2007.06.01.
Spiró György: Prah
(Radnóti Színház)
Spiró György
ezt a drámáját a Radnóti Színház felkérésére írta, és
ez az első mű, amit ebben a teátrumban bemutattak tőle. Spiró
nem tartozik a termékeny alkotók közé, féltucatnyi darabja közül
a fővárosban jelenleg – a Prahhal együtt – négyet játszanak.
Ezek között van a Szappanopera, a Honderű és Kvartett, mindhárom
a Budapesti Kamaraszínházban látható. Legismertebb színműve,
a Csirkefej, ami viszont most egyik pesti színház műsorán sem
szerepel. A Prahot ugyan Debrecenben, ez év február 17-én, a
DESZKA fesztiválon felolvasó színházi előadás keretén belül
már hallhatta az ottani közönség, az ”igazi” ősbemutatója
azonban április 29-én volt a Radnóti Színházban. A Radnóti
Színház a Nemzeti Kulturális Alapprogram Katona József Drámaírói
pályázatának anyagi támogatását is igénybe vette, hogy ez a
produkció létrejöhessen. Már hamarabb is színre vihették
volna Spiró legújabb darabját, de a női főszerepet játszó Börcsök
Enikő a Vígszínház tagja, és egyeztetési nehézségek miatt
csak az évad vége felé nyílt lehetőség erre.
Ez
a másfél óráig tartó, egyfelvonásos dráma olyan, mint az ókori
görög tragédiák, ugyanis egy helyszínen, rövid – mintegy három
órányi cselekményidő – alatt, kevés szereplővel – mindössze
egy nővel és egy férfivel – játsszák. Témája mai, ahogyan
a történet és a darab háttere is, annyira azonban nem különleges
és nem új, tudniillik arról már több irodalmi mű, film és
színdarab is szól, hogy egy nagyösszegű nyeremény miként változtatja
meg egy szerény anyagi körülmények között vegetáló házaspár
egymáshoz fűződő viszonyát. A Prahban is a nevenincs,
negyvenes éveinek elején járó, két kamaszgyerekét – egy fiút
és lányt – nevelő, isten háta mögötti kis faluban lakó nő
és férfi a lottón 600 millió forintot nyer, és ez a tény
hogyan téríti ki őket életük folyásának eddig megszokott
medréből. A társadalmi ranglétra alsó fokán álló párnak
olyan az öltözéke és a lakása, mint amilyen helyet
elfoglalnak ebben a vadkapitalista, szép új világrendünkben. A
Benedek Mari tervezte jelmezek pontosan kifejezik ezt: az asszony
tiri-tarka otthonkában, csíkos pulóverben pucolja a krumplit, a
férjen kitérdesedett, egyszínű barna, bolhapiaci nadrág, olcsó
tergál ing és a kínaiaktól vett dzseki feszül. Horgas Péter
díszletei is ezt a miliőt tükrözik: a konyhájukat lyukas hullámtető
borítja, ami beázik, konyhaszekrényük is szedett-vedett, házilagosan
készült polcok helyettesítik a hiányzó bútorokat, viaszosvászonnal
takart asztal, két hokedli és a feleség meghalt apjának
kimustrált fotelja látható ebben a verandából átalakított
konyhában. Ide érkezik meg az izgatott férfi: nyert a lottón.
A párja először el sem akarja hinni, de miután
megbizonyosodott, hogy igaz a hír, jól elrejtik a szelvényt, méghozzá
a volt Jugoszláviából hozott kakaóporos, négy oldalára
nagybetűkkel fölírt PRAH-os dobozban. Innen ered a darab címe
is, a prah horvátul port jelent. Felspannolt érzelmi állapotba
kerülnek, és tervezgetik a jövőt: kinek adjanak és mennyit,
mit vegyenek, mire költsenek. Először pozitív dolgok jutnak az
eszükbe: gazdagok lesznek, megszűnik a létbizonytalanság, végre
befejezhetik a házbővítést, új tévét, sőt még kocsit is vásárolhatnak,
nyaralni mehetnek, ámde az asszony egyre inkább
elbizonytalanodik, aggódni, sőt rettegni kezd, félelmeibe egyre
jobban belelovalja magát és rémeket lát: betörnek hozzájuk,
még a gyermekeik is ellenük fordulnak. A nő folyton támad, képtelenebbnél
képtelenebb vádakkal illeti a férjét, húsz évvel ezelőtti sérelmeket
emleget fel, olyan, soha ki nem tárgyalt, fájdalmas ügyeket hánytorgat
fel, amik már negyedszázada benne rekedtek. A férfi egyfolytában
védekezik, nem tud racionális érveket felhozni az asszony
irracionális félelmei ellen. De most végre mindketten őszintén
beszélnek, megmondják, mit gondolnak házasságukról, gyerekeik
neveléséről, a másik jelleméről, viselt dolgairól. Végül
felülkerekedik bennük a józan ész, ráébrednek, a gyűlölködés
sehová sem vezet, ezért inkább megsemmisítik a szelvényt, és
ugyanúgy élhetnek, mint eddig.
A
Prah nem csupán két átlagember kapcsolatáról szól, hanem arról
a korról és társadalmi közegről, ami körbeveszi őket. Benne
van a rendszerváltásnak nevezett hatalomátrendeződés összes
nemkívánatos hozadéka, felgyülemlett szennye-mocska, a munkanélküliség,
az állásvesztéstől rettegés, a leszkadófélben lévők
kiszolgáltatottsága. Ez idáig rendben is van, abszurd történeten
keresztül ábrázolja történelmünk utolsó éveit. Spiró György
azonban nem tud kilépni saját árnyékából, muszáj neki odaszúrni,
hogy Attila-szoborra is kéne pénzt adni meg a magyar nyelv eltűnésének
megakadályozására is. Schneider Zoltán alakítja a férfit,
olyan bumfordi, csupa jóindulat embert mutat be, akit kenyérre
lehet kenni. Az asszonyt Börcsök Enikő kifogástalanul jelenti
meg. Amolyan Móricz Zsigmond-os boldogasszony, aki kuporgat, fillérekből
kijön, folyton dolgozik, nem ismeri a könnyebb életet. A Prah
keserű komédia, ami látleletet ad beteg társadalmunk elfekélyesedett
sebeiről.
Dr. Petővári Ágnes
|