2007.06.22.
Karinthy
Ferenc: Leánykereskedő
(Karinthy
Színház)
Budapest
egyetlen magánszínháza, a Karinthy Színház tavaly ünnepelte
fennállásának 25. éves jubileumát. Először még az „átkosban”
Hököm Színpad néven alakultak meg 1981-ben, majd hét évig különböző
helyeken játszottak. 1988-ban találták meg végleges
otthonukat, ekkor költöztek Kelenföldre, az egykori Haladás
mozit alakították át színházzá. Eme negyedszázad alatt 60
premierjük volt, és 2500 előadást tartottak. Először
egyfelvonásos darabok bemutatóhelyévé, majd a magyar vígjátékok
színházává akarták tenni ezt a játszóhelyet, végül pedig
Karinthy Frigyes szellemiségét őrző, színvonalasan szórakoztató,
a magyar vígjátéki hagyomány ápolását maga elé tűző társulattá
váltak. Erre a kerek évfordulóra nem is emlékezhettek volna
illőbben, mint úgy, hogy Karinthy Ferenc vígjátékát tűzték
műsorukra. A Karinthy család három generációja is az irodalom
és a színház területén jeleskedik, Frigyes elsősorban
humoristaként és az 1912-ben, az Így írtok ti cím alatt
megjelent szatirikus paródiák szerzőjeként lett híres az
olvasók körében. Az ő fia, az 1921-ben született és 1992-ben
eltávozott Ferenc, akit az ország „Cininek” ismer. Csak zárójelben
jegyezzük meg, hogy ennek a becenévnek a használatáért a popénekesnő
Zalatnay Saroltával meg kellett küzdenie, tudniillik éles
pengeváltásokból álló komoly szócsatát vívtak, ami döntetlennel
végződött: két Cinink van. Karinthy Ferencről az 1953-ban közzé
tett Budapesti tavasz című regény és a Gellérthegyi álmok című,
1970-ben írt színdarab jut eszébe annak, aki a 20. századi
irodalmunkban egy kicsit is járatos. Ferenc fia, Márton 1949-ben
látta meg a napvilágot, ő színházi rendező és legnagyobb
tette, hogy a Karinthy Színpadot tető alá hozta, és szívós
munkával életben tartja ezt az alapos felújításra váró, de
a törzsközönség által kedvelt játszóhelyet. „Marci” Ördöggörcs
címmel tavaly jelentette meg regényformában írt családmonográfiáját,
ami kendőzetlenül mutatja be a Karinthyak: Frici, Cini és Marci
nemzedékeken átívelő, oly sok mindenben különböző, de
valahol mégis annyira egyforma sorsát.
Karinthy
Ferenc, a Leánykereskedő című vígjátékát alkotó korszakának
végén vetette papírra, ez az utolsó színműve. Először
novellaként jelent meg, majd átdolgozta, így lett komédia belőle,
és 15 évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy színre kerüljön.
Ennek az a legfőbb oka, hogy ez a darab nem tartozik irodalomtörténetünk
lapjain vastag betűkkel szedett művek közé, inkább a
felejthető, amolyan kis buborék vígjátékok számát szaporítja.
Dicséretére azonban annyi elmondható, hogy egy tisztán látó
író az 1990-es évek elején zajló, rendszerváltásnak
nevezett hatalmi átrendeződésben észrevette azokat a fordulópontokat,
amelyek a mi vadkapitalista, spontánprivatizációs átalakulásunk
kezdetét meghatározták, és amiknek káros hatását ma már
mindannyian a bőrünkön érezzük. Straub, a leánykereskedő
nem más, mint az ötvenes éveiben járó közgazdász, aki
elvesztette állását, és jó kapcsolati tőkéjét, nyelvtudását,
szervezőkészségét kihasználva lányokat futtat, és ebből
fejedelmi módon megél. A házmester trampli lányában, Tecában
nem ő, hanem a haverja fedezi fel azt a hajlandóságot, hogy a nők
ősi mesterségét űzze. Straub tanítja, átformálja a félszeg
leányzót, aki kikupálódva minden várakozását felülmúló,
kitűnő szexmunkássá válik. Csakhogy szerelem alakul ki közöttük,
ami mindent fölborít, átrendez. Végül egymásra találnak, és
– mint a mesében – boldogan élnek, míg meg nem halnak.
A
Leánykereskedőben nincs elmélyült és finom lélekábrázolás,
leegyszerűsített alakok jelennek meg, akiknek a nevük is sokat
elárul jellemükből: Mr. Chasar, azaz Császár úr, a texasi
kalapot viselő, nyelvünket törve beszélő amerikás magyar,
Borisz, a hatalmas termetű vodkaivó orosz, Goldstein, a precíz,
tiroli kalapos és nadrágos német, durva, kívül-belül sötét
néger, a gyermekük „szerencséjéből”, az ő okos kislányukból
élő parazita szülők, repedtsarkú lotyóból előkelő úriasszonnyá
vedlő vállalkozófeleség. De nem csak a figuráknak nincs önálló
egyéniségük, hanem a vígjátéki helyzetek is sematikusak, a
Leánykereskedőben van féltékenységből következő öngyilkosság,
megtalálható még benne a stricik önzése, a szülők álszeretete
és szemhunyása, a pornóipar sokféle szerepe: a fekete bőrruhás,
korbácsos domina, a két férfi egy nő felállás, a verés mint
örömforrás. Dunai Tamás alakítja a címszerepet. Igazán hálás
feladat ezt a könnyelmű, ugyanakkor a lelke mélyén érzelmes
figurát megjeleníteni. A ripsz-ropsz átalakuló Tecát Sallai Nóra
kedvesen viszi fel a színre. Pubit, Straub simulékony modorú
barátját Sörös Sándor, a tenyeres-talpas házmesternét Voith
Ági, a bumfordi házmestert Horesnyi László, Császár urat
Szersén Gyula, Boriszt Konrád Antal játssza. Karinthy Ferenc
komédiájának tartalmát nem kell komolyan venni. A Leánykereskedő
nem ítélkezik, és nem akar szociológiai tanulmány sem lenni.
Jelzésértékű helyzeteket mutat fel, miközben szórakoztatja a
nézőket.
Dr. Petővári Ágnes
|