével készülnek el az apró üvegdarabok. Kivágom a darabokat, ha kell, meg is festem őket. A festett részt
kemencében beégetem, hogy tartós maradjon. Ezután
tudok nekiállni a befejező fázisnak, amikor a sok, apró üvegdarabból
összeállítom és elkészítem az üveget. Ekkor már kicsit
olyan a munka, mintha egy puzzle-t rakna össze az ember.
-
Mennyi ideig dolgozik egy-egy művén?
-
Átlagban azt lehet mondani, hogy két hétig tart egy munka.
Ebben a teljes munkafolyamat benne van. Ám nyilvánvaló, hogy a
nagyobb volumenű munkák akár több hónapig is eltarthatnak, míg
egy kisebb tárgy elkészítésével egy-két nap alatt végezni
lehet.
-
Melyik munkájára a legbüszkébb?
-
Van egy kicsiny falu Tolna megyében, Pincehelytől keletre. Úgy
hívják, hogy Nagyszékely. Az ottani református templom üvegeinek
elkészítésére kértek fel, amelyet nagy örömmel fogadtam és
vállaltam. Több, mint három hónapig dolgoztam rajta, ami érthető
is, hiszen körülbelül 2500 kis üveglapot használtam fel a
munkához. Ilyenkor
persze többször kint vagyok a helyszínen, de a munka nagyobbik
részét a műhelyemben végzem. Természetesen a beépítésnél
is jelen vagyok. Ez talán a legizgalmasabb része az egésznek,
hiszen ekkor kerül végre minden a helyére. Boldog
vagyok, mert úgy érzem, hogy sikerült méltó módon megoldanom
ezt a komoly, de nagyon megtisztelő feladatot!
-
Hol lehet megtekinteni az alkotásait?
-
Miután a munkáimnak megvan az a különleges sajátossága, hogy
túlnyomó többségükben beépítésre kerülnek, így a végső
környezetükben láthatóak elsősorban. Természetesen az
elhelyezésüket azért meg szoktam örökíteni. A beépített üvegekről,
tárgyakról készített felvételeim megtekinthetőek a
honlapomon (www.dorozsmaiolomuveg.hu).
Ezen felül bízom abban, hogy – első kiállításom sikerén
felbuzdulva – időről-időre sikerül majd újabb kiállításokat
is tartanom, ahol az érdeklődők személyesen is megtekinthetik,
milyen remek tárgyak készülhetnek üvegből.
-
Milyen célokat tűzött ki magának a jövőre nézve?
-
Szeretnék sok szépet és sok újat alkotni. Szeretném, hogy minél
több ember fedezze fel magának az üveget, mint berendezési és
dísztárgyat. Az üveg rendkívül sokoldalú, nagyon szép dísze
lehet otthonunknak, éppen ezért nem szabad félni tőle. Bátran
díszítsük üveggel az otthonunkat. És nagyon szeretném elérni
azt is, hogy munkáimmal örömet tudjak szerezni szűkebb és tágabb
környezetemnek egyaránt! Ezeken kívül van egy más jellegű
tervem is, ami az egész életpályámra szól. Keresztény,
magyar családból származom, mindig is sokat jelentett számomra
hitem és magyarságom. Történelmi múltunk – mely ezer év óta
szerves egységet alkot a kereszténységgel is – egyre jobban
érdekel és mind fontosabb szerepet tölt be munkásságomban is.
Szeretném elkészíteni legnagyobb magyarjainkat, szentjeinket, történelmünk
kiemelkedő alakjait. Árpád-házi Szent Margittal kezdtem a
sort. Célom, hogy az Isten által kapott tehetségemmel méltó
emléket állítsak nekik, megfelelve ennek a nemes feladatnak!
Mert ma már közhely, de mégis igaz: csak annak a nemzetnek van
jövője, amelyik ismeri a múltját és büszke is rá.
Kovács
Attila
|