2007.06.15.
Szomory Dezső: Hermelin
(Nemzeti Színház Nagyszínpad)
Szomory
Dezső Pesten, 1869-ben született és Budapesten, 1944-ben hunyt
el. A katonai szolgálat elől külföldre menekült, ugyanis félt,
hogy hadbíróság elé állítják mint katonaszökevényt, ezért
17 évig Európa nagyvárosaiban, Párizsban, Londonban, Rómában
bujdokolt, és csak 1906-ban tért vissza Magyarországra. Munkatársa
volt a Pesti Naplónak és Az Újságnak, de írásai jelentek meg
a Nyugat hasábjain is. 1920-tól pedig a Vígszínház ünnepelt
szerzője lett, 1939-től, a zsidótörvények hatályba lépésétől
kezdve visszavonult, de hazánkat nem hagyta el újra. Kortársai
Szomoryt nehéz természetű embernek ismerték, öntömjénező,
különcködő pózai miatt sokan ki nem állhatták őt. Élen járt
a kicsinyes gyűlölködésben: Molnár Ferencet és Lengyel Menyhértet
ott pocskondiázta, ahol tudta. Szomory stílusa furcsa és különleges:
valamiféle barokkosan túlcicomázott, fennkölt, a köznapi szóhasználattól
elemelkedő magyar nyelven írt. Ezt a keresetten választékos,
ugyanakkor pikírt kifejezéseket, gúnyos hangnemet is tartalmazó
nyelvet nevezik szomororyzmusnak.
A
Nemzeti Színházban nem először játszanak Szomory-művet,
2003-ban már bemutatták a Györgyike, drága gyermek című
darabját, amit nem oly régen vettek le a műsorról, és most, május
12-én pedig a Hermelint láthatta a közönség. A Hermelin
Szomorynak leggyakrabban színre vitt alkotása, aminek a premierjét
1916 márciusában tartották a Vígszínházban, és azóta a fővárosi
és a vidéki teátrumok sűrűn játsszák, mert a Hermelinnel
mind az anyagi és mind a szakmai számításuk beválik. Számtalan
előadása közül kiemelkedik a Madách Színház-i, amelynek címszerepét
Domján Edit alakította. Tévéfilmváltozat és készült belőle,
amiben Hermint Básti Juli személyesíti meg. A Nemzeti még áprilisban
szeretette volna a Hermelin új előadását a közönség elé
vinni, de Kaszás Attila halála közbeszólt, és jó egy hónapot
késett a bemutató: más színészt kellett Kaszás Attila helyére
állítani. A Hermelinnek nincs bonyolult mondanivalója, a
cselekmény a múlt század elejére vezeti a publikumot, amikor Pálfi
Tibornak, a Vígszínház zajos sikereket arató házi szerzőjének
újabb darabját mutatják be. Kolléganője, Lukács Antónia,
aki első számú rajongója, szeretője, házvezetőnője is
egyben, és az esti nagy eseményt meg az utána jövő pazar
lakomát készíti elő, amikor felbukkan Tóth Hermin színésznő,
Pálfi jó ideje elhagyott szerelme, aki alaposan fölforgatja a
szépen eltervezett estét és az elkövetkező napokat, sőt hónapokat.
Hermin nem akar mást, mint Pálfinál hagyni közös gyermeküket,
a három éves Péterkét, amíg őt a munkája Nagyváradra szólítja.
Csakhogy felébrednek a régi érzések, eluralkodnak rajtuk az
eltemetettnek hitt szenvedélyek, és ha sok-sok kitérő után
is, ez a két ember egymásra talál.
Pálfi
Tibor alakjában Szomory Dezső önmagát mintázta meg, nyugodtan
kijelenthetjük, Pálfi nem más, mint Szomory alteregója. Ez a
hasonlóság nem csupán a figura és Szomory vígszínházi szerzőségében
nyilvánul meg, hanem fenekedő ellenségeikben, imádó hódolóikban,
női udvartartásukban, fejedelmi gőgjükben is. A Nemzeti Színház
produkcióját Balikó Tamás rendezi, aki a legnagyobb alázattal
állítja színpadra a Hermelint. Ebben az előadásban nincs
semmiféle belemagyarázás, átértelmezés, mához szóló üzenetkibontás,
hanem a leghagyományosabb színházi eszközökkel mutatja be magát,
a művet, és ez bizony dicséretre méltó teljesítmény akkor,
amikor bizonyos rendezők mindenféle agyament, lila gőzös ötlettől
vezérelve alaposan kiforgatják jó néhány drámai alkotás
mondanivalóját. Ezt a rendezői elvet támasztják alá Horesnyi
Balázs pompás díszletei, mindhárom felvonásban olyan nagypolgári
miliőt teremt a színpadra, amiben ez az önimádó ember
otthonosan érzi magát. Pilinyi Márta pompás jelmezei is Balikó
Tamás elképzeléseit szolgálják. Pálfi Tibor szerepét Stohl
András örökölte meg, akit viszont túlfűtött fantáziát igényel
női szívekben gázoló nagy macsónak és magamutogató pozőrnek
elképzelni, ettől függetlenül derekasan helytáll az író
szerepében. Tóth Hermint Schell Judit nem egy kis aranyos, a
gyorsan sikló állatkához, a hermelinnek a bájához hasonlító
fiatal nőt, hanem amolyan mai öntudatos szinglit jelenít meg. Básti
Juli a féltékeny dívát igencsak plasztikusan állítja színpadra,
annyi megbántottság, keserűség gyűlik fel ebben a hervadásnak
induló asszonyban, amennyi csak egy félreállított szeretőben
lehet. Dr. Plundrich Károly hálás karakterét Szarvas József
elismerésre méltóan játssza, Benedek Miklós Róna Ilos
megformálását igencsak rutinosan oldja meg.
A
Hermelin előadása abba, a közel száz évvel ezelőtti a korba
röpíti vissza a nézőt, amikor még hazánkban is voltak ünnepelt,
szinte olimposzi istenekként tisztelt és szeretett színpadi
szerzők, színésznők.
Dr. Petővári Ágnes
|