2007.07.27. 

A gregorián ének vonzereje - Angelo Rusconi zenetudós gondolatai

A középkori liturgikus ének ma is erősen vonzza a katolikus híveket - állítja Angelo Rusconi olasz muzikológus, aki július közepén tartott erről előadást a milánói "Mediterrán Hét" - fesztiválon. A szakrális zene hagyománya a pre-karoling (Nagy Károly előtti) korba nyúlik vissza és a héber, valamint a görög-szír kultúrákban gyökerezik.

A Vatikáni Rádió interjút készített az olasz zenetudóssal:

- A X. századtól rendelkezünk írásos zenei dokumentumokkal. A latin egyház zenei repertoárjának vizsgálata révén néhány párhuzamos vonást fedezhetünk föl a keleti egyházak kultúrájával, valamint a diaszpóra tradicionális és világi zenéjével, amely szájhagyomány útján öröklődött. Nagyon óvatosan tehát kijelenthetjük, hogy a dallamvilág, a zeneszerzés és egyes formai szerkezeti elemek egyaránt átkerültek a latin egyházi zenébe. Ezt bizonyítják azok a dallamok, amelyek közösek a zsidó, a bizánci és a szír hagyományban, a gregorián és az ambrozián énekekben.

 - A mai liturgikus ének mely elemei őrizték meg a középkori formát?

 - A latin egyház liturgikus éneke ma is a gregorián, amely őrzi ugyanazokat az elemeket, amelyeket megszületése óta hordoz, hiszen a repertoár magva lényegében ezer éve nem változott. A gregorián mellett nagy kincsünk az ambrozián rítus énekhagyománya is. Ezt a milánói egyházmegye őrzi, amelyet számos kapcsolat fűz a görög kultúrához. Az ambrozián repertoár számos görög-szír eredetű dalt tartalmaz latin formában.

 - A liturgikus szertartások zenei része nagyon fontos volt mind II. János Pál, mind XVI. Benedek pápa számára. Ön szerint milyen helyet foglal el a zene a mai egyházban?

 - A hivatalos dokumentumok szintjén, kezdve a II. Vatikáni Zsinattól a zene nagyon fontos szerepet játszik, amelyen belül éppen a gregorián áll első helyen. Sajnos azonban, mint tudjuk, a valóságban a helyzet ezzel kapcsolatban nehezebb és összetettebb volt. Ennek ellenére a magisztérium és a helyi egyházak részéről is egy ideje megfigyelhető az a kísérlet, hogy megfordítsák ezt az irányt, kijavítsák a túlzásokat és megmentsék azokat a zenei értékeket, amelyek történelmileg kötődnek a katolikus hagyományhoz.

 

(forrás: Vatikáni Rádió)