2007.07.27.
Hamvai
Kornél: Szigliget
(Nemzeti
Színház Gobbi Hilda Színpad)
Hamvai
Kornél a fiatal drámaíró-nemzedék legmarkánsabb,
legeredetibb hangú képviselője. Irodalmi életünkben 1995 óta
van jelen, akkor adták ki a Márton partjelző fázik című regényét,
amivel az olvasók körében és a szakmai berkekben is osztatlan
elismerést vívott ki magának. Az ebből a művéből írt
darabját 1998 májusában mutatta be Jordán Tamással a címszerepben
és az ő rendezésében a Merlin Színház. Azóta több drámát
is láthatott tőle a közönség, elsőként a Körvadászat címűt,
amit az 1956-os forradalom méltó ünneplésére a kaposvári
Csiky Gergely Színház által kiírt drámapályázatra készített
el, majd 2000-ben a Hóhérok hava című, a nagy francia
forradalom idején játszódó műve következett. Ezután
2001-ben a Kitty Flynnt vitte színre a Pesti Színház. Két évvel
ezelőtt mutatta be a Radnóti Miklós Színház a Castel Felice című
drámáját, amit azóta is műsoron tartanak. Hamvai Kornél fordításában
játsszák a Budaörsi Játékszínben Steinbeck Egerek és
emberek, és a Nemzetiben Reginald Rose Tizenkét dühös ember című
drámáját, és ő a dramaturgja Ödön von Horvath Mesél a bécsi
erdő című darabjának is.
Új
színművének, a Szigligetnek május 11-én volt a premierje a
Nemzeti Színház Stúdiószínpadán, amit az előadás megkezdése
előtt egy rövid ünnepség keretén belül Jordán Tamás Gobbi
Hilda Színpadnak nevezett el. Ezzel a gesztussal régi adósságát
törlesztette a Nemzeti Színház, hiszen a Nemzeti létrejöttéért
Gobbi Hildánál jóformán senki sem tett többet. A Szigliget
alapjául Michael Fraye ismert színpadi szerző Balmoral című
komédiája szolgál, amiben azt az elképzelt esetet járja körbe,
hogy mi lett volna akkor, ha az 1917-es oroszországi forradalom
Nagy-Britanniában tör ki, és az angol királyi család nyári
palotáját, a Balmoralt foglalják el a felkelők. Hamvai
megtartja a címet, de egy ékezet hozzáadásával műfaji megjelöléssé
teszi: Szigliget, azaz balmorál két részben. A Szigliget
cselekménye a legvadabb Rákosi-féle terror idejében, jóval
Sztalin halála előtt, 1953-ban játszódik. Népünk bölcs vezére
úgy dönt, hogy a nemzetközi és a magyar proletariátus nagy költőjét,
Sas Tibort Sztalin-díjra terjeszti föl, amit a kitüntetett
Moszkvában vehet majd át. Sas Tibor éppen Szigligeten, az
egykori Esterházy kastélyból átalakított alkotóházban
piheni ki fáradalmait és költi szebbnél szebb verseit. Érdekes
népség verődik itt össze: két, különböző belügyi
szervnek is jelentést tevő író, akik közül az egyik fiatal
és tehetségtelen, a másik idősebb, de az íráshoz már lusta.
Színesíti a képet a mutatós írónő, aki karrierépítése közben
nem riad vissza semmitől, szeretője a „koszorús” költőnek,
de viszonya van az ifjonc besúgóval is. Erre a díszes társaságra
ketten vigyáznak: a fafejű, ősbolsevista gondnok, aki inkább
basáskodik felettük és a folyton mísz mindenes, aki látványosan
utálja, ezért mindig savanyú képpel szolgálja ki őket.
Szigligetre érkezik az olasz kommunista párt küldötte, hogy
fotóriportot készítsen a jeles költővel, akit bizony égen-földön
keresnek, de nem találnak. A bonyodalom és az összes félreértés
abból keletkezik, hogy mindenki másnak adja ki magát, és miközben
szeretnék gond nélkül megúszni ezt a fontos napot, az alatt
egyre jobban belebonyolódnak a hazugságok szövevényébe. Ez a
dráma – annak ellenére – nem könnyű kis bohózat, hogy a nézők
mindkét felvonás alatt a hasukat fogják a nevetéstől,
tudniillik a Szigliget azoknak a hamisítatlan Hamvai-műveknek a
sorába tartozik, amikben a nagy egész tragikumát a kis
dolgokban, részletekben megbúvó humor oldja fel. A Szigliget
nem lép fel olyan igénnyel, hogy a Rákosi-féle időkről
megmondja a „tutit”, hanem az akkori hétköznapok félelmetes
furcsaságait a gtoteszk és a mosolygás eszközével mutatja be.
Hamvai Kornél még negyven esztendős sincs, mégis mennyire
pontosan látja ennek a kornak életidegen és emberellenes mivoltát.
A Szigligetet csak egy ilyen fiatal szerző tudta így megírni,
mert belőle hiányoznak az akkor élők szubjektív élményei,
így őt nem kötik semmiféle személyes élmények, hanem
bizonyos távolságtartással, történelmi rálátással, kívülállóként
képes ábrázolni ezeket az udvariasan sematizmus korának
nevezett éveket. Babarczy László rendezi a darabot. A publikum
fergeteges vígjátékot láthat, ami egyetlen árva percre sem ül
le, nem veszít lendületéből, a nézők az elejétől a végéig
harsányan hahotáznak a jobbnál jobb szófordulatokon, ötletesebbnél
ötletesebb szóleleményeken, a klasszikus helyzet- és
jellemkomikumokon. A színészek szinte lubickolnak a szerepekben,
élvezik a játékot, és ez meg is látszik a teljesítményükön.
Gazsó György két szerepet is alakít, a lajhármozgású, sértődékeny
mindenest és a beképzelt, fennhéjázó költőt. Az ostoba, a
Szabad Nép félórák műveltségével rendelkező gondnokot
Blaskó Péter annyi ízzel viszi fel a színre, hogy ő kapja a
legnagyobb tapsot. Udvaros Dorottya az előbbre jutásában a női
bájait bevető írónőt, Garas Dezső az öreg, a könyökharcban
már megfáradt írót, Mertz Tibor az olasz riportert formálja
meg. A Szigligetet érdemes megnéznie annak is, akik szenvedő
alanya volt a kommunista elnyomásnak, és annak is, aki
mindezeket csak könyvekből, elmondásokból ismeri.
Dr.
Petővári Ágnes
|