2007.06.08.
Szörényi
Levente – Bródy János: István, a király
(Pesti Magyar Színház)
A ma Királydombnak nevezett, városligeti szánkódombon,
1983 augusztusában, Koltay Gábor rendezésében mutatták be először
ezt a rockoperát, amit a Szörényi – Bródy szerzőpáros
Boldizsár Miklós Ezredforduló című drámája alapján
alkotott. Akkor összesen hatszor játszották el, és 120000 ezer
ember látta. Egy évre rá, 1984 augusztusában a Szegedi Szabadtéri
Játékok keretén belül adták elő. A nézők tódultak ezekre
az alkalmakra, mert ebből a műből a hazaszeretetnek, nemzeti múltunk
iránti tiszteletnek az a fajta hangja szólt, amit az emberek a Kádár
rendszer szocialistának mondott internacionalizmusa közben nem
hallhattak, és mint a szivacs úgy szívták magukba ezeket a
szavakat. A publikum nem tudja megunni az István, a királyt,
1990-ben a Népstadionban kétszer is bemutatták, és 1992-ben
Sevillában, az Expón, Ausztriában, Németországban is
rengetegen voltak kíváncsiak rá. A szomszédos országok
magyarlakta vidékein különleges szeretettel fogadták, Felvidéken
és Erdélyben, ahol Csíksomlyón 500000-en látták. Koltay Gábor
rendezésében, 1990-ben film is készült, és rekord mennyiségű
bakelitlemezt, kazettát, CD-t, DVD-t adtak el belőle. A 15. éves
jubileumra, 1998 karácsonyán archív felvételekből készített
dokumentumfilmet sugárzott az MTV. Még ebben az évben, 2007-ben
Szent István napja előtt, augusztus 19-én, Pilisszentkereszten,
a cisztercita apátság romjainál is lesz egy előadás. A jövő
évben esedékes negyedszázados évforduló tiszteletére Társulat
címmel az MTV és a Zikkurat Színpadi Ügynökség közös
tehetségkutató játékot szervez, amiben a 2008. augusztus 19-én
megrendezésre kerülő előadásra négy női – Táltosasszony,
Gizella, Sarolt, Réka – és négy férfi – Laborc, Torda,
Koppány, István – szerepére keresnek hangokat. Ennek a nyolc
személynek a megszólaltatására alkalmas énekeseket nagyszabású
szereposztó shawműsorok keretén belül válogatják ki, s
ezeket szombatonként élő adásban közvetíti majd a „királyi”
tévé. A végső szót azonban a közönség mondja ki, aki a
legtöbb szavazatot kapja, azé lesz a szerep.
A királydombi ősbemutatón Pelsőczy László csak játszotta,
de nem énekelte Istvánt, Berek Kati Saroltot, István anyját, Sára
Bernadett Gizellát alakította és énekelte. Hűvösvölgyi
Ildikó, Balázs Péter, Balázsovits Lajos is énekelt és
szerepelt, valamint olyan egészében, vagy félig-meddig tiltott
popsztárok is felléptek, mint Varga Miklós, (ő énekelte a címszerepet),
Vikidál Gyula, Nagy Feró, Deák „Bill” Gyula, Victor Máté.
Az első kőszínházi bemutatót az akkori Nemzeti Színházban
tartották 1985-ben. Azóta a színház neve megváltozott, Pesti
Magyar Színház lett, mert megépült az „igazi” Nemzeti Színház,
de az István, a király maradt, 22 év óta egyfolytában játsszák.
Ez a Broadway-produkciók számára emlékeztető előadásfolyam
színháztörténetünkben is párját ritkítja! 2000 márciusában
felújították a rockoperát, és új szereposztásban vitték színre,
amiben azóta csak egy-két változás következett be. Tóth Sándor
a címszerepet, Koppányt Gazdag Tibor, Saroltot Pápai Erika,
Tordát Csengeri Attila, Gizellát Szűcs Krisztina, Rékát Auksz
Éva, Asztrikot Jegercsik Csaba énekli és játssza.
Természetszerűen színészektől nem lehet és nem is
szabad elvárni, hogy olyan magas színvonalon szólaltassák meg
ezeket a nehéz dallamokat, mint a képzett énekesek. Ez az oka,
hogy ennek a lassan két tucatnyi év óta menő, közel 300 előadást
megért rockoperának nem egyenletes a színvonala, van olyan színész,
aki kiválóan énekel és jól játszik, van azonban olyan is,
aki megfelelően játszik, énektudása azonban sok kívánnivalót
hagy maga után. A publikumot azonban ez nem zavarja, élvezi és
magában dúdolja a fülbemászó dallamokat, nagy odafigyeléssel
követi a fergeteges táncot és a végén vastapssal jutalmazza
az előadókat.
Mi a titka az István, a király immáron 24 év óta tartó
töretlen népszerűségének? Elsősorban a populáris zenét, a
népzenét és a gregorián dallamokat ötvöző zenei anyaga
miatt, másodsorban pedig fordulatos, könnyen követhető cselekménye
okán, és nem utolsó sorban pedig mindig aktuális mondanivalójáért,
minden korok magyarjához szóló üzenetéért. István és Koppány
között súlyos nézeteltérés alakul ki, hogy mi legyen a
helyes nemzeti magatartás az új kultúrával és a haladással
szemben? István a magyar megmaradás történelmi parancsát és
szükségszerűségét látja a római kereszténység felvételében,
Koppány viszont az önállóság feladását, a testi-lelki
elkorcsosodást, az erkölcsök megromlását. Ezek egyértelműen
soha meg nem válaszolható kérdések, a régi és az új világ
ellentétéből kialakuló kételyek több, mint ezer éves Kárpát-medencei
ittlétünk óta időszerűek.
Öntudatunkat erősíti, büszkeségünket táplálja az
István, a király, ez az immáron klasszikussá nemesedett
rockoperánk, s ez a hazafiságot sugárzó tartalma teszi arra a
kivételezett helyre, amit a magyar nép szívében elfoglal.
.Dr.
Petővári Ágnes
|