2007.06.08.
Szent és példakép - minden életállapotban
Árpád-házi
Szent Erzsébet kultusza a XIII-XVI. században címmel egynapos
konferenciát rendezett május 24-én az Eötvös Loránd Tudományegyetem.
A szent születésének 800. évfordulója kapcsán a korszakkal
foglalkozó történészek, zenekutatók, irodalmárok, művészettörténészek
számoltak be legfrissebb kutatásaikról. A résztvevőket köszöntő
Sonkoly Gábor dékánhelyettes arról is szólt, hogy a különböző
tudományágak művelőinek - akik azonos témában végzik kutatásaikat
- ismerniük kell egymás munkáit, hogy a legjobb eredményt érhessék
el.
Szent
Erzsébet élete, példája azért olyan időszerű ma is, mert örök
emberi értékeket képvisel: az elesettek gyámolítását és mások
boldogságának keresését. Az egyik legszebb csoda, mely
kifejezi Szent Erzsébet életének lényegét: a köpenycsoda -
mondta Sz. Jónás Ilona. Egy napon váratlanul vendégek állítottak
be Wartburg várába, akiket az őrgróf feleségének díszes, az
eseményhez illő ruhában kellett volna fogadnia. Ő azonban elajándékozta
már mindenét a szegényeknek, így nem volt mit felvennie. Ekkor
hirtelen angyalok jelentek meg, gyönyörű köpenyt s koronát
hoztak neki, amelyet Isten küldött a magyar királylánynak. E
koronát azonban nem születése, hanem életszentsége miatt érdemelte
ki.
Klaniczay
Gábor előadásában felhívta a figyelmet Erzsébet szentté
avatásának helyszínére, Perugiára. IX. Gergely pápa ugyanott
emelte őt oltárra, ahol korábban Assisi Szent Ferencet. Erzsébetet
sok főúri asszony követte, egyik leghíresebb közülük
csehországi Ágnes, de önkéntes szegénysége nemcsak a gazdag
udvarokban, hanem a városok polgárasszonyai között is
elterjedt. Sokak számára a vallásos élet mértékadója volt a
betegek ápolása, a gyerekek és a szegények felkarolása. Erzsébetre
mint a női vallásosság megtestesítőjére is emlékezünk: jó
feleség volt, gyermekeit vallásosan nevelte, Szűz Máriát
tisztelte, a fényűzést megvetette, a betegeket ápolta, özvegységében
pedig visszahúzódó életet élt. Erzsébet Szent Ferenc útját
járta, amit csak erősíthetett, hogy a pápa által kirendelt gyóntatója,
Marburgi Konrád maga is ferences volt.
Varga
Imre Kapisztrán ferences szerzetes az assisi szent követőiről
beszélt. Abban a korban, mint mondotta, újdonságnak számítottak
a kolduló rendek. Életformájuk gyökeresen különbözött a
monasztikusokétól. Szent Klára is Ferencet akarta követni a
koldulórendi életformában, a betegekkel, szegényekkel való törődésben.
Ez azonban egy nő számára akkoriban nagyon újszerű elképzelés
volt, ezért maga a pápa is olyan regula kidolgozására törekedett,
hogy a szerzetesnők klauzúrában éljenek. A Klára által írt
szabályzatban mégis szerepel egy rész, amely a monostoron kívül
szolgálók életéről szól. Ők lehettek feltehetően a betegápolók,
s hozzájuk tartozhatott Erzsébet is.
Deák
Viktória Hedvig domonkos szerzetesnő a XII. század végén
kialakuló új lelkiségi mozgalom indulásáról beszélt, mely
az egyházon belül Jézust szegényként akarta követni,
emellett az Eucharisztia tiszteletét állította a központba.
Ennek hatására jöttek létre a kolduló rendek és a
begina-mozgalmak. A beginák olyan nők voltak, akik vagy nem
mentek férjhez, vagy megözvegyültek. Magukat eltartani nem tudták,
ezért vallásos közösséget alkottak, közösen dolgoztak, és
karitatív tevékenységet folytattak. Leginkább a Németalföldön
terjedt el a mozgalom. Ez volt az a kor, amely Szűz Mária
kultuszát előtérbe helyezte, s ezzel a nők társadalmi
helyzete is megerősödött. Maga a laikus életszentség is előtérbe
került, melynek megnyilvánulási formája a bűnbánat és a
karitatív tevékenység volt. A XI. század végére vált
elfogadottá, hogy szentté nemcsak nemesi származású, egyházi
embert avattak: maguk a szentek így váltak a mindennapi emberek
példaképeivé.
Szende
László Károly Róbert feleségéről, Piast Erzsébetről
tartotta előadását, aki Erzsébet nagy tisztelője és követője
volt. 1357-ben elzarándokolt IV. Károly német-római császárral
Aachenbe. Útközben felkeresték Marburgot, Erzsébet sírját. Kíséretüket
hétszáz lovas adta. Az ő gazdag adományából épülhetett meg
az óbudai klarissza kolostor.
Bárczi
Ildikó arról az ELTE Bölcsészettudományi Karán folyó munkáról
beszélt, amelynek során Laskai Osvát és Temesvári Pelbárt
latin nyelvű beszédeinek számítógépes feldolgozásával
foglalkoznak. Az egyes beszédek az egyházi év ünnepeihez adnak
prédikációs "alapanyagot". Ezekben Erzsébet alakja
nagyon sokszor merül fel részben az özvegyek életével,
illetve a kegyesség gyakorlásával kapcsolatban.
Gecser
Ottó Szent Erzsébet híres rózsacsodájának legendájával
foglalkozott, melyet Itáliából eredeztet. Egy toszkán változat
szerint a csoda még Erzsébet gyermekkorában történt. Kislányként
gyakran járt be a konyhába, hogy onnan ennivalót kérjen a szegények
számára. Egy napon apja észrevette, hogy köténye tele van
valamivel. Rákérdezett, hogy mit rejteget, Erzsébet kinyitotta
azt, s a hús helyett, télvíz idején, gyönyörű rózsák
hullottak ki belőle. Ekkor apja megengedte neki, hogy bármikor
vihessen ennivalót a szegényeknek. Az 1332-ből származó nápolyi
ferences breviárium azonban már felnőttkorához köti az eseményt,
s ez az a forma, amely manapság ismert. Erzsébet felnőttként
ment kenyeret osztani a szegényeknek, és férje volt az, aki számon
kérte, mit rejteget a kötényében.
Falvay
Dávid előadásában arról beszélt, hogy a híres rózsacsoda
nemcsak legendákban, hanem a Firenzei Krónikában is megjelenik,
bár a szent kanonizációjában nem történik róla említés.
Úgy vélte, az később terjedhetett el, és Erzsébet életének
metaforájaként értelmezhető: a szegényeket titokban segítő
asszonyt isteni csoda segíti tettének végrehajtásában. Seláf
Levente a szent kultuszának terjedéséről beszélt, akárcsak
Prokopp Mária is, aki V. István lányának, Máriának nápolyi
működését ismertette, hogy miként építtette a Santa Maria
Donna Regina-templomot, ahol a freskók egy részén Erzsébet életéből
vett jelenetek láthatók. De Mária festette meg Assisiben a
Szent Ferenc-bazilika altemplomában is a magyar szenteket ábrázoló
részt, közöttük Szent Erzsébet képét is.
Tátrai
Júlia a Szent Erzsébet-ábrázolások jellemzőiről szólva a hármas
koronával való megjelenítés előképeként Jan van Eyck
Rothschild Madonna című képét említette. E hármas korona értelmét
sokan szerették volna már megfejteni. Vannak, akik a hármas
fogadalom szimbólumának tekintik, de Erzsébetnél valószínűbb,
hogy annak példája, hogy szűzként, feleségként és özvegyként
is szentként élt.
Havasi
Krisztina az Erzsébet szentté avatása utáni kultusz magyarországi
terjedéséről beszélt. Szólt az egymás után épülő, Szent
Erzsébetnek szentelt kápolnákról és templomokról, többek között
a győriről, a rajkiról, a késmárkiról, a kassairól és a
kelenföldiről. Az óbudai, királynői palotában lévő Szent
Erzsébet-kápolnát - a feltárt romok stílusjegyei alapján
-feltehetően Károly Róbert felesége, Piast Erzsébet építtette.
Marosi Ernő előadásában arról beszélt, hogy Magyarországon
a francia kora gótika előbb jelent meg, mint a tőlünk
nyugatabbra lévő udvarokban. A hesseni őrgrófoknak nagy
rangemelkedés volt a magyar királylány érkezése az udvarba. A
konferencia során történészek, képzőművészettel, zenével
foglalkozó szakemberek mutatták be, hogy Erzsébet - aki
egyszerre volt magyar és európai, egyszerre volt királylány és
a legszegényebb kolduló rendek követője, szerető anya és
minden vagyonát másoknak adó szent - miképp vált az egész
világ szemében példává, melynek ereje nyolcszáz évvel születése
után is úgy ragyog, mint életében, illetve közvetlenül halála
után.
(forrás:
Új Ember)
|