2007.06.08.
A magánrendőrségek korszaka következik?
Dr. Herczegh Géza
az alkotmányos felelősségről és a reálpolitikáról
Dr.
Herczegh Géza jogász, volt alkotmánybíró, az MTA rendes tagja
a felvidéki Nagykaposon született 1928-ban. Jogi tanulmányait a
Szegedi Egyetemen végezte. 1951-től 1967-ig a budapesti Állami-
és Jogtudományi Intézetben kutató. 1967-ben a pécsi jogi kar
nemzetközi jogi tanszékvezetőjének nevezték ki. 1965-ben a
jogi tudományok kandidátusa, 1979-ben doktora, 1985-ben az Akadémia
levelező tagja, 1990-ben pedig rendes tagja. 1990 júliusa és
1993 májusa között az Alkotmánybíróság helyettes elnöke.
1993. június 1-jétől 2003. február 5-éig a hágai Nemzetközi
Bíróság bírája.
-2007. május 23-án
Emberi méltóság és keresztény felelősség címmel a Konrad
Adenauer Alapítvány és a Protestáns Fórum közös konferenciát
tartott. A második részben kerekasztal-beszélgetést rendeztek
– Morvai Krisztina, Herczegh Géza és Balog Zoltán részvételével
- a 2006-os „forró őszről” és az emberi méltóságról.
Miről beszélt ezen a fórumon?
- Többek közt arról: a tévéostromért a miniszterelnök
gyakorlatilag magára vállalta a felelősséget azzal, hogy nem
fogadta el Petrétei József rendészeti miniszter akkori lemondását.
Ott is elmondtam, de az olvasók számára is külön kiemelem: a
magyar nép 40 éven keresztül egy ún. pártdiktatúrának a béklyói
között élt. A diktatúra rendkívül szűken határozta meg az
embereknek a politikai mozgásterét. A lényeg az volt: a párt
– illetőleg az a szervezet, amely magát pártnak nevezte -
megszerezte a hatalmat, s ha már egyszer az övé volt, azzal
maradéktalanul élni akart. Élt is, sőt visszaélt is, s nem
volt arra mód, hogy a pártot felelősségre vonják. Egy
alkalommal ez mégis megtörtént: 1956-ban.
- Tehát a 40 év
öröksége még mindig domináns…
-1989-ben nagyon
jelentős változás következett be, de vegyük tudomásul: új
alkotmányt lehet csinálni 6 hónap alatt, a gazdasági rendszert
át lehet alakítani 6 esztendő alatt, az emberek mentalitásának,
gondolkodásmódjának megváltoztatásához viszont két nemzedéknyi
idő szükséges. Van alkotmányunk, amelyik úgy, ahogy van a
maga egészében jó, de nem elég formailag az alkotmány szövege
alapján működni, az elveit tartalmilag is meg kell valósítani.
Az alkotmány nem csak arról szól, hogy pl. mi az országgyűlés
feladata és hatásköre, hanem arról is: milyen értékeket véd.
Ezek az értékek: az emberi méltóság és az emberi szabadság.
Az emberi méltóság azt jelenti, hogy mindenkivel humánus módon
kell bánni. Senkivel szemben nem szabad megalázó, embertelen bánásmódot
tanúsítani. Senkit nem lehet megkínozni, alaptalanul bíróság
elé állítani. Ha ez megtörténik, akkor ezért azok akik így
jártak el, megfelelő anyagi és erkölcsi elégtétellel
tartoznak. Tavaly ősszel, miután kiderült, hogy a választásokat
az ún. kormánykoalíció a választók jelentős részének megtévesztésével,
hamis adatok hangoztatásával nyerte meg, az emberek kimondták:
ennek a kormánynak pedig távoznia kell. Csakhogy az 1989-es
jogalkotói megoldás abból indult ki, hogy az ország rendkívül
súlyos gazdasági állapotában a kormánynak a szilárdságát
mindenképpen biztosítani kell, mert különben nem éli meg a fél
esztendőt sem. Emlékezzünk csak vissza a taxisblokádra. Ezt az
akkori kormány végül is túlélte, de cselekvési köre rendkívüli
módon leszűkült. Tulajdonképpen azóta birkózunk azzal, hogy
a pluralista, demokratikus jogállamnak a szellemisége,
gyakorlata, nem csupán betű szerint, hanem tartalmilag is érvényesüljön.
Úgy, ahogyan ezt a mögötte lévő erkölcsi felfogás kifejezi.
- Nincs olyan jogi
megoldás, hogy ezek után a kormányfő vegye a kalapját?
- Van, aminek a
valószínűsége, amíg a helyzet tovább nem mérgesedik, igen
alacsony. Arról van szó, hogy a jelenlegi kormánykoalíció
mondja ki: köszönjük, nem kérünk ebből tovább, s egy új
miniszterelnököt választunk.
- Maradna a koalíció, csak más lenne a kormányfő. Ez
lenne a megoldás?
-A helyzet ennél
sokkal bonyolultabb. Volt alkotmánybíróként nem vázolhatok
fel különböző politikai forgatókönyveket. Csak arról beszélhetek:
jogilag milyen lehetőségek vannak. Amikor Tersztyánszkyné
Vasadi Évával és Zlinszky Jánossal együtt megírtuk bíráló
megjegyzéseinket azt sem politika megfontolásból tettük. Azt
vizsgáltuk, hogy azok a jelenségek, s azok a rendőri intézkedések,
amelyek a múlt év őszén lezajlottak hazánkban, az alkotmány
hatályos rendelkezéseinek valamint az alkotmánnyal összhangban
lévő alacsonyabb rendű hatályos jogszabályoknak
megfelelnek-e. A Gönczöl-bizottságot a kormányzat azért hívta
össze, hogy magának a felmentést megadja. Mi a tényeket
szorgosan figyelembe véve, a Gönczöl-jelentést gondosan tanulmányozva
arra a megállapításra jutottunk, hogy a rendőri intézkedések
a múlt év szeptemberében-októberében nem voltak jogszerűek,
nem voltak szakszerűek, s nem voltak arányosak. Tehát megsértették
a hatályos jogszabályokat. Mi, volt alkotmánybírák azt hangsúlyoztuk
ki: nem lehet a jogszabályok között válogatni, úgy, hogy ami
nem tetszik a hatalomnak azt félretolja, ami meg jól jön neki,
arra meg hivatkozik. Ez képtelenség. Ettől szűnik meg a jogállam,
ettől lesz vége a demokratikus jogrendszernek. Ezért kellett
felemelnünk a szavunkat. Kritikai észrevételeink nyomtatott, füzet-
formában a könyvhétre fognak megjelenni. Érdekes, hogy ősszel
a rendőrséget megdicsérték. Most mi történt? Ugyanazt a rendőrséget
egymás után - az őszi eseményekhez képest kisebb fajsúlyú -
botrányok rázzák meg. Képletesen szólva: a csöbröt
ugyanazzal a szennyes lével töltötték föl, s most jött el az
a pillanat, hogy a lé túlcsordult a csöbör peremén. Az más
lapra tartozik, s ez talán egy nagyon messzemenő következtetés:
a rendőrség visszafejlesztése mellett, magánrendőrségek
szerepét kívánná-e növelni a jelenlegi kormány? Hogy ez
sikerülni fog-e neki, az persze egy más kérdés.
-Az alkotmány nem
tételezi fel, hogy olyan eset kialakulhat egy jogállamban, hogy
valaki hazug kampánnyal jut hatalomra. Nem félő, hogy ezek után
bárki megtehet hasonlót? Hiszen elmondhatja: volt már tettére
példa.
- Az, hogy egy ország demokratikus lesz-e, vagy sem - ha
nincs közvetlen külső beavatkozás- a lakosságon múlik. Az
adott ország lakossága maga alakítja belső jogrendszerét.
1956 után Kádárék azt sulykolták az emberekbe: ne
foglalkozzatok közügyekkel, az nem rátok tartozik! Majd a párt
mindent elintéz – mondták. Ennek hatása máig észlelhető.
Egy példa: Franciaországban a legutóbbi elnökválasztáson
85%-os volt a részvétel. Magyarországon a potenciális választók
egyharmada viszont semmilyen érdeklődést nem mutat a politika
iránt. Tán lesz változás nálunk is . Lincoln mondotta: „Egy
embert többször be lehet csapni. Sok embert egyszer lehet
becsapni. Sok embert sokszor becsapni viszont nem lehet.”
- Mikor megírták
jelentésüket, szemükre vetették, hogy nem foglalkoznak azzal,
hogy jogászokat félemlítenek meg különböző hírportálokon,
s zsidóznak a Kossuth téren…
- Mi a Gönczöl-jelentéssel
foglalkoztunk. Nem vagyunk nyilatkozó-gépezet, amelyik minden
alkalommal keresi a lehetőséget, hogy kiálljon, vagy elhatárolódjon
valamitől. Tavalyi események miatt a demokratikus jogállamot,
és annak néhány alapvető intézményét veszélyben éreztük,
s ezért emeltük fel szavunkat. No meg azért, mert a Gönczöl-jelentés
ezt a veszélyt megpróbálta elkenni, relativizálni, tagadni.
- Frattininek, az
Európai Bizottság alelnökének küldték el jelentésüket.
Kaptak rá választ?
- Közvetlenül Frattinitől nem, de különböző fórumokon
keresztül eljutott hozzánk az, hogy amit mi mondtunk, annak igen
is meg volt a visszhangja.
- Hágai bíróként furcsa konfliktusba keveredett a bősi
vízlépcső ügyében. A magyar állam perben állt északi
szomszédjával, hogy ne kelljen megépíteni a bősi vízlépcsőhöz
tartozó alsó duzzasztóművet. Közben Hornék titkos tárgyalásokat
folytattak, hogy Magyarország mégis megtenné ezt. Mit érzett
akkor, mikor ez kiderült?
- Az volt életemnek egyik legnagyobb traumája, amikor rájöttem:
van Budapesten egy kormányzat, amely az ország érdekei ellen
cselekszik, s a per elvesztésére játszik.
- Huszonnyolc éves
volt 1956-ban. Nagy Imre halála, ez a justizmord mennyire rázta
meg a forradalom fiatal jogász szemtanúját?
-A szovjet intervenció, s Kádár hatalomra jutatása után
az ember mindenre el volt már készülve. Abban az időben
olvastam el Nikosz Kazantzakisznak, egy görög kommunista írónak
a regényét, melynek címe: Akinek meg kell halnia. Ebből filmet
is készítettek. A regényben passiójátékra készülnek egy görög
falu lakói. Kiosztják a szerepeket. Különböző fordulatok után
kiderül, hogy a szerepek hatnak. Aki pl. Krisztus szerepét
kapja, beleéli magát abba, hogy neki egy magasabb erkölcsi nívót
kell képviselni. Júdás alakítója pedig ténylegesen árulóvá
züllik. Ez élt bennem akkor, amikor végre lehetett írni Nagy
Imréről. 1987-ben írtam meg esszémet a mártír miniszterelnökről
Akinek meg kellett halnia címen. Akkor nem jelenhetett meg, csak
évek múltán a Peres örökségünk kötetben. Ennek egyik esszéje
volt Nagy Imre tragédiája. Tragédia, ami belőle nemzeti hőst
csinált, mert a forradalomban betöltött szerepének logikájához
igazodott.
- Nagy Imre elkerülhette
volna a bitófát, ha követi a kommunista mozgalom szokásos rituáléját,
az önkritika, a politikai vargabetűk és a mindenkori szovjet
vezetés szervilis követésének az útját. A neki csapdát állító
Tito nem is tudta fölfogni a makacsságot, hogy a nagykövetségén
menedéket kereső miniszterelnök miért ragaszkodik törvényes
állása elismeréséhez. Nagy már a szovjet emberrablók fogságában
volt, amikor visszautasította Münnich ajánlatát, hogy vállaljon
miniszteri díszfunkciót a Kádár vezette bábkormányban. Ha
elfogadta volna, ágyban, párnák közt hal meg…
- Úgy járt
volna, mint Lengyelországban Gomulka, aki egymás után a
kompromisszumok síkos talajára csúszott. Nagy Imre korának nem
volt rossz politikusa. Kialakult véleménye volt arra vonatkozólag,
hogy szocialista viszonyok közt miként kell a mezőgazdaságot
kezelni. Emiatt őt megbírálták, háttérbe szorították, s
begyűjtési miniszternek tették meg. Ez akkor a lehető
legrosszabb poszt volt. 1953-ban, hirtelen kiemelték, kormányfő
lett, ám azzal a „csodás Moszkvai bölcsességgel”, hogy Rákosit
is meghagyták a hatalomban. Attól kezdve Rákosi nem tett mást,
mint Nagy Imrét fúrta, jobboldali elhajlónak bélyegezte.
Sikerrel. Nagy Imrét lemondtatták, aki ebbe belebetegedett. Az
SZKP XX. kongresszusa után, 1956 februárjában kiderült: Nagy
Imrének tulajdonképpen igaza volt. Igen ám, csak a párt tévedhetetlen
volt akkoriban, csak az egyén hibázhatott. Nagy Imrénél a
szerep nem azt jelentette, hogy belebújt valakinek a bőrébe,
hanem azt: átéli forradalmi szerepét, több lesz, nagyobb lesz
annál, mint aki előzőleg volt.
- Olvastam: Bibó
az egyik példaképe. Ma sokan példálóznak bele. Azt írja,
hogy Bibó és Nagy Imre is reálpolitikus volt. Mivel támasztja
ezt alá? A ma emberének nem reálpolitikus az, aki egy kis ország
miniszterelnökeként szembe helyezkedik a Szovjetunióval.
- Ki volt reálpolitikus Nagy Imre vagy Kádár János? Kádár
30 éven keresztül abban a meggyőződésben élt, hogy egy olyan
világrendszer tartozéka Magyarország, ahol a Szovjetunió határozza
meg mit kell csinálni, s hogyan. Aztán ez a Szovjetunió egyszer
csak összeomlik. Kádár rájön halála előtt arra: egész élete
egy tévedés volt, mert egy olyan játszmában vett részt,
aminek nincs nyerő folytatása.
- Valóban rájött
erre?
- Tulajdonképpen igen. El kell olvasni ehhez annak a
bizonyos zavaros utolsó beszédnek a mondatait. Nem a pillanatnyi
helyzethez való alkalmazkodás a valódi reálpolitika, hanem az,
amit az évtizedek, évszázadok igazolnak. Nagy Imrét és Bibó
Istvánt egyaránt igazolta a történelem.
Medveczky Attila
|