2007.06.01.
Nincs pénz az önkéntes ügyeletre
Miután
a korábbi kormányrendelet alkotmányellenesnek bizonyult, a
parlament törvényben rendezi, s harmonizálja az európai uniós
direktívákkal az orvosi ügyelet ügyét. Legalábbis ez a szándék
olvasható a parlamentben már általános vitához ért törvényjavaslatban,
amelynek azonban más részei éppen ellenkező kormányzati
akaratot mutatnak. Az Alkotmánybíróság még tavaly decemberben
megsemmisítette annak a kormányrendeletnek több paragrafusát,
amely az orvosok ügyeletben töltött idejét és annak kifizetését
szabályozza, ezért idén júliusig újra kell szabályozni az ügyeleti
rendszert az egészségügyben. Az orvosok az uniós csatlakozás
óta követelik a közösségi bíróság határozatainak megfelelő
ügyeleti rendszert, többen már pert nyertek munkáltatójuk
ellen. Az Ab indoklása szerint a kormányrendelet ellentétes az
alkotmánynak azzal a paragrafusával, amely az Európai Unió
tagjaként Magyarországra háruló kötelezettségeket határozza
meg. Az Ab azt is kifogásolta, hogy a kormányrendelet még a
Munka törvénykönyvénél is szigorúbb feltételeket szab az
orvosok túlmunkájánál. Az uniós direktíva szerint az ügyeletet
teljes munkaidőnek kell tekinteni. Ez azt jelenti, hogy ha az
orvos ledogozta a heti 48 óra kötelező munkaidejét, akkor ügyeletre
a munkáltató már nem kötelezheti. Mivel a kórházak létszámhiánnyal
küzdenek, az orvosi ügyeletek ellátásának kulcsa július 1-étől
a törvény által megengedett önként vállalt munka lehet. Saját
akaratából azonban akkor áldozza fel szabadidejét az orvos is,
ha munkájáért méltányos bért kap. Az Országgyűlés május
15-én kezdte el plenáris ülés keretében tárgyalni a szükséges
törvénymódosítást, amely azonban több sebből is vérzik:
amellett, hogy látszólag igyekszik megfelelni a direktívának,
a Magyar Orvosi Kamara (MOK) szerint egy vezércsellel mégis
megkerüli azt. Ezt a jogi trükközést nemcsak a kamara nehezményezi,
de az Unió is észre fogja venni, amely máris eljárást indított
Magyarország ellen a direktíva be nem tartása miatt. Amennyiben
a törvényt ebben a formájában szavazza meg a Parlament, a MOK
Alkotmánybírósághoz fordul. Megoldást jelenthet az egyenjogú
felek közötti önkéntes túlmunka vállalása megállapodás
alapján, amelyhez megfelelő többletforrás biztosítása szükséges
országos szinten. Jelenünkben viszont szó sincs egyenrangú
felek között létrejött megállapodásról, a munkaadó erőfölényben
van a munkavállaló orvosokkal szemben, továbbá az orvosok
egzisztenciájuk szinten tartása miatt nem nélkülözhetik az ügyelésért
kapott, de az EU direktívát nem teljesítő kevés pénzt. A
direktíva több Európai bírósági ítéletben levezetett módon
kimondja, hogy az ügyelet teljes munkaidőnek számít és
eszerint is kell fizetni.
Nálunk
viszont nem nyitják meg ehhez a szükséges forrást. A kamara
szerint évi 25 milliárd forinttal kellene többet adnia a költségvetésnek
az elfogadható ügyeleti díjhoz. Ráadásul a törvényjavaslat
az ügyeleti órákra az orvosi órabérek 70-80-90 százalékát
irányozza elő. Azt mondják erre a kormányzati vezetők, hogy a
leírt mérték az ügyeleti díjak minimuma, attól a munkáltató
kedvező irányban eltérhet. Ez csak elmélet. Olyan elmélet,
aminek nagyon kevés köze van a valósághoz. Hiszen az egészségbiztosító
úgyis a legkisebb összegek fedezetét utalja a munkáltatóknak,
akik abból képtelenek lesznek többet fizetni az orvosoknak.
Összehasonlítás
kedvéért, egy ügyelő orvos átlagos óradíja bruttó
1140 Ft
, amelyhez hozzájön a túlmunkadíj 50%-a, továbbá az önként
vállalt túlmunka újabb 50%-a. Az eredmény még így is csak
2400 Ft
bruttóban. A bíróságok ezt az összeget rendre meg is ítélték
a már jogerősen lezárult perekben, mert törvényesen ennyi járna.
Ehhez képest az orvosok mindössze 7-800 Ft-ot kapnak. Összehasonlításul
egy hétvégi angliai ügyelettel nettó 1000 fontot lehet
keresni. A törvénytervezet másik bibije, hogy nem vonatkozna a
vállalkozó orvosokra, abból téves megközelítésből kifolyólag,
hogy a vállalkozói szerződésekre a PTK, nem pedig az egészségügyi
dolgozókat érintő 2003. évi LXXXIV. törvény vonatkozik,
amely a munkavégzés jogviszonyától függetlenül kimondja,
hogy az ügyelet közszolgáltatás. Az EU direktíva is minden
személyre érvényes.
A
kamara számításai szerint a magyar fizetéseknek el kellene érnie
az EU átlag legalább 50%-át ahhoz, hogy az elkövetkező időszakban
ne folytatódjon, és váljon tömegessé az orvosok kivándorlása.
A MOK vezetői tudni vélik, hogy a közeljövőben svéd
szakemberek érkeznek hazánkba, akik háziorvosokat hallgatnak
meg, és szándékoznak tömegesen kivinni Svédországba – svéd
bérekért. A pénzen kívül további problémát jelenthet az ügyelők
létszáma, ugyanis ahhoz, hogy egy kórház működhessen, meg
kell felelnie bizonyos – tárgyi és személyi minimum feltételeknek.
Hogy hány orvos hiányzik ma a rendszerből, azt pontos felmérések,
illetőleg a struktúraátalakítások közepette ma nem lehet
pontosan megmondani. Az utolsó hitelesnek tekinthető kórházszövetségi
felmérés kétezer orvos hiányról beszélt. Az ügyelet elláthatóságát
is beleértve egy osztály működéséhez elméletileg minimum 8
orvosra van szükség, de ezt sok tényező befolyásolja, például
az, hogy milyen szakmáról, milyen helyen, milyen ügyeletről
van szó. Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár pedig hiába
zárta pozitív mérleggel az első negyedévet, az új egészségügyi
államtitkár, Kovács Attila szerint ezt a 36 milliárd forintot
nem tudják felhasználni az elmaradt orvosi ügyeleti díjak
kifizetésére. Igaz, kb. 2000 orvos a rendszerből, mégis további
elbocsátások várhatók. Ezzel a ténnyel függ össze, hogy
sztrájkra készül az orvosegyetemek többsége az elvonások
miatt. A Semmelweis Egyetemről eddigi 200 embert küldtek el, de
újabb 3-400 dolgozó elbocsátása várható. A rektor attól
tart, hogy az újabb 5 milliárd forintos elvonás miatt pár hónapon
belül „bedőlhet” a rendszer. Tulassay Tivadar szerint
ugyanis az áprilisi módosításkor nem vették figyelembe, hogy
a területükön kívülről is érkeznek betegek. Pécsett attól
tartanak, hogy az eddigi 800 milliós veszteség a háromszorosára
nőhet. Szegeden is csak leépítésekkel tudják a hiányt
kezelni. Egyedül Debrecenben vetik el a sztrájk lehetőségét.
A bevezetőben említett törvénymódosítással egy időben
újabb fejezetéhez ért az orvostársadalom elleni kormányzati -
és sajtóhadjárat. Az egyik kispéldányszámú ortodox „liberális”
napilap május 17-ei számában olvashatjuk: „A halálesetekkel
összefüggő műhiba- gyanús esetek több mint 80 százalékában
biztosan nem indul per a hibázó orvosokkal, intézményekkel
szemben. Egyebek mellett erre is lehet következtetni az Egészségügyi
Minisztérium számára készített jelentésből, amely 41 kórház
adatai alapján megállapítja, hogy az esetek negyedében a
boncolás eredménye szerint a beteg halálának oka nem az volt,
mint amivel az orvosok korábban kezelték. A lapunk birtokába
került dokumentumra hivatkozva korábban Gyurcsány Ferenc kormányfő
az Országgyűlésben az egészségügyben meglévő hibákat példázta
azzal, hogy «a boncolási eredmény, és korábban felállított
diagnózis huszonöt százalékban eltér»”. A május 15-ei
parlamenti ülésen Horváth miniszter-asszony pedig következőket
mondta: „Rendkívül igazságtalan a rendszerünk, és rendkívül
rosszul működik. Csak hadd emlékeztessem önöket a boncolási
hibák arányára, 22,6 százalék az eltérés boncolásoknál a
boncolási diagnózis és a terápiás diagnózis között. Azért
ez egy hihetetlenül nagy szám, hihetetlen az adat! Döbbenetes,
hogy minden negyedik magyart ezek szerint kisebb vagy nagyobb mértékben,
de félrekezelnek. Nem tartjuk elfogadhatónak ezt az arányt.”
Ez a közbizalom megingatására alkalmas megállapítás. A MOK
vezetői szerint természetesen előfordulnak hibák, de az
biztosan nem igaz, hogy minden negyedik beteget félrekezelnek.
A
patológus előtt a beteg minden baja láthatóvá válik, tehát
természetes, hogy a megadott haláloki diagnózis, és a boncoláskor
talált diagnózisok között nincs teljes átfedés. Azaz lehet különbség,
de ebből nem következik az, hogy a beteget szándékosan,
tudatosan, vagy tudatlanul félrekezeljék. Az anyagot, amelyből
a miniszter idézett a Pathológiai Szakmai Kollégium készítette
annak érdekében, hogy ne essenek ők is az un. teljesítmény-volumen
korlát alá és annak igazolására, hogy szükség van a minél
több boncolásra, mert az orvosok tanulnak ezekből a boncolási
diagnózisokból. Amennyiben valóban halálhoz vezető félrekezelésről
van szó, akkor azt nem ártana egyedileg kivizsgálni, mert felelőtlenül
általánosítani nem lehet. Főleg bársonyszékből.
Medveczky Attila
|