2007.06.08.
Hátrányban
Szakály
József, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége
(MEOSZ) főtitkára 1953
októberében született Nyíregyházán. Középiskolai tanulmányait
a debreceni Mechwart András Gépipari Technikumban végezte. Ezt
követően a Zalka Máté Katonai Műszaki Főiskolán, majd a
Rendőrtiszti Főiskolán szerzett oklevelet. 1989-ben hivatásos
katonaként balesetben megsérült. 1992 óta rokkantsági nyugállományban
van, rendfokozata alezredes. 1992-ben kapcsolódott be az Mozgássérültek
Budapesti Egyesületének munkájába. 1997-től a MEOSZ Ellenőrző
Bizottságának a tagja. 1999. január 1-jétől a MEOSZ
irodavezetője, 2004-től főtitkára.
-Az esélyegyenlőség
napján, május 5-én kezdte meg a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek
Országos Szövetsége a hazai aláírásgyűjtést annak érdekében,
hogy olyan Európai Unióban éljünk, amelyben nincs hátrányos
megkülönböztetés. Ez azt jelenti, hogy annak idején mi olyan
EU-hoz csatlakoztunk, ahol a mozgáskorlátozottaknak sok akadállyal
kell megküzdeniük akár fizikai, akár jogi értelemben?
-Nem. Egy kis korrekció: nem csak a MEOSZ, hanem a Fogyatékos
Emberek Szövetségeinek Tanácsa is gyűjti az aláírásokat. Az
aláírásgyűjtést az Európai Fogyatékosügyi Fórum (EDF)
kezdeményezte annak érdekében, mert nincs az EU-ban egységes
jogszabályozás a fogyatékos emberekre vonatkozólag, hanem országonként
különböző törvényekről beszélhetünk. Magyarországon előrehaladottak
vagyunk, mert EU-s normáknak is megfelelő jogi szabályozásunk
van. A régebbi tagországokban ilyen jogszabályok nincsenek,
viszont jobb a fogyatékosoknak a helyzete.
-Anyagiak miatt?
-Főleg. Nálunk, hogy egy súlyos fogyatékossággal élő
ember állandó gondozása meg legyen oldva, ahhoz az egyik hozzátartozónak
fel kell adnia karrierjét, állását. Ezért kap kb. 28 ezer
forintot havonta. Egy nem gyermekkorú súlyos mozgáskorlátozott,
aki születése óta kerekesszékben él, s dolgozni nem tudott
elhelyezkedni, iskoláit későn tudta befejezni, kap egy rokkantsági
járadékot - ami egy jövedelempótló járadék - és még
fogyatékossági támogatást. Ez a kettő összesen kitesz kb. 45
ezer forintnyi összeget. Ebből neki nem csak az életét kell
megfinanszíroznia, hanem azokat a többletkiadásokat is, amik
pontosan a fogyatékosságából, tehát az állapotából adódóan
jelentkeznek. Pl: a tömegközlekedést nem tudja használni, ezért
speciális szállítóeszközt kell igénybe vennie, ami jóval drágább.
A szolgáltatásokat meg kell fizetnie. Extrém dolgot mondok: azért,
hogy ő kilásson az ablakon a kerekes székéből, meg kell azt
fizetni, hogy valaki lemossa az ablakot. Amikor balesetet
szenvedtem 36 éves voltam; egy pillanat alatt megváltozott
minden. Rájöttem: azokat a dolgokat, amiket addig könnyen, játszva
csináltam meg, nem bírom megcsinálni. Vagy valaki a családból
besegít- az a jobbik eset-, ha ez nem megy, akkor a segítségért
bizony fizetni kell valakinek.
-Mennyi aláírást
szeretnének összegyűjteni Magyarországon, illetve a tagállamokban?
-Az aláírásokat az EDF az EU összes országában gyűjti,
s 1 millió aláírásra várnak. Magyarországon 30 ezer aláírást
szeretnének összegyűjteni, szerintem ennél jóval többen fogják
aláírni az ívet. Az átadásra 2007. október elején kerül
sor, az Európai Parlamentben.
-A hazai gyűjtőív
első aláírója a szociális és munkaügyi miniszter volt.
Kaptak mást is az aláírásán kívül a tárcavezetőtől? Itt
nem jókívánságokra, hanem ígéretekre gondolok…
-Természetesen. Bármelyik párt van hatalmon ígéretet
mindig kapunk. Tettek kellenének, hiszen ha csak a legutóbbi időket
nézzük, akkor az ún. takarékossági intézkedések a fogyatékossággal
élőket halmozottan érintették. Egyrészt érintette azt a réteget,
amelyik a rokkantsági nyugdíja mellett dolgozik, s az új
jogszabály miatt jelentősen csökkent a jövedelme. Másrészt
azt a réteget, amelyik valamilyen szolgáltatást vett igénybe.
Egy példa: ha egy súlyos fogyatékos ember orvosi kezelésre
utazott, megtérítették neki az üzemanyag költséget, azért
mert nem tudta a tömegközlekedést használni. Január 1-jétől
ezt megszüntették, olyan mértékben, hogy csak annyi támogatást
kap egy adott fogyatékos személy, ami egy másod osztályú
viteldíjnak megfelelő, de a rá vonatkozó kedvezményekkel csökkentve.
Vagyis a diákok jóval kevesebbet, a 65 év felettiek pedig
semmit sem kapnak január óta. Érdekes a súlyadó kérdése is.
A jogalkotó azt mondta, hogy csak azután a jármű után nem
kell fizetni, amelyik a fogyatékos személy vagy pedig a 18 év
alatti fogyatékos gyermek szülei tulajdonjogában van.
-Gondolom a hatályos
gyámhatósági rendelkezések mellett egyáltalán nem könnyű
egy cselekvőképtelen személynek megszerezni egy gépkocsi
tulajdonjogait…
-Nem a megszerzés
a probléma. Hanem, amikor az autót ki kéne cserélni, vagy el kéne
adni, akkor lép közbe a gyámhatóság.
-Mit lehet tudni a
fogyatékosok alkalmazásáról?
-2001-ben
az állampolgári jogok országgyűlési biztosa állásfoglalásában
kimondta: a legnehezebb helyzetben Magyarországon a fogyatékossággal
élő emberek vannak. Aki nem fogyatékos, és nincs munkája,
elmegy a feketegazdaság irányába. Egy fogyatékos embert, pedig
legtöbbször a rendes munkaerőpiacon sem alkalmaznak, nemhogy a
feketegazdaságban. A probléma gyökere abban rejlik, hogy az állam
túlságosan alacsony összeget szed be a fogyatékosokat nem
alkalmazó cégektől. Azoknak a 20 főnél több embert alkalmazó
vállalkozásoknak ugyanis, amelyek nem foglalkoztatnak legalább
öt százalékban megváltozott munkaképességűeket, évente 132
ezer forintos rehabilitációs járulékot kell fizetniük dolgozónként.
A befolyt összegből támogathatja aztán a költségvetés a
fogyatékosok munkavállalását. A cégeknek azonban jelenleg inkább
megéri ezt az összeget kifizetni, mint néhány fogyatékos
embert felvenni. A helyzeten úgy lehetne érdemben változtatni
ha a nyugati példákhoz hasonlóan az éves munkabér négy-ötszörösét
kellene leróni, ha nem alkalmaznak sérült embereket.
-Két évvel ezelőtt
10 milliárd forintot vontak ki a megváltozott munkaképességűek
alkalmazását támogató alapból. A munkaügyi tárca akkor
azzal indokolta a szigorítást, hogy a látszatfoglalkoztatást,
vagyis a támogatással való visszaélést akarják kiszűrni, és
csak másodsorban játszott szerepet a költségvetési megszorítás.
Ezt elfogadható indoknak tartják?
-Ez egy nagyon szép és hangzatos indok. Az ún. súlyadó-változatásnál
is azt kaptuk magyarázatként, hogy a visszaélések miatt
kellett a módosításokat meghozni. Hány olyan esetről
hallottak, mikor a független magyar bíróság jogerősen elítélte
egy megváltozott munkaképességűt foglalkoztató cég vezetőjét
a látszatfoglalkozatásért, vagy egy mozgáskorlátozottat, mert
a súlyadókedvezményt jogtalanul vette igénybe? Visszaélésről
pedig csak akkor beszélhetünk, ha történnek visszaélések,
melyeket felderítenek, s ítélet is születik. Addig az ártatlanság
védelme mindenkit megillet. Elhiszem, hogy egy-két ember talált
kiskapukat, de ez nem jelenti azt, hogy a fürdővízzel együtt
kiöntsék a gyereket is. A 2001-es népszámlálás adatai
szerint Magyarországon 570 ezer ember él valamilyen fogyatékossággal
– közöttük 276 ezer a mozgáskorlátozott -, akiknek mindössze
9 százaléka dolgozott. Egyébként az ön által említett 10
milliárd kivonás hatására közel 10 ezer megváltozott munkaképességű
ember került az utcára. Ez egy takarékossági intézkedés
volt, amit a visszaélésekkel ideologizáltak.
-Mi a helyzet az átképzéssel?
Tételezzük fel, hogy egy mezőgazdasági dolgozó egy baleset következtében
elveszíti lábait. Kezei épek maradnak és nincs agyi károsodása.
Számítógépes ügyintéző szeretne lenni. Ezt meg tudja tenni?
S mekkora anyagi ráfordítással?
-Érdekes kérdés. Nem véletlen, hogy napjainkban folyik a
rokkantsági nyugdíjazási rendszernek a felülvizsgálata, átdolgozása
és új jogszabály kialakítása. Már ez olyan stádiumban van,
hogy társadalmi vitára bocsátották. Eddig a rokkantsági nyugdíjazás
azt vizsgálta, hogy milyen képességet vesztett el az ember és
milyen százalékban. Az új rendszerben már azt fogják vizsgálni,
hogy milyen munkaképesség maradt meg, és bevezetik a rehabilitációs
járadék fogalmát. Tehát az illető választhat majd, hogy járadékot
választ, vagy a rokkantsági nyugdíjat. Az utóbbi összege lesz
az alacsonyabb. Azokat, akik a rehabilitációs járulékot választják,
a megváltozott munkaképességűeket foglalkoztató védett
szervezetek két-három év alatt átképzik és visszabocsátják
nyílt munkaerőpiacra. S ezután, ha felveszik, - tehát sikerül
neki munkát találnia - a keresetéből fog élni. Ha erre valaki
alkalmatlan lesz, vagy nem vállalja a rehabilitációt, illetve
nem találnak neki megfelelő munkát, még mindig elmehet
rokkantsági nyugdíjra.
-Ha viszont a
rokkantsági nyugdíj mellett munkát vállal, akkor 8,5 százalékos
nyugdíjjárulékot kell fizetnie…
-Természetesen. Ezt a terhet, akkor fizetni kell. A lényeg:
olyan összegűnek kéne lennie a rokkantsági nyugdíjnak, hogy
meg tudjon élni belőle az illető, s nem kéne munkát vállalnia
mellette. Hiszen pontosan az a probléma, hogy egy megrokkant személynek
a plusz kiadásai nem ugyanannyival növekszenek, mint egy járó,
halló, látó embertársáé, hanem sokkal többel.
-Fontos, hogy a lakóhely,
ahol élnek akadálymentes legyen. Mi a helyzet a lakások akadálymentesítésének
támogatásával?
-A lakások akadálymentesítésének támogatását 1987 óta
változatlan áron folyósítják. Ez a meglévő lakás esetében
150 ezer forint, amit életünkben csak egyszer vehetünk igénybe.
Húsz évvel ezelőtt a fenti összegből egy fürdőszobát
teljesen akadálymentesíteni lehetett, ma egy akadálymentes mosdókagyló
megvételével kimerül az összeg. Hiába próbáltuk azt
jelezni, hogy emeljék az összeget, akár differenciáltan is,
nem nyúl hozzá senki. 2001-ben történt egy érdekes kísérlet
ezzel kapcsolatban. Azt tudni kell, hogy ennek az állami támogatásnak
az ügyintézését a MEOSZ, a kifizetést pedig javaslatunk alapján
az illetékes a pénzintézetek végzik. Valaki agyából
kipattant, hogy az ügyintézést végezzék helyettünk az önkormányzatok,
erre készült egy számvetés is, s kiderült: többe került
volna az éves ügyintézés költsége, mint az éves támogatási
összeg.
-2006. márciusában
egy közleményt adott ki a Köztársasági Elnöki Hivatal. E
szerint: "Egy, már több mint egy éve lejárt hat és fél
éves határidő végső soron újabb öt, illetve nyolc évvel történő
meghosszabbítása Sólyom László szerint aránytalan és méltatlan
lenne, és jelentősen hátráltatná a fogyatékkal élők társadalmi
integrációját." Tehát az elnök a 2013-as határidőt távolinak
találta, ezért visszaküldte az Országgyűlésnek a törvénymódosítást
az akadálymentesítésre vonatkozólag. Az elfogadott verzió
szerint az önkormányzati épületek esetében a 2010-es határidőt
fogadták el, ütemezéssel-az orvosi rendelőket 2008 végig, míg
az általános iskolákat 2009 végéig kell akadálymentesíteni.
Ezt el tudják fogadni?
-Tudni kell: az 1998-as esélyegyenlőségi törvényben
2005 elejét szabták meg határidőként. Az elnöki közleményt
olvasva az egyik szemünk sírt, a másik nevetett. Azért
nevetett, mert végre a köztársasági elnök is felismerte, hogy
egy emberi jogi kérdésről van szó. A fogyatékossággal élő
embereknek ugyanolyan joguk van részt venni a társadalom életében,
mint bárki másnak, s ha pl. egy középület nem akadálymentes,
akkor nem tudnak. Sírtunk, mert tudtuk, hogy az elnöki beavatkozás
miatt 2006-ban az akadálymentesítésre szánt több százmillió
forintnak csak a töredékét használjál fel.
- Tisztázódott már,
hogy mi számít középületnek? Hiszen még 2005-ben az Esélyegyenlőségi
Minisztériumból egy közleményben azzal magyarázzák a mulasztásokat,
hogy nem tisztázott, mi számít középületnek.
-Már sikerült tisztázni a középület fogalmát.
Szerencsére a 2013-as határidőt kijelölő módosítás már
azt mondja ki, hogy a közszolgáltatást végző cégek, vállalatok
– pl. ELMŰ - épületeit is akadálymentesíteni kell. Egyébként
minden jogszabály annyit ér, amennyit betartanak belőle. 2005.
január 1-jén lejárt egy határidő. Érdekes módon egy
parlamenti párt nem kezdeményezte vizsgálóbizottság felállítását
azért: mi vezetett odáig, hogy közel 1 millió ember életét
meghatározó akadálymentesítésre nem fordítottak kellő
figyelmet. Azért mondom ezt a számot, mert az akadálymentesítés,
nekünk mozgáskorlátozottaknak szükséges, kismamáknak, öregnek
viszont a kényelmes közlekedést biztosítja. Nem mindegy, hogy
egy babakocsit fel kell-e emelni, vagy sem, hogy bejusson valaki
egy középületbe.
-„A közlekedési
rendszereknek, továbbá a tömegközlekedési eszközöknek,
utasforgalmi létesítményeknek - beleértve a jelző- és tájékoztató
berendezéseket is - alkalmasnak kell lenniük a fogyatékos személy
általi biztonságos igénybevételre.” –idéztem az 1998. évi
XXVI. törvény a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük
biztosításáról. Mi a jelenlegi helyzet? Arról lehet olvasni,
hogy alacsony padlós buszokkal akarják helyettesíteni a
lifteket.
-A BKV a saját keretein belül, lehetőségeihez mérten
igyekszik az akadálymentesítést megoldani. Nagyon jó a
kapcsolatunk a BKV-val. Ezt mutatja, hogy 4 db. olyan kisbuszt üzemeltet,
amelyik taxirendszerben a mozgáskorlátozottak háztól házig szállítására
szolgál. A szépséghibája a dolognak, hogy a négyből csak
kettő üzemel folyamatosan, egy tartalék, a másik beugró. A
metró - liftkérdésről: sajnos az ma már szinte köztudott,
hogy belátható időn belül nem lesz megoldva a tömegközlekedés
akadálymentessége. Ám a tömegközlekedést csak összességében,
az átszállási kapcsolatokkal lehet nézni. Hiába jön fel
valaki vonattal Budapestre, s leszáll a Keletiben, s onnan nem
tud hova menni. Közlekedési hálózatban kell gondolkodni, tehát
meg teremteni az akadálymentes átszállási kapcsolatokat is. Az
akadálymentesítés egyébként legtöbbször nem pénz, hanem
akarat és hozzáállás kérdése. Nagyon jó példa erre a
„hannoveri villamosok” ügye. Ezek nem akadálymentes
villamosok. 2001-ben vették ezeket a villamosokat. Akkor már érvényben
volt az 1998-as esélyegyenlőségi törvény. A Főpolgármesteri
Hivatal munkatársai ígéretet tettek arra, hogy akadálymentésíteni
fogják a forgalomba állítás előtt ezeket a szerelvényeket.
Nem történt meg. A főváros vezetősége régebben büszkélkedett:
villamosonként 700 milliót takarított meg azzal, hogy a
„hannoveri villamosokat” vette meg. Én azt mondtam erre : még
10 millió forintba se került volna, ha egy villamosnak csak egy
peronját akadálymentesítették volna. Igaz, így villamosonként
„csak” 690 milliót spóroltak volna meg, viszont nem rekednének
ki az utazásból a mozgáskorlátozottak.
Medveczky Attila
|