2007.06.01.
És még egy kicsi Papagéna…
Ötvös
Csilla nevét jól ismeri az operarajongók tábora. Nomen est omen –
koloratur szopránját megjegyeztük Papagénaként a Varázsfuvolából
vagy A sevillai borbély Rosinájaként a tévés operafilmből. Művésznek
születni kell, mondják, és ez a megállapítás rá tökéletesen
igaz. A csillogó hanghoz csillogó egyéniséget és külsőt
kapott. Bizonyára sokszor elfogja a hála az isteni adományokért.
Kevesebben tudják róla, hogy elkötelezett tanár is, aki szívén
viseli a következő generációk kiművelésének feladatát.
Mindemellett szép családja van, és a háziasszonyi kötelességeket
sem hanyagolja el: „ minden este főzök, ha hazaértem” –
jelenti ki. Azt hiszem, legalább a hölgyolvasók értik, mit
jelent három szerepben helytállni – erről kérdezzük őt.
- Miért gondolja azt egy befutott művész, az Operaház magánénekese,
hogy jó nagy terhet vesz vállára, és kezdő, félhaladó,
tehetséges vagy csak lelkes amatőrénekeseket tanít?
-A
véremben van. Legalább is mindig ezt mondta drága édesanyám,
aki még két éve is ott ült az óráimon abban a karosszékben
(mutat a művésznő a klasszikus polgári eleganciával
berendezett lakásban egy füles karosszékre, és a szál vörös
rózsára, amely rajta hever). Felmenőim között több pedagógust
számlálok. A tanítás, a tudás átadása egyébként a
legszebb kötelesség – annak akinek van hozzá tehetsége. Nem
minden művész jó pedagógus. Gregor József kollégám
mondogatta, hogy neki nem lenne türelme a tanításhoz. Mások
pedig a megfelelő nevelési módszerekkel nincsenek tisztában (-vagy
magával tudatos technikával!). Vagy egyszerűen az összhang
megtalálása nem megy a tanítvánnyal. Tehát annak, akinek
„megadatik” módszer és tudás, nem rejtheti véka alá. A
talentumokat szaporítani kell. Körülbelül tizenöt éve, egy közös
fellépés alkalmával beszéltünk Ercse Margit kolléganőmmel
arról, hogy milyen boldogan tanítanék. Aztán alig telt el egy
hónap, telefonált, hogy menjek, megvan az állás a Weiner Leó
Zeneművészeti Konzervatóriumban. A konzervatórium közkeletű
kifejezéssel: érettségit is adó zeneművészeti szakközépiskola.
Azoknak a tehetséges gyerekeknek nyújt felkészülést, akik
profi zenészi pályára készülnek.
- A matektanítást mindenki el tudja képzelni. De
hogy lehet énekelni tanítani? Van speciális módszere?
-Többféle
módszer van. Amit én hiszek és művelek, azt „fiziológia-tudatos”
éneklésnek nevezem, amelynek segítségével a növendék elsajátíthatja
a bel canto énekstílust!
Tisztában
kell lenni a hangképzés fizikai, biológiai alapjaival a helyes
hangi pozíció megtalálásához. Nagy példaképem ebben az éneklési
módban Lehoczky Éva világhírű kolo-
ratúrszopránunk,
aki még sok évtizedes pályafutása vége felé is csillogó
hangon énekelte minden koloratúr-szopránok megmérettetését,
az Éj királynő szerepét a Varázsfuvolában. Ő vezetett el
Kapitánffyné Katona Magdolna tanárnőhöz, aki ezt a technikát
rá és rám örökítette. Nekik köszönhetem, hogy napi öt-hat
vagy akár nyolc óra tanítás után esténként szerepeimet,
fellépéseimet is el tudom énekelni. És az influenzán is három
nap alatt túl vagyok. A jól karbantartott hang és tudás a
titok nyitja.
Módszeremet
elismerik külföldön is. Tíz éve tartok mesterkurzusokat
Barcelonában és több katalán városban is, Spanyolországban.
Emellett koncertezem és fellépek a spanyol zarzuella néhány
remekében is. Hálájukat szép díjjal, a Pablo Casals kitüntetéssel
fejezték ki, melyet mesterkurzusaimért, tradicionális
koncertjeimért, televíziós-rádiós „megnyilvánulásaimért”
kaptam. Büszkén „viselem” a Mollet de Valles városa által
adományozott díszpolgári kitüntetésemet is. Nem kis büszkeség
számomra, hogy spanyol növendékeim közül is többen elismert
turnézó művészek lettek, mások már oktatják is az Ötvös
Csilla-módszert. Itt kell megemlékeznem Antonio Vergel és
Fulhencio Vargas tenorjaimról, Adela Milan Vela neves mezzo és
Juan Antoni Salom bariton tanítványaimról, akik többször még
Budapestre is eljöttek egy-egy továbbképzés kedvéért. Persze
többen vannak kis Hazánkban is, akik együttesekben, szólóénekesként,
de az Operaház stúdiójában is nagyszerűen produkálnak. Az
országos zeneiskolás énekversenyen szereplő és kiemelt nívódijat
szerzett Mikó Zsófia növendékem produkcióját hallva a nyíregyházi
zeneiskola igazgatója nyári kurzus megtartására kért fel!
Természetesen minden felkérést, - legyen az előadóművészi
vagy más jellegű, (pl.oktatás) - ami időmbe belefér, mindent
elvállalok.
- Engem meglepett, amikor egy kezdő tanítványától
azt hallottam, hogy érthetően
énekelni nem a száj formázásával, hanem a nyelv szabályszerű
használatával kell !
-Nézzünk bele a tükörbe! Ha túlságosan artikulálunk a
szánkkal; mozog a nyakizom, ami feleslegesen megmerevíti a
torkot. Ezáltal nem az idegrendszer intonál, hanem a torok - és
köztudott (vagy nem), hogy a szép, könnyen kezelhető hang nem
torokkal képződik! És ott vannak azok a rezonáns üregek,
melyek ismerete és tudatos használata nélkül nincsen jó és
szép éneklés!
Az éneklés persze igen összetett dolog. Meg kell tanulni
a helyes légzést, amelynek automatikussá kell válnia. Aztán a
hangképzés, a hang volumenének megnövelése és a színgazdagság
kifejlesztése következik. Emellett az első perctől, az
első daltól fogva a művészi megformálást is meg kell
tanulni. Otthonosan kell mozogni különböző korok, előadói stílusok
között. Ilyen egyszerű.
- De mennyire, ” bagatell”! Gondolom, hálás érte
tanítvány és munkáltató egyaránt.
-Haszontalan tanítvánnyal nem nagyon találkoztam, mert aki eljön
hozzám, szinte kivétel nélkül élvezetes együttmunkálkodásban
vesz részt, aminek az időtartama igen változó. Azt persze nem
mondom, hogy hálátlan tanítvánnyal még nem találkoztam, aki
hosszú évek munkája után minden eredményt saját magának
tudott be, és elfelejtette megemlíteni, hogy ki készítette fel
a nagy útra! Hanem azért a többség nem ilyen. Kiváló növendékeim
voltak és vannak, akik már részben az operában, operettszínházban
és külföldön énekelnek! Mint legfrissebb hírt, hadd említsem
meg Mikó Zsófit akiről
fentebb már megemlékeztem, aki a komolyzenei versenyeken elért
eredmény mellett operett különdíjat
nyert a nemzetközi Lehár énekversenyen, s mellette Zseni
Zsuzsát, aki ugyanezen
az énekversenyen elnyerte a musical különdíjat. Vagy Víg
Leventét, aki Torockóról érkezett a Nagyhazába, s aki nótaénekesként
nyerte el a magyarországi Nóta és Népdalverseny első díját.
Június elsején együtt koncertezem velük és még sok más
tehetséges növendékemmel a Fészek Művész Klubban, ahová
minden érdeklődő, komoly- és könnyűzene kedvelő közönséget
szeretettel várunk!
A kultúrpolitika egyébként nem halmozott el kitüntetésekkel. Persze
mivel optimista alkat vagyok, ezért azt mondom, ami késik. nem múlik!
(Azt egyébként is tudjuk, hogy a kitüntetéseket nem kiérdemlik,
hanem adni szokták; kinek miért!) Annak idején a Hanglemezgyártó
sem sietett felvételeket készíteni velem, most pedig még inkább
szétesett a zenei élet. Csak az létezik, akit a sajtó felken
sztárnak. Megnehezedett a művészvilág élete. Lehetőségeimhez
képest szép számban készítettem magánkiadású
komoly és könnyűzenei felvételeimet.
A tanítási körülmények is vészterhesek. Iskolánkban éppen most
folyik szülői aláírásgyűjtés, hogy az önkormányzat ne szüntesse
meg a konzit. Jelentkező lenne elég, de taníttatásukhoz nem járul
hozzá a helyi és országos politika. Nincs pénz rá, mondják.
De erre kell legyen pénz! A zenetanulás nem úri huncutság,
hanem a jövő, az élhető, emberhez méltó élet egyik garanciája.
Ha megfosztjuk a fiatalokat a szellemi élet finomságaitól, ha
csak „praktikus” tudományokat oktatunk, hamar gépemberekké
változtatjuk a következő generációkat. Egy elembertelenedett,
pusztán praktikus világban az sem hajt hasznot, hogy például
eltartsák a magatehetetlen, öreg embereket, vagy gondozzák a
betegeket... És akkor a mai politikusok sem kerülhetik ki a könyörtelen
véget, amit előidéztek. A muzsika a legjobb léleknevelő.
Ember nem lehet meg zene nélkül. Még azoknak is kell a zene,
akik a silányat fogyasztják. De ha így van, akkor társadalmi kötelességünk
nem a legsilányabbat, hanem a legjobb minőséget minél szélesebb
rétegekhez eljuttatni.
-
Azt hiszem, kiderült már, hogy Ötvös Csilla, a „nagy generáció”
(Simándy József, Melis
György, Lehoczky Éva stb.)
tagja mindent megtesz
ezért tanításban és színpadon. A közeljövőben milyen előadásokon,
koncerteken hallhatjuk?
-Szép számban várnak rám feladatok a közeljövőben,
ha csak az említett Fészek Művészklubot, németországi
Mozart koncertet, belföldi fellépéseket, televíziós fellépéseket
említem, úgy érzem, kiélvezhetem az éneklés boldogító érzését!
Sok rádiós és televíziós csatornán szinte napi gyakorisággal
sugároznak. Alig egy hónapja Cosi fan tutte-előadást mentettem
meg próba nélküli, bravúros beugrással az Opereházban. (Délelőtt
10-kor telefonáltak, hogy „kihullott” a fiatal generáció; vállalom-e?
Persze, hogy vállaltam. - és mekkora sikerrel!)
A
Varázsfuvolában a boldog egymásra találáskor énekli Papageno
és Papagéna, hogy hány kicsi Papagénót és Papagénát fognak
világra hozni. Saját érdekünkben kívánjuk Ötvös Csillának,
hogy még sok-sok növendék Papagéno és Papagéna lépjen ki az
ő szellemi műhelyéből. Rajta nem fog múlni.
Vasvári
Erika
|