2007.06.15.
Aki sáros, besároz
Sokszor
megfigyeltem, hogy a hivatásos handabandázók - mint például a
kaméleon lelkű Debreczeni József -, ha találkoznak egy kínos
igazsággal, úgy próbálják megkerülni annak valóságát,
hogy a néhai skolasztikusok mintájára, logikailag és
nyelvtanilag bizonygatják ezen igazság létezésének képtelenségét.
Merthogy ugyebár – érvel Debreczeni – Csoóri Sándor Márciusi
levelében megfogalmazott állítás, miszerint az 1990-et követő
idők nem hoztak rendszerváltozást, sőt határozottan rosszabb
lett minden - butaság. Azért butaság Debreczeni szerint, mert a
rendszerváltozás számos alapvetése tény a
mai Magyarországon
(pl. többpártrendszer, sajtószabadság, szabad választások,
NATO tagság, EU tagság stb.).
Ilyetén Debreczeni egzakte és logikailag bizonyítja, hogy Csoóri
nem gondolta át, amit mond, így azután levele „szellemi színvonalát
tekintve katasztrofális, morálisan pedig (minimum) kételyeket támasztó
írásmű”. Egyáltalán nem arról van szó, hogy két magyar
értelmiségi, Csoóri és Debreczeni nem értik egymást, hanem
arról, hogy Debreczeni nem akarja, nem hajlandó megérteni
vitapartnerét. Ezért mondhatom teljes lelki nyugalommal, hogy
Debreczeni József nem valódi értelmiségi, csupán imitálja
ezt a szerepet: a valódi értelmiségi ugyanis mindig felkutatja
a mélyben gyökeredző problémákat, szembesül az igazsággal,
és azt követően értékeli az eseményeket, nem pedig megkerüli
azokat. Pontosan úgy, mint Csoóri, akinek legfeljebb azt vethetnénk
szemére, hogy miért kellett neki ennyi idő ezen nyilvánvaló társadalmi
anomáliák felismerésére és kimondására?
Mit is mondott Csoóri? Azt, hogy nem hozott változást
1989 magyar forradalma, mert a szocializmus csöbréből, a
globalizmus vödrébe pottyant az ország. Csöbörből a vödörbe,
és néhány jel arra mutat, hogy talán a csöbörben néha jobb
is volt, mint egykori, naív álmaink nyugati vödrében ma. Azt
hiszem, ezt egy hatelemis ember is megérti, mert ismeri az élethelyzetet,
a sors azon fintorát, amikor a változást a vödör alternítívája
jelenti a csöbörhöz képest. Érti bizony, hiszen egész munkáséletét
ebben a szánalmas alternatívában élte le.
Sőt,
ez a hatelemis munkásember tud valamit, amit szegény Debreczeni
tanár úr nem: tudja, mert ezerszer átélte már, hogy az igazság
közérzet, és ha valakinek egy társadalomban nem jó a közérzete,
akkor az a társadalom vele szemben igazságtalan. Erre gondolt
Csoóri is, semmi többre. Ugyanis ma széles magyar néptömegek
közérzete rendkívül keserű, mert elviselhetetlennek tartják
a bukott marxisták permanens jelenlétét a közéletben és az
állami vezetésben, továbbá a hebrencs és hazug Gyurcsány
Ferenc politikai ámokfutását, valamint azt, hogy általa a
hirhedett Apró-család újból politikai tényezővé lett.
Mit is mond erre Debreczeni? Fölényesen mosolyog, mert
ekkora butaságra rangon aluli neki a válasz. Hiszen maga Csoóri
elismeri, hogy amíg korábban a csöbörben éltünk, ma már a vödörben
élünk. Hogyan képes ezek után ugyanő azt mondani, hogy nem
volt változás, hiszen nyilvánvaló, hogy a csöbör nem azonos
a vödörrel! Azzal pedig, hogy Csoóri diszkurzusának esetleg a
nyelvi struktúrán kívül egyéb, annál lényegibb üzenete is
van, nem foglalkozik a nagy politológus, miként a társadalmi közérzettel
sem, mivel az más szakterületre tartozik. (A közérzet vonatkozásában
Popper Péter az illetékes szakember.)
Mind ezek ellenére, meggyőződéssel hiszem, hogy ez az
egykori paksi irodalom tanár, aki ott volt már az első
lakiteleki sátorban is, van annyira intelligens és magyar, hogy
maradék nélkül érti azt, amit Csoóri a Márciusi levélben
megfogalmazott. Ugyanakkor mindent elkövet, hogy elhitesse
velünk: nem érti, mert érthetetlen. Ezért veszélyes ember
Debreczeni József és veszélyesek a Debreczeni József-ek. Ők
azok, akik nem bunkóságból, butaságból, iskolázatlanságból
kerülnek szembe velünk, hanem spekulatív megfontolásokból, érdekből,
tudatos ferdítések és csúsztatások árán. Ők azok, akik tőlünk
nyilvánosan számon kérik, mire alapozzuk azt a vélekedésünket,
hogy kétszer kettő az négy, miközben kenyéradóiknak
szemrebbenés nélkül elhiszik, hogy az évszázad hazudozása,
az őszödi monológ „a legszenvedélyesebb igazságbeszéd”
volt a rendszerváltozás történetében.
Persze, aki hazugságra épít házat, előbb utóbb
szembesülni fog a repedésekkel. Ilyen logikai repedés, hogy ne
mondjam öngól Debreczeninek az a próbálkozása is, hogy –
udvari krónikási szerepkörének megfelelően menteni próbálván
ideáljának, életműve tárgyának és alanyának, a kizárólag
melléfogásaiban eredeti Gyurcsány Ferencnek ünnepi beszédét
– hosszas logikai okfejtéssel bizonygatja, hogy Csoóri még a
magyar történelmet sem ismeri, mert igenis úgy van, ahogyan a
miniszterelnök úr sugallta: március 15-e jórészt a mi képzeletünk
szüleménye. Valójában nem is volt az forradalom, és semmi sem
úgy igaz belőle, ahogy ma tudjuk, hisszük és tanítjuk. Mit is
jelent ez? Azt, hogy amit ma március 15-ről, Petőfiék
forradalmáról hiszünk, csupán egy illúzió – mondhattam
volna úgy is, hogy: közérzet -, ennek ellenére piros napos,
nemzeti ünnep. Hoppá! Ezek szerint a történelmi tudat a tényeknél,
a logikánál és a spekulációnál magasabb szinten értékeli a
megélt tapasztalatot, az érzelmileg, hitbelileg hitelesített közérzetet.
De ha ezt 1848-cal kapcsolatosan elismeri, sőt hirdeti Debreczeni
úr, akkor miért tagadja meg Csoóri Sándortól és elvbarátaitól,
hogy hasonló alapon és jogcímen
fejtsék ki politikai hitvallásukat?
Mire fel minősíti a Gyurcsány rezsim bírálóját
Debreczeni – (éppen Debreczeni József, a paksi Debreczeni,
akiből aztán lakiteleki Debreczeni lett, hogy mozgalmas életútjának
jelen fázisában Gyurcsány Fletó ölebe legyen) – árulónak?
Ezt írja ugyanis Csoóriról: „A Márciusi levél fő ambíciója
a rendszerváltozás bírálata – valójában a megtagadása.”
Hogy ki tagadott meg mit, mikor és hányszor, azt talán
most mellőzzük, mert az enyémnél alaposabb ismereteket kívánna
Debreczeni úr – valószínűleg még ma sem lezárult -
politikai individuációjának rögös útjáról, az viszont
nagyon ismerős nekem, még az ’50-es évekből, hogy aki kritikát
mond, az áruló. Nos, úgy tűnik innen, az ’50-es évek módszertanából
merít Debreczeni is, ami nyilván nincsen Gyurcsánynak sem ellenére.
Csak tiszta forrásból ugyebár.
Veszélyes
ember ez az extanár, de nem szellemi fegyverzete, hanem morális
deficitje teszi azzá. Javaslom, kerüljék a vele való találkozást
még olvasás útján is: aki sáros, besároz.
Szőcs Zoltán
|