2007.06.08.
„Együtt
lélegzünk”
Pomázi Zoltán az idén 30 éves Bojtorján együttes
énekes-zeneszerzője
Jubileumhoz
érkezett a magyar zenei élet egyik legkiválóbb együttese a
Bojtorján. Ebben az esztendőben ünnepli fennállásának
harmincadik évét. Az együttes az elmúlt esztendőkben nagyon
eltűnt a szemünk elől: Pomázi Zoltán, a zenekar vezetője,
frontembere nagy örömmel fogadta a Magyar Fórum gratulációját.
-
1977-ben alakult meg, idén ünnepli tehát 30. születésnapját
a zenekar. Mások ilyenkor az egész országot telekürtölő reklámkampányba
fognak, jubileumi koncertet szerveznek, rólatok meg jóformán
semmit nem hallani. Létezik még egyáltalán a Bojtorján?
-
Természetesen létezünk, és létezni is fogunk Új Bojtorján néven,
az eredeti tagok egy részével. Igény mutatkozik az élő muzsikára.
Mi mindig is igyekeztünk valóban jó zenét játszani, és
mindezt élőben előadni. Sosem playback-eltünk. Az elmúlt időszakban
főképp az elszakított országrészekben voltak fellépéseink,
elsősorban Erdélyben szerepelünk. Olyan mérhetetlen
szeretettel vesz körül bennünket az ottani közönség, hogy
azt nehéz szavakban megfogalmazni. Rendszeresen 110-120%-os telt
házak előtt koncertezünk, büszkén mondhatom, hogy fellépéseink
iránt nagyon-nagy az érdeklődés, állandó a „pótszékezés”.
A gyakran három órás koncertek során szinte teljesen együtt lélegzünk
a közönségünkkel, amiért ők nagyon hálásak. Az elszakított
részeken élő magyarokkal szinte már szavak nélkül is értjük
egymást.
-
Itthonról miért tűntetek
el ennyire?
-
A kereskedelmi rádiók nagy része nem magyar tulajdonban van,
szerintem nem is érdekli őket a magyar zene. Ez természetesen
hallható a zenei összeállításukból. Óránként jó, ha három-négy
hazai felvételt sugároznak, döntő többségében a külföldit
játsszák. Ebben csak azt nem értem, hogy bármerre jártam
szerte a nagyvilágban, mindenütt azt tapasztaltam, hogy elsősorban
a sajátjukat támogatják. A francia rádiók döntő többségében
francia zenét játszanak, a horvát rádiók horvát zenét sugároznak
és így tovább. Csak nálunk eltérő a módi…
-
Azért Magyarországon is volt egyszer egy adó. Létezett egy
Pannon Rádió, melyben viszont rendszeresen játszották a
Bojtorján slágereit is. A rádió legnépszerűbb előadói közé
tartoztatok.
-
Igen, emlékszem rá. Mint ahogyan arra is emlékszem, hogy amikor
kirobbantották a botrányt a Pannon Rádió körül – amely
botrány nyilvánvalóan politikai töltetű volt – a televízió
Híradójában én voltam az, aki a Pannon Rádió védelmére
kelt. Másnap aztán több telefont is kaptam… Azt szerették
volna elérni – ki így, ki úgy… – hogy én is álljak át
a számaikat letiltók táborába, én is határolódjak el a
Pannon Rádiótól. Én csak annyit kérdeztem vissza: határolódjam
el attól a rádiótól, amely egyedüliként játssza a
dalainkat? Nevetséges volt már a felvetés is. Természetesen
meg sem fordult a fejemben az elhatárolódás. Már csak azért
sem, mert magam is gyakran hallgattam a Pannon Rádiót, és én
semmiféle rasszizmust, vagy gyűlöletet nem éreztem ki a hangvételéből.
Egyszerűen egy markáns, magyar érzelmű rádió volt, amely
csak magyar zenéket sugárzott.
-
Viszont azzal, hogy nem határolódtál el, mindenki számára egyértelművé
vált nemzeti elkötelezettsége. Nem bánod ezt? Csak azért kérdezem,
mert ma Magyarországon elég hamar hátrányokat szenvedhet el
az, aki nyíltan magyar érzelmű mer lenni… Sajnos!
-
Semmit nem bántam meg és nem bánok ma sem! Biztosan igazad van
abban, amit felvetettél, ám erre én meg azt tudom válaszolni,
hogy engem éppen a Pannon Rádió hallgatóközönsége és annak
szeretete, ragaszkodása döbbentett rá bizonyos dolgokra,
illetve arra, hogy vannak olyan értékek az életemben, amelyeket
igenis fel kell vállalnom, s amelyekből nem tehetem meg, hogy akár
egy jottányit is engedjek!
-
Ma is gyakran elhangzik, hogy egy zenész ne politizáljon, hanem
zenéljen…Te pedig nemcsak hogy kiálltáll a Pannon mellett, de
még a MIÉP-rokonszenvet is felvállaltad.
-
Ugyan már! Hát mi a politika? A köz ügyeivel való foglalkozás.
Senki nem tilthatja meg nekem, hogy én ezzel foglalkozzam. Különösen
akkor nem, ha a gázszámlámtól kezdve még számtalan dolgon
keresztül érzékelem, hogy ami ebben az országban történik,
az nem jó, hogy itt valami nagyon, de nagyon rosszul működik.
Emellett pedig úgy látom, hogy amit Csurka István már 10-12 évvel
ezelőtt megírt, elmondott, annak szinte minden része beválik.
A közélet számos jelentős kérdésében egyedül a MIÉP az,
amely következetesen nemzeti érdekeket képvisel. Természetes,
hogy ez nagyon is rokonszenves nekem, mert én is nagyon szeretem
a hazámat, a nemzetemet. A MIÉP egy egészséges nemzeti párt
volt a Parlamentben, amely a legkényesebb nemzeti érzésű ember
számára is igényes és jó politizálást folytatott. Most –
miután nem parlamenti párt – jóval nehezebb a helyzete, de
most is azt érzem, hogy csak a jóra törekszik, ezért vele
rokonszenvezek.
-
Beszéljünk a zenéről és egy kicsit a kezdetekről is. Mikor
és hogyan kezdtél el komolyabban zenélni?
-
Nagyon kicsi korom óta zenélek. A nénikémnek volt egy zongorája,
amelyen kisfiúként sokat gyakoroltam. Aztán tizenkét éves
voltam, amikor az Illés együttes berobbant a köztudatba. Zenéjük
annyira tetszett és annyira magával ragadott, hogy már ekkor
elhatároztam: gitáros, zenész leszek. Középiskolás voltam,
amikor az egyik születésnapomra „kisírtam” egy gitárt
magamnak. Két hónap alatt aztán autodidakta módon megtanultam
az akkordokat, és Petőfi-verseket zenésítgettem meg.
Tizennyolc éves koromig tagja lettem egy rockzenekarnak. Velük
természetesen a Deep Purple és más, akkor menő zenekar számait
játszottuk. Az érettségi után akusztikus gitárra váltottam.
Ekkor találkoztam össze Dinnyés Jóskával, aki rengeteget segített
nekem abban, hogy végül valóban zenész lehessek. Nagyon sokat
tanultam tőle. Akárcsak később Szörényi Leventétől és Bródytól.
Azt talán mondanom sem kell, hogy milyen felfoghatatlan élmény
volt azoktól tanulni, akik a példaképeim voltak, s akik miatt végérvényesen
a zene irányába fordult az életem.
-
Zenéltél együtt Tolcsvay Bélával és a Tolcsvay-Trióval is,
ha jól tudom.
-
Így van, 1973-tól három esztendőn keresztül a Tolcsvay-Trió
tagja voltam. Tolcsvay Béla, Czipó Tibor és jómagam alkottuk
ebben az időszakban az együttest, és életem meghatározó időszakaként
tekintek erre a három évre. Már csak azért is, mert ekkortájt
a Tolcsvay-Triónak közös irodalmi estjei voltak a kor talán
legnagyobb színészével, Latinovits Zoltánnal. Latinovits egész
szellemisége, színjátszás felé mutatott zseniális tehetsége
és alázata szintén mély nyomot hagyott bennem. Olyannyira,
hogy a Bojtorján karácsonyi CD-jén az ő általa elmondott karácsonyi
vers hangfelvétele az utolsó műsorszám. Rendkívüli veszteségnek
tartom mind a mai napig, hogy olyan fiatalon és értelmetlenül
kellett meghalnia Latinovits Zoltánnak.
-
A Tolcsvay-Trió után pedig jött a Bojtorján.
-
Igen, az 1976-os év legvégén kerültünk be Vörös Andorral a
Bojtorjánba. Kitűnő zenészek alkották az együttest, ám kissé
még kiforratlanul muzsikálnak. A következő évtől aztán
egyre többször léptünk fel együtt és egyre jobban
megismertek bennünket. Ezért is számítjuk megalakulásunk
hivatalos évének 1977-et. Ezzel együtt az első lemezünkre egy
kicsit várni kellett, hiszen csak 1981-ben jelentkeztünk vele.
Igaz, hogy az rögtön nagylemez lett. Érdekes volt a megjelenés
előzménye is. Egy szobában felvett anyagot küldtünk be Erdős
Péternek, akinek annyira megtetszett a zenénk, hogy élből százezer(!)
borított nyomtattatott hozzá. Ezen a lemezen jelent meg először
a „Csavargódal”, amely mindmáig igazi jelképe együttesünknek.
Nincs olyan fellépésünk, ahol ne énekelnénk el ezt a dalt. Az
első album rögvest meg is hozta az átütő sikert a Bojtorján
számára. Külföldi meghívások egész sorát kaptuk, több díjat,
kitüntetést is átvehettünk.
-
Idén vagytok 30 évesek. Készültetek a jubileumi esztendőre?
-
Az Új Bojtorján együttessel „Összetartozunk” címmel
tervezünk kiadni egy új nagylemezt. A cím – azt hiszem – önmagáért
beszél. Ezen a lemezen a legjobb bojtorjános hagyományokat követtük,
úgyhogy a zenei világa nem okoz majd csalódást a zenénket
kedvelők számára. Az album 90%-os állapotban van, lényegében
csak az utolsó simításokat kell elvégezni és meg is jelenhet.
Ezen kívül idén is többször megyünk majd Erdélybe
koncertturnéra. Ami pedig az egyéb terveket illeti, egyrészt
ott van a két stúdiónk, amelyek közül az egyik szinkronizálásra,
filmek hanganyagának elkészítésére alkalmas, a másik pedig
zenei felvételek készítésére használható. Mindkettőben
gyakran kell dolgoznunk hála Istennek. És az sem elhanyagolható,
hogy saját stúdiónk lévén a lemezeink előállítása csak
rajtunk áll vagy bukik. Aki készített már valaha is lemezt,
pontosan tudja, hogy ez milyen sokat jelent. Egyébként a
lemezeink eladása kapcsán is egyedi módszert alakítottunk ki.
Miután a bevásárlóközpontok és egyéb zenei üzletek nagy része
csak elméletileg tartja lemezeinket, gyakorlatilag nem, ezért
bevezettük a Bojtorján albumok SMS-postán történő árusítását.
Arról van szó, hogy az SMS-ben megadott címre elküldjük a
megrendelt CD-t vagy CD-ket, és mellékeljük hozzá a rózsaszín
csekket is, amellyel a CD-k árát lehet rendezni. Tehát utólag
fizethet a vevőnk, ráadásul ugyebár akkor, amikor éppen tud.
Vagyis ez nem más, mint egy becsületkassza. Azonban rajongóinkról
mindent elmond, hogy eddig még egy olyan eset sem fordult elő,
hogy valaki ne fizette volna ki a megrendelt és megküldött
lemezek árát!
-
Tudomásom szerint zenei stúdiótok sok zenekar számára nyújtott
segítséget.
-
Valóban így van. Sok fiatal, kezdő zenész számára nehéz
vagy lehetetlen előteremteni azokat a tetemes költségeket,
amelyeket egy stúdió használatárért fizetni kell. Mi többször
is segítettünk zenészbarátainknak, hiszen saját stúdióval
rendelkezvén ezt megtehettük. Ezen kívül van még egy nagy
tervem, amelyről most, a Magyar Fórum hasábjain számolok be először.
Éneklést szeretnék tanítani!
-
Közelebbről ez mit jelent?
-
Talán többek számára ismert, hogy a Bojtorjánon kívül van
egy saját zenekarom is. Tóth Andrással ketten alkotjuk a Creol
nevezetű formációt, mellyel latin zenét játszunk. Azonban
nagyon régóta érzem belül azt, hogy nem szabad megelégednem
pusztán csak azzal, hogy én zenélek. Amikor még én voltam a
kezdő, a híres operaénekes és karnagy, Bágyoni Géza bácsi
tanított engem az éneklésre. Olyan módszereket alkalmazott,
amelyeket – tudtommal – máig sem alkalmaz senki, és amelyek
szerintem sikeresek, eredményesek és érdemes lenne őket kipróbálni.
Kérem, írja le, hogy www.bojtorjan.hu
vagy a www.pomazizoltan.fw.hu
weboldalon lévő elérhetőségek valamelyikén várom mindazok
jelentkezését, akik szívesen tanulnának énekelni. Mindenkit
szívesen látok, sőt, a tehetségeseket örömmel fel is
karolom, próbálok nekik segíteni a pályán való elinduláshoz.
Kikötésem csak egy van: a jelentkezőnek abszolút kezdőnek
kell lennie!
-
Öröm hallgatni a lelkesedését és a sok kitűnő tervet. Ám
miközben hallgattam, mégis motoszkált bennem egy kérdés: nem
fájó az, hogy a mai média – sikereitek és népszerűségetek
ellenére – mégsem vevő rátok, hogy nem látni benneteket a
zenei- és szórakoztató műsorokban?
-Egyáltalán
nem fáj, és az a legszebb az egészben, hogy ezt tényleg őszinte
szívvel tudom kijelenteni! Nem érzem, hogy valamiből is
kimaradok akkor, amikor nem növelem azok számát, akik a TV különböző
„show-műsoraiban” bohóckodnak… Ehelyett járjuk Erdélyt,
csodálatos hangulatú koncerteket adunk, seregnyi lemezünket
veszik meg és dedikáltatják velünk. Itthon is vannak fellépéseink
mind a mai napig, s ami fő, az emberek szemében egy-egy fellépés
után láthatjuk, hogy zenénkkel sikerült adnunk nekik valami
olyat, ami boldoggá teszi őket. Ugye ezek után te is elhiszed
nekem, hogy nincs semmi hiányérzetem a kereskedelmi tévék általi
kirekesztésünk miatt…?
Kovács Attila
|